Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 oktober 2009, 06:55   #1
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard Financiële signalen

Omdat de investeringen in duurzame energieën en innovatieve huishoudprodukten maar blijven een slakkegangetje aan houden en men hier nog wat megapoedersteenkoolcentrales gaat bijbouwen zijn er financiële signalen nodig. De schommelende olieprijs weerhoudt de markt van zware investeringen. Verhofstadts kliksysteem (zijn enige goede beleidsdaad zowat in zijn 8 jaar regeren) voldoet duidelijk nog niet. Ik stel voor een bodemprijs van 1 euro 50 in te stellen voor zowel Diesel als Benzine.
Dit moet genoeg opbrengen om het begrotingstekort aan te vullen (uiteindelijk moet dit tot een verminderde brandstofconsumptie leiden en dus minder inkomsten).
Op die manier is het ook niet nodig om de oude kerncentrales langer open te houden. Desondanks moeten we electrabel op straffe van nationalisatie verplichten te betalen voor het gebruik tot 2015 van de oude centrales. Met dat geld kunnen we nog meer investeren in duurzame energie en produktinnovatie en in sommige gevallen mensen bijspringen die in de problemen komen door de hoge brandstofprijzen.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 6 oktober 2009 om 06:58.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 07:37   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.365
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Heb je het nu nog niet door. Sluit de Belgische kerncentrales, en we kopen atoomstroom uit Frankrijk. Een paar 100 hectaren zonnepaneel en een paar windmolenparken kunnen geen kerncentrale vervangen. En steenkool is geen "klimaatvriendelijke" optie. Aardgas veel te duur.
Duurdere electriciteit/fossiele brandstof.
Het enige je gaat bereiken met die waanzin, is dat mensen zich eerst diep in de shit gaan werken.

De basisprijs voor mobiele brandstof optrekken naar €1.5 per liter. Vorig jaar stond die zo hoog, en er werd niet veel minder gereden. Het meeste verkeer tegenwoordig is woon werk verkeer.

Om even een stukje het verleden in te duiken. Mijn oom was de eerste in de familie met een eigen auto, een Lada. Eind jaren 70 en begin jaren 80 had mijn oom de gewoonte van tijdens de zomermaanden met mijn ouders , mijn broertje en baby zusje door heel België te rijden. De watervallen van Coo, alle stuwmeren, het hellend vlak van Ronqueres, de scheepliften van Strepy Thieu enzoverder. Of een warme zaterdag in Kelchterhoef, aan zee, zelfs verder weg, Omaha beach in Normandië bijvoorbeeld, enzoverder. Kortom, het was mogelijk een dag weg te gaan zonder financieel uitgeknepen te worden.
Zulke dingen zie ik niet meer.Toch heeft iedereen een eigen wagen....

Ik geloof dat mijn vriendin en ik de meest mobielen zijn in de familie, qua uitrijden. Maar dat is dan puur hobby gerelateerd. En daar besparen we ook in.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2009, 12:11   #3
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik stel voor een bodemprijs van 1 euro 50 in te stellen voor zowel Diesel als Benzine.
Dit moet genoeg opbrengen om het begrotingstekort aan te vullen (uiteindelijk moet dit tot een verminderde brandstofconsumptie leiden en dus minder inkomsten).
De Franse regering probeert zoiets te doen: een "taxe carbone". Nog vrij bescheiden, 17 Euro de ton, wat neerkomt, dacht ik, op ongeveer 6 eurocent of zo de liter benzine (zou eens moeten uitrekenen).
Awel, er is hier al een muur van protest tegen gerezen.
Maar maak je geen zorgen, binnenkort zitten we terug aan 1.5 Euro de liter. Hier zit ik aan ongeveer 1.25 Euro de liter en het stijgt weer zachtjes. Binnen 5 of 10 jaar zullen we zalig terugdenken aan de tijd dat benzine slechts 2 Euro de liter kostte.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 00:38   #4
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.252
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De Franse regering probeert zoiets te doen: een "taxe carbone". Nog vrij bescheiden, 17 Euro de ton, wat neerkomt, dacht ik, op ongeveer 6 eurocent of zo de liter benzine (zou eens moeten uitrekenen).
Awel, er is hier al een muur van protest tegen gerezen.
Maar maak je geen zorgen, binnenkort zitten we terug aan 1.5 Euro de liter. Hier zit ik aan ongeveer 1.25 Euro de liter en het stijgt weer zachtjes. Binnen 5 of 10 jaar zullen we zalig terugdenken aan de tijd dat benzine slechts 2 Euro de liter kostte.
"It would be wiser to impose a tax on oil, for example, than to wait for the market to drive up oil prices." (Paul Volcker - 6 feb 2007)
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 7 oktober 2009 om 00:39.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be