Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 juni 2007, 18:56   #1
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard Verkiezingen: samenwerking CAP-PvdA nodig

Het is zonneklaar, te samen gaat kleinlinks zijn stemmen verdubbelen, maar niemand is duidelijk de winnaar van de twee. Machtsverhoudingen zijn gebleken, nu rest er nog samen te werken.
CAP zal nu wel een realistisch beeld van zijn impact hebben, PvdA zal ook beseffen dat via samenwerking er lokaal kan doorgebroken worden.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 19:00   #2
pinbag
Parlementsvoorzitter
 
pinbag's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
Standaard

Ik deel Praetorian's standpunt.

Het is afwachten op de reacties van de Pvda. I gues

Annyway: Battlestar Galactica rules!!!
__________________
"Watch out! Pink deathclaw, three o'clock!" A junkie in New Reno. http://nukedfuture.ytmnd.com/
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 19:02   #3
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

En niet bang zijn om het "communistische partij" te noemen eh.


__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 19:16   #4
pinbag
Parlementsvoorzitter
 
pinbag's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
En niet bang zijn om het "communistische partij" te noemen eh.
Cap is dacht ik een verzameling van linkse stromingen.

Dus niet louter communisten.
__________________
"Watch out! Pink deathclaw, three o'clock!" A junkie in New Reno. http://nukedfuture.ytmnd.com/
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 19:18   #5
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Ook buitenaardse ideologieën zoals het Cylonisme.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 19:20   #6
amedee
Partijlid
 
amedee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 april 2004
Berichten: 283
Standaard

Het is nog afwachten op de resultaten uit antwerpen en nog wat andere plaatsen.
In ieder geval, de PVDA heeft volgens mij niet slecht gescoord. Ik denk dat we gemiddeld 1% halen, want zeker niet slecht is.
Over samenwerking met CAP laat ik me voorlopig niet uit, eerst afwachten tot we duidelijke analyses kunnen maken.
Dat de PVDA opgaat in CAP is volgens mij uitgesloten, over een kartel kan denk ik wel gepraat worden... maar daarvoor is het te vroeg. Laat CAP zich eerst wat bescheidener opstellen.
amedee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 19:24   #7
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amedee Bekijk bericht
Het is nog afwachten op de resultaten uit antwerpen en nog wat andere plaatsen.
In ieder geval, de PVDA heeft volgens mij niet slecht gescoord. Ik denk dat we gemiddeld 1% halen, want zeker niet slecht is.
Over samenwerking met CAP laat ik me voorlopig niet uit, eerst afwachten tot we duidelijke analyses kunnen maken.
Dat de PVDA opgaat in CAP is volgens mij uitgesloten, over een kartel kan denk ik wel gepraat worden... maar daarvoor is het te vroeg. Laat CAP zich eerst wat bescheidener opstellen.
Dit is geen kernfysica -> zonder kartel gaat het niet lukken. Ik moet nu al 90% van de tijd aan mensen uitleggen waarom CAP & PvdA verschillende partijen zijn met quasi hetzelfde programma.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 19:28   #8
pinbag
Parlementsvoorzitter
 
pinbag's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Ook buitenaardse ideologieën zoals het Cylonisme.
rijmt op cyclisme. har har
__________________
"Watch out! Pink deathclaw, three o'clock!" A junkie in New Reno. http://nukedfuture.ytmnd.com/
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 19:31   #9
Samsa
Gouverneur
 
Samsa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2006
Locatie: Oostende
Berichten: 1.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Het is zonneklaar, te samen gaat kleinlinks zijn stemmen verdubbelen, maar niemand is duidelijk de winnaar van de twee. Machtsverhoudingen zijn gebleken, nu rest er nog samen te werken.
CAP zal nu wel een realistisch beeld van zijn impact hebben, PvdA zal ook beseffen dat via samenwerking er lokaal kan doorgebroken worden.
tjah, als er nu nog mensen zijn die mordicus weigeren samen te werken, zijn dat toch behoorlijk debiele mensen.
__________________
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini
Samsa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 19:54   #10
amedee
Partijlid
 
amedee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 april 2004
Berichten: 283
Standaard

Tja, laten we eerlijk blijven hé. Iedereen steekt de schuld hier op de PVDA+, maar wie dat doet is ofwel een leugenaar ofwel niet goed ingelicht.

