Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 november 2002, 13:55   #101
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Rotterdam en Amsterdam zijn twee van mijn favoriete steden om een stapje in de wereld te zetten. Ik rijd er blindelings naartoe.
Nou vooruit dan maar, omdat je Rotterdam eerst noemt.

Citaat:
Check gewoon eens de postings van de voorstanders i.v.m. een aanhechting, waar ze het over de monarchie hebben.........
Mijn nederlandse vrienden en kennissen hebben geen moeite met hun koningin, maar een vereniging met vlaanderen, is weldegelijk het allerlaatste belangenpunt dat ooit zou opgebracht worden op een gezellige dag saam........
Misschien ligt het eraan wat voor monarchie? Een koninklijke familie die wel Nederlands spreekt en een kroonprins die niet alles wat 'ie zegt van een blaadje hoeft op te lezen komt misschien wat sympathieker over.

Okee, Nederlanders vinden het niet zo belangrijk, maar tegen zijn de meesten ook niet. Het is alleen de onbekendheid die zorgt voor een verkeerd beeld.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2002, 13:57   #102
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Okee, Nederlanders vinden het niet zo belangrijk, maar tegen zijn de meesten ook niet. Het is alleen de onbekendheid die zorgt voor een verkeerd beeld.
Ik vrees dat daar het schoentje met de flaminganten/rattachisten toch gaat beginnen knellen.
Ze lusten onze vorst en zijn entourage rauw.
Incluis zijn lieftallige schoondochter, hoewel het een dotje is.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2002, 21:06   #103
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Mijn argumenten:

- de scheiding tussen België en Nederland kwam er echt niet enkel door de franstaligen, maar door de tegenstelling tussen het katholieke zuiden en het calvinistische noorden


Dat is voor mij geen reden om een land te splitsen.


- het feit dat België volgebouwd is stoort geen enkele Belg en in Nederland swingen de grondprijzen weldegelijk de pan uit, er zijn Nederlanders die in België komen bouwen omdat dezelfde grond in Nederland meer als 2x zo duur is


Mij stoort het wél. En nog geen beetje.

-Die bedrijven zijn daar daadwerkelijk omwille van de spoorlijn en niet andersom, een spoorlijn brengt dus weldegelijk werkgelegenheid

-Wie bent u om te zeggen waar ik mij aan moet storen en waaraan niet. Als ik mij niet stoor aan treinen en tabak is dat mijn zaak. Woont gij toevallig ook langs een spoorlijn (gelieve hierop te antwoorden)?
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2002, 21:09   #104
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Dimitri, Moi was aan 't zeveren. Ik stoor mij verschrikkelijk aan het feit dat ze hier alles volbouwen.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2002, 21:23   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
... de scheiding tussen België en Nederland kwam er echt niet enkel door de franstaligen, maar door de tegenstelling tussen het katholieke zuiden en het calvinistische noorden
Als Limburger zou u toch beter moeten weten: wat is de godsdienst van de Nederlanders aan de andere kant van de Maas? Limburgers, katholieke Limburgers! En wat vind je ten noorden van de Vlaamse provincies Antwerpen en Limburg? Juist, het katholieke Noord-Brabant. En hoe zit het in de provincies Holland? Juist, ook daar vind je nog veel katholieken (nu ja, tegenwoordig veel naamkatholieken).

De godsdienst speelde slechts als bijkomende element mee, omdat de Franstalige hogere geestelijkheid het graag zo zag. De toenmalige bisschoppen waren immers allemaal op de Belgische bisdommen gezet door Napoleon: het waren allemaal Fransen. Jawel, u leest goed: Fransen. Niet verwonderlijk dat ze zich tegen Willem I keerden: zij dachten aan een "réunion" met "moederland" Frankrijk natuurlijk.

