Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 februari 2020, 13:00   #141
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat slaat toch nergens op? De wet voorziet nergens een statuut voor polygamie en dat weet u heel goed.
Je kan met een eenvoudig contract (mits geen tegenstelling met "de openbare orde") zelf een statuut in mekaar flansen.
Je zal daarmee natuurlijk geen fiscaal huwelijksquotiënt kunnen scoren, maar toch wel veel dingen bereiken.

Wat mijn dada alweer bevestigt: de staat heeft geen zaken met de organisatie van mijn privé leven; het burgerlijk huwelijk wordt best afgeschaft.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2020, 18:33   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Omdat, door dit systeem toe te passen ( het zijn vooral mensen met een bepaalde migratieachtergrond die over generaties heen kansarm blijven) juist die groepen polygamie gaan gebruiken. Uiteraard loopt dan de rekening op omdat die groepen nu al meer gebruik maken van verhoogde kinderbijslag, studiebeurzen, goedkopen psycho sociale voorzieningen... niet dat dit niet mag, maar op deze manier die groepen nog vergroten zal de sociale zekerheid totaal doen ontploffen.
Kinderbijslag en studietoelage hebben in België niets van doen met het huwelijksstelsel. Zoals DDD al aangaf: wat u aanhaalt, is zelfs geen argument
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2020, 20:10   #143
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Omdat, door dit systeem toe te passen ( het zijn vooral mensen met een bepaalde migratieachtergrond die over generaties heen kansarm blijven) juist die groepen polygamie gaan gebruiken. Uiteraard loopt dan de rekening op omdat die groepen nu al meer gebruik maken van verhoogde kinderbijslag, studiebeurzen, goedkopen psycho sociale voorzieningen... niet dat dit niet mag, maar op deze manier die groepen nog vergroten zal de sociale zekerheid totaal doen ontploffen.
zoals zo dikwijls gezegd : "gooi jij het kind met het badwater weg in de hoop met een kanon op een mug te treffen" ( of zoietke in den trend ik dien de juiste zegswijze op te zoeken )
Gij zou ten behoeve van een positief effect voor die groepen iets gaan verbieden dat toebehoort tot de de algemene integriteit ?

... en bovendien mis je het punt dat ik ( en JvdB beaamde ) kwam te stellen.
Jij had het aanvankelijk over het totale kostenplaatje.
Het maakt niet veel verschil als het per kind wordt gerekend waar die kinderen precies zitten : één of meerdere gezinnen

Okay je kan misschien wel aanhalen dat die groepen dan in de lekkere luie hangmat blijven vanwege hun royale totale 'inkomen'...maar dat geldt evengoed voor andere personen = ik ken zo'n paar 'echte' Vlamingen ook
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2020, 20:15   #144
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Maar dit is toch onzin? Bij twee Belgen is er geen voordeel in de zin dat verblijf verkregen wordt op dat statuut van trouwen ( of geregistreerd samenwonen) dus uiteraard moet je dit niet onderzoeken, wel bij groepen waar dit misbruik kan voorkomen. Het gaat totaal niet over die intieme band, wel over het statuut en bijbehorende gevolgen die voordeel opleveren.
ik had het toch niet over Belgen versus anderen ?
Uiteraard zal een Belg geen voordeel van dat verblijf in België kennen (misschien wel andere voordelen hé)
Het gaat/ging ( is reeds tegengesproken ) me er gewoon over de bedenking als men een schijnhuwelijk veronderstelt, die intieme band geen lakmoesproef mag zijn want het is ook geen vereiste
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2020, 20:27   #145
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Tjha ik baseer me misschien op wat films (Brits) ed rond dat thema en loop wat achter dus ben ik maar eens wat gaan snuffelen.
Ergens uit een interview met een zekere Kathleen Calie "De jacht op schijnhuwelijken" (Knack 2013/11/04) tref ik toch meteen dit stukje:

"Calie: “Latino’s hebben daar geen moeite mee, Brazilianen bijvoorbeeld doen niks liever dan over seks praten. Wat ook een goeie is: heeft uw partner intieme lichaamskenmerken waarvan alleen u op de hoogte bent? Ik vraag dat meestal op het einde, als ik nog twijfels heb. Zo was er een vrouw die meteen opbiechtte dat haar man een schoonheidsvlek op zijn geslacht had. Bon, dacht ik, dat weten we dan ook weeral. Toen haar man binnenkwam, moest ik dat natuurlijk checken. Een intiem kenmerk waar enkel zijn vrouw van wist? J’ai une tache de beauté sur mon sexe, zei hij, en als u wilt, laat ik het even zien”."

