Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 december 2009, 20:05   #41
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik ben nog wat gegevens aan het verzamelen want "ruimtebeslag per pkm" voor alle vervoersmodi lijkt me best wel interessant om te onderzoeken.
Flauwe zever. Uiteraard komt de lijnbus daar het best uit. Maar de luiaard moet nog te voet naar de halte willen gaan. En d�*�*r zit het probleem.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2009, 10:14   #42
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.867
Standaard

Die Inter-Europese spurtmachines (zoals "Thalys" )zijn het enig soort treinen waar VRAAG naar is,die rijden op een een uur dat past,naar waar je eigenlijk wil zijn,en blijkbaar zelfs tegen een (zakenmensen-) tarief dat acceptabel is.....

Met al de rest (boemel- of goederen-) niks dan miserie...

Ik voorzie nog de tijd dat Thalys-achtige treinen de enige treinen zullen zijn....

Laatst gewijzigd door kelt : 13 december 2009 om 10:14.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2009, 16:10   #43
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Flauwe zever. Uiteraard komt de lijnbus daar het best uit. Maar de luiaard moet nog te voet naar de halte willen gaan. En d�*�*r zit het probleem.
Alle infrastructuur (leefruimtebeslag) per personenkilometer tov het vliegtuig ?

De lijnbussen en reisbussen rijden op openbare wegen, door tunnels, over bruggen, enz...

In bepaalde streken hebben bepaalde vliegtuigen (quasi) geen infra nodig, en vliegen meestal ook enkel op zicht (VFR).
En geraken overal... over zee en berg, zonder tunnel of brug...


__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 december 2009 om 16:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2009, 15:16   #44
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Lijkt me logisch dat een gevaarte als de Thalys meer CO2 uitstoot heeft naarmate de snelheid toeneemt.

Boven een bepaalde snelheid is het immers de luchtweerstand die verantwoordelijk is voor een hoger verbruik.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2009, 15:28   #45
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Met al de rest (boemel- of goederen-) niks dan miserie...
Goederenverkeer op het spoor zit eigenlijk behoorlijk in de lift. Tenminste, daar waar men privé bedrijven hun ding laat doen. In het VK en Duitsland groeit het goederenverkeer per spoor sneller dan dat over de weg.

Regionaal treinverkeer doet het ook goed in vele landen. Het probleem in België is niet dat de trein ouderwets of inefficient is. Het is de NMBS die ouderwets en inefficient is...

In Zürich komen twee keer zoveel mensen met de trein naar de stad als met de auto...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2009, 19:06   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Als de NMBS zo verderdoet wordt het ooit nog geprivatiseerd...

Hopelijk niet dezelfde weg als Sabena.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 08:10   #47
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Als de NMBS zo verderdoet wordt het ooit nog geprivatiseerd...

Hopelijk niet dezelfde weg als Sabena.
Hopelijk wel op dezelfde weg als Sabena. Zie hoe goed Brussels Airlines het doet tegenwoordig.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 12:05   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Wallonie is een expert omtrent het inzetten van lege treinen... Bij de NMBS zijn al langer stemmen dat men sommige treinlijnen beter zou vervangen door een busdienst...

maar dat is federale materie en ze gaan heus die mensen die daar werken in de stations niet afdanken... Zoals men dan ook wel eens zegt: Als er geen oplossing is, is er geen probleem.
Ik denk dat de NMBS in Wallonië een tweevoudig probleem heeft: a. de inzet van veel te groot en te zwaar treinmateriaal (van lighttreinen heeft de NMBS schijnbaar nog nooit gehoord, daar waar de DB heel veel gebruik ervan maakt op minder gebruikte plattelandslijnen); b. het mordicus blijven vasthouden aan de cadansregeling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 12:09   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Wat den TGV / Eurostar etc betreft,

Eurostar is gewoon schitterend ben in den tijd nog met de Jetfoil naar Londen geweest (vanaf Dover trein) en ben al gevlogen, vanuit Italie vlieg ik trouwens altijd, want met den trein is dat niet te doen. (voor het ogenblik)

Eurostar vanuit Brussel is toch wel supergemakkelijk, ge komt ginder in t centrum toe, gaat naar uw meeting, training of klant of vakantiebesteming. met de tube is uw hotel vlakbij.

Als ge van Heatrhow of Gatwick nog naar het centrum moet, trein of taxi in, dan nog een stukske tube naar uw hotel, ... nee als ge met de Eurostar kunt, is dat vanuit Brussel toch echt wel de beste keuze, en als ge eerste klas kunt, is het al helemaal een toffe ervaring.

ik vlieg heel graag, maar de Eurostar is toch zo goed als vliegen met dat verschil dat ge even uw benen kunt strekken, het duurt iets langer, maar ge komt in het centrum toe.
Groot nadeel vind ik als "wielertoerist" (in de oude betekenis van het woord): TGV en Eurostar zijn helemaal niet fietsvriendelijk. De oude internationale treinverbindingen waren dat wel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 12:50   #50
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Goederenverkeer op het spoor zit eigenlijk behoorlijk in de lift. Tenminste, daar waar men privé bedrijven hun ding laat doen. In het VK en Duitsland groeit het goederenverkeer per spoor sneller dan dat over de weg.

