Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 december 2004, 17:10   #1
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard "Belgen grootste voorstanders EU-grondwet"

Citaat:
BRUSSEL - Van alle Europeanen zijn de Belgen de grootste voorstanders van een Europese grondwet. 81 procent van de Belgen is pro, tegenover 68 procent gemiddeld in de Europese Unie. Dat blijkt uit een halfjaarlijkse opiniepeiling van de Europese Commissie.
Met man en macht verzet men zich tegen een referendum over een EU grondwet in België... daarna moet je maar via de pers vernemen dat je de grootste voorstander bent.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 17:39   #2
EXTREEM
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 9 november 2004
Berichten: 933
Standaard

Dat versta ik ook niet?Als er zoveel pro is,waarom tegen een referendum.Ze zijn zeker laat het ons doen.Maar de waarheid is dat het zal tegen vallen
EXTREEM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 17:41   #3
EXTREEM
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 9 november 2004
Berichten: 933
Standaard

Even ter informatie,in welke handden is de pers Vrij heid??????????
EXTREEM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 02:59   #4
BELGIAN WARRIOR
Banneling
 
 
BELGIAN WARRIOR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Berichten: 629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EXTREEM
Dat versta ik ook niet?Als er zoveel pro is,waarom tegen een referendum.Ze zijn zeker laat het ons doen.Maar de waarheid is dat het zal tegen vallen
Referenda zijn helaas in strijd met de huidige Grondwet
BELGIAN WARRIOR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 12:48   #5
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BELGIAN WARRIOR
Referenda zijn helaas in strijd met de huidige Grondwet
De VLD heeft intussen 5 jaar gehad om dat (hun belangrijkste verkiezingspunt in 1999) te veranderen. Bovendien weet ik niet of een niet-bindend referendum tegen de grondwet is.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 13:03   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
De VLD heeft intussen 5 jaar gehad om dat (hun belangrijkste verkiezingspunt in 1999) te veranderen. Bovendien weet ik niet of een niet-bindend referendum tegen de grondwet is.
Niet-bindende volksraadplegingen kunnen probleemloos worden gehouden. Maar voor bindende referenda moet de Grondwet inderdaad veranderd worden, daar er geen enkele bepaling in de Grondwet nu voorziet dat een andere instantie dan het Parlement wetgevend werk dan verrichten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 13:45   #7
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Het is dus weer gewoon onwil van PS en hun slaafjes om het tegen te houden.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 15:31   #8
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Van zodra de Eŭropese Grondwet een feit is, zijn er volksraadplegingen mogelijk
met een bindende kracht op eŭropees niveaŭ ; ook aanbevelingen en/of bindende
decreten zijn mogelijk op eŭropees vlak om lidstaten te dwingen om een systeem van
bindende volksraadplegingen in te voeren.

Na het invoeren van de grondwet zijn wij allen eŭropese burgers en kunnen onze rechten ook tegenover onze nationale, regionale en locale aŭtoriteiten laten gelden.

Nu is een unieke periode in onze geschiedenis : wij kunnen waarlijk zelf bepalen hoe we onze democratie zien en dit standpunt kracht van wet geven. De meeste mensen schijnen echter "hoera, ja" of "awoert , nee" te roepen zonder te beseffen waarover
het precies gaat.

De nationale referenda zijn waardeloos : een negatief resultaat blijft nl. in principe zonder gevolgen.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 15:42   #9
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Van zodra de Eŭropese Grondwet een feit is, zijn er volksraadplegingen mogelijk
met een bindende kracht op eŭropees niveaŭ ; ook aanbevelingen en/of bindende
decreten zijn mogelijk op eŭropees vlak om lidstaten te dwingen om een systeem van
bindende volksraadplegingen in te voeren.

Na het invoeren van de grondwet zijn wij allen eŭropese burgers en kunnen onze rechten ook tegenover onze nationale, regionale en locale aŭtoriteiten laten gelden.

Nu is een unieke periode in onze geschiedenis : wij kunnen waarlijk zelf bepalen hoe we onze democratie zien en dit standpunt kracht van wet geven. De meeste mensen schijnen echter "hoera, ja" of "awoert , nee" te roepen zonder te beseffen waarover
het precies gaat.

De nationale referenda zijn waardeloos : een negatief resultaat blijft nl. in principe zonder gevolgen.
Een adviserend referendum is moeilijk om naast zich neer te leggen zolang er verkiezingen bestaan.