Niet dat het het enige criterium is maar het wordt toch gehanteerd ( langs beide kanten ) als een belangrijke indicatie
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2020, 21:59   #146
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kinderbijslag en studietoelage hebben in België niets van doen met het huwelijksstelsel. Zoals DDD al aangaf: wat u aanhaalt, is zelfs geen argument
Waar las u dit dan? Het ging over de gevolgen van polygame huwelijken, u moet echt iets doen aan uw vermogen tot begrijpend lezen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2020, 22:03   #147
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Tjha ik baseer me misschien op wat films (Brits) ed rond dat thema en loop wat achter dus ben ik maar eens wat gaan snuffelen.
Ergens uit een interview met een zekere Kathleen Calie "De jacht op schijnhuwelijken" (Knack 2013/11/04) tref ik toch meteen dit stukje:

"Calie: “Latino’s hebben daar geen moeite mee, Brazilianen bijvoorbeeld doen niks liever dan over seks praten. Wat ook een goeie is: heeft uw partner intieme lichaamskenmerken waarvan alleen u op de hoogte bent? Ik vraag dat meestal op het einde, als ik nog twijfels heb. Zo was er een vrouw die meteen opbiechtte dat haar man een schoonheidsvlek op zijn geslacht had. Bon, dacht ik, dat weten we dan ook weeral. Toen haar man binnenkwam, moest ik dat natuurlijk checken. Een intiem kenmerk waar enkel zijn vrouw van wist? J’ai une tache de beauté sur mon sexe, zei hij, en als u wilt, laat ik het even zien”."

Niet dat het het enige criterium is maar het wordt toch gehanteerd ( langs beide kanten ) als een belangrijke indicatie
Een indicatie maar niet doorslaggevend, kan ik je verzekeren. Wel de ( intentie tot)duurzaamheid van de relatie, en al of niet een klacht, of ernstig vermoeden.
Want wanneer die paradijsvogel zijn/ haar papieren heeft, en gaat vliegen valt de euro...
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2020, 22:10   #148
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
zoals zo dikwijls gezegd : "gooi jij het kind met het badwater weg in de hoop met een kanon op een mug te treffen" ( of zoietke in den trend ik dien de juiste zegswijze op te zoeken )
Gij zou ten behoeve van een positief effect voor die groepen iets gaan verbieden dat toebehoort tot de de algemene integriteit ?

... en bovendien mis je het punt dat ik ( en JvdB beaamde ) kwam te stellen.
Jij had het aanvankelijk over het totale kostenplaatje.
Het maakt niet veel verschil als het per kind wordt gerekend waar die kinderen precies zitten : één of meerdere gezinnen

Okay je kan misschien wel aanhalen dat die groepen dan in de lekkere luie hangmat blijven vanwege hun royale totale 'inkomen'...maar dat geldt evengoed voor andere personen = ik ken zo'n paar 'echte' Vlamingen ook
Vrees dat u nu toch beter in eigen boezem kijkt!
Wanneer er nu al door vooral kansarme gezinnen ( helaas zijn sommige groepen allochtonen daar in de meerderheid) gebruik wordt gemaakt van bepaalde vormen van sociale zekerheid, zal wanneer je polygamie toestaat vooral die groepen die dit binnen eigen cultuur als gebruikelijk zien, dit gaan toepassen.
Dan komt er dus niet één maar meerdere vrouwen uit moslimlanden, Afrika en krijgen vooral die gezinnen extreem veel kinderen.
En dat weegt dan wel degelijk op de sociale zekerheid, in hulp, dienstverlening en uitgaven.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2020, 23:43   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Waar las u dit dan? Het ging over de gevolgen van polygame huwelijken, u moet echt iets doen aan uw vermogen tot begrijpend lezen.
Of er nu een polygaam huwelijk is of niet, mensen hebben in België het recht om met meerdere partners samen te wonen. Als er dan veel kinderen voortkomen uit dat "meerpartnergezin" dan zal dat de kinderbijslag evenveel belasten als wanneer dat binnen een wettelijk goedgekeurd polygaam huwelijk gebeurt.

