Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 juni 2018, 22:57   #18901
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Omda enkel een bloeiende economie de welvaart van de burgers kan opkrikken.
Of geloof jij misschien nog in he failliet communisme?
Ik geloof dat frisse lucht van iedereen is.

Ik geloof dat water (zout zowel als zoet) van iedereen is.

Ik geloof dat aarde van iedereen is.



Ik geloof niet in privé-bezit.

Wilt ge ervoor vechten?

__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 2 juni 2018 om 22:57.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2018, 06:33   #18902
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.213
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Van zodra 'de burger' denkt dat zijn/haar opinie via zijn/haar verkozen parlement wordt geuit, is het eigenlijke doel bereikt en het 'ideale' beslissingsmodel realiteit geworden: de burger heeft helemaal niks meer te zeggen, en moet zijn/haar beslissingsmacht aan een 'vertegenwoordiger' afstaan.

Zou het écht louter toeval zijn dat zo'n 'vertegenwoordiger' slechts om de zoveel jaar verantwoording verschuldigd is?

We hebben in de jaren '80 voorbeelden bij de vleet gehad van kort opeenvolgende verkiezingen, met alle chaos en ellende die daarbij is ontstaan. Een decennium lang immobilisme en schuldopbouw tegen de sterren op was het resultaat. Maar je mag niet klagen : je hebt toen veel, heeel veel zelfs mogen gaan stemmen. Dus je vertegenwoordiger heeft je heeel veel verantwoording moeten verschaffen.

Wil je terug naar die chaos ? Ik niet in elk geval.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2018, 07:45   #18903
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
We hebben in de jaren '80 voorbeelden bij de vleet gehad van kort opeenvolgende verkiezingen, met alle chaos en ellende die daarbij is ontstaan. Een decennium lang immobilisme en schuldopbouw tegen de sterren op was het resultaat. Maar je mag niet klagen : je hebt toen veel, heeel veel zelfs mogen gaan stemmen. Dus je vertegenwoordiger heeft je heeel veel verantwoording moeten verschaffen.

Wil je terug naar die chaos ? Ik niet in elk geval.

In Zwitserland kunnen & mogen de burgers meerdere keren per jaar gaan stemmen.

Ik zie daar geen chaos.

U wél, soms?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2018, 09:05   #18904
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.213
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
In Zwitserland kunnen & mogen de burgers meerdere keren per jaar gaan stemmen.

Ik zie daar geen chaos.

U wél, soms?
Ik zie daar veel onzin. In 2014 een idioot en onuitvoerbaar voorstel dat het klootjesvolk toch voor stemde en de regering het daarna mocht oplossen, in 2016 was het weeral van hetzelfde. Je kunt geen genuanceerde en doordachte politiek voeren op basis van sloganeske vraagstelling met enkel maar 'ja' of 'neen' antwoorden.
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/19...60679-a1537481
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2018, 09:27   #18905
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik zie daar veel onzin. In 2014 een idioot en onuitvoerbaar voorstel dat het klootjesvolk toch voor stemde en de regering het daarna mocht oplossen, in 2016 was het weeral van hetzelfde. Je kunt geen genuanceerde en doordachte politiek voeren op basis van sloganeske vraagstelling met enkel maar 'ja' of 'neen' antwoorden.
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/19...60679-a1537481
Dus ge zijt in feite meer voor politici die het volk vanalles en nogwat beloven opdat ze voor hen zouden kiezen , doch achteraf er niets van uitvoeren omdat ze hun eigen programma te zot voor woorden vinden.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2018, 09:33   #18906
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.131
Standaard

De absurditeit in Spanje scheert weer hoge toppen.
Eerst maakte de PP zich er vrolijk over dat de PSOE hun begroting, inclusief extra geld voor de Basken dus, gewoon linea recta zou overnemen.
Nu kondigen ze aan dat ze zelf als oppositiepartij alle instituties waar zij een overwicht hebben (de Senaat!) gaan gebruiken om de boel te saboteren, en dit houdt in dat ze een veto gaan stellen tegen dat extra geld aan de Basken.

Daaraan zie je hoe weinig respect men in Madrid heeft voor andere talen/volkeren binnen hun land.
Geld krijgen ze als het toevallig politiek goed uitkomt, is dat moment voorbij, dan staan ze direct klaar om het weer af te pakken.
En met zo'n arrogante woordbrekers zouden de Catalanen dan in één land moeten samenleven...

bron : http://www.lavanguardia.com/politica...es-senado.html
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 3 juni 2018 om 09:37.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2018, 09:53   #18907
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.131
Standaard

En ondertussen heeft Sanchez ook al contact gehad met Torra (de minister-president in afwachting dat Puidgemont zou terugkeren).
Daarbij wordt gezegd dat het oude 'Estatut' terug op tafel zou komen, en als basis zou dienen voor onderhandelingen.