Regionaal treinverkeer doet het ook goed in vele landen. Het probleem in België is niet dat de trein ouderwets of inefficient is. Het is de NMBS die ouderwets en inefficient is...

In Zürich komen twee keer zoveel mensen met de trein naar de stad als met de auto...

Daar hebt ge gelijk in, mijn vader (ex werknemer NMBS ) : "De NMBS begint waar de logica stopt" ...

als je dat vergelijkt met de Duitse , Oostenrijkse en Zwitserse systemen die er bestaan om vrachtwagens van de weg te halen en de trailers via spoor te vervoeren dan weet je van waar de oplossingen kunnen komen.

Voor grote hoeveelheden trans europees verkeer zou er bvb best een trailer terminal in Antwerpen / Zeebrugge kunnen geplaatst worden.

Van waaruit dan die trailers naar andere knooppunten kunnen gereden worden via het spoor, aan de andere kant, pikt een trekker die trailer weer op of de truck rijd van de wagon zo naar zijn eindbestemming.

Je zou zo vrachtwagens kunnen laten sporen tot in Zeebrugge waar ze de ferry opgaan of tot in calais, waar ze de shuttle opgaan. duizenden km `s te besparen aan brandstof, sleet op de truck, rij en rusttijden (chaufeur kan slapen in zijn cabine of slaapwagon... )

Maar natuurlijk een perfect werkend systeem is noodzakelijk. een klant moet weten dat als hij zijn truck in Milaan op de trein zet, die er een dag later op zijn bestemming weer afrijd.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 12:51   #51
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Groot nadeel vind ik als "wielertoerist" (in de oude betekenis van het woord): TGV en Eurostar zijn helemaal niet fietsvriendelijk. De oude internationale treinverbindingen waren dat wel.
Dat weet ik zo niet, ik heb mijne velo ook nog meegenomen op de trein, maar hoe dat met thalys etc... zit, weet ik niet.

In prinicippe zou dat als oversized bagage toch mee moeten kunnen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 12:54   #52
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Als de NMBS zo verderdoet wordt het ooit nog geprivatiseerd...

Hopelijk niet dezelfde weg als Sabena.
Ge kunt het u misschien moeilijk voorstellen, maar het was een zegen voor Sabena dat het failliet kon gaan, en voor de NMBS en Post volgt hopelijk hetzelfde scenario.

Spijtig voor de serieuse mensen die daar werken, (maar die kunnen wel weer aan de slag door de vervanger die zich zal aandienen. )

Maar het is de enige manier om die burocratische rotzooi definitief op te ruimen en opnieuw op een serieuse manier, zonder al te veel vakbondsgeklooi opnieuw op te starten.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 13:29   #53
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat weet ik zo niet, ik heb mijne velo ook nog meegenomen op de trein, maar hoe dat met thalys etc... zit, weet ik niet.

In prinicippe zou dat als oversized bagage toch mee moeten kunnen.
In principe kan een fiets inderdaad mee op de Thalys, TGV en Eurostar als bagage. Dus gewoon voorwiel er af, en in een fietszak stoppen. Dan geld je fiets als bagage en kan gewoon mee op Thalys, Eurostar en TGV. Kan je je fiets niet demonteren dan kan hij toch me met de Eurostar, maar dan wel als "ingeschreven bagage". Die reist echter niet noodzakelijk op de zelfde trein als jij zelf...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 13:33   #54
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Maar natuurlijk een perfect werkend systeem is noodzakelijk. een klant moet weten dat als hij zijn truck in Milaan op de trein zet, die er een dag later op zijn bestemming weer afrijd.
Het probleem is inderdaad het gebrek aan dienstverlening door de traditionele staatsbedrijven. En enkel concurrentie dwingt bedrijven om klantvriendelijk te zijn.
Een van de redenen waarom zo veel transitgoederenverkeer in Zwitserland over het spoor gaat is dat er verschillende bedrijven met elkaar concurreren.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 15:17   #55
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Hopelijk wel op dezelfde weg als Sabena. Zie hoe goed Brussels Airlines het doet tegenwoordig.
Als ze het zo bedoelt, geef ik je gelijk.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 15:19   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat weet ik zo niet, ik heb mijne velo ook nog meegenomen op de trein, maar hoe dat met thalys etc... zit, weet ik niet.