De reden is en blijft simpel: kinderbijslag en studiebeurzen zijn nu eenmaal niet gebonden aan het huwelijksstelsel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2020, 16:36   #150
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Of er nu een polygaam huwelijk is of niet, mensen hebben in België het recht om met meerdere partners samen te wonen. Als er dan veel kinderen voortkomen uit dat "meerpartnergezin" dan zal dat de kinderbijslag evenveel belasten als wanneer dat binnen een wettelijk goedgekeurd polygaam huwelijk gebeurt.

De reden is en blijft simpel: kinderbijslag en studiebeurzen zijn nu eenmaal niet gebonden aan het huwelijksstelsel.
Hallo? Gaat het daar dan over? Nee dus waar bent u mee bezig?
Kent u veel mensen die met meerdere partners samenwonen en kinderen kregen? Stelt iemand behalve u zelf iets over huwelijksstelsel en verbondenheid met kinderbijslag of studiebeurs?
Nee.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2020, 20:37   #151
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Vrees dat u nu toch beter in eigen boezem kijkt!
Wanneer er nu al door vooral kansarme gezinnen ( helaas zijn sommige groepen allochtonen daar in de meerderheid) gebruik wordt gemaakt van bepaalde vormen van sociale zekerheid, zal wanneer je polygamie toestaat vooral die groepen die dit binnen eigen cultuur als gebruikelijk zien, dit gaan toepassen.
Eigenlijk kom je net te beamen wat ik ongeveer kwam te stellen
Het heeft niet zozeer met die polygamie maar met de sociale status te maken.
Polygamie is dan een eventueel symptoom/middel dat wijst hoe mensen denken te knoopjes nog aan elkaar te knopen dat of nu als gebruik of als stelsel of gewoon als handig middel wordt gehanteerd doet er in feite niks toe.
Zo zou je ook kunnen stellen dat we maar nieuwe-geziinen moeten gaan verbieden
Want doordat 2 ( die komen uit een andere relatie ) die gaan samenhokken en hun financiële en andere middelen combineren is de kans veel hoger dat er misschien nog eentje van hun eigen bijkomt en dat brengt dan weer een meerkost met zich mee

Citaat:
Dan komt er dus niet één maar meerdere vrouwen uit moslimlanden, Afrika en krijgen vooral die gezinnen extreem veel kinderen.
En dat weegt dan wel degelijk op de sociale zekerheid, in hulp, dienstverlening en uitgaven.
ah zo zie je datte dus als wettelijk stelsel en dan al die vrouwen laten overkomen.
Maar dan nog
Neem het gewone stelsel en vrouw komt over ( of man )...ze gaan later weer uit elkaar dan heb je twee nieuwkomers die misschien twee nieuwe gezinnen gaan vormen met personen die ze laten overkomen.
Ik vrees dat dat nogal een moeilijke zaak is om daar een prognose uit te gaan destilleren.
Het enige wat je zou kunnen doen is zorgen dat het bv niet meer kan dat mensen overkomen als partner...maar ja dan zit ge weer met diverse wetgevingen etc