Citaat:
... het feit dat België volgebouwd is stoort geen enkele Belg en in Nederland swingen de grondprijzen weldegelijk de pan uit, er zijn Nederlanders die in België komen bouwen omdat dezelfde grond in Nederland meer als 2x zo duur is
Mij stoort het enorm. Het is een bron van blijvende ergernis. Ook mijn collega's op het werk vinden het maar niets: daarom gaan er ook zovelen in de zomer naar Nederland fietsen. Nederland vind ik ook bijzonder fijn. Alleen jammer dat er een bijzonder eentonigheid heerst in de bouwwijze. Duitsland vind ik in dat opzicht veel beter: strenge stedebouwkundige planning (bouwen in dorpen en zo), maar grote stukken grond aan tamelijk redelijke prijzen en een zekere vrijheid in de bouw van de woning.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2002, 21:30   #106
marieke
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 18 november 2002
Berichten: 9
Standaard

Ik ben van nederlandse afkomst en woon al meer dan 30 jaar in België.
Ik heb altijd gevonden dat er geen groter verschil is in mentaliteit dan tussen Vlamingen en Nederlanders (in het voordeel van de Vlamingen welteverstaan)
Ook heb ik veel sympathie voor de Walen. Er zijn veel meer overeenkomsten tussen vlamingen en walen dan tussen vlamingen en nederlanders. Ik spreek me hier uit over de mensen. Niet over de politiekers.
marieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2002, 21:38   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Misschien ligt het eraan wat voor monarchie? Een koninklijke familie die wel Nederlands spreekt en een kroonprins die niet alles wat 'ie zegt van een blaadje hoeft op te lezen komt misschien wat sympathieker over.

Okee, Nederlanders vinden het niet zo belangrijk, maar tegen zijn de meesten ook niet. Het is alleen de onbekendheid die zorgt voor een verkeerd beeld.
Vlaamsgezinden vinden het Belgische koningshuis inderdaad maar niets, en terecht trouwens. Wat moeten we eigenlijk met een koningin die nauwelijks Nederlands spreekt, niettegenstaande dat mens al vééééle jaren in dit land woont. Wat moeten we met die echt domme jongens als prinsen die onze taal radbraken en nauwelijks voeling hebben met het noorden van "hun" land. Daarenboven heeft het Belgische koningshuis een lange traditie in het verachten van de Vlamingen en hun taal. Leopold I steunde de toenmalige eerste minister toen die voorstelde de Vlamingen resoluut uit te sluiten van ieder staatsambt als ze het Frans niet machtig waren. Rogier was duidelijk: het Germaans element in België moest voor eens en altijd verdwijnen. Leopold I knikte en zag dat het goed was. En daarna is het altijd hetzelfde gebleven. Het eeuwige misprijzen voor Vlaanderen. Zelfs Boudewijn die zichzelf toch zo heilig wilde voordoen, haalde in zijn kerst- en nieuwjaarstoespraken voortdurend uit naar de Vlaamse "extremisten". Over de slechte wil van de Walen repte hij geen woord. Een Waalse oproerkraaier als Happart ging hij wel tegemoet...

Mijn overtuiging is het dat een monarchie een totaal verouderde instelling is. Het is een zoethoudertje voor veel mensen: dromen van een prins in een koets, de romantiek van het koningshuis, e.d. Maar om eerlijk te zijn: liever de Oranjes dan de Coburgs. Liever zag ik Bea op "onze" euro prijken dan vetkwal Albert. Voor Bea wil ik de vlag uithangen. Hoe men het ook draait of keert, geschiedkundig zijn de Oranjes de rechtmatige vorsten over de Nederlanden. De Coburgs zijn parasieten die men maar in België heeft gedropt toen die Leopold in Engeland het wat te bont maakte (het vlees was zwak...).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2002, 21:45   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marieke
Ik ben van nederlandse afkomst en woon al meer dan 30 jaar in België.
Ik heb altijd gevonden dat er geen groter verschil is in mentaliteit dan tussen Vlamingen en Nederlanders (in het voordeel van de Vlamingen welteverstaan)
Ook heb ik veel sympathie voor de Walen. Er zijn veel meer overeenkomsten tussen vlamingen en walen dan tussen vlamingen en nederlanders. Ik spreek me hier uit over de mensen. Niet over de politiekers.
Daar twijfel ik als Vlaamsgezinde niet aan. Tenslotte hebben we ondertussen bijna een slordige tweehonderd jaar met elkaar opgetrokken en dat laat zijn sporen na. Wie bij de hond slaapt, krijgt zijn vlooien. Het zou abnormaal zijn mocht dat niet het geval zijn.

