Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 oktober 2020, 16:19   #21
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Och volgens deze eigenaars zijn ze toch niet te spreken over de EV en met name tesla.

Hoewel er weinig onderdelen opzitten gaan ze verbazend snel kapot.
https://www.hln.be/auto/nederlandse-...to-s~a121f5f6/
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 17:59   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Och volgens deze eigenaars zijn ze toch niet te spreken over de EV en met name tesla.

Hoewel er weinig onderdelen opzitten gaan ze verbazend snel kapot.
https://www.hln.be/auto/nederlandse-...to-s~a121f5f6/
Tesla geeft tot 8 jaar garantie.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 18:17   #23
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tesla geeft tot 8 jaar garantie.
Ja maar ze zijn niet veel te bereiken.
Althans volgens de aangespannen rechtszaak.

En over die batterij garantie heb ik onlangs ook iets gelezen.
Er zou in nogal bedrukte termen ergens in de garantie staan dat een goede batterij op 70% volstaat.
En dat er uiterst zelden een nieuwe gegeven zal worden.
Een okkazie of een gerepareerde in het beste geval.
Met inachtname dat 70% als nieuw is.

En alle merken, niet alleen tesla zou dat doen.

Enfin de eigenaars zijn niet zo happy.
En nu moet de rechter optreden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 24 oktober 2020 om 18:19.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 18:57   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tesla geeft tot 8 jaar garantie.
Bovendien gaat het meestal niet over kapotte onderdelen, als ik dit hieronder tussen de regels lees.

# Klachten over te weinig rijbereik enzo, waar heb ik dat nog gehoord? Bij ICEs die teveel zuipen?

# Klachten "over autopilot" ook nog lol, wat denken die Nederlanders eigenlijk waarvoor autopilot staat?

Tesla Claim LOL is nog altijd verwoed verder aan het zoeken naar Tesla-eigenaren die willen klagen, er zijn er ocharme 119 gevonden in heel Nederland. lol.

- Hoeveel Teslas rijden er ondertussen in Nederland?

- Zoals in de NL-reacties hieronder te lezen zal dat niets worden.

- Ook als de klachten (zeer wslk) verloren worden tegen Tesla, de grote winnaar is altijd de stichting Tesla Claim, of meneer Suurbier?

- Heel raar dat enkel "Nederland/ Stichting Tesla Claim" zo Tesla-klagers tracht te ronselen. Alsof in de vele andere landen niet dezelfde Teslas - met hun typische eigenschappen- uit Fremont rijden. Daarbij zal het meestal over oudere Tesla S en X gaan, die worden zelfs in eigen land (Tilburg) geassembleerd.

- en niet ontoevallig is de garantieverlener voor gans Europa ook gevestigd in Amsterdam.

Titel is deze keer nagel op de kop, reacties zijn treffend, nuchtere Nederlanders lachen ermee

Citaat:
https://www.autoblog.nl/nieuws/zovee...p-tesla-183964

Zoveel Nederlanders zijn boos op Tesla

Maandag maakte een Nederlandse stichting bekend Tesla keihard aan te willen pakken, zoveel Nederlanders hebben zich er inmiddels aangemeld.

Achterbumpers die wegvliegen, deurgrepen die niet meer naar buiten komen, elektromotoren die binnen een paar jaar meermaals vervangen moeten worden. Tesla heeft binnen korte tijd flink weten te groeien, maar die groei gaat niet zonder groeipijntjes. Ook in Nederland zijn er de nodige klachten om de elektrische auto’s, daarom kondigde een stichting eerder deze week aan om het autobedrijf eens goed aan te pakken. Woordvoerder Sieger Suurbier van de stichting – Tesla Claim – was vandaag bij de BNR Nationale Autoshow om uit te leggen wat ze nou precies willen van Tesla en hoeveel aanmeldingen ze inmiddels hebben.

Om te beginnen met het eerste: wat wil Tesla Claim nou van Tesla? Willen ze geld zien of een nieuwe auto, of wat? Nou, het schijnt dat ze dat zelf ook niet helemaal weten. Dat klinkt misschien wat vreemd, maar dat is logisch uit te leggen. Ze zijn namelijk pas sinds deze week op zoek naar andere benadeelde klanten. Nu zijn ze aan het inventariseren wat al de klachten van die klanten zijn, waarna ze pas kunnen bepalen wat ze willen doen.