Laatst gewijzigd door praha : 26 februari 2020 om 20:45.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2020, 11:33   #152
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Eigenlijk kom je net te beamen wat ik ongeveer kwam te stellen
Het heeft niet zozeer met die polygamie maar met de sociale status te maken.
Polygamie is dan een eventueel symptoom/middel dat wijst hoe mensen denken te knoopjes nog aan elkaar te knopen dat of nu als gebruik of als stelsel of gewoon als handig middel wordt gehanteerd doet er in feite niks toe.
Zo zou je ook kunnen stellen dat we maar nieuwe-geziinen moeten gaan verbieden
Want doordat 2 ( die komen uit een andere relatie ) die gaan samenhokken en hun financiële en andere middelen combineren is de kans veel hoger dat er misschien nog eentje van hun eigen bijkomt en dat brengt dan weer een meerkost met zich mee


ah zo zie je datte dus als wettelijk stelsel en dan al die vrouwen laten overkomen.
Maar dan nog
Neem het gewone stelsel en vrouw komt over ( of man )...ze gaan later weer uit elkaar dan heb je twee nieuwkomers die misschien twee nieuwe gezinnen gaan vormen met personen die ze laten overkomen.
Ik vrees dat dat nogal een moeilijke zaak is om daar een prognose uit te gaan destilleren.
Het enige wat je zou kunnen doen is zorgen dat het bv niet meer kan dat mensen overkomen als partner...maar ja dan zit ge weer met diverse wetgevingen etc
ik denk iets verder te gaan, omdat er een verband is tussen kans armoede en culturele achtergrond. Vaak houdt dit armoede in stand. Daarmee wil ik niet stigmatiseren, ik stel dit vast.

polygamie heeft ( meestal) te maken met culturele achtergrond en levensovertuiging.

Ook uw andere redenering klopt niet.
Stel; Jan en Marie hebben beiden twee kinderen uit een vorig huwelijk, met co ouderschap. Jan komt een nieuwe partner tegen, Greet met ook twee kinderen uit vorige relatie. Ze gaan samenwonen en vormen een nieuw samengesteld gezin met 4 kinderen. Samen kregen ze nog één kind, dus zijn ze met 5 kinderen of een gezin bestaande uit 7 personen.

Mo mag volgens zijn Koran 4 vrouwen, dat ik ook hier nu toegestaan dus trouwt hij met Houria, Fatima, Fatiha en Saida.

Hij verwerkt in totaal 12 kinderen bij zijn vrouwen. Het gezin bestaat dan uit 17 personen.
Wat denkt u, binnen welk gezin zal meer hulp en dienstverlening nodig kunnen zijn? Denk maar aan kinderbijslag, werkloosheiduitkeringen, studiebeurzen, ziektekosten, sociale woningen?

Natuurlijk kan het dat Mo en zijn 4 vrouwen werken en Jan en Greet allebei niet. Maar wanneer je meeneemt dat levensovertuiging en culturele achtergrond ook factoren zijn binnen armoede, is die hypothese toch iets minder waarschijnlijk, globaal genomen.

Laatst gewijzigd door alice : 28 februari 2020 om 11:34.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 maart 2020, 21:11   #153
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
ik denk iets verder te gaan, omdat er een verband is tussen kans armoede en culturele achtergrond. Vaak houdt dit armoede in stand. Daarmee wil ik niet stigmatiseren, ik stel dit vast.

polygamie heeft ( meestal) te maken met culturele achtergrond en levensovertuiging.
ja natuurlijk ... ik kom ook niet anders te zeggen hé
Maar door polygamie te gaan verbieden ga je daar niks aan veranderen hé

Citaat:
Ook uw andere redenering klopt niet.
Stel; Jan en Marie hebben beiden twee kinderen uit een vorig huwelijk, met co ouderschap. Jan komt een nieuwe partner tegen, Greet met ook twee kinderen uit vorige relatie. Ze gaan samenwonen en vormen een nieuw samengesteld gezin met 4 kinderen. Samen kregen ze nog één kind, dus zijn ze met 5 kinderen of een gezin bestaande uit 7 personen.

Mo mag volgens zijn Koran 4 vrouwen, dat ik ook hier nu toegestaan dus trouwt hij met Houria, Fatima, Fatiha en Saida.

