Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat doen we met het voetbal in de Lage Landen?
Beneliga, Vlaamse nationale ploeg 10 24,39%
Beneliga, Belzieke "nationale" ploeg 4 9,76%
Beneliga, 1 grote Nederlandse nationale ploeg 6 14,63%
Vlaamse competitie, Vlaamse nationale ploeg 10 24,39%
Belgische competitie, Vlaamse nationale ploeg 1 2,44%
Belgische competitie, Belzieke "nationale" ploeg 6 14,63%
iets anders, nl... 4 9,76%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 oktober 2006, 10:48   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Wat met de voetbalcompetitie? (communautair)

Het voetbal in de Lage Landen is aan het zieltogen. Oranje heeft problemen met zijn ego's, de Rode Duivels met de kwaliteit. Het complementaire van de situatie is duidelijk.

Maar afgezien daarvan: Lierse tegen Roeselare kun je toch geen topper noemen? Ajax tegen Anderlecht wél.

Dus wat doen we?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 11:05   #2
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Berichten: 799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Het voetbal in de Lage Landen is aan het zieltogen. Oranje heeft problemen met zijn ego's, de Rode Duivels met de kwaliteit. Het complementaire van de situatie is duidelijk.

Maar afgezien daarvan: Lierse tegen Roeselare kun je toch geen topper noemen? Ajax tegen Anderlecht wél.

Dus wat doen we?
Met alle respect maar die vergelijking gaat niet op he. De match Roda JC - Zulte Waregem, dat is ook géén topper.....

Een van de argumenten voor de Beneliga is altijd dat het volk wel zal komen na verloop van tijd. Mag ik daar aan twijfelen? Racing Genk is nu een 7 jaar bij de (sub)top van België. Toch als het bv. Lokeren-Genk is zie ik géén spectaculaire stijging van het aantal toeschouwers, enkel de normale aantallen die Lokeren heeft + de 1000 man van Genk en hier en daar misschien nog een voetballiefhebber.

Zelfs Club Brugge heeft dit nog ookal zijn ze nu al 30 jaar bij de top van het land. Maar STVV-Club Brugge trekt minder volk dan een STVV tegen een andere topclub, één die er altijd al heeft gestaan bv. een Anderlecht. Die match trekt nog altijd een 1.500 man meer dan STVV-Club Brugge.

Ook de derby's zouden op vele plaatsen verloren gaan. Ik denk dat de modale Genk supporter liever heeft dat de derby tegen STVV wordt gespeeld, dan dat Heerenveen moet afkomen.
Het is ook niet omdat STVV zou verdwijnen uit de eerste klasse, dat Genk en Standard ineens véél meer volk zouden trekken. Een enkeling zou wel naar de verschillende stadions trekken, maar voor 7000 van de gemiddeld 8000 supporters die op Staaien zitten (zelfs nog na 5 jaar k*tvoetbal) zou het eerste klasse verhaal voorbij zijn. Kijk bijvoorbeeld naar het toeschouwersaantal van KVSK United, toen Lommel in 2de speelde haalde het gemiddeld 6000 man, nu bij United haalt men met moeite 4.000.
Een voetbalclub is voor veel supporters nog véél heiliger dan een vrouw, veranderen van vrouw kan nog, maar een voetbalclub heb voor het leven.

Je zou 3 matchen hebben waarbij er inderdaad meer volk naar de stadions zou komen: PSV, Ajax en Feyenoord zouden dat volk kunnen trekken. Maar voor de rest blijft het net het zelfde. Vraag is dan of je voor die 3 matchen een hele competitie moet gaan opheffen.

Iets wat misschien beter zou zijn: een Bene-champions league. In scandinavië hebben ze dit ook, de beste clubs van de verschillende scandinavische landen spelen er een nacompetitie. Maar zou je niet eens beginnen met een match tussen de 2 kampioenen, het zou een mooi begin zijn.
__________________
Racism is a weapon of mass destruction
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 11:20   #3
FISHERMAN
Parlementslid
 
FISHERMAN's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2006
Berichten: 1.569
Standaard

Niet echt een antwoord waar de TopicStarter op zit te wachten, maar als voetbalhater mag het voetbal wat mij betreft gerust afgeschaft worden.
__________________
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." Evelyn Beatrice Hall

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 11:52   #4
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Competitie met Nederlandse en Vlaamse clubs, eventueel ook een nationaal elftal.
De Oranje Duivels?
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 11:55   #5
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Met alle respect maar die vergelijking gaat niet op he. De match Roda JC - Zulte Waregem, dat is ook géén topper.....
En zullen die ploegen dan in 1e klasse zitten? Kedachtetni... Vergelijking gaat wel op...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 11:56   #6
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Niet echt een antwoord waar de TopicStarter op zit te wachten, maar als voetbalhater mag het voetbal wat mij betreft gerust afgeschaft worden.
Bwoa, ik vind dat nog niet eens zo een slechte optie
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 12:44   #7
Brecht Laitem
Burger
 