- Het vierletterwoord "PVDA" mocht niet eens in de kartelnaam voorkomen.
- De oprichters, de grote namen van de CAP zouden niet eens opkomen.
- CAP was pas opgericht, had nog niets bewezen.
- PVDA is volop aan het vernieuwen en de leden hadden geen nood aan en geen zin in nieuwe avonturen. (zoals resist bv)

Het moge duidelijk zijn, de vernieuwing van de PVDA werkt, overal halen we het dubbele van de vorige keer. De positieve tendens die we merkten bij de gemeenteraadsverkiezingen zet zich door en daar mogen de mensen rond de PVDA+ écht fier op zijn. Het is misschien geen monsterscore, maar gezien de situatie hebben we een zeer goed resultaat behaald.
Trouwens, geloven jullie echt dat zelfs al moesten CAP en PVDA+ samen opgekomen zijn, we veel meer zouden gehaald hebben dan de optelsom van beiden? Sorry, maar stop met zweven!

De PVDA+ zal zijn analyses maken en de leden zullen wel beslissen hoe het nu verder moet.
amedee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 20:01   #11
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Het is een niet correct dat de naam PVDA niet mocht voorkomen op het stemformulier. De waarheid komt misschien minder goed over in de media maar heeft ook haar rechten.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 20:21   #12
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amedee Bekijk bericht
Tja, laten we eerlijk blijven hé. Iedereen steekt de schuld hier op de PVDA+, maar wie dat doet is ofwel een leugenaar ofwel niet goed ingelicht.

- Het vierletterwoord "PVDA" mocht niet eens in de kartelnaam voorkomen.
- De oprichters, de grote namen van de CAP zouden niet eens opkomen.
- CAP was pas opgericht, had nog niets bewezen.
- PVDA is volop aan het vernieuwen en de leden hadden geen nood aan en geen zin in nieuwe avonturen. (zoals resist bv)

Het moge duidelijk zijn, de vernieuwing van de PVDA werkt, overal halen we het dubbele van de vorige keer. De positieve tendens die we merkten bij de gemeenteraadsverkiezingen zet zich door en daar mogen de mensen rond de PVDA+ écht fier op zijn. Het is misschien geen monsterscore, maar gezien de situatie hebben we een zeer goed resultaat behaald.
Trouwens, geloven jullie echt dat zelfs al moesten CAP en PVDA+ samen opgekomen zijn, we veel meer zouden gehaald hebben dan de optelsom van beiden? Sorry, maar stop met zweven!

De PVDA+ zal zijn analyses maken en de leden zullen wel beslissen hoe het nu verder moet.
Eerlijk gezegd kan het mij geen bal schelen wie de schuldige is. Zolang dat kartel er niet komt, schieten jullie en de CAP in eigen voet. Dit is de complete maar harde waarheid.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 20:27   #13
amedee
Partijlid
 
amedee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 april 2004
Berichten: 283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Het is een niet correct dat de naam PVDA niet mocht voorkomen op het stemformulier. De waarheid komt misschien minder goed over in de media maar heeft ook haar rechten.
Volgens Peter Mertens was het dat wel, maar bon. Dat zal blijkbaar een welles/nietes discussie blijven. De rest van de argumenten blijven echter ook van tel. PVDA+ haalt 1% en dat is voor mij genoeg om op verder te bouwen. De CAP moet, zoals ik eerder zei, zich nu bescheiden opstellen en beslissen hoe ze nu verder werken. Door respect op te brengen voor de PVDA+, die nu haar resultaat heeft verdubbeld, of door ons zoals Raf Verbeke in de media te marginaliseren tot een groupuscule communisten waar niemand van wil weten.
amedee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 20:27   #14
TommyMax2
Provinciaal Statenlid
 
TommyMax2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2006
Berichten: 608
Standaard

De uitslag voor de PVDA is OK. Het is een uitnodiging aan iedereen van de CAP om volgende keer op de PVDA + lijst te komen staan. Een verkiezingskartel brengt de PVDA niets bij, dat is nu zeker duidelijk. De PVDA moet nu vooral op de ingeslagen weg voortgaan.
TommyMax2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 20:31   #15
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TommyMax2 Bekijk bericht
De uitslag voor de PVDA is OK. Het is een uitnodiging aan iedereen van de CAP om volgende keer op de PVDA + lijst te komen staan. Een verkiezingskartel brengt de PVDA niets bij, dat is nu zeker duidelijk. De PVDA moet nu vooral op de ingeslagen weg voortgaan.
Zonder kartel is dat tevergeefse moeite, vermits je op cruciale plaatsen een onnodige concurrentie moet aangaan. Dat beseft nu wel het kleinste kind. Deze verkiezingen waren alleen nodig om eens af te tasten waar de sterktes en de zwaktes waren, niemand kan blijkbaar het alleenrecht over links opeisen. Werk dan samen.
__________________