Hij verwerkt in totaal 12 kinderen bij zijn vrouwen. Het gezin bestaat dan uit 17 personen.
Wat denkt u, binnen welk gezin zal meer hulp en dienstverlening nodig kunnen zijn? Denk maar aan kinderbijslag, werkloosheiduitkeringen, studiebeurzen, ziektekosten, sociale woningen?
ge bedoelt U vergelijking loopt mank want ge hebt er verdraaid vergaande stereotypes voor nodig
Het kunnen er ook in het eerste geval 3 + 4 + extra 3 worden en in het tweede geval 2 vrouwen ipv 4 en 9 kinderen in totaal van die twee vrouwen

Citaat:
Natuurlijk kan het dat Mo en zijn 4 vrouwen werken en Jan en Greet allebei niet. Maar wanneer je meeneemt dat levensovertuiging en culturele achtergrond ook factoren zijn binnen armoede, is die hypothese toch iets minder waarschijnlijk, globaal genomen.
Vergeet het
Dat is nu net wat ik kwam te stellen
De juiste culturele of religieuze 'excuses' doen er niet toe
Als véél kinderen een middel is om de touwtjes nog aan elkaar te knopen dan gaan een Jan en Greet komende vanuit een zeer sociaal-economische platvorm daar ook gebruik van maken...daar hoeven ze zelfs geen polygamie voor
Hét probleem stelt zich _indien ge uitwassen en misbruik wilt voorkomen _ dat ge er moet voor zorgen dat de som van al die kinderbijslagen, etc geen extra voordeel mag en kan opleveren voor Jan en Greet
Doe je dat dan gaan Mo Houria, Fatima, Fatiha en Saida er ook niet extra van kunnen profiteren.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2020, 12:41   #154
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
ja natuurlijk ... ik kom ook niet anders te zeggen hé
Maar door polygamie te gaan verbieden ga je daar niks aan veranderen hé


ge bedoelt U vergelijking loopt mank want ge hebt er verdraaid vergaande stereotypes voor nodig
Het kunnen er ook in het eerste geval 3 + 4 + extra 3 worden en in het tweede geval 2 vrouwen ipv 4 en 9 kinderen in totaal van die twee vrouwen


Vergeet het
Dat is nu net wat ik kwam te stellen
De juiste culturele of religieuze 'excuses' doen er niet toe
Als véél kinderen een middel is om de touwtjes nog aan elkaar te knopen dan gaan een Jan en Greet komende vanuit een zeer sociaal-economische platvorm daar ook gebruik van maken...daar hoeven ze zelfs geen polygamie voor
Hét probleem stelt zich _indien ge uitwassen en misbruik wilt voorkomen _ dat ge er moet voor zorgen dat de som van al die kinderbijslagen, etc geen extra voordeel mag en kan opleveren voor Jan en Greet
Doe je dat dan gaan Mo Houria, Fatima, Fatiha en Saida er ook niet extra van kunnen profiteren.
Er is verschil tussen polygamie als iets wat bestaat en dit hier een statuut van huwelijk geven.
De culturele en religieuze achtergrond doet er wel toe, omdat je vooral deze groepen al terug vindt als aandachtsgroepen binnen hulp en dienst verlening en juist die groepen zich zullen vergroten via polygamie.
Ik stel niet dat grote gezinnen niet mogen, wel dat via polygamie er extreem grote gezinnen zullen bestaan in vooral nu als kwetsbare en kansarme groepen. ( en dat dit zal wegen op de sociale zekerheid)
Ik heb gelijk, waarom geeft u dit niet gewoon toe?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2020, 13:43   #155
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Er is verschil tussen polygamie als iets wat bestaat en dit hier een statuut van huwelijk geven.
ja natuurlijk...met name het statuut
Veranderd echter nks aan de situatie dat kindergeld, etc per kind wordt gerekend

