Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Tinne Van der Straeten (Groen!) - 15 tot 21 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Tinne Van der Straeten (Groen!) - 15 tot 21 maart "Deze vinnige jongedame kwam meermaals in het nieuws ondermeer omdat ze als Groen!-woordvoerster bizar genoeg ging werken voor een sp!aga kabinet dat samengesteld is uit rode en groene mensen, met name dat van Pascal Smet. Voor de Europese lijst mag

 
 
Discussietools
Oud 15 maart 2004, 20:31   #1
SACUL
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Locatie: schepdaal
Berichten: 9
Stuur een bericht via MSN naar SACUL
Standaard

Het armoede beleid moet dringen beter opgevolgt worden.
men moet stoppen met armoede te bestrijden.
armen ondersteunen moet de opdracht zijn.
men moet stoppen me migranen meer aandacht te schenken dan de kansarmen.
iedereen weet dat 50 of 60 % (ik denk zelfs nog meer)van de migranten in kansarmoede leven.
als men degelijk armoedebeleid voert helpt u ook de migranten.
De helft van de vlaamsblok kiezers zijn kansarme belgen die zich bedrogen voelen en ondervinden dat geen enkel vlaamse demokratische partijen.



ik ben bij GROEN! weg omdat er niet geluistert wordt



ervaringsdeskundige in armoede en socialeuitsluiting

LUCAS GHYSELS
__________________
Het armoede beleid moet dringen beter opgevolgt worden.
men moet stoppen met armoede te bestrijden.
armen ondersteunen moet de opdracht zijn.
men moet stoppen me migranen meer aandacht te schenken dan de kansarmen.
iedereen weet dat 50 of 60 % van de migranten in kansarmoede leven.
als men degelijk armoedebeleid voert helpt u ook de migranten.
SACUL is offline  
Oud 18 maart 2004, 10:37   #2
Jeroen Vanden Berghe
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 18 maart 2004
Locatie: Gent
Berichten: 22
Standaard

Ik ben volledig akkoord dat je de aandacht vestigt op dit belangrijk probleem. Het verbaast me enigszins dat Tinne hier nog niet heeft op geantwoord, dan krijg je maar het antwoord van een CD&V 'er:

Voor mij is elke mens gelijkwaardig; is hij arm of rijk, allochtoon of autochtoon. Een overheid moet er wel voor zorgen dat elke mens dezelfde ontplooiingskansen heeft; daarom is een doorgedreven aandacht voor de meest zwakken in onze samenleving zeker op zijn plaats.

Armoede is een probleem met veel aspecten (huisvesting, tewerkstelling, gezondheidszorg, onderwijs,...). Daarom dat een beleid over al haar departementen heen ermee rekening moet houden.

Enkele mogelijke concrete actiepunten:
- de arbeidskansen moeten verhoogd worden (steun bij sollicitaties en aanwervingen, ..)
- de toegankelijkheid tot de gezondheidszorg moet gegarandeerd worden (laagdrempelige en niet-stigmatiserende eerstelijnszorg)
- betaalbare husivesting

Organisaties waar armen zelf het woord nemen moeten blijvend en structureel worden betrokken bij het beleid
Jeroen Vanden Berghe is offline  
Oud 18 maart 2004, 12:18   #3
Tinne Van der Straeten
Burger
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 125
Standaard

ja sorry ik kan niet overal tegelijkertijd zijn hoor

mieke vogels en adelheid byttebier hebben ervoor gezorgd dat armoedeskundigen en verenigingen waarin armen het woord nemen structuureel betrokken worden bij het beleid. alleen zij kunnen het beleid op de juiste manier ondersteunen door te wijzen op drempels, hindernissen, ...

armoede moet verder bestreden worden, maar vooral ook in de harde sectoren. huisvesting bijvoorbeeld en werkgelegenheid. ook in de gezondheid, omdat armoede en gezondheid zeer sterk gerelateerd zijn.

Tinne
Tinne Van der Straeten is offline  
Oud 18 maart 2004, 18:21   #4
SACUL
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Locatie: schepdaal
Berichten: 9
Stuur een bericht via MSN naar SACUL
Standaard

Hallo Tinne

Wederom in mijn ogen en in de ogen van vele kansarmen een verkeert antwoord.
Jullie politiekers willen altijd maar bestrijden het sisteem ja dat kan je bestrijden maar daar hebben de armen niets aan. Je moet de armen ondersteunen zo krijgen zij tegelijk erkenning en herkenning, wat belangrijk is om uit hun situatie te geraken.
Kans armen moeten eerst weten vanwaar hun situatie komt, weten wat er aan gedaan kan worden en hoe ze er moeten voor zorgen dat ze niet meer in die situatie terechtkomen.

Je moet eerst de mensen uit de put helpen en dan werk geven. Als je ze werk geeft als ze nog in de put zitten zijn ze hun werk na een korte tijd weer kwijt.

Hoe haal je mensen uit die armoedeput. Dat is waarschijnlijk voor vele mensen verschillend.
Maar in grote lijnen is gezondheid van eenieder een eerste pijn punt derde betaler moet voor alle mensen met een vervang inkomen van zelf en niet opaanvraag in werking schieten. Ook een gezonde woning is belangrijk. En dan komen we bij het volgende punt wat moet opgelost worden. De huurkost van de mensen is niet alleen huishuur maar ook water, elektriciteit en gas dit zijn ook vaste huurkosten. En dan het laatste dat veel vergeten word is zich goed voelen ( of toch een beetje). Voor men kan gaan werken en zijn werk houden moet de overheid dus eerst zorgen voor gezondheid, huisvesting en cultuur. De mensen niet om goede cijfers te halen snel werk aan bieden maar eerst de drie voorgaande punten volbrengen.

