Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 oktober 2004, 12:26   #21
Dutchie_153
Vreemdeling
 
Dutchie_153's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 17
Standaard

Bovendien worden in oost-Turkije de Koerden nog zwaar onderdrukt.
Zo'n land moet eerst maar 'ns een lesje leren






Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick
Volgens een bericht in The Times van 3 Oct. zou 63% van de Turken polygamie perfect OK vinden! En dan maar zeggen dat zij de gelijkheid ussen man en vruw voorstaan! Hypocriete leugenaars!

Turkije beweert een seculiere staat te zijn die de democratische waarden perfect respecteert. De laatste jaren zagen we nochtans ettelijke inbreuken, in wezen provocaties tegenover de Eu dus, die op het radicale tegendeel wijzen: aanhoudende en volgehouden grootschalige brutaliteiten tegenover buurlanden (Cyprus, Armenie, ...), systemetische en verregaande vervolging van ethnische en religieuze minderheden en nu ook nog eens een zoveelste symbool van een DENKWIJZE en van ETHISCHE WAARDEN die de gelijkheid van vrouwen en mannen fundamenteel afwijst.

Ook de argumentatie dat de EU nu Turkije wel dringend moet toelaten omdat het anders een christelijek club zou zijn, is al even ontluisterend. Het is een zware aanwijzing dat Turkije niet welgemeend, noch eerlijk is. Immers, de Eu is géén christelijk project, maar in wezen juist een product van de verlichting, én van moderne stromingen die nu de lakens uitdelen in alle filosofische en religieuze stromingen in Europa, gaande van vrijzinnigheid tot de Europese christenen en Joden. Alle erkennen ze de voorrang van burgerlijk recht op religieuze regels.

De Turken willen die seculiere primauteit echter niet zien, noch erkennen; ze blijven doordrammen op het vermeende religieuze van de EU, quod non! Dat zegt méér dan genoeg over hoe 'de Turken' -met mijn verontschuldiging voor deze veralgemening- aankijken tegenover de ethische waarden die wel aan de grondslag liggen van de EU, namelijk de democratische rechtsorde.

Voor mij is de conclusie dan ook duidelijk: ethisch, filosofisch en politiek gezien hoort Turkije totaal niet bij de EU!

Voor een poll terzake, zie http://forum.cdenv.be/viewtopic.php?t=3730
Dutchie_153 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 19:55   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Heel juist ! Oekraïne en Wit-Rusland erbij ! Wat zeg ik ...? Heel de voormalige USSR erbij !!!

Gedurfd genoeg voor u zo ?


Wat is er nou zo symbolisch aan het lidmaatschap? Kunnen we in de periferie van de EU niet werken met een systeem van zeer nauwe samenwerkings- en uitwisselingsakkoorden zonder de koers van het EU-schip met alle macht te moeten laten bepalen (voor een heel groot stuk, want heb je al eens goed bedacht dat we hier over de grootste "lidstaat" zouden spreken?) door een land dat op geen enkele manier een zinvolle bijdrage kan leveren tot de EU (niet economisch, niet politiek, niet cultureel, misschien wel militair (maar daar draait het in de EU nou eenmaal niet om)).
Turkije zal dus wel op ekonomisch, politiek, kultureel èn zelfs militair vlak een meer dan zinvolle bijdrage leveren, eens ze zover zullen zijn dat ze (een tijdje) lid zullen geweest zijn. Net zoals Portugal, Spanje, Ierland, Griekenland ...

Zodra Oekraïne en/of Wit-Rusland zo ver zouden zijn als Turkije nu, en indien ze dat zelf ook willen, dan nemen we ze er best bij. Spijtig genoeg voor die landen zal dat nog een eindje duren. Idem dito voor Marokko. Ik zal dat waarschijnlijk niet meer meemaken.

Nauwe samenwerkingsakkoorden en uitwisselingsakkoorden moeten er zijn met alle landen waarmee we handelsrelaties onderhouden, of het nu Japan is of een of ander Zuid-Amerikaans land.

Of kunt gij niet verder pissen dan alleen maar in uwen eigen hof? (Oud Vlaams spreekwoord)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2004, 20:05   #23
Ibeke
Burgemeester
 
Ibeke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Turkije zal dus wel op ekonomisch, politiek, kultureel èn zelfs militair vlak een meer dan zinvolle bijdrage leveren, eens ze zover zullen zijn dat ze (een tijdje) lid zullen geweest zijn. Net zoals Portugal, Spanje, Ierland, Griekenland ...

Zodra Oekraïne en/of Wit-Rusland zo ver zouden zijn als Turkije nu, en indien ze dat zelf ook willen, dan nemen we ze er best bij. Spijtig genoeg voor die landen zal dat nog een eindje duren. Idem dito voor Marokko. Ik zal dat waarschijnlijk niet meer meemaken.