Sanchez lijkt op dit moment in elk geval voor een echte dialoog te gaan in plaats van de spelletjes Catalaantjes pesten die we van Rajoy gewoon zijn.

http://www.lavanguardia.com/politica...hez-torra.html
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2018, 09:57   #18908
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.865
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
En ondertussen heeft Sanchez ook al contact gehad met Torra (de minister-president in afwachting dat Puidgemont zou terugkeren).
Daarbij wordt gezegd dat het oude 'Estatut' terug op tafel zou komen, en als basis zou dienen voor onderhandelingen.

Sanchez lijkt op dit moment in elk geval voor een echte dialoog te gaan in plaats van de spelletjes Catalaantjes pesten die we van Rajoy gewoon zijn.

http://www.lavanguardia.com/politica...hez-torra.html
Dat zou een mooie oplossing zijn. Maar of het de lap is waarmee dit topic lang geleden werd ingezet durf ik te betwijfelen.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2018, 10:06   #18909
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.131
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Dat zou een mooie oplossing zijn. Maar of het de lap is waarmee dit topic lang geleden werd ingezet durf ik te betwijfelen.
Ik weet het niet.
Nu Sanchez (een gematigde) aan de macht is, hebben de Catalanen er misschien meer belang bij om eieren voor hun geld te kiezen.
Houden ze het been stijf, en komt Ciudadanos daarna aan de macht, kan de strijd weer gewoon verdergaan.
Of ze echter nu nog tevreden zullen zijn met wat in het Estatut stond, weet ik niet, mijn glazen bol is helaas aangedampt.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2018, 10:47   #18910
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Witte Kaproen

Citaat:
Dan ken je de N-VA en de Catalanen blijkbaar nog niet goed.

Na de verkiezingen van 2019 ,gaat de N-VA terug voluit voor de Vlaamse Onafhankelijkheid.
Dan raken ze alles kwijt, en wordt een meerderheid gevormd zonder hen.



Citaat:
Ook de Catalanen blijven ijveren voor de Catalaanse Onafhankelijkheid.
Ja maar ze zouden er goed aan doen van de regeringswissel in Madrid gebruik te maken om zich verzoenend op te stellen, en vooral bondgenoten zoeken, bvb. bij podemos.





Citaat:
"El compromiso es “avanzar de acuerdo con el 1-O, es decir,
crear un Estado independiente en forma de república”
Die estado independiente zal nog wel een tijdje op zich laten wachten dat weten ze ook. Beter gaan voor grotere autonomie, daarin kunnen ze wel bondgenoten vinden.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2018, 10:50   #18911
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Als ik achteraf zou blijken ongelijk te krijgen ga ik dat tegen jou zonder enig probleem toegeven hoor. Maar ik denk echt niet dat dat gaat gebeuren.
Ik heb geen begin van een idee met wat hij de separatisten gaat proberen te lijmen, maar elke 'echte' toegift zal Rivera maximaal gebruiken om hem kiezers af te pakken. En in 2020 verdeelt men de kaarten opnieuw...
De poll's maken van C's nu al nationaal de grootste partij, dus die gaan het extra hard spelen. Elke toegift van Sanchez gaan ze uitvergroten om hem als uitverkoper van spanje te profileren.
Politiek voeren aan de hand van polls is niet alleen kortzichtig en laf, maar ook contraproductief. Hij zal nooit zo'n grote Spaanse nationalist worden als die van ciudadanos. Moest hij daarentegen een compromis met de Catalanen kunnen bereiken waardoor de kwestie (al is het tijdelijk) opgelost raakt, zou hij als een groot staatsman gezien worden.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2018, 10:55   #18912
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Daar kun je mathematisch een investituurdebat en stemming mee succesvol doorlopen. Maar regeren ? Met Podemos ? Zeeeer onwaarschijnlijk.

Hij zou het wel eens heel perfide kunnen spelen : eenmaal de klip van de investituur voorbij is zijn nieuwe 'vrienden' van podemos en de regionalisten laten vallen, en maatregelen/wetgeving voorstellen die telkenmale op steun van PP en van C's kan rekenen. (ik denk dan vooral aan economische maatregelen, of strafrechtelijke inzake het regionalisme)

Hij heeft alvast die ene truuk toegepast en met succes overigens bij de baskische nationalisten : door hen het geld toe te staan dat Rajoy eerder vooropstelde heeft hij hun stem weten te kopen.

