Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 mei 2023, 16:06   #41
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja, natuurlijk, het is nogal idioot om eerst met moeite het water naar de zee willen te krijgen, om het er nadien weer gaan uit te halen. Maar ook dat is een kwestie van infrastructuur. In plaats van het opgevangen regenwater dat van verharde oppervlakken stroomt, in de rivieren te laten lopen, is het veel beter om dat op te slaan in grote bekkens (en inderdaad, ook weer terug te pompen naar de grond, op momenten dat het droger is).
Terug pompen naar de grond ?
Ik herinner mij, toch al enige jaren geleden, iemand die het idee opperde om twee waterleidingen te voorzien:
  • Een met gezuiverd water. Stadswater zoals we hier zeggen. Drinkwater.
  • Een met puur regenwater, waarmee je de wc kan doorspoelen bijvoorbeeld. Mensen in een stad hebben nu eenmaal geen boorput of een put waar regenwater kan worden opgevangen.
Het is toch erg dat drinkwater wordt gebruikt om een wc door te spoelen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2023, 16:42   #42
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het is toch erg dat drinkwater wordt gebruikt om een wc door te spoelen.
Moet er tegenwoordig bij nieuwbouw niet verplicht een regenput voorzien worden waar dingen als wc's op aangesloten dienen te worden?

Zo niet, dan wordt het wel eens tijd!
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2023, 19:05   #43
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Klopt, maar we moeten ervoor zorgen dat het water de tijd krijgt om in de grond te dringen.
Laat dit nu net het probleem van de verharding zijn.
We verharden en krijgen daardoor veel weter op één plaats.
Om dit op te lossen, leggen we rioleringen aan (liefst gescheiden) om het regenwater af te voeren, het water gaat dan in versneld tempo naar beken en rivieren, waardoor de kans op overstromingen alleen maar toeneemt.

Als iedereen ervoor zou kunnen zorgen dat, het water dat op zijn verharding (klinkers, opritten, daken, ...) toch ter plaatse in de grond kan dringen, lossen we al veel op.
Water trekt overal in de grond. Iedere verharding is poreus.

Om het even welke klinker of straatstenen er liggen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2023, 19:44   #44
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Moet er tegenwoordig bij nieuwbouw niet verplicht een regenput voorzien worden waar dingen als wc's op aangesloten dienen te worden?

Zo niet, dan wordt het wel eens tijd!
Dat zou kunnen wat nieuwbouw betreft. Ik weet het niet.
Echter, heel wat mensen wonen in een appartement, en heel wat mensen hebben geen tuin, en hebben geen keus.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2023, 19:46   #45
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Water trekt overal in de grond. Iedere verharding is poreus.

Om het even welke klinker of straatstenen er liggen.
Toch niet als het gaat om beton en asfalt.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2023, 19:52   #46
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.381
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Toch niet als het gaat om beton en asfalt.
Het meeste moderne asfalt (wat een ijsvlakte wordt als iemand denkt dat het kan vriezen voor of na regen) is wel enigzins doordringbaar en werkt als een slechte spons.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2023, 20:47   #47
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Toch niet als het gaat om beton en asfalt.
Toch wel.

Zelfs door chape en stabilisé..

Mocht asfalt geen water door laten het zou onberijdbaar worden.

Veel water doorlatend asfalt heb je ook, die blijven nauwelijks nat.
Minpuntje als het vriest dan worden ze te glad.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 23 mei 2023 om 20:51.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2023, 21:57   #48
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Klinkers hebben voegen. Die voegen zijn gevoegd met zand. Fijn zand. Rijnzand, wit zand, etc.

Water loopt er door als door een vergiet.

Waarom mensen hun oprit uitbreken is mij een raadsel.
Toch als het om water gaat.

Dom zijn ze.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2023, 22:15   #49
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Klinkers hebben voegen. Die voegen zijn gevoegd met zand. Fijn zand. Rijnzand, wit zand, etc.

Water loopt er door als door een vergiet.

Waarom mensen hun oprit uitbreken is mij een raadsel.
Toch als het om water gaat.

