Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 april 2018, 19:24   #21
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Met een universitair diploma, proest.

En daarom moeten we dop beperken in de tijd.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2018, 21:38   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
40 jaar doppen en elke maand 1000 eurootjes?

In D zou die na een paar jaar op ~ 400 € zitten. (allez Hartz4 is nu verhoogd naar 416 €, of werkloosheidsgeld II)

die heeft maar 8 maand gewerkt? Die had zelfs in D geen recht op werkloosheidsgeld I, want daar is het minimum 12 maand voor 6 maand dop...
dop is daar überhaupt tot 2 jaar beperkt voor 58+, in de regel 1 jaar, minimum 2 jaar gewerkt:
https://www.hartz4hilfthartz4.de/arb...ngeld-1-dauer/