“Je moet je altijd afvragen wat redelijk is om te vorderen”, zegt Suurbier. “Je kan niet zomaar zeggen dat je heel veel geld wil. Maar als je zegt dat de motor of de achteras keer op keer stuk gaan, dan zou je misschien wel kunnen vragen om de overeenkomst te ontbinden, of een geldbedrag te vorderen. Maar dat weten we pas als we de klachten hebben gebundeld.”

Sinds het starten van Tesla Claim heeft de stichting nu 119 Nederlanders gevonden die mee willen doen. En uit die klanten blijkt dat het volgens Suurbier ‘veel bonter’ kan dan hij zelf had verwacht.

Zo spreekt hij over een klant die een Tesla Model S 90D kocht. Destijds betekende het cijfer achter de S, hoe groot je accupakket was. Dus iemand die een 90D kocht, verwachtte een accupakket van 90 kWh. Kennelijk bleek dat toch een stuk minder te zijn. “Volgens een nameting zat er maar een 78 kWh-accu in”, zegt Suurbier.

Andere voorbeelden zijn kapotte aandrijfassen, deurhendels die niet meer naar buiten gaan, abrupt remmen op de snelweg door de Autopilot, ga zo maar door. Daarbij gaat het niet alleen om de ‘oudere’ auto’s als de Model S en Model X, ook Model 3-klanten hebben zich bij de stichting gemeld. Een deel van de klachten gaat daarnaast over de actieradius van de Tesla’s. Die zou ‘tot vijftig procent minder zijn’ dan waar de autofabrikant mee adverteert. Het is echter maar de vraag in hoeverre Tesla Claim hiermee naar de rechter kan stappen; Tesla adverteert immers met door de overheid geteste WLTP-cijfers.

Suurbier verwacht binnen drie maanden met de rechtszaak tegen Tesla te kunnen starten, afhankelijk van hoeveel klanten zich bij de stichting melden. De stichting krijgt 35 procent van het mogelijke compensatiebedrag. Mocht Tesla winnen, dan moeten de deelnemers 500 euro per deelnemer betalen.

Maandag maakte een Nederlandse stichting bekend Tesla keihard aan te willen pakken, zoveel Nederlanders hebben zich er inmiddels aangemeld.

Achterbumpers die wegvliegen, deurgrepen die niet meer naar buiten komen, elektromotoren die binnen een paar jaar meermaals vervangen moeten worden. Tesla heeft binnen korte tijd flink weten te groeien, maar die groei gaat niet zonder groeipijntjes. Ook in Nederland zijn er de nodige klachten om de elektrische auto’s, daarom kondigde een stichting eerder deze week aan om het autobedrijf eens goed aan te pakken. Woordvoerder Sieger Suurbier van de stichting – Tesla Claim – was vandaag bij de BNR Nationale Autoshow om uit te leggen wat ze nou precies willen van Tesla en hoeveel aanmeldingen ze inmiddels hebben.

Reacties

padoempats zegt 23 oktober 2020 om 17:05

“De stichting krijgt 35 procent van het mogelijke compensatiebedrag. Mocht Tesla winnen, dan moeten de deelnemers 500 euro per deelnemer betalen.”

Schitterend, de stichting wint altijd!

crepito zegt 23 oktober 2020 om 17:33

@padoempats: Toen ik dat las wist ik genoeg. Kansloos ook dat range argument

dutchdriftking zegt 23 oktober 2020 om 17:37

@padoempats: Het klinkt als een ouderwets Amerikaanse massaclaim.
Helemaal met die 35% regeling.

mashell zegt 23 oktober 2020 om 17:58

Het zou natuurlijk fantastisch zijn als Tesla nadat ze de zaak gewonnen hebben (dat lijkt me voor de hand liggend) de stichting aanklaagt voor veroorzaakte reputatie schade en precies 500 * het aantal klagers eist.

mp014 zegt 23 oktober 2020 om 20:05

@padoempats: inderdaad er gaat hier maar 1 echte echte winnaar zijn! Dhr Suurbier

noodlesoup zegt 23 oktober 2020 om 21:21

@padoempats: Dit soort stichtingen gaan niet om klantbelang, maar om geld. Sommigen maken het berg bont. Zo was er een stichting tegen woekerpolissen die doodleuk zelf op de pc hooftstraat bivakkeerde.. Mensen moesten ook behoorlijke percentages afdragen en vooraf een soort inschrijfgeld betalen.

grasvreter zegt 23 oktober 2020 om 17:09

Haha die actieradius wat een onzin. Als je goed anticipeert en niet de hele tijd 140 rijdt of telkens remt en weer optrekt is het opgegeven verbruik gewoon te halen. Bij iedere auto. Geen enkele fabrikant gaat zeggen: we hebben een petje met 6 redbull achter de kiezen en een minderwaardigheidscomplex in onze nieuwe crossover gezet, het te verwachten verbruik is 1 op 8.

