Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 februari 2017, 17:55   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard Homans zet puntjes op de i: “Onze wetten staan boven de sharia”

Een duidelijk financieel plan en wat meer engagement dat "het evrm respecteren".

Dat vind ik wel een goede zaak.
Moeilijk om precies af te lijnen naar individuele vrijheid, maar moeilijk gaat ook.

Ook niet volledig naar mijn goesting, want dat zou een 100 procent scheiding van staat en kerk zijn. Waarbij niks "erkend" wordt als godsdienst, behalve voor de veiligheid van de staat: de erkenning als mogelijk gevaar voor de democratie.

Zelfs gedaan met fantasietjes als profs in het kerkelijk recht te betalen vanuit budgetten van onderwijs.

titel: Homans zet puntjes op de i: “Onze wetten staan boven de sharia”
link: http://www.gva.be/cnt/dmf20170212_02...oven-de-sharia



Citaat:
Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans (N-VA) wil de criteria voor de erkenning van lokale geloofsgemeenschappen - zoals moskeeën - nog verstrengen. Dat zei ze zondag in VTM NIEUWS. Homans zou voor elke erkenning een duidelijk financieel plan willen. Ze wil ook dat elke geloofsgemeenschap duidelijk maakt dat de Belgische wetten “boven de sharia” staan.

Minister Homans is bevoegd voor de erkenning van moskeeën. Ze stuurde 43 dossiers door naar federaal minister van Justitie Koen Geens met het oog op een advies. Die stuurde voor twintig moskeeën een positief advies door. Maar dat is maar één A4-tje, zegt minister Homans. Zij wil geen enkele moskee goedkeuren zonder dat ze per moskee een uitgebreid rapport van de Staatsveiligheid op haar bureau heeft. “Ik wil geen compromissen sluiten over veiligheid in het huidige klimaat”, zei ze zondag.

De minister wil de al strenge criteria nog verstrengen en denkt aan twee concrete maatregelen. “Elke eredienst zou een duidelijk financieel plan moeten voorleggen”, met een herkomst van de middelen en met uitleg over waarvoor het geld wordt gebruikt, zegt Homans. Erediensten moeten nu ook enkel een document ondertekenen waarin ze verklaren het eens te zijn met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). “Ik zal dat verstrengen”, zei Homans. “Onze wetten staan boven de sharia, dat moet heel duidelijk zijn.”
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 18:10   #2
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Waarom moeten godsdiensten eigenlijk erkend worden?
Er is vrijheid van godsdiennst, dat zou toch moeten volstaan?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 18:42   #3
bartelx
Parlementslid
 
bartelx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2012
Berichten: 1.942
Standaard

En hoe gaat Homans dat hard maken. Moslims mogen niet-gelovigen toch bedriegen. Hoe ga je hun integriteit vaststellen en nagaan dat ze achter de schermen niet wat anders vertellen dat de overeenkomst die ze getekend hebben met de overheid.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 19:10   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Waarom moeten godsdiensten eigenlijk erkend worden?
Er is vrijheid van godsdiennst, dat zou toch moeten volstaan?
Spreken we over "moeten"? De overheid heeft uiteindelijk zelf die regeling in handen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 19:49   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Spreken we over "moeten"? De overheid heeft uiteindelijk zelf die regeling in handen.
Dat was de vraag.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 20:42   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat was de vraag.
En het antwoord staat erbij:

Citaat:
De overheid heeft uiteindelijk zelf die regeling in handen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 20:48   #7
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En het antwoord staat erbij:
o
Waarvoor dank.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 20:59   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een duidelijk financieel plan en wat meer engagement dat "het evrm respecteren".

Dat vind ik wel een goede zaak.
Moeilijk om precies af te lijnen naar individuele vrijheid, maar moeilijk gaat ook.
Juridisch hangt zoiets als los zand aan elkaar. Stel, de verantwoordelijken van een bepaalde moskee ondertekenen dat. Wat is de volgende stap? Engageren de gelovigen zich daartoe die naar de moskee komen? En moet een gelovige burger dan al een verklaring ondertekenen, maar een ongelovige niet? Mag ik als burger trouwens niet kritisch staan tegenover het EVRM? Moet ik hier een moreel engagement verklaren?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 21:05   #9
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Nu nog een imam vinden die openlijk wil verklaren dat onze wetten (taghut) boven dat shariah van Allah SWT staan.

Succes!
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 22:43   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juridisch hangt zoiets als los zand aan elkaar. Stel, de verantwoordelijken van een bepaalde moskee ondertekenen dat. Wat is de volgende stap? Engageren de gelovigen zich daartoe die naar de moskee komen? En moet een gelovige burger dan al een verklaring ondertekenen, maar een ongelovige niet? Mag ik als burger trouwens niet kritisch staan tegenover het EVRM? Moet ik hier een moreel engagement verklaren?
Je hebt inderdaad een groot punt !