Niet alles doen voor de mensen maar aanbieden.

Doe de moeite om te luisteren.

Lucas Ghysels
Ervaringsdeskundige in armoede en socialenuitsluiting
__________________
Het armoede beleid moet dringen beter opgevolgt worden.
men moet stoppen met armoede te bestrijden.
armen ondersteunen moet de opdracht zijn.
men moet stoppen me migranen meer aandacht te schenken dan de kansarmen.
iedereen weet dat 50 of 60 % van de migranten in kansarmoede leven.
als men degelijk armoedebeleid voert helpt u ook de migranten.
SACUL is offline  
Oud 14 februari 2005, 01:36   #5
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

hey sacul je hebt groot gelijk en ik ben blij dat ik bij je topic terecht ben gekomen. Want ik denk er nu eens precies hetzelfde over. Ikzelf ben bij spirit en sta op het moment net zoals jij om dezelfde reden op het punt daar te vertrekken. Ik ben momenteel als secretaris van een locale afdeling in staking gegaan. Vanwege het feit dat ze toch nergens luisteren zie ik ook niet in waarom me verder in te zetten. In de partijraad zijn ze over de armen bezig terwijl ze de enige arme die nochthans 18 percent haalde bij de vorige interne verkiezingen zijn VERGETEN te koopteren. Dit ondanks concrete verkiezingsbeloften over het betrekken van armen in de uittekening van het beleid tijdens de volgende legislatuur.
Het antwoord van Tinne is typisch en getuigt van de kloof tussen de realiteit van de politici en de realiteit van de armen. Indien ze die toch wil overbruggen dan zal ze haar boeken en universiteiten en congressen terzijde moeten leggen en met de armen zelf in dialoog gaan.
Over het werken met ervaringsdeskundigen hetvolgende
De link vzw die de opleidingen organiseert gaat ervan uit dat armoede een ziekte is waarvan men moet genezen worden. Een beetje zoals met homoseksualiteit in de jaren zestig. De Link gaat er verder vanuit dat alleen zg genezen armen als ervaringsdeskundigen nuttig kunnen zijn. Het vlaams netwerk voor verenigingen waar armen het woord nemen is een groot circus waarbij psychologen en maatschappelijk assistenten carriere maken op de kap van en met de subsidies van de armen. Ik noem het verenigingen waarin de armen het woord in de mond wordt gelegd.

Op dit moment werk ik aan een alternatief militant netwerk - de oplossing zal m.i van onszelf moeten komen. Zelfs indien de politici het zouden willen dan nog zouden ze het niet kunnen oplosssen. Ik houd er in alle geval een degou aan over van partijpolitiek - bah

in een volgende reactie zal ik je een paar koppelingen brengen die je vast en zeker zullen interesseren. hou je sterk ik weet exact hoe je je voelt.

een armoedeexpert die vooralsnog hier op het forum liever zijn anoniemiteit bewaard
King of beggars and fleas is offline  
Oud 14 februari 2005, 01:57   #6
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Tot mijn onsteltennis trof ik op een pagina van de vdab website devolgende definitie van armen aan.

Grofweg geschetst verschillen armen op 3 vlakken van niet-armen:

Gekwetste binnenkant: kansarmen hebben het gevoel dat ze er niet bij horen. Ze schamen zich voor hun situatie, voelen zich schuldig en minderwaardig.

Tekort aan vaardigheden en kennis: kansarmen hebben niet de vaardigheden geleerd die nodig zijn om mee te draaien in de maatschappij: een huishouden runnen, omgaan met schoolgaande kinderen, het openbaar vervoer gebruiken, in de regel blijven met kinderbijslag en mutualiteit,…

Uiterlijke kenmerken: kansarmen beschikken over minder geld, een slechte huisvesting en hebben vaak schulden. Het merendeel heeft geen of een laag diploma.

hierronder het adres van de betreffende pagina waarvan de tekst een gedeelte is.

http://vdab.be/magezine/ma03/armoede.shtml

en hierronder het adres van het discussieforum van de vdab waarop ik een discussie hierover ben gestart. Ze stond van de eerste dag nr 1 in de lijst meest actieve discussies en heeft het record allertijden reeds binnen in aantal antwoorden.

http://forum.vdab.be/forum/viewForum.jsp?forum=11

Wie de kansarmen wil steunen in hun actie om een beetje meer respect kan dit doen door te reageren op het forum van de vdab of door een mail te sturen naar [email protected] Wat wij vooral erg vinden is dat de tekst ons stigmatiseert en dat door dergelijke veralgemenende definitie mensen nog verder gedesinformeerd geraken over wat kans - armoede precies is. Sommige armen worden daardoor vaak niet erkend als zijnde hulp behoevend wat kan lijden tot extreme armoede.

Kan je je voorstellen wat we van de ervaringsdeskundigen die nu in dienst zijn te verwachten hebben wanneer je weet dat de vzw die de opleidingen organiseert deze tekst gepubliceerd heeft ?
King of beggars and fleas is offline  
Oud 14 februari 2005, 02:02   #7
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

de onderst koppeling hier boven is blijkbaar foutief ?
hieronder de juiste

http://forum.vdab.be/forum/viewThrea...1&thread=29735
King of beggars and fleas is offline  
Oud 14 februari 2005, 18:56   #8
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

hu
ik had gisteren helemaal niet door dat dat hier al van keilang geleden was
blijft hier wel mogelijk om lang te reageren op topics ? des te beter natuurlijk
swat
King of beggars and fleas is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be