Maar uw jubelbericht behoeft ook een MAAR... men kan de europese grondwet desnoods volsteken met bepalingen die volksraadplegingen verbieden en het volk heeft geen recht om zich tegen zulkse grondwet uit te spreken.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 16:06   #10
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ik vind het eerlijk gezegd niet verrassend dat er zoveel voorstanders van de Europese Unie in België zijn. Belgen hebben immers het meeste belang bij een eengemaakt Europa:
- Links België ziet erin een uitgelezen mogelijkheid om de internationalisering door te voeren
- Rechts België wil het bedrijfsleven ondersteunen dat in België met een kleine interne en een grote externe markt (veel buurlanden) toch grotendeels grensoverschrijdend is
- Belgischgezinden zien in Europa een verwezenlijking van unitarisme op grote schaal, waarvan de instellingen zich bovendien nog in eigen land bevinden ook
- Vlaamsgezinden zien in Europa een mogelijkheid om de bevoegdheden van het Belgisch niveau nog eens extra te verminderen, zodat uiteindelijk alleen het Vlaamse en Europese niveau nog van belang zijn

Daar waar in andere landen toch inmiddels wel het besef is ontstaan dat men het eigen land niet helemaal wil uitkleden en dat overdracht van bevoegdheden naar Europa niet alleen maar positieve gevolgen heeft, lijken de Belgen nog altijd even positief. Misschien dat het ook wel wat zegt over hoe men de nationale politiek in België waardeert en over het belang dat men hecht aan België als staat en de verbondenheid ermee...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 16:31   #11
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Wat beneluxiaanse koopmansgeest zal er inderdaad niet vreemd aan zijn.
Het was trouwens Louis Tobback die onlangs op TV "Karel De Grote" als grootste belg aller tijden nomineerde. Misschien zijn de geschiedenislessen in België wel wat beter
dan in de rest van Eŭropa ?

_---

Louis Tobback : belgisch politicus, burgemeester van Leŭven, ooit minister van Binnenlandse zaken. Merkwaardigste uitspraak : Hij zou zich voor de TGV gooien als men het aandurfde die langs Leŭven te laten rijden.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 16:37   #12
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Ĵazeker : De Eŭropese Grondwet is een bestaand document, aangenomen door alle
regeringen die lid zijn van de EŬ, hij behoeft slechts ratificatie volgens de regels van de
lidstaten zelf om daarna in voege te treden. De grondwet voorziet een mogelijkheid
om een bindend referendum te houden - dus "men" kan de grondwet niet vol steken met ondemocratische en aŭtoritaire principes zonder hem eerst af te schaffen.
Het betreft een dokument dat niet helemaal een "Eŭropese Staat" instelt, maar wel een aanzet ertoe...

Als het onderwerp je interessant lijkt, lees en diskuteer mee op de draden die in dit subforum staan, maar ga geen absurde veronderstellingen maken...
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 16:53   #13
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Als het onderwerp je interessant lijkt, lees en diskuteer mee op de draden die in dit subforum staan, maar ga geen absurde veronderstellingen maken...
Niks te absurde veronderstelling (amaai... de tolerantie is hier zwaar gezakt). Ik stel alleen vast dat de belgische regering bij monde van de PS een veto stelt tegen een volksbevraging over de EU grondwet. Dat is principieel fout, zeker als je al jaren om de oren wordt geslagen met beloftes omtrent referenda.

Ik zeg ook niet (maar dat wil je de nietsvermoedende lezer wel doen geloven) dat er rare artikels in de EU grondwet staan, maar ik zeg dat ze erin zouden kunnen staan zonder dat het EU volk er een zegje in heeft. Iets belangrijks als een grondwet behoort de steun van het volk te hebben. Niet meer en ook niet minder.

Het is al een feit dat als er een referendum over zou komen, de mensen eens de moeite zouden nemen om het diagonaal door te nemen, al dan niet geholpen door de media. Door alle discussie over die grondwet te smoren bereikt men weer het status quo van de EU : wij doen wel in onze ivoren toren, houden jullie zich maar bezig met blindstaren op nationale en gemeentelijke politiek.

Sorry dat dat jouw dada is, maar ik keer me af van dat soort politiek.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 17:28   #14
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Mijn dada is het aangeven dat er niets ivoren toren is aan eŭropese instellingen, grondwet etc.. Er is perfect inspraak mogelijk. Sinds wanneer heb jij de steŭn van de PS nodig om van je democratische rechten gebruik te maken ?
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 18:35   #15
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Mijn dada is het aangeven dat er niets ivoren toren is aan eŭropese instellingen, grondwet etc.. Er is perfect inspraak mogelijk. Sinds wanneer heb jij de steŭn van de PS nodig om van je democratische rechten gebruik te maken ?
1. Je stelt dat inspraak mogelijk is in de EU grondwet, zijnde een bestaand doch niet geratificeerd document.
2. Die ratificatie moet gebeuren door de lidstaten, maar alvast de belgische hoopt dat te doen zonder het volk te raadplegen. Ik kan dus enkel gebruik maken van inspraakregels, als vastgelegd in die EU grondwet, van zodra het kalf is verdronken en die grondwet gebetonneerd is.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 11:00   #16
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Terloops, die fameuze '81 procent', waar hebben ze die vandaan gehaald? Als ik zelf zo eens rondvraag kom ik namelijk niet eens aan de helft. 't zal aan mijn vriendenkring liggen zeker