Voor de rest, gebreken horen opgelost te worden, dus ik wens ze succes en hoop dat benadeelde klanten geholpen gaan worden.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 oktober 2020 om 19:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 19:14   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ja maar ze zijn niet veel te bereiken.
Althans volgens de aangespannen rechtszaak.
Er is nog bijlange geen rechtszaak. Je loopt nu al van stapel, lol.

Citaat:
En over die batterij garantie heb ik onlangs ook iets gelezen.
Er zou in nogal bedrukte termen ergens in de garantie staan dat een goede batterij op 70% volstaat.
Voor de nieuwe Teslas, nieuwe garantieregelingen. De early adopters S/X kregen onbeperkte kms, sinds enkele jaren is dat 240.000 km (kan ik terugvinden)

Op minimum 70% , 69,9% is (opnieuw) garantie.
Citaat:
minimum van 70% behoud van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.
Citaat:
En dat er uiterst zelden een nieuwe gegeven zal worden.
Een okkazie of een gerepareerde in het beste geval.
Klopt ongeveer. Wat had je anders verwacht? Een splinternieuwe na 7-8 jaar?
Citaat:
Met inachtname dat 70% als nieuw is.
Dat kan niet, want dan krijg je na een paar duizend kms alweer een andere, want 69,9% is minder dan 70%

Bovendien is er op de gereviseerde batterij ook alweer 4 jaar of 80.000 km garantie. Dus tot 12 jaar safe.

Citaat:
Beperkte garantie onderdelen, carrosserie en lakreparatie

Hoogspanningsbatterij*: 4 jaar of 80.000 km, wat het eerst van toepassing is

*Met uitzondering van de Tesla Roadster, waarvoor een garantie van 2 jaar of 40.000 km geldt, afhankelijk van wat het eerst van toepassing is.
Die garantieregels kan iedereen vinden en lezen, blz 5:
pdf: https://www.tesla.com/sites/default/...anty-nl-nl.pdf

Download via
Citaat:
https://www.tesla.com/nl_BE/support/vehicle-warranty

Beperkte garantie nieuw voertuig

Uw voertuig wordt gedekt door een Beperkte garantie nieuw voertuig voor een periode van 4 jaar of 80.000 km, wat het eerst van toepassing is. De batterij en aandrijving van uw voertuig worden gedekt voor een periode van:

Model S en Model X – 8 jaar of 240.000 km, wat het eerst van toepassing is, met een minimum van 70% behoud van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.

Model 3 en Model Y Standard of Standard Range Plus - 8 jaar of 160.000 km, wat het eerst van toepassing is, met behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.

Model 3 en Model Y Long Range of Performance - 8 jaar of 192.000 km, wat het eerst van toepassing is, met behoud van ten minste 70% van de batterijcapaciteit gedurende de garantieperiode.

Deze garanties bieden dekking voor reparatie of vervanging naar aanleiding van defecten in het materiaal of de afwerking van onderdelen die door Tesla zijn gemaakt of geleverd, die ontstaan bij normaal gebruik.

Raadpleeg het Beperkte garantie nieuw voertuig voor meer informatie.

Beperkte garantie onderdelen, carrosserie en lakreparatie

Hoogspanningsbatterij*: 4 jaar of 80.000 km, wat het eerst van toepassing is

*Met uitzondering van de Tesla Roadster, waarvoor een garantie van 2 jaar of 40.000 km geldt, afhankelijk van wat het eerst van toepassing is.
Citaat:
En alle merken, niet alleen tesla zou dat doen.
Alle merken geven tot 8 jaar garantie? En 4 jaar extra op de geleverde wisselstukken?

Citaat:
Enfin de eigenaars zijn niet zo happy.
Voorlopig de 119 eigenaars die klagen, (meestal ongegrond) bedoel je.

Citaat:
En nu moet de rechter optreden.
Je droomt nu al overdag. Geef me toch eens de bron van die rechtszaak.