Dat is ook zo tussen Slovaken en Tsjechen. Toch hebben ook die hun eigen weg gegaan: het werd moeilijk nog samen een coherent beleid uit te stippelen. Dat is ook in België: het is bijna niet meer mogelijk een echt beleid op poten te zetten. De economische en sociale toestand is in beide delen van het land anders. Tot daar, zou je nog kunnen zeggen. Maar ook de wijze waarop mensen met die problemen willen omgaan en er oplossing voor zoeken is totaal anders. In de private sector is dat duidelijk. Een familielid van me, een bedrijfsleider, klaagt steen en been over het immobilisme in Wallonië. Wanneer hij met Walen zaken doet, moet dit anders gebeuren dan in Vlaanderen. Het gaat daar allemaal veel trager, veel nochalanter; corruptie wordt er als iets heel normaals beschouwd. Vlaanderen was in dat opzicht vroeger ook niet zo'n goede leerlingen, maar het wordt ondertussen beter. Vlamingen groeien steeds meer naar Nederland, vooral omdat bij in Vlaanderen Nederland vaak model staat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2002, 21:55   #109
marieke
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 18 november 2002
Berichten: 9
Standaard

daar stoor ik mij ook geweldig aan. De corruptie op dat vlak is niet minder in Vlaanderen dan in Wallonië, daar heb je tenminste nog open ruimte.
In Vlaanderen wordt ruimtelijke ordening nog veel te sterk door de belangenverstrengeling van zich corrumperende politici en omkopende bouw en immobiliënbedrijven bepaald. Als gewone burger kom je daar niet tussen.
marieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2002, 22:13   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marieke
daar stoor ik mij ook geweldig aan. De corruptie op dat vlak is niet minder in Vlaanderen dan in Wallonië, daar heb je tenminste nog open ruimte.
In Vlaanderen wordt ruimtelijke ordening nog veel te sterk door de belangenverstrengeling van zich corrumperende politici en omkopende bouw en immobiliënbedrijven bepaald. Als gewone burger kom je daar niet tussen.
't Wordt tijd dat daar een einde aan komt.

Natuurlijk heb je in Wallonië nog open ruimte: daar lopen de dorpen leeg en gaat iedereen in de steden wonen. Ik ken verscheidene Waalse dorpjes waar alleen nog oude mensen wonen. De jeugd trok richting Charleroi. Op het platteland in Wallonië is ook nauwelijks werk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2002, 22:35   #111
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marieke
Ik ben van nederlandse afkomst en woon al meer dan 30 jaar in België.
Ik heb altijd gevonden dat er geen groter verschil is in mentaliteit dan tussen Vlamingen en Nederlanders (in het voordeel van de Vlamingen welteverstaan)
Ook heb ik veel sympathie voor de Walen. Er zijn veel meer overeenkomsten tussen vlamingen en walen dan tussen vlamingen en nederlanders. Ik spreek me hier uit over de mensen. Niet over de politiekers.
Marieke, er zal inderdaad wel een verschil in mentaliteit zijn. Maar volgens mij is dat verschil voornamelijk tussen Vlaanderen en Holland. Er is ook een groot verschil tussen Holland en Brabant & Limburg, tussen Holland en het noorden, tussen Holland en het oosten. Ik heb dat goed gemerkt doordat ik op de universiteit mensen uit alle hoeken van het land tegenkom. Maar dat speelt toch niet zó'n grote rol in Nederland?

Daarbij is het verschil tussen Brabant & Limburg en Vlaanderen helemaal zo groot niet. Connecties, zakelijk, van vrienden en van kennissen, lopen daar haast altijd over de grens heen. Als ik mijn familie spreek in Brabant zeggen ze ook: als je 't niet zou voelen aan de weg, zou je niet eens merken dat er een grens is.