Laatst gewijzigd door Praetorian : 10 juni 2007 om 20:32.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 20:46   #16
amedee
Partijlid
 
amedee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 april 2004
Berichten: 283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Zonder kartel is dat tevergeefse moeite, vermits je op cruciale plaatsen een onnodige concurrentie moet aangaan. Dat beseft nu wel het kleinste kind. Deze verkiezingen waren alleen nodig om eens af te tasten waar de sterktes en de zwaktes waren, niemand kan blijkbaar het alleenrecht over links opeisen. Werk dan samen.
Over kartelvorming moet gepraat worden wanneer de volgende verkiezingen in zicht komen. Laat CAP eerst maar bewijzen dat ze ondertussen hun organisatie verder kunnen uitbouwen en hun "winst" kunnen consolideren. Het heeft nu weinig zin om het kartel te vormen volgens mij. Het zal tegen dan al moeilijk genoeg onderhandelen zijn, laat staan samenwerken.
amedee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 20:48   #17
TommyMax2
Provinciaal Statenlid
 
TommyMax2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2006
Berichten: 608
Standaard

Vergeet niet dat de PVDA geen partij is waarvoor de verkiezingen centraal staan. Het is één van de paden die een revolutionaire partij vandaag dient te bewandelen. Een samenwerking met de CAP is zeker niet nodig om deze partij tot een sterke arbeiderspartij te maken. De CAP'ers met een goede inplanting in de fabrieken en de wijken kunnen lid worden van de PVDA+ om bij te dragen aan een échte en grote arbeiderspartij: de PVDA heeft het concrete en uitgewerkte programma en de infrastructuur om heel ver te geraken. De vernieuwing naar een minder dogmatische (maar daarom niet minder communistsiche) manier van werken zal in de toekomst alleen maar vooruitgang brengen. De hoop van links ligt vandaag de dag bij de PVDA.
TommyMax2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 20:49   #18
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Er is momenteel geen hoop, want je zit op een muizenstront. Damn, ben je nu al zo onrealistisch als die trotten in de verkiezingscampagne? Zolang dat je elke keer opnieuw moet opboksen tegen de CAP in dezelfde syndicale milieus en woonwijken, is dit totale verspilling van geld+mankracht.
__________________

Laatst gewijzigd door Praetorian : 10 juni 2007 om 20:51.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 21:02   #19
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

De verkiezingsresultaten zijn zonder meer slecht: de PvdA is wel verdubbeld maar ik had gemikt op circa 3 procent voor PvdA en voor antwerpen zelf iets meer. Voor CAP gokte ik op 1 procent.
Het is dus veel minder. Of er nu samenwerking moet komen tussen Pvda en CAP? Nog maar even afwachten: die 0,5 procent van CAP maken uiteindelijk het verschil niet. CAP moet zich nu eerst maar eens deftig organiseren, even zien wat er van overschiet nu de resultaten toch echt bedroevend zijn. En ten tweede zullen ze nu toch eerst moeten erkennen dat de Pvda een draagvlak heeft dat dubbel zo groot is. Het is dus niet de PvdA die moet opgaan binnen CAP maar CAP die moet nagaan hoe ze kunnen opgaan in PvdA.
Er is hoedanook geen ruimte voor twee partijen links van de SPa. CAP heeft in elk geval niet bewezen een electoraal alternatief te zijn. De PvdA is electoraal gegreoid maar een stuk minder dan ik had verwacht. Dus is de vraag wat de CAPmilitanten nu best doen: verder op hun eentje (en er zullen er ongetwijfeld veel afvallen na deze verkiezingen) of bij de georganiseerde beweging die sowieso mikte op een verkozene in 2011
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2007, 21:07   #20
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Zolang de PVDA een marxistisch-leninistische partij is die geen afstand doet van haar maoistisch verleden zie ik niet in hoe CAP zou kunnen opgaan in de PVDA, vernieuwing of geen vernieuwing. Als ik me niet vergis erkent de PVDA trouwens geen fracties of tendensen binnen de partij waardoor CAP zelfs niet zou kunnen opgaan in de PVDA, althans niet als organisatie. Nu moest de PVDA dat wel doen dan is het een andere ball-game maar dat zie ik niet gebeuren. De score van CAP is ook te beperkt om toenadering tussen beide te forceren. Het ziet er voorlopig naar uit dat PVDA en CAP naast elkaar zullen blijven verder werken.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 10 juni 2007 om 21:13.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be