Geregistreerd: 21 februari 2005
Berichten: 130
Standaard

Ik ben voor een soort van nevla-liga (Vlaanderen en Nederland) en een Vlaamse nationale ploeg. Eventueel kan ook Wallonië meedoen (ik denk dat alleen maar aan Standaard, de rest is momenteel niet goed genoeg). Probleem is dat de kleinere clubs zoiets nooit zullen toestaan omdat dit voor hen hun doodsteek zou betekenen. Voor hen zie ik alleen nog maar een toekomst in het scholen van jeugdspelers, om dan later door te groeien naar de grotere clubs die in die nevla-liga spelen.
Welke clubs er mee mogen doen in de nevla-liga moet gebeuren aan de hand van coëfficienten van de laatste 10 jaar. De 6 beste Vlaamse ploegen en de 10 beste Nederlandse ploegen doen dan mee het eerste jaar van de nevla-liga (6 Vlaamse omwille dat we een veel kleinere oppervlakte hebben dan de Nederlanders). Bij degradatie gaat de ploeg terug naar de '1e klasse' van de eigen nationale competitie. De kampioen van de '1e klasse' van beide nationale competitie's gaat dan over naar de nevla-liga. Enig nadeel is dat je na verloop van tijd de verdeling 6 Vlaamse en 10 Nederlandse ploegen niet meer zult hebben en het risico bestaat dat er bijvoorbeeld nog maar 4 Vlaamse ploegen in die liga spelen.

Qua nationale ploeg moet er uiteraard niet getwijfeld worden en moet er resoluut voor een Vlaamse nationale ploeg gekozen worden. Franstalige spelers uit het Brusselse (vandenborre, Kompany, Yulo-Matondo, ...) moeten dan éénmalig de keuze maken of ze voor de Vlaamse of Waalse nationale ploeg willen spelen.
Brecht Laitem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 14:03   #8
Keats
Gouverneur
 
Keats's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juni 2005
Locatie: Brooklyn, NY
Berichten: 1.352
Standaard

Een Lage Landen Liga

Ik ben benieuwd hoeveel invloed zoiets zou hebben op de Vlaams-Nederlandse verbroedering...
Keats is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 15:48   #9
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Och, dat regelt zichzelf wel...
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 17:15   #10
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Och, dat regelt zichzelf wel...
Zo zo??
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 17:31   #11
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Zo zo??
Te lezen als "het interesseert me geen bal".

Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 17:54   #12
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Een van de argumenten voor de Beneliga is altijd dat het volk wel zal komen na verloop van tijd. Mag ik daar aan twijfelen? Racing Genk is nu een 7 jaar bij de (sub)top van België. Toch als het bv. Lokeren-Genk is zie ik géén spectaculaire stijging van het aantal toeschouwers, enkel de normale aantallen die Lokeren heeft + de 1000 man van Genk en hier en daar misschien nog een voetballiefhebber.

Zelfs Club Brugge heeft dit nog ookal zijn ze nu al 30 jaar bij de top van het land. Maar STVV-Club Brugge trekt minder volk dan een STVV tegen een andere topclub, één die er altijd al heeft gestaan bv. een Anderlecht. Die match trekt nog altijd een 1.500 man meer dan STVV-Club Brugge.
Het probleem in België is momenteel naar mijn bescheiden mening dat de stadions dusdanig verouderd zijn, dat veel mensen zelfs niet zouden komen als er een internationale topclub op bezoek komt. Je moet wel echt tot de harde kern van de clubfans behoren als je i.p.v. lekker thuis voor de tv plaats te nemen in een tochtig halfoverdekt stadion gaat zitten, of erger nog, stáán.
Als je de gemiddelde toeschouwersaantallen in de Eerste Klasse vergelijkt met die in de Eredivisie, zie je echt een wereld van verschil. In het seizoen 2005-2006 waren gem. toeschouwersaantallen in België:
25.000 Club Brugge
24.000 Anderlecht
23.000 Standard Luik
22.000 Racing Genk
12.000 Charleroi
8.000 AA Gent
7.900 Germinal Beerschot
7.900 Sint-Truiden
7.300 Lierse SK
6.000 Cercle Brugge
5.800 Zulte Waregem
5.800 Lokeren
5.700 Westerlo
5.500 Roeselare
5.000 FC Brussels
4.800 Excelsior Moeskroen
4.800 La Louvière
4.400 Beveren

En de aantallen voor Nederland...:
45.000 Ajax (A'dam)
34.000 Feyenoord (R'dam)
30.000 PSV (Eindhoven)
19.000 SC Heerenveen
18.000 FC Utrecht
16.000 Vitesse (Arnhem)
13.000 FC Twente (Enschede)
11.000 NAC Breda
11.000 Willem II (Tilburg)
10.000 Roda JC (Kerkrade)
9.200 NEC (Nijmegen)
8.500 FC Groningen
8.100 AZ Alkmaar
6.600 Sparta Rotterdam
5.500 Heracles Almelo
4.900 RKC Waalwijk
4.500 ADO Den Haag
2.900 RBC Roosendaal

Met andere woorden: op basis van het gem. toeschouwersaantal een Beneliga samenstellen, komt neer op 13 Nederlandse en slechts 5 Belgische clubs, of bij 16 ploegen op 11 Nederlandse en 5 Belgische.