In onze landen is er nou eenmaal een grote verscheidenheid en daar is niks mis mee. Het zal zeker geen probleem vormen voor een hereniging. Ik denk dat de culturele grens, de mentale grens nu al meer bij de grote rivieren ligt dan bij de Belgisch-Nederlandse grens.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2002, 22:46   #112
marieke
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 18 november 2002
Berichten: 9
Standaard

Ik ben zelf van nederlands limburg afkomstig en daarna verhuisd naar Belgisch Limburg. Het klopt dat er tussen de 2 limburgen veel verkeer is. Het klopt ook dat er een groot verschil is tussen Hollanders en Limburgers (en Brabanders).
Maar dat doet geen afbreuk aan mijn vaststelling dat er hoedanook een mentaliteitsverschil is tussen nederlanders en Vlamingen dat je niet aantreft tussen vlamingen en walen. Ik heb het dan over zaken als bescheidenheid, empathie, gastvrijheid, zorgzaamheid voor familie, levenskunst....
Waarom dacht je dat de nederlanders zo graag naar Vlaanderen komen, en veel minder omgekeerd?
marieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2002, 23:15   #113
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Maar juist op de punten die u noemt (ik weet alleen niet wat u met levenskunst bedoelt?) zie ik ook verschillen tussen Holland en Brabant. En als je als Hollander in Zuid-Limburg komt, voel je zelfs dat er hele andere sfeer hangt.

Als u ook een verschil voelt tussen de twee Limburgen kun je misschien spreken van meerdere cultuurgrenzen: tussen Holland en Brabant & Limburg, en tussen Brabant & Limburg en Vlaanderen. Maar die grens is blijkbaar niet voor alle Nederlanders even groot. Het is natuurlijk ook iets dat per persoon kan verschillen.

De reden dat veel Nederlanders naar Vlaanderen komen (om te winkelen, om te wonen) is denk ik voor veel mensen omdat Vlaanderen voordeliger is. Nederland is nu eenmaal een stuk duurder. Voor vakanties e.d. is het logisch om richting het zuiden te trekken. Nederlanders gaan ook minder naar Scandinavië, Duitsland of Engeland dan naar Frankrijk en Spanje. Dan komen ze trouwens ook al automatisch door België heen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2002, 18:19   #114
marieke
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 18 november 2002
Berichten: 9
Standaard

fiskaal is België natuurlijk een aantrekkelijk land, maar de nederlanders vinden het hier ook echt 'leuk'.
Dus dat heeft toch wel wat met de mentaliteit te maken. Nederlanders noemen Belgen graag Bourgondisch. Dat bedoelde ik met levenskunst.
marieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2002, 20:05   #115
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ja, okee, maar dat geldt dus ook voor Hollanders in Limburg. Branders en Limburgers worden ook vaak halve Belgen genoemd, wat zeker niet alleen negatief bedoeld is, althans volgens mij niet.

Binnen Nederland is er soms een grote tegenstelling tussen Friesland en Limburg. Ik had bijvoorbeeld een leraar die uit Limburg komt fanatiek anti-Fries is. Ook daar speelt de cultuurgrens een grote rol denk ik. Maar toch voelt iedereen zich Nederlander alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Misschien is dat wel het belangrijkste criterium voor de legitimiteit van een land: de mate waarin het door de bevolking wordt geaccepteerd.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2002, 16:49   #116
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto
België is in werkelijkheid 'Zuid-Nederland'. Noord en Zuid werden bij de Vrede van Munster - dus na de 80-jarige oorlog - gewelddadig verscheurd in twee brokken langs een toevallige militaire grens, een frontlinie. Wij zijn dus net zo'n geval als Korea dat ook langs zo'n toevallige frontlinie bij wijze van vredescompromis in tweeën gescheurd werd. Of als u een voorbeeld dichter bij huis wilt hebben: wij zijn net zoiets als voormalig Oost- en West-Duitsland. Noem Oost-Duitsland bv. Germanië en West-Duitsland Duitsland, dan begrijpt u wat ik bedoel. Alleen tussen 1815 en 1830 is Nederland tijdelijk verenigd geweest daarna viel het helaas weer in twee brokken uit elkaar. In de Benelux probeerde men dat weer voorzichtig aan elkaar te lijmen.