In prinicippe zou dat als oversized bagage toch mee moeten kunnen.
Bij mijn weten kan het niet op de Thalys. Je moet je fiets altijd demonteren en in een fietshoes steken. Als je echter een fietsreis maakt, gaat dat gewoon niet. Aan je fiets hangen immers allerlei trekzakken. Het is een hele omslachtige zaak alles eerst te verwijderen (en waar stop je dan al je trekzakken???), je fiets te demonteren en hem in een hoes te stoppen (die je dus ook nog eens zou moeten meesleuren).

Bij de Eurostar moet je je fiets als bagage meegeven. Groot probleem echter: pas een volle dag later kan je je fiets in het bestemmingsstation ophalen. Kortom, als wielertoerist kan je bij aankomst niet verder. Je moet eerst een hotel boeken en braafjes wachten tot de heren of dames van de Eurostar je fiets afleveren in het station. Service: nul komma nul. Meer nog: bij de Eurostar mag je zelfs geen vouwfiets op de trein meenemen. Verboden!

Bij de oude internationale verbindingen was er geen enkel probleem: je kocht je kaartje en je gaf je fiets af bij de fietswagon. Geen probleem.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 15:27   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ge kunt het u misschien moeilijk voorstellen, maar het was een zegen voor Sabena dat het failliet kon gaan, en voor de NMBS en Post volgt hopelijk hetzelfde scenario.

Maar het is de enige manier om die burocratische rotzooi definitief op te ruimen en opnieuw op een serieuse manier, zonder al te veel vakbondsgeklooi opnieuw op te starten.
Idd, een -soort- tabula rasa.

Citaat:
Spijtig voor de serieuse mensen die daar werken, (maar die kunnen wel weer aan de slag door de vervanger die zich zal aandienen. )
Dat bedoelde ik namelijk ook, spijtig voor die mensen, zeker voor die die het systeem nog rechttijdig efficienter wilden maken ... maar machteloos waren.

En natuurlijk voor die, die onwetend en onnodig aangeworven werden en opnieuw moesten beginnen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 december 2009 om 15:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 15:35   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten kan het niet op de Thalys. Je moet je fiets altijd demonteren en in een fietshoes steken. Als je echter een fietsreis maakt, gaat dat gewoon niet. Aan je fiets hangen immers allerlei trekzakken. Het is een hele omslachtige zaak alles eerst te verwijderen (en waar stop je dan al je trekzakken???), je fiets te demonteren en hem in een hoes te stoppen (die je dus ook nog eens zou moeten meesleuren).

Bij de Eurostar moet je je fiets als bagage meegeven. Groot probleem echter: pas een volle dag later kan je je fiets in het bestemmingsstation ophalen. Kortom, als wielertoerist kan je bij aankomst niet verder. Je moet eerst een hotel boeken en braafjes wachten tot de heren of dames van de Eurostar je fiets afleveren in het station. Service: nul komma nul. Meer nog: bij de Eurostar mag je zelfs geen vouwfiets op de trein meenemen. Verboden!

Bij de oude internationale verbindingen was er geen enkel probleem: je kocht je kaartje en je gaf je fiets af bij de fietswagon. Geen probleem.
Hogesnelheidstrein en "toeristisch" fiets rijden samen invullen, is ergens onlogisch; maar moet toch eigenlijk kunnen (prijskwestie)

Bij een veel meer toeristische (snel)trein kan dat logischerwijze wel.
Zijn er eigenlijk nog van die treinen ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 december 2009 om 15:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 15:44   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hogesnelheidstrein en "toeristisch" fiets rijden samen invullen, is ergens onlogisch; maar moet toch eigenlijk kunnen (prijskwestie)

Bij een veel meer toeristische (snel)trein kan dat logischerwijze wel.
Zijn er eigenlijk nog van die treinen ?
Waarom zou dat onlogisch zijn? De Thalys is in de plaats gekomen van bijvoorbeeld de vroegere Beneluxtrein, een grensoverschrijdende treinverbinding tussen Nederland en België. De Thalys hoort dus dezelfde service aan te bieden als deze geschrapte verbinding. En vroeger werd de Beneluxtrein veel gebruikt door de "wielertoerist".

Toeristische treinen zijn nog iets anders: dat waren speciale treinen (meestal met slaapcompartimenten) die in bepaalde seizoenen werden ingezet. Er waren vroeger de skitreinen, de Lourdestreinen, enz. Allemaal afgeschaft in België.

Bij de DB in Duitsland kan je zo goed als altijd je fiets meenemen. In Duitsland gaat men er immers vanuit dat fiets en trein combineer moeten en horen te zijn (alhoewel ze voor hun ICE-treinen ook beperkende maatregelen hebben ingevoerd).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2009, 15:45   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hogesnelheidstrein en "toeristisch" fiets rijden samen invullen, is ergens onlogisch; ...
Hoezo?

Als ik in de Bourgognestreek een fietsreis wil maken, dan is mijn bedoeling toch niet uren en uren op een trein te zitten? Dan wil ik snel en comfortabel naar mijn plaats van bestemming. En pas dan begint mijn fietsvakantie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be