Nauwe samenwerkingsakkoorden en uitwisselingsakkoorden moeten er zijn met alle landen waarmee we handelsrelaties onderhouden, of het nu Japan is of een of ander Zuid-Amerikaans land.

Of kunt gij niet verder pissen dan alleen maar in uwen eigen hof? (Oud Vlaams spreekwoord)
Marokko? Wat brengt Marokko naar Europa?
__________________
[font=Book Antiqua]Do not say, that if the people do good to us, we will do good to them and if the people oppress us, we will oppress them; but determine that if people do you good, you will do good to them and if they oppress you, you will not oppress them[/font]
[font=Book Antiqua]He is not strong and powerful who throweth people down; but he is strong who witholdeth himself from anger[/font]
[font=Book Antiqua]The ink of the scholar is more sacred than the blood of the martyr[/font]
[font=Book Antiqua]Do you beat your own wife as you would a slave? That must you not do.[/font]
[font=Book Antiqua](Mohamed, saas)[/font]
Ibeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 12:54   #24
de Vexille
Parlementsvoorzitter
 
de Vexille's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2004
Berichten: 2.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Turkije zal dus wel op ekonomisch, politiek, kultureel èn zelfs militair vlak een meer dan zinvolle bijdrage leveren, eens ze zover zullen zijn dat ze (een tijdje) lid zullen geweest zijn. Net zoals Portugal, Spanje, Ierland, Griekenland ...

Zodra Oekraïne en/of Wit-Rusland zo ver zouden zijn als Turkije nu, en indien ze dat zelf ook willen, dan nemen we ze er best bij. Spijtig genoeg voor die landen zal dat nog een eindje duren. Idem dito voor Marokko. Ik zal dat waarschijnlijk niet meer meemaken.

Nauwe samenwerkingsakkoorden en uitwisselingsakkoorden moeten er zijn met alle landen waarmee we handelsrelaties onderhouden, of het nu Japan is of een of ander Zuid-Amerikaans land.

Of kunt gij niet verder pissen dan alleen maar in uwen eigen hof? (Oud Vlaams spreekwoord)
Dan moogt gij ons allen op dit forum eens verbazen met uw ongetwijfeld goed onderbouwde inzichten en visies terzake. Economische bijdrage? Culturele bijdrage? Politieke bijdrage? Komaan, word eens concreet; want dat kan ik op dit ogenblik wél en heel kort zelfs: economisch is Turkije voor het grootste deel een 3de wereldland; een absolute ramp die zelfs met massale financiële injecties niet te rechten valt. De vergelijking met Spanje, Portugal, Ierland, ... etc is lachwekkend. Haal er uw cijfertjes eens bij. En probeer ons dan maar eens te overtuigen. Ik ben razend benieuwd. Cultureel heeft Turkije quasi niks gemeen met de andere lidstaten van de EU; het is een land waar het islamfundamentalisme alleen dankzij een ultra-autoritaire militaire overheid onder controle wordt gehouden... eens die greep verliest op de samenleving (en kijk eens verder dan een paar grote steden, want d�*t is "Turkije" niet), dan zal eerst blijken hoeveel dichter Turkije bij pakweg Afghanistan dan bij Europa staat. Zeer verrijkend maar toch liever niet, dank u wel. Politiek ... hoeft niet veel betoog zeker? Maar overtuig ons eens van de stevige inbedding van de democratie Westerse stijl in de Turkse samenleving... kan nog lollig worden.

Ik denk dat ik in mijn leven al een heel stuk verder "gepist" heb dan jij; dat ik m.a.w. al een heel stukske meer van de wereld gezien heb. Uit jouw reactie blijkt enkel dat je geen enkele voeling hebt met de Europese gedachte en waar die precies voor staat. Is Turkije voor jou een "begrip" of een "realiteit" wanneer je daarnaar refereert? M.a.w. ben je er ooit al eens geweest? In het "echte" Turkije? Of is dit het zoveelste partijtje salongeneuzel...
__________________
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font]
de Vexille is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2004, 21:40   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Als je wil weten wat Turkije ons kan bijbrengen, dan volstaat het de partijprogramma's en de parlementaire stukken daarover te raadplegen; of indirekt: wat daarover in de pers verschenen is.
Wat mijn voeling is met de Europese gedachte ... wat ik daarover op mijn leeftijd, die helaas de halve eeuw overschreden is, moet zeggen, ik weet het niet.
Wat mijn buitenlandse 'ervaringen' zijn of ermee te maken hebben ... weet ik al evenmin, doch een stuk of 5 privé toeristische reizen naar Turkije - en er zullen er nog volgen - en een stuk of tien ontwikkelingslanden beroepsmatig - maken dat ik vermoedelijk een vrij realistische kijk op die zaken heb.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 16:55   #26
de Vexille
Parlementsvoorzitter
 