We kunnen stellen dat de fransgeassimileerde walen geenszins in Nederland passen. Het zou daarom ook verstandiger zijn Walonië bij Frankrijk te voegen en Vlaanderen bij Nederland. Want in een tijd van globalisatie is het belangrijk dat taal en cultuur voor de beide Nederlanden behouden blijven, door een hereniging zou dit het beste kunnen plaatsvinden.

otto dit is de grootste zever die ik ooit heb gehoord!

het echte vlaanderen zou inprincipe onafhankelijk moeten zijn met zeeuws vlaanderen en nog een stukje van Zeeland erbij! Dus west-vlaanderen oost-vlaanderen een zeeuws-vlaanderen!

Brabant de rest van het zogezegde nu vlaanderen! En Nederland alles buiten Zeeuws-Vlaanderen!

En uitraard ben ik voor een onafhankelijke staat Vlaanderen!

Thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2002, 17:08   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
... dit is de grootste zever die ik ooit heb gehoord! het echte vlaanderen zou inprincipe onafhankelijk moeten zijn met zeeuws vlaanderen en nog een stukje van Zeeland erbij! Dus west-vlaanderen oost-vlaanderen een zeeuws-vlaanderen! Brabant de rest van het zogezegde nu vlaanderen! En Nederland alles buiten Zeeuws-Vlaanderen! En uitraard ben ik voor een onafhankelijke staat Vlaanderen!
Merkwaardig dat u toch altijd bij uw zelfde redeneringen blijft steken. Al enige tijd geleden hebt u iets dergelijks ook al geschreven en daar heb ik toen uitgebreid op gereageerd.

Met Vlaanderen bedoelt men sedert de 19e eeuw heel Nederlandstalige België.

Als u over het graafschap Vlaanderen wil spreken dan is het niet duidelijk welk grondgebied dit moet beslaan. Dat graafschap is in de loop van zijn geschiedenis wel eens kleiner en groter geworden. Eens kwam het zelfs tot aan de Somme, tot aan de poorten van Parijs dus.

Teruggaan naar de oude vorstendommen is niet mogelijk. Vlaanderen had enclaves in Brabant; Brabant had enclaves in de oostelijke gebieden en in Vlaanderen en zelfs in Henegouwen. Nederlandstalige steden maakten deel uit van Henegouwen bijvoorbeeld (Halle is in de Middeleeuwen tot aan de Franse tijd altijd een Henegouwse stad gebleven...). U bent trouwens ook verkeerd door te stellen dat Brabant de rest van het huidige Vlaanderen is. Antwerpen was een halfonafhankelijke stad; Mechelen had een speciaal statuut; dan waren er nog de talrijke vorstendommen in het oosten: hertogdom Limburg, Land van Loon, enzovoort.

Al deze vorstendommen hoorden bij de Nederlanden. Dat is helemaal geen zever, zoals u uit onnadenkendheid hier neerschrijft. Een groot Vlaams schrijver als Michiel de Swaen schrijft in de 17e eeuw (toen zijn geboortestad, Duinkerke, al vele jaren door de Fransen was bezet) nog over ZIJN Nederlanden. Toen in de 18e eeuw de opstand tegen de Oostenrijkse keizer hier uitbreekt, roept men de "Vereenigde Nederlandsche Staten" uit (in een barbaristische vertaling "Belgische Staten"). Toen later de boeren in opstand komen tegen de Fransen zingen zij in hun liederen over de "Nederlanden".