Citaat:
De culturele en religieuze achtergrond doet er wel toe, omdat je vooral deze groepen al terug vindt als aandachtsgroepen binnen hulp en dienst verlening en juist die groepen zich zullen vergroten via polygamie.
Ik stel niet dat grote gezinnen niet mogen, wel dat via polygamie er extreem grote gezinnen zullen bestaan in vooral nu als kwetsbare en kansarme groepen. ( en dat dit zal wegen op de sociale zekerheid)
Ik heb gelijk, waarom geeft u dit niet gewoon toe?
Zoals gewoonlijk ga ik niet mee in je riedeltje (onderlijnde) ook al is dat met een lief onschuldig smileytje afgesloten ...laat dit nu alvast al genoteerd zijn
Neen hoor...ge kunt gelijk hebben, alice maar het lukt je alavst niet om te overtuigen.
WAAROM zou het toelaten van polygamie de groep die hulp & dienstverlening het meeste nodig heeft vergoten.
Ge doet het overkomen alsof het het inherente gevolg is van de polygamie-traditie terwijl ik het eerder zie als dat binnen die groep ( vanwege de nu toevallige achtergrond van vluchtelingen ) gewoon véél voorkomt én hier ook zal verdergezet worden én als middel gehanteerd om de iendjes aan elkaar te knopen

Ik zeg het nogmaals...als men ervoor zorgt dat men het extra voordeel ( datgene dat dus blijft plakken ) eruit kan halen dan maakt het in se niet uit.
Waarom zou men dat niet kunnen organiseren dat die gelden op een rekening komen op naam van kind en dat elk gebruik ervan dient verantwoord te worden binnen de context van de opzet ?
Op die manier krijgt de overheid ook een beter beeld van de werkelijke noden per kop
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2020, 00:43   #156
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard

Ook vrouwenbesnijdenissen, mannenbesnijdenissen, maagdenvliesherstellingen
moeten kunnen verboden worden als immigranten zich hier willen vestigen.
Kinderhuwelijken ook.

Hun godsdienstbeleving moet hier kunnen beperkt worden
zonder dat ze zich dus op godsdienstvrijheid kunnen beroepen.
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2020, 11:44   #157
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
ja natuurlijk...met name het statuut
Veranderd echter nks aan de situatie dat kindergeld, etc per kind wordt gerekend


Zoals gewoonlijk ga ik niet mee in je riedeltje (onderlijnde) ook al is dat met een lief onschuldig smileytje afgesloten ...laat dit nu alvast al genoteerd zijn
Neen hoor...ge kunt gelijk hebben, alice maar het lukt je alavst niet om te overtuigen.
WAAROM zou het toelaten van polygamie de groep die hulp & dienstverlening het meeste nodig heeft vergoten.
Ge doet het overkomen alsof het het inherente gevolg is van de polygamie-traditie terwijl ik het eerder zie als dat binnen die groep ( vanwege de nu toevallige achtergrond van vluchtelingen ) gewoon véél voorkomt én hier ook zal verdergezet worden én als middel gehanteerd om de iendjes aan elkaar te knopen

Ik zeg het nogmaals...als men ervoor zorgt dat men het extra voordeel ( datgene dat dus blijft plakken ) eruit kan halen dan maakt het in se niet uit.
Waarom zou men dat niet kunnen organiseren dat die gelden op een rekening komen op naam van kind en dat elk gebruik ervan dient verantwoord te worden binnen de context van de opzet ?
Op die manier krijgt de overheid ook een beter beeld van de werkelijke noden per kop
Het waarom werd u anders echt wel uitgelegd. Een man met 4 vrouwen maakt meer kinderen dan een man met 1 vrouw, en omdat polygamie ( de uitzonderingen even buiten beschouwing) verbonden is met culturele achtergrond en levensovertuiging, toevallig ook groepen die oververtegenwoordigd zijn binnen hulp en dienstverlening, zal polygamie wegen binnen de sociale zekerheid.
Vluchtelingen? Nee hoor, de weg via gezinshereniging of vorming biedt veel meer mogelijkheden!

En ook even opgemerkt, u stelt veel in vraag maar weerlegt nauwelijks..
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2020, 17:46   #158
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard

Ann Peuteman Redactrice bij Knack
Jaarlijks worden in België 16.000 kleuters besneden. 'In de overgrote meerderheid van de gevallen is daar geen enkele medische reden voor', zegt androloog Guy T'Sjoen. 'Meer nog: het is een schending van de kinderrechten.'