Alleszins, De Morgen beschouw ik niet als een objectieve krant maar als een staatsgazet. En uiteraard is het establishment voor Europa, toch zeker hier in Belgique, dus bijgevolg ook De Morgen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 16:34   #17
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Jazeker : Een gebetoneerde grondwet ? Elke grondwet kan en moet bijwijlen aangepast worden ; waarmee ik niet wil zeggen dat men eerst en vooral om het even welke grondwet zou moeten aannemen gewoon omdat men een "start" nodig heeft.
Het probleem met de EŬ is dat we sedert ... jaren al bezig zijn zonder grondwet
en vermits we nu met zowel een vrije markt als een gemeenschappelijke munt zitten het zoetjesaan tijd wordt voor een basis. Nog een argument is de vermaledijde toetreding van Turkije... als een verankering van demokratische waarden in een grondwet vastgelegd is, moet het turkse volk maar uitmaken of die principes niet van aard zijn om hun diep islamietische wortels aan te tasten of te beledigen en dan te beslissen al dan niet mee te doen.
Dus : als EŬ burger heb je voor een mandataris gekozen in het EP - die mandataris kan
je aanspreken en een Eŭropees Referendum eisen (als een belgisch vlaams of waals niet kan/geen zin heeft)...

Pelgrim : dat komt er van als je de verkeerde vrienden hebt... ik heb ook altijd de indruk dat de overgrote meerderheid der vlamingen liever in een federaal België wonen
dan in een onafhankelijke Vlaamse republiek...

Om te beginnen zou het immens leŭk zijn als men bij opiniepeilingen e.d. eens zou zetten op welke basis die peiling tot stand gebracht is. Als we aan de tafel achter ons
een peiling gehouden zouden hebben bij de 5 mensen die zo smakelijk hun klein flesje
karmeliettripel verorberden over de kwaliteiten van dit bier en dit dan als een "antwerpse caféenquëte" verkochten hadden we ook een merkwaardig resultaat gehad.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 19:50   #18
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Jazeker : Een gebetoneerde grondwet ? Elke grondwet kan en moet bijwijlen aangepast worden ; waarmee ik niet wil zeggen dat men eerst en vooral om het even welke grondwet zou moeten aannemen gewoon omdat men een "start" nodig heeft.
Het probleem met de EŬ is dat we sedert ... jaren al bezig zijn zonder grondwet
en vermits we nu met zowel een vrije markt als een gemeenschappelijke munt zitten het zoetjesaan tijd wordt voor een basis. Nog een argument is de vermaledijde toetreding van Turkije... als een verankering van demokratische waarden in een grondwet vastgelegd is, moet het turkse volk maar uitmaken of die principes niet van aard zijn om hun diep islamietische wortels aan te tasten of te beledigen en dan te beslissen al dan niet mee te doen.
1hand,

Je zal me ABSOLUUT niet horen zeggen dat er geen EU grondwet wenselijk is. Ik vind dat de mondialisering al te lang enkel op economische grond is gebeurd en het wordt tijd dat arbeidersbeweging (liefst niet de bestaande soep...), mensenrechtenbeweging en misdaadbestrijding eens even snelle stappen vooruit zetten op dat gebied.

Echter : je stelt dat een grondwet moet en zal worden aangepast. Maar je weet even goed als ik dat dat steeds een pijnlijke zaak is met veel compromissen en cadeautjes onder de toog om vetostellers mild te stemmen. Het is daarom van het grootste belang dat zoveel mogelijk mensen zich van in het begin kunnen vinden in die grondwet en dat niet heel de EU ermee aan de slag moet met elk zijn agenda over hoe passage zus en paragraaf zo zo snel mogelijk kan worden veranderd. Misschien ben ik te praktisch ingesteld, maar ik geloof niet meer zo makkelijk in de theorie van verandering.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2004, 19:58   #19
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Met man en macht verzet men zich tegen een referendum over een EU grondwet in België... daarna moet je maar via de pers vernemen dat je de grootste voorstander bent.
81% van de Belgen zou pro zijn, maar hoeveel procent van de Belgen weet hoegenaamd wát er in die grondwet staat?
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2004, 20:05   #20
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Het probleem met de EŬ is dat we sedert ... jaren al bezig zijn zonder grondwet
Beter géén (Europese) grondwet dan een slechte waar we jaren aan vastzitten. We hebben nog altijd onze Belgische grondwet die tien keer beter is dan die Europese.

Voor mijn part discussiëren ze nog tien jaar over die grondwet en keuren we ze goed als ze écht af is. Met half werk, waar alleen neo-liberalen 100% kunnen achter staan, zijn we niks.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be