Die truuk kan hij gerust situationeel nog een paar keer terug toepassen, desnoods met wisselende bondgenoten.
Dat zouden podemos en de Catalanen en Basken hem nooit vergeven. Dan wordt hij volop afhankelijk van PP en Ciudadanos die ook bitter zijn omdat ze niet aan de macht zijn en alles zullen doen om hem te laten vallen. Zijn enige kans om te overleven is de steun van podemos en de nationalisten te krijgen.
Hij heeft reeds beloofd te praten met de Catalanen, dat is meer dan Rajoy ooit gedaan heeft. U lijkt podemos af te schilderen als wako's. Ze hebben daarentegen goede ideeën, die aansluiten bij de linkerflank van PSOE. Podemos wil dat de Catalaanse kwestie anders aangepakt wordt. Sanchez is van hen afhankelijk.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2018, 10:57   #18913
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Tot hiertoe staan 90% van de landen nog als 1 man achter Spanje.
Wat niet meer dan normaal is gezien de economische belangen van Spanje in zijn geheel heel wat groter zijn dan de Catalaanse.
Officieel wel, maar de druk op Spanje neemt zwaar toe om het anders aan te pakken. Dat Europese landen weigeren Puigdemont en co. uit te leveren is een schot voor de boeg van Madrid.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2018, 10:57   #18914
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Rusland ,China of Israël, meer heeft Catalonië niet nodig.
Die gaan zich daar niet mee moeien.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2018, 11:00   #18915
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
De Vlamingen vinden het alvast financiëel niet OK ,

dat ze na het betalen van de hoogste belastingen

de laagste pensioenen van West -Europa krijgen ,

wegens de nooit aflatende transfers naar Wallo-Brux.
Dat is zeer simplistisch en de meeste mensen denken zo niet.

2015: 25,8% kiest voor separatisme, in de jongere generatie (geboren na 1982) bedraagt dit aantal echter nog maar 11,7%.[24]
2017: Uit een breedvoerige studie van Callebaut en Verschelden (Het Merk België) blijkt dat 85% van de Vlamingen (zeer) positief staat tegenover het land. Slechts 5% zegt België te "haten".


https://nl.wikipedia.org/wiki/Splits...piniepeilingen
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2018, 11:02   #18916
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Niet nodig : dat meet je aan het kiesgedrag van de bevolking van dat specifieke land. Als een land kiest om bv spanje volledig te volgen in haar aanpak van de rebellen en de burgers blijven bij meerderheid de partijen verkiezen die die politiek in beleid hebben omgezet dan kan men democratisch besluiten dat de kiezer/burger het eens is met die beleidskeuze.
Je kent niets van diplomatie. In de wandelgangen van de EU, waar de ECHTE beslissingen genomen worden, is er veel kritiek op Spanje. Voor het hof van de mensenrechten in Straatsburg maakt Spanje geen schijn van kans.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2018, 11:03   #18917
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Fout. De kiesintenties die we kennen via de peilingen tonen glashelder aan dat de kiezer niet van plan is om een regime change te willen organiseren. Dus ligt het besluit voor de hand dat de kiezer tevreden is met de 4 traditionele partijen die België willen voort besturen op de bestaande en gekende manier.
Niet noodzakelijk. Niet vergeten dat de meeste mensen niets van politiek kennen en zich laten leiden door de media, die in handen is van die partijen of van kapitalisten gelinkt aan deze partijen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2018, 11:04   #18918
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Wie gelooft er nu de peilingen nog
Er zit altijd een foutmarge op, maar ze geven meestal wel een goed beeld van de globale richting.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2018, 11:06   #18919
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Het gaat niet over U persoonlijk,

maar over de Catalaanse ,Schotse en Vlaamse Onafhankelijkheid.
Kijk de Catalanen en Schotten zijn een ander geval dan de Vlamingen. In Vlaanderen leeft het separatisme niet, en al helemaal niet bij de jeugd. Iedereen beseft dat ze dan Brussel verliezen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2018, 11:07   #18920
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Je mag van mijn part tot het einde van je dagen blijven pleiten voor bindende referenda op vraag v/h volk, maar of je dat ooit als beslissingsmodel zult zien realiteit worden twijfel ik sterk aan.

Niet idealisme bepaalt wat werkelijkheid moet worden, maar de opinie v/d burger die dat uit via zijn verkozen parlement.

Van mij mag er nu onmiddellijk een referendum georganiseerd worden over Vlaamse onafhankelijkheid, ik ben er vrij gerust in. Wat Catalonië betreft is dit een andere zaak. MAdrid weet dit ook, daarom reageren ze zo verkrampt.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be