'Zo gaat het elke keer: religieuze groepen maken veel lawaai, en vervolgens valt het wetenschappelijke debat weer stil.'
'Het is absurd dat we onnodige chirurgie niet alleen uitvoeren, maar ook nog terugbetalen', zegt androloog en endocrinoloog Guy T'Sjoen (UZ Gent). Hij is dan ook opgetogen over het wetsvoorstel van Kamerlid Goedele Liekens (Open VLD) om de terugbetaling te schrappen van jongensbesnijdenissen die niet medisch noodzakelijk zijn. 'In ons land worden jaarlijks zo'n 26.000 besnijdenissen terugbetaald, waarvan 16.000 bij jongens onder de 4 jaar', zegt hij. 'Dat kost de sociale zekerheid 2,6 miljoen euro per jaar, terwijl er in de meeste gevallen helemaal geen medische indicatie voor is.'
Verwacht u dat het voorstel van Goedele Liekens impact zal hebben?
Guy T'Sjoen: Het blijft een moeilijk debat. De kans is groot dat joden en moslims ziedend zullen zijn. Zo gaat het elke keer als iemand over jongensbesnijdenissen begint: religieuze groepen voelen zich geviseerd en maken veel lawaai, en vervolgens valt het wetenschappelijke debat weer stil.

Daarnaast is het voor veel mensen een diepgewortelde traditie. In de Verenigde Staten is meer dan 75 procent van de mannen besneden, meestal gebeurt dat al in de materniteit. Die traditie is meer dan honderd jaar geleden aangewakkerd door John Harvey Kellogg, de uitvinder van de cornflakes. Hij beweerde dat het goed is om kleine jongens te besnijden en dan nog liefst zonder verdoving. Door die pijn zouden ze volgens hem van hun penis afblijven. Een goede zaak natuurlijk, want dan kunnen ze zich concentreren op de belangrijke dingen in het leven, zoals hun studie.
Zelfs in een ernstig wetenschappelijk blad als The Lancet verscheen eind negentiende eeuw een artikel waarin ene dokter Johnson benadrukte dat er tijdens de operatie geen chloroform mocht worden gebruikt, 'zodat de pijn wordt geassocieerd met de gewoonte die we willen tegengaan'. Jongens werden dus besneden om te verhinderen dat ze zouden masturberen.
Vaak gebeurt het toch ook om medische redenen?
T'Sjoen: Voorhuidvernauwing of fimosis, waarbij een circumcisie aangewezen is, komt amper voor. De ingreep kan daarnaast nodig zijn bij oudere mannen die een chronische infectie hebben door diabetes, maar ook dat is een kleine groep.
De terugbetaling van besnijdenissen kost de sociale zekerheid 2,6 miljoen euro per jaar.
Vandaag worden circumcisies vaak uitgevoerd bij jongetjes bij wie de voorhuid aan de eikel verkleefd zit. Nochtans is dat normaal en komt het - met wat geduld - doorgaans vanzelf in orde. Door spontane erecties of als het voorhuidje beetje bij beetje voorzichtig wordt teruggeschoven, komt het in de meeste gevallen los.
Loopt een besneden man minder risico op hiv of peniskanker, zoals vaak wordt beweerd?