de Vexille's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2004
Berichten: 2.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Als je wil weten wat Turkije ons kan bijbrengen, dan volstaat het de partijprogramma's en de parlementaire stukken daarover te raadplegen; of indirekt: wat daarover in de pers verschenen is.
Wat mijn voeling is met de Europese gedachte ... wat ik daarover op mijn leeftijd, die helaas de halve eeuw overschreden is, moet zeggen, ik weet het niet.
Wat mijn buitenlandse 'ervaringen' zijn of ermee te maken hebben ... weet ik al evenmin, doch een stuk of 5 privé toeristische reizen naar Turkije - en er zullen er nog volgen - en een stuk of tien ontwikkelingslanden beroepsmatig - maken dat ik vermoedelijk een vrij realistische kijk op die zaken heb.
Inderdaad: "partijprogramma's en parlementaire stukken...." Je legt de vinger op de wonde. Veel geneuzel en nog het meest door mensen die de situatie ter plaatse amper kunnen inschatten. Als je aan de andere kant de onafhankelijke experten beluistert, die Turkije wél in alle windrichtingen doorkruist hebben en die niet op één of andere manier een politieke broodheer te dienen hebben, dan weerklinkt een heel ander geluid.

Je kan Europa zien als een losse club van landen die hun economisch beleid wat op elkaar hebben afgestemd... zo'n beetje de natte droom van de Britse Eurosceptics. En in dat scenario is de toetreding van Turkije hét ideale middel om de EU weer open te gooien en zo aan een Europese deconstructie te werken. (wat het belang van het Turkse lidmaatschap dan ook compleet verwatert) Het zou ook de V.S. niet slecht uitkomen... Bush heeft daar overigens geen doekjes om gewonden.

Vanuit je ervaring met derdewereldlanden verbaast het me dat je hier de "toegevoegde waarde" van Turkije zit te verdedigen. Ik ben zelf herhaaldelijk het binnenland ingetrokken; heb (in m'n onbezonnen jeugdig enthousiasme zo'n 15 jaar geleden) alles bij elkaar nog enkele maanden rondgezworven in Turkije en Pakistan (tja, toen kon dat nog enigzins; nu zou ik er niet meer aan denken) en het eerste wat me toen -puur gevoelsmatig- opviel was dat je op een vrij abrupte manier een culturele grens oversteekt eens je een paar honderd kilometer buiten de grote steden bent. En "culturele" grens mag je gerust heel breed nemen: mentaliteit, economie, religie, ... noem maar op. Mij viel vooral ook de veralgemeende armoede op in absolute termen ... ik acht dit nog altijd onvertaalbaar naar een Europees model. Zelfs toen ik rondreisde in Polen, het toenmalige Tsjechoslowakije, Bulgarije toen die nog achter het deprimerende ijzeren gordijn lagen, voelde ik duizendmaal meer affiniteit met die mensen (hoewel ze ook toen absoluut genomen "arm" waren en er een heel andere mentaliteit op nahielden), dan met de Turken.

En let op: wat "gastvrijheid" en "vriendelijkheid" betreft, wil ik geen kwaad horen van Turken of Pakistanen hoor... Maar "vriendelijkheid" is niet meteen een criterium voor toetreding... of wel?
__________________
[font=Trebuchet MS]Et in Arcadia ego[/font]
de Vexille is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2004, 21:51   #27
Ibeke
Burgemeester
 
Ibeke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Er is de taal : het turks is de europese voertaal of lingua franca van de toekomst -
waar het momenteel zo is dat mlen met turks in je taalbagage je reeds bijna in elk land
verstaanbaar kan maken in één van de talrijke in gans Europa verspreide turkse toko's.
Zullen we weldra ook turken en hun handelszaken zien verschijnen in de "nieuwe lidstaten". Alle argumenten ten spijt : het aantal EU - burgers van etnisch turkse afkomst neemt gestaag toe...
Binnen een tal jaar is de gemeenschappelijke taal voor Mastersopleidingen aan de europese instellingen voor hoger onderwijs niet langer het engels maar het...turks.
Daar helpt geen vlaamse poll tegen..
Turkije weet niet wat het wil. Daarom hoort het noch bij het Westen en noch bij de Arabieren.
__________________
[font=Book Antiqua]Do not say, that if the people do good to us, we will do good to them and if the people oppress us, we will oppress them; but determine that if people do you good, you will do good to them and if they oppress you, you will not oppress them[/font]
[font=Book Antiqua]He is not strong and powerful who throweth people down; but he is strong who witholdeth himself from anger[/font]
[font=Book Antiqua]The ink of the scholar is more sacred than the blood of the martyr[/font]
[font=Book Antiqua]Do you beat your own wife as you would a slave? That must you not do.[/font]
[font=Book Antiqua](Mohamed, saas)[/font]
Ibeke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be