Het wordt tijd dat u uw eigen geschiedenis eens leert.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2002, 17:58   #118
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
... dit is de grootste zever die ik ooit heb gehoord! het echte vlaanderen zou inprincipe onafhankelijk moeten zijn met zeeuws vlaanderen en nog een stukje van Zeeland erbij! Dus west-vlaanderen oost-vlaanderen een zeeuws-vlaanderen! Brabant de rest van het zogezegde nu vlaanderen! En Nederland alles buiten Zeeuws-Vlaanderen! En uitraard ben ik voor een onafhankelijke staat Vlaanderen!
Merkwaardig dat u toch altijd bij uw zelfde redeneringen blijft steken. Al enige tijd geleden hebt u iets dergelijks ook al geschreven en daar heb ik toen uitgebreid op gereageerd.

Met Vlaanderen bedoelt men sedert de 19e eeuw heel Nederlandstalige België.

Als u over het graafschap Vlaanderen wil spreken dan is het niet duidelijk welk grondgebied dit moet beslaan. Dat graafschap is in de loop van zijn geschiedenis wel eens kleiner en groter geworden. Eens kwam het zelfs tot aan de Somme, tot aan de poorten van Parijs dus.

Teruggaan naar de oude vorstendommen is niet mogelijk. Vlaanderen had enclaves in Brabant; Brabant had enclaves in de oostelijke gebieden en in Vlaanderen en zelfs in Henegouwen. Nederlandstalige steden maakten deel uit van Henegouwen bijvoorbeeld (Halle is in de Middeleeuwen tot aan de Franse tijd altijd een Henegouwse stad gebleven...). U bent trouwens ook verkeerd door te stellen dat Brabant de rest van het huidige Vlaanderen is. Antwerpen was een halfonafhankelijke stad; Mechelen had een speciaal statuut; dan waren er nog de talrijke vorstendommen in het oosten: hertogdom Limburg, Land van Loon, enzovoort.

Al deze vorstendommen hoorden bij de Nederlanden. Dat is helemaal geen zever, zoals u uit onnadenkendheid hier neerschrijft. Een groot Vlaams schrijver als Michiel de Swaen schrijft in de 17e eeuw (toen zijn geboortestad, Duinkerke, al vele jaren door de Fransen was bezet) nog over ZIJN Nederlanden. Toen in de 18e eeuw de opstand tegen de Oostenrijkse keizer hier uitbreekt, roept men de "Vereenigde Nederlandsche Staten" uit (in een barbaristische vertaling "Belgische Staten"). Toen later de boeren in opstand komen tegen de Fransen zingen zij in hun liederen over de "Nederlanden".

Het wordt tijd dat u uw eigen geschiedenis eens leert.
Zuid limburg behoorde tot Brabant en noord limburg tot de graaf van gelder , ik ben er nu over aan het leren dus ik denk dat ik wel juist ben ! Uitraard is dat graafschap verscheidene keren gewisseld, maar ook Nederland is nog bij Duitsland geweest enzo, dus dat blijkt dan ook weer dat de redenering van degene die dit topicje heeft opgestart ook niet klopt! Vlaanderen hoort niet bij Nederland! Daar draait het hem om! Ik wil u er ook op wijzen dat het graafschap Vlaanderen misschie 1 jaartje tot aan de poorten van Parijs is geraakt, maar het graafschap Vlaanderen was of tenwel onder gezag van Frankrijk of tenzij Van GB! Pas later tot Nederland! Tot het graafschap Vlaanderen heet Brabant en Limburg nooit tot de nooit behoord! Of het waren onderlinge contacten, zoals wij nu de EU hebben ! Ook Brugge had een "vrije" binnen het graafschap Vlaanderen! Maar De graaf had het altijd voor een stuk te zeggen in West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen! Het echte Vlaanderen is dat! Niet anders! Maar ik wens een onafhankelijke Vlaanderen, zoals wij nu Vlaanderen kennen of noemen!

Groeten

Thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2002, 18:05   #119
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Limburg behoort tot Luik!
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2002, 18:51   #120
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Limburg behoort tot Luik!
Behoorde !! In 1450 tot Luik in 1250 Tot Brabant en in en in 1500 terug even tot Brabant daarna is het een twist geworden tussen Nederland, Brabant en het gravendom Van Gelder!

Thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be