T'Sjoen: Dat is niet wetenschappelijk bewezen. Uit studies die in Kenia en Oeganda zijn uitgevoerd, blijkt dat de kans op hiv inderdaad een beetje kleiner is als je besneden bent. Maar Vlaanderen is Afrika niet. Hier hebben we betrouwbaardere manieren om ons tegen een hiv-besmetting te beschermen, zoals condooms en PrEP-medicatie. Ook op infecties met het humaan papillomavirus is het effect klein: om één geval van peniskanker op latere leeftijd te verhinderen, moet je 10.000 tot 30.000 circumcisies doen.
Daarnaast laten mannen zich weleens besnijden als remedie tegen te snel klaarkomen. Als je de voorhuid weghaalt, wordt de eikel minder gevoelig. Toch is het nooit wetenschappelijk bewezen dat besneden mannen minder snel klaarkomen.
Baat het niet dan schaadt het niet, zullen sommigen denken.
T'Sjoen: Maar het schaadt wél. Uiteindelijk snijden we in een gezond lichaam, met een risico op littekens en - heel uitzonderlijk - complicaties tot gevolg. Zo ontneem je kinderen de kans om intact op te groeien en dat is een schending van de kinder- en mensenrechten. Iets anders is het als je op volwassen leeftijd om esthetische, culturele of religieuze redenen zelf voor zo'n ingreep kiest. Daar kan niemand iets op tegen hebben.
Dragen uw collega-artsen geen grote verantwoordelijkheid?
T'Sjoen:Natuurlijk. Vandaag vindt iemand die zijn kind wil laten besnijden zonder problemen een uroloog die daartoe bereid is. Al heb ik de indruk dat onder artsen het besef groeit dat je daar niet al te licht over mag gaan - ook al is het een eenvoudige ingreep. Zij horen natuurlijk ook verhalen over mannen die spijt hebben, pijn lijden, het litteken lelijk vinden of zelfs een hersteloperatie willen. Vandaag doen de meeste urologen hun best om uit te leggen wat de gevolgen kunnen zijn. Maar eigenlijk moeten ze een ontradend gesprek voeren met iedereen die, voor zichzelf of een kind, om een besnijdenis komt vragen.
Is het geen bij voorbaat verloren strijd om zo'n diepgewortelde traditie te proberen terug te draaien?
T'Sjoen: Zo onmogelijk is dat niet. In Israël zijn er rabbijnen die een alternatieve ceremonie organiseren, waarbij bijvoorbeeld alleen maar een prikje in de penis wordt gegeven. Ik hoop ook dat ouders tot inzicht komen. Dat je je kind wilt laten besnijden omdat dat traditie is, kan ik nog begrijpen. Maar als je wéét dat die ingreep geen enkel medisch voordeel heeft en zelfs het seksuele plezier kan verminderen, dan doe je dat je kind toch niet moedwillig aan?
Als ik het voor het zeggen had, zou ik helemaal verbieden dat er zonder medische noodzaak in het lichaam van kleine jongens wordt gesneden. Ik ben er zelfs van overtuigd dat mensen zich over honderd jaar zullen afvragen hoe we dat in godsnaam op zo'n grote schaal hebben laten gebeuren. Net zoals iedereen nu verontwaardigd reageert op vrouwenbesnijdenissen.
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2020, 18:00   #159
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard

moeten wij hier vrouwenbesnijdenissen toelaten in naam van de godsdienst?
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2020, 19:01   #160
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Het waarom werd u anders echt wel uitgelegd. Een man met 4 vrouwen maakt meer kinderen dan een man met 1 vrouw,
twee 'fouten' :
1) niet noodzakelijk
2) 1x4 versus 4x1

Citaat:
en omdat polygamie ( de uitzonderingen even buiten beschouwing) verbonden is met culturele achtergrond en levensovertuiging, toevallig ook groepen die oververtegenwoordigd zijn binnen hulp en dienstverlening, zal polygamie wegen binnen de sociale zekerheid.
Vluchtelingen? Nee hoor, de weg via gezinshereniging of vorming biedt veel meer mogelijkheden!
Gij gaat er altijd vanuit dat de culturele achtergrond ( -> vandaar en niet van hier) de reden is waarom mensen 'constructies' op poten zetten met veel kinderen...dat is niet zo ...het is de economische

Citaat:
En ook even opgemerkt, u stelt veel in vraag maar weerlegt nauwelijks..
Daar gaan we weer....potje omkering van bewijslast

Ik heb je dat al eens tot in den treure proberen uit te leggen alice
Als gij iets beweert en ik trek dat in twijfel en geef dan nog de nodige argumenten daarvoor dán implicieert dit niet ook als gij duie niet begrijpt of wilt aanvaarden dat jouw bewering nu zou kloppen.
Het doet me gelijk weer denken aan die fameuze discussie inzake of homofilie nu louter bij geboorte vast zou liggen of niet

Laatst gewijzigd door praha : 4 maart 2020 om 19:02.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be