Dom zijn ze.
Dat er water doorsijpelt via de voegen kan best zijn. Ik wil ook best geloven dat zelfs asfalt min of meer waterdoorlatend is.
Punt is dat dit allemaal te traag gaat. Het meeste water op verharde oppervlaktes gaat gewoonweg naar de afvoer, de riolen.
Er gaat steeds minder water de grond in.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2023, 22:50   #50
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat er water doorsijpelt via de voegen kan best zijn. Ik wil ook best geloven dat zelfs asfalt min of meer waterdoorlatend is.
Punt is dat dit allemaal te traag gaat. Het meeste water op verharde oppervlaktes gaat gewoonweg naar de afvoer, de riolen.
Er gaat steeds minder water de grond in.
Het water dat niet meteen door de voegen, de klinkers, beton, what ever dringt loopt via de voorziene afloop van 1cm per lopende meter gewoon in het gras.
De rest in de riool, de riool gaat naar de waterzuivering en vandaar naar beken, rivier en gronden.
Boeren zuigen hun tanks vol met water uit rivieren, beken en gebruiken het op hun landen.
Of ze gebruiken grondwater via putboringen A rato van enkele miljoenen liter per jaar soms. Per boer.

Mocht je denken dat enkele tegels uithalen enig verschil maakt, niet dus.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 23 mei 2023 om 22:51.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2023, 23:13   #51
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Terug pompen naar de grond ?
Ik herinner mij, toch al enige jaren geleden, iemand die het idee opperde om twee waterleidingen te voorzien:
  • Een met gezuiverd water. Stadswater zoals we hier zeggen. Drinkwater.
  • Een met puur regenwater, waarmee je de wc kan doorspoelen bijvoorbeeld. Mensen in een stad hebben nu eenmaal geen boorput of een put waar regenwater kan worden opgevangen.
Het is toch erg dat drinkwater wordt gebruikt om een wc door te spoelen.
In het jaar 1996 onzer heren waren we dat soort systemen al aan het bespreken, verharding overigens ook. Waar ze nu ineens mee komen aanzetten...

Nu beginnen ze bij sommige gemeentes wakker te worden, dat ze dat inderdaad misschien wel eens moeten gaan overwegen en daar beleid van moeten maken...

25 jaar nadat een paar studentjes daar al uiteenzettingen over kregen,... om u maar te laten zien hoe fantastisch flitsend hier alles gaat.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2023, 23:18   #52
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Klinkers hebben voegen. Die voegen zijn gevoegd met zand. Fijn zand. Rijnzand, wit zand, etc.

Water loopt er door als door een vergiet.

Waarom mensen hun oprit uitbreken is mij een raadsel.
Toch als het om water gaat.

Dom zijn ze.
Het gaat hem dan vooral om vele vierkante meters asfalt etc... als ge nen oprit in kasseien hebt bvb is er natuurlijk geen probleem want dat loopt langs de voegen weg. en ook dat is ook de massa niet he.

Zo een volledig volgebouwd perceel is dat dan weer wel. Daar zou je voor goed te zijn al het regenwater in een put moetn opvullen en gescheiden moeten laten weglopen (van rioolwater) bvb naar een infiltratie systeem of hoe je het beest ook wil noemen (gewone vijver of moeraske / waddi ) is ook goed.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2023, 23:50   #53
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Het gaat hem dan vooral om vele vierkante meters asfalt etc... als ge nen oprit in kasseien hebt bvb is er natuurlijk geen probleem want dat loopt langs de voegen weg. en ook dat is ook de massa niet he.

Zo een volledig volgebouwd perceel is dat dan weer wel. Daar zou je voor goed te zijn al het regenwater in een put moetn opvullen en gescheiden moeten laten weglopen (van rioolwater) bvb naar een infiltratie systeem of hoe je het beest ook wil noemen (gewone vijver of moeraske / waddi ) is ook goed.
Het overgrote deel van regenwater komt in regenputten terecht.

Water van daken komt in dakgoten. Vandaar naar waterputten of een eindje verder ergens in natuur.
Waterputten worden vaak gebruikt om wc's en dergelijke door te spoelen, sommigen die geen leidingwater hebben wassen er zichzelf mee en koken er in. Dat laatste vind ik wat vies want een dakgoot ligt doorgaans vol vieze brij en zijn van zink wat niet te gezond is. Koperen dakgoten is een edelmetaal die antibacteriële eigenschappen heeft. Maar toch ook meestal een berg viezigheid.

De rest gaat naar riool.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2023, 00:21   #54
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
In het jaar 1996 onzer heren waren we dat soort systemen al aan het bespreken, verharding overigens ook. Waar ze nu ineens mee komen aanzetten...