Ik hoop overigens dat Tesla die garantie gaat optrekken naar 10 jaar en minstens 85%. Zeg nooit nooit.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 oktober 2020 om 19:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 19:39   #26
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.279
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht


Ik hoop overigens dat Tesla die garantie gaat optrekken naar 10 jaar en minstens 85%. Zeg nooit nooit.
Da's gewoon een software update naar de BMS. Maar dan gaat het bereik naar beneden, en Insane mode gaat net iets minder indrukwekkend zijn.

Misschien iets dat ze aan de klant kunnen aanbieden . Supersnel laden waar mogelijk en debiele prestaties, of lange accu levensduur. Beiden gaat niet samen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 19:48   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Da's gewoon een software update naar de BMS. Maar dan gaat het bereik naar beneden, en Insane mode gaat net iets minder indrukwekkend zijn.

Misschien iets dat ze aan de klant kunnen aanbieden . Supersnel laden waar mogelijk en debiele prestaties, of lange accu levensduur. Beiden gaat niet samen.
Het gaan ook andere batterijcellen zijn, heb ik begrepen.

En debiele levensduur wil niemand, de meeste veranderen van wagen na tenlaatste 15 jaar.

Bovendien gaat dat toekomstig batterijpack niet duurder zijn dan een "simpele verbrandingsmotor"

Laatst gewijzigd door Micele : 24 oktober 2020 om 19:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 20:18   #28
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.279
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het gaan ook andere batterijcellen zijn, heb ik begrepen.
Met de huidige chemie is het wat spelen in de marge.
Je kan geen extra elektronen erin dwingen. Wat creatiever omgaan met volume en de verhouding electrolyt/kathode/anode en daar gaat het zowat mee zijn.
Citaat:
En debiele levensduur wil niemand, de meeste veranderen van wagen na tenlaatste 15 jaar.
Daar zit het hele eieren eten nietwaar. Er zijn mensen die maar 5000km/jaar doen, en er zijn er die 50K km/jaar doen.
250 000km gegarandeerd op een accu lijkt me schappelijk. Het is al een heel slechte moderne brandstoftank die dat niet haalt.
Citaat:
Bovendien gaat dat toekomstig batterijpack niet duurder zijn dan een "simpele verbrandingsmotor"
Ik hoop met u mee. Een accu voor mijn L2e "Grey Ghost" kost me minstens €350. En die is dan goed voor 30km ofzo.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 20:25   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Met de huidige chemie is het wat spelen in de marge.
Je kan geen extra elektronen erin dwingen. Wat creatiever omgaan met volume en de verhouding electrolyt/kathode/anode en daar gaat het zowat mee zijn.
Laat dat maar aan Jeff Dahn en zijn team over. (zie draadstarter)

Laatst gewijzigd door Micele : 24 oktober 2020 om 20:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 20:31   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik hoop met u mee. Een accu voor mijn L2e "Grey Ghost" kost me minstens €350. En die is dan goed voor 30km ofzo.
Tesla en andere modules worden ook apart aangeboden, tot € 1650 voor 6,4 kWh en dan nog gebruikte met slechts 1 jaar garantie...

https://evshop.eu/en/batteries/124-6...ule-6s86p.html

Prijs zonder taxen, dat is eigenlijk peperduur.

(een Tesla S/X 100 heeft 16 modules)

Laatst gewijzigd door Micele : 24 oktober 2020 om 20:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 20:38   #31
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.279
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Laat dat maar aan Jeff Dahn en zijn team over. (zie draadstarter)
Tenzij men de Sci-Fi "distorted atom" batterij gaat ontwikkelen, gaan accu's zoals we ze nu kennen altijd gebonden zijn aan de natuurwetten en de tabel van Mendeljev.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 20:43   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Tenzij men de Sci-Fi "distorted atom" batterij gaat ontwikkelen, gaan accu's zoals we ze nu kennen altijd gebonden zijn aan de natuurwetten en de tabel van Mendeljev.
Link?

Ik vind 1,6 miljoen km overigens ruim genoeg.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2020, 21:44   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.279
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Link?