Daar komt nog bij dat de bezoekersaantallen in NL alleen maar stijgen. Drie clubs - AZ, Groningen en ADO Den Haag - hebben kortgeleden een nieuw stadion geopend waardoor hun toeschouwersaantallen naar verwachting sterk zullen stijgen. Ook Heerenveen heeft het stadion dit jaar uitgebreid: er passen nu net zoveel mensen in als Heerenveen inwoners heeft!

In België echter stagneren of dalen de toeschouwersaantallen. Om meer mensen naar het voetbal te lokken, zullen er dus nieuwe stadions gebouwd moeten worden, zodat een grotere groep mensen aangetrokken wordt tot het bezoeken van een wedstrijd.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 13 oktober 2006 om 17:56.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 18:10   #13
Keats
Gouverneur
 
Keats's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juni 2005
Locatie: Brooklyn, NY
Berichten: 1.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht

Ook Heerenveen heeft het stadion dit jaar uitgebreid: er passen nu net zoveel mensen in als Heerenveen inwoners heeft!
Als Fries zit jij zeker ook elke week in dat stadion?
__________________
Wat is er veranderd in de afgelopen paar jaar?
Keats is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 22:50   #14
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Als Fries zit jij zeker ook elke week in dat stadion?
Ik ben geen Fries hoor, ik kom van oorsprong uit het Rotterdamse. En Oost-Friesland is niet het oosten van de provincie Friesland, maar een regio in het uiterste noordwesten van Duitsland. Ik woon net over de grens.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2006, 08:50   #15
amydal
Partijlid
 
Geregistreerd: 2 april 2006
Berichten: 288
Standaard

25.000 Club Brugge
24.000 Anderlecht
23.000 Standard Luik
22.000 Racing Genk
12.000 Charleroi

In een Vlaamse competitie schieten dus maar twee van de vijf "topploegen"* over...

Wat kan je dan winnen met een "Vlaamsche" voetbal? Kan je die situatie ook niet doortrekken naar andere sportonderdelen?

(*topploeg: naar bezoekersaantal gerangschikt)
amydal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2006, 09:42   #16
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

De infrastructuur van de Vlaamse ploegen is slechter dan dat van hun Nederlandse collega's. Ze zijn wel langzaam met een inhaal beweging bezig. Gent begint aan de bouw van zijn nieuw stadion (20 000), Anderlecht wil een derde ring, in Antwerpen is er ook sprake van een nieuw stadion,...
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2006, 09:43   #17
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Het voordeel van een gezamelijke competitie zijn meer tv gelden en meer geld is sportieve opgang.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2006, 11:44   #18
Weezer
Eur. Commissievoorzitter
 
Weezer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Berichten: 9.152
Standaard

Absoluut voorstander van een Beneliga! Maar zolang België nog een realiteit is, mogen ze hun nationale ploeg houden(hoewel ik Simons er graag bij zou hebben op het middenveld).
__________________
The problem with quotes on the Internet is that it is hard to verify their authenticity - Abraham Lincoln
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2006, 21:51   #19
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
In een Vlaamse competitie schieten dus maar twee van de vijf "topploegen"* over...

Wat kan je dan winnen met een "Vlaamsche" voetbal? Kan je die situatie ook niet doortrekken naar andere sportonderdelen?

(*topploeg: naar bezoekersaantal gerangschikt)
Sport is een gemeenschapsaangelegenheid, dus waar zou Anderlecht dan moeten gaan spelen? In de Franse Gemeenschap, met slechts twee andere fatsoenlijke voetbalploegen? Of in de Vlaamse, waar tenminste nog een interessante competitie mogelijk is?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2006, 09:29   #20
amydal
Partijlid
 
Geregistreerd: 2 april 2006
Berichten: 288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Sport is een gemeenschapsaangelegenheid, dus waar zou Anderlecht dan moeten gaan spelen? In de Franse Gemeenschap, met slechts twee andere fatsoenlijke voetbalploegen? Of in de Vlaamse, waar tenminste nog een interessante competitie mogelijk is?
  • Wat weerhoudt je ervan om Waalse ploegen toe te laten? Anderlecht mag wel, Standard dan weer niet?
  • Waarom moet je dan splitsen, als je toch wilt dat ploegen van een ander gewest (Anderlecht) toch in je "gezuiverde" competitie wilt toelaten?
__________________
Opgepast: under construction: mijn Belgisch-nationalistische website
amydal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be