Nu beginnen ze bij sommige gemeentes wakker te worden, dat ze dat inderdaad misschien wel eens moeten gaan overwegen en daar beleid van moeten maken...

25 jaar nadat een paar studentjes daar al uiteenzettingen over kregen,... om u maar te laten zien hoe fantastisch flitsend hier alles gaat.
De meeste huizen ook in de stad hebben wel een waterput.
In vele gevallen zelfs met een overloop naar de riolering.
Kwestie van niet te overstromen.

Maar ik denk dat velen hun put niet weten zijn. Soms ligt daar gras over of een terras.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 24 mei 2023 om 00:22.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2023, 07:50   #55
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De meeste huizen ook in de stad hebben wel een waterput.
In vele gevallen zelfs met een overloop naar de riolering.
Kwestie van niet te overstromen.

Maar ik denk dat velen hun put niet weten zijn. Soms ligt daar gras over of een terras.
Vroeger toen de mensen nog "een hofken"hadden hadden die inderdaad meestal wel een regenput, zo een betonnen bak van ne kuub of 2

Zeker ook in t stad want die rijhuizen hadden in vele gevallen ook plaats voor een moestuin. dus geen probleem wat insijpeling en water voorziening betrof.

Maar dan is er een periode geweest van renoveren, die putten afbreken of doden en asfalteren of betoneren.

Nu is het inderdaad in vele gevallen weer verplicht om dat niet meer te doen en terug ne put te voorzien en als ge dan toch ne put van 5 of 10 000 liter moet steken kunt ge daar inderdaad maar beter een pomp opzetten om uw wc door te spoelen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2023, 19:48   #56
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.644
Standaard

Citaat:
Het nieuwe provinciaal ruimtelijk beleidsplan wordt in zijn huidige vorm afgevoerd na zwaar protest van de burgemeesters in de Vlaamse Ardennen. In dat plan stond dat in de Vlaamse Ardennen alleen al 15.000 woningen best plaats zouden maken voor natuur. Bron.
Het filmpje is veel te utopisch maar dat er lintbebouwing en verkavelingen moeten afgebroken worden is duidelijk. Helaas zal en kan er gaan zak veranderen zolang we OCMW blijven spelen voor de rest van de wereld.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 27 mei 2023 om 19:53.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2023, 10:45   #57
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.256
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
In het jaar 1996 onzer heren waren we dat soort systemen al aan het bespreken, verharding overigens ook. Waar ze nu ineens mee komen aanzetten...

Nu beginnen ze bij sommige gemeentes wakker te worden, dat ze dat inderdaad misschien wel eens moeten gaan overwegen en daar beleid van moeten maken...

25 jaar nadat een paar studentjes daar al uiteenzettingen over kregen,... om u maar te laten zien hoe fantastisch flitsend hier alles gaat.
Een paar jaar geleden werd de markt hier opnieuw aangelegd. Geen sprietje gras of aarde te zien. Simpelweg een kasseienvlakte. Net even op google earth gekeken. Het gaat om een gebied van zowat 15000m2. Ook onlangs het nieuwe stadhuis geopend met een pleintje ervoor. Oppervlakte van het plein ook 2000 m2. Er staan 6 zielige boompjes op. De rest kassei.

Het lijkt allemaal nergens op natuurlijk, maar je hebt er geen onderhoud aan.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 1 juni 2023 om 10:47.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2023, 16:11   #58
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
wat kost een zwembad van 10x5 meter ? in aanleg
en in onderhoud
Dat heeft wel zijn prijs dacht ik, de aankoop, de onderhoud, het continue op temperatuur houden van het water...

En dan hangt het er allemaal nog van af welk zwembad men juist wil.

Vroeger eens bij iemand geweest die een binnenzwembad had welke grensde aan zijn tuin en die man merkte op dat het een lopende rekening was.

Het was wel knap.

Binnenzwembad, dan de veranda naar de tuin toe...

Zwembaden

Als men niet op een euro moet zien (wreed ver gezocht)
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 4 juni 2023 om 16:14.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2023, 08:19   #59
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.462
Standaard

Vorig jaar zijn er 233.000 inwoners bijgekomen door immigratie. 3 steden zoals Aalst met deelgemeenten. Ook die moeten allemaal wonen….verharden? Een noodzaak op deze weg.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 9 juni 2023 om 08:20.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be