Ik vind 1,6 miljoen km overigens ruim genoeg.
Op 1 accu? Moet kunnen, als die nooit belast is geweest.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2020, 07:39   #34
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.098
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Op 1 accu? Moet kunnen, als die nooit belast is geweest.
in elk geval hoe groter de batterij hoe meer km je kan rijden met een auto
al ishet maar als je bvb 1000keer kan laden en ontladen binnen de 80% degradatie, en je kan 500km rijden dan is dat 500.000km

als je batterij verdubbelt , verdubbelt idd die range
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2020, 09:21   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.279
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
in elk geval hoe groter de batterij hoe meer km je kan rijden met een auto
al ishet maar als je bvb 1000keer kan laden en ontladen binnen de 80% degradatie, en je kan 500km rijden dan is dat 500.000km

als je batterij verdubbelt , verdubbelt idd die range
Dat bedoel ik dan ook met :" nooit belast geweest".
Bij het vergroten van de accu is het niet alleen de range die je vergroot. De belasting tijdens het ontladen is lager, en accu's kunnen dan net die paar watt meer naar buiten werken zonder er onder te lijden.

Binnen een maandje of 2 hang ik nog een 48V 17.5Ah blok onder Grey Ghost. Lekker parallel bij de huidige. Dan gaan ze beiden een pak langer mee.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2020, 00:06   #36
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.098
Standaard

heb de kabel gevonden... mooi opgerold in een tasje, waarmee je met een gewoon stopcontact kan opladen...
snap wel de handeleiding niet, waarom diechip daarin zit en wat voor effect dat heeft op de rekening ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2020, 00:23   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.279
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
heb de kabel gevonden... mooi opgerold in een tasje, waarmee je met een gewoon stopcontact kan opladen...
snap wel de handeleiding niet, waarom diechip daarin zit en wat voor effect dat heeft op de rekening ?

Het effect op de rekening is simpel. Niets an sich op't moment, daar je betaalt per opgenomen KW/u. Het enige punt is dat het aantal watt-uur dat naar de grote accu stroomt, beperkt wordt.*

Die chip in combinatie met die stekker geeft het BMS systeem de opdracht rekening te houden met de maximale capaciteit van een Europees 240V stopkontakt, oftewel 4800W.

Rond dat af, en neem een half leeg Tesla pack, dan gaat het een mooie 10uur duren voor de accu terug vol is.



* oftewel, de elektrische weerstand van het systeem wordt kunstmatig verhoogd.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2020, 10:16   #38
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
heb de kabel gevonden... mooi opgerold in een tasje, waarmee je met een gewoon stopcontact kan opladen...
snap wel de handeleiding niet, waarom diechip daarin zit en wat voor effect dat heeft op de rekening ?
Niets op de rekening.

In de regel wordt de stroom tot 10 Ampére begrenst bij een simpel stopcontact (op 16 Amp beveiligd). Dat wordt mode 2 laden genoemd. Mode 1 is onbeveiligd en wordt niet gebruikt of de boordlader/omvormer van de wagen zal dat blokkeren. De boordlader bepaalt altijd het vermogen want AC wordt sowieso naar DC omgevormd voor de batterij.

En dat is in de regel zo bij elk merk van EV.

Mode 2 is de allertraagste vorm van laden, dat men de ganse avond en nacht doet bij een gemiddelde batterij 10 amps*230Volt is 2,3 kW op 10 uur heb je er dan maar goed 20 kW bij (want verliezen zijn er ook nog, met minstens # 10% mag je bij mode 2 rekenen)

Je moogt dat allemaal ook ggl... van mode 1 tot mode 4
https://www.mobilityplus.be/nl/blog/...e-1-2-3-en-4-1

#ADAC had 89,5 kWh nodig om een ~lege ~80,5 kWh batterij van een model 3 LR tot 100% op te laden via mode 3 bij een degelijk 11 kW laadpunt (3faze-230V-16A), bij 3 faze is het ladeverlies het minste bij AC-laadpunten.
Citaat:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a..._Range_AWD.pdf page 9
Umwelt-Ecotest

Im Ecotest haben wir einen durchschnittlichen
Stromverbrauch von 20,9 kWh/100 km ermittelt. Dieser
Verbrauch beinhaltet auch die Ladeverluste. Um die leere
Batterie vollzuladen, werden 89,5 kWh benötigt (Ladung 3-
phasig mit 16 A, ca. 11 kW Ladeleistung). Legt man den
gemischten Betrieb (innerorts, außerorts, Autobahn) des ADAC
Ecotest zugrunde, ergibt sich für das Model 3 long range eine
Reichweite von gut 425 km.
DC-Snelladen via DC-laadpunt of mode 4 heeft het minste verlies (~ 5%)

Je moogt ook ggl bij Tesla in het nederlands, Paul.
https://www.tesla.com/nl_BE/support/...g-installation

Laatst gewijzigd door Micele : 26 oktober 2020 om 10:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be