Hoe kan de katholieke kerk erkennen dat m en v gelijk zijn, als de v niet eens mogen pastoor of bisschop worden ? Maar wel non. Dat is ondergeschikt. Die mogen niks serieus doen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2017, 00:59   #11
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een duidelijk financieel plan en wat meer engagement dat "het evrm respecteren".

Dat vind ik wel een goede zaak.
Moeilijk om precies af te lijnen naar individuele vrijheid, maar moeilijk gaat ook.

Ook niet volledig naar mijn goesting, want dat zou een 100 procent scheiding van staat en kerk zijn. Waarbij niks "erkend" wordt als godsdienst, behalve voor de veiligheid van de staat: de erkenning als mogelijk gevaar voor de democratie.

Zelfs gedaan met fantasietjes als profs in het kerkelijk recht te betalen vanuit budgetten van onderwijs.

titel: Homans zet puntjes op de i: “Onze wetten staan boven de sharia”
link: http://www.gva.be/cnt/dmf20170212_02...oven-de-sharia
Dat ze dan maar al eens begint met ook voor hen een hoofddeksel te verbieden op de foto van hun identiteitskaart.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2017, 01:03   #12
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
En hoe gaat Homans dat hard maken. Moslims mogen niet-gelovigen toch bedriegen. Hoe ga je hun integriteit vaststellen en nagaan dat ze achter de schermen niet wat anders vertellen dat de overeenkomst die ze getekend hebben met de overheid.
Awel, door te beginnen met te eisen dat ze zonder hoofddeksel op de foto staan van hun identiteitskaart. Dat is al een mooie start. Maar dat zal Homans niet doen. Zoals altijd veel bla bla en weinig boemboem.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2017, 02:44   #13
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Waarom moeten godsdiensten eigenlijk erkend worden?
Er is vrijheid van godsdiennst, dat zou toch moeten volstaan?
Voor de belastingcentjes
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2017, 02:48   #14
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Wacht, even een A4'tje tekenen en er is een moskee. Waar men het er daarna over gaat hebben is natuurlijk de sharia, wat dat A4'tje ook mag zeggen.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 13 februari 2017 om 02:50.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2017, 06:34   #15
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Wacht, even een A4'tje tekenen en er is een moskee. Waar men het er daarna over gaat hebben is natuurlijk de sharia, wat dat A4'tje ook mag zeggen.
Maar als men de sharia openlijk predikt is dat een doodsbedreiging tegen alle ongelovigen of anders gelovigen, en dan kan je kiezen, ofwel hier de bak in of naar een land verhuizen waar je de sharia wel mag prediken en uitvoeren.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2017, 09:22   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Wacht, even een A4'tje tekenen en er is een moskee. Waar men het er daarna over gaat hebben is natuurlijk de sharia, wat dat A4'tje ook mag zeggen.
Ja, dan moeten of kunnen we helemaal niks meer doen.

Je kan tegen je lief en tegen de ambtenaar van de burgerlijke stand beweren dat je de voorwaarden van het burgerlijk huwelijk, incluis het huwelijkscontract, naleeft, maar als je je botten er aan veegt .... (is dat een reden om alles maar af te schaffen ?

Een Amerikaan kan een toeristenvisum vragen om Vlaanderen te bezoeken, maar wat als hij toch langer blijft dan toegelaten? Zouden we dat visum dan maar afschaffen ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2017, 09:54   #17
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Maar als men de sharia openlijk predikt is dat een doodsbedreiging tegen alle ongelovigen of anders gelovigen, en dan kan je kiezen, ofwel hier de bak in of naar een land verhuizen waar je de sharia wel mag prediken en uitvoeren.
Maar het is niet zo.

Ik blijf mij toch afvragen waarom dat zo blijft groeien en er steeds meer erkend moeten worden? Het dient achteruit gedraaid worden door een volledige stopzetting ervan.

Dat is nu de toekomst die geërfd dient te worden, een volledige scheiding van staat en geloof.

Europa waar ga je anders heen?
Er is maar één partij die daar openlijk tegen in durft gaan.
De nieuwe vreemdelingen alliantie blaast warm en koud tegelijk.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2017, 10:01   #18
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Wacht, even een A4'tje tekenen en er is een moskee. Waar men het er daarna over gaat hebben is natuurlijk de sharia, wat dat A4'tje ook mag zeggen.
je bedoelt dat een verstrenging ivm de erkenning v Moskee's niet zal volstaan?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2017, 12:11   #19
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Voor de belastingcentjes
Dacht ik wel.
Het wordt dus tijd om dat af te schaffen.
Ik moet ook mijn hobby zelf betalen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2017, 12:29   #20
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dacht ik wel.
Het wordt dus tijd om dat af te schaffen.
Ik moet ook mijn hobby zelf betalen.
beter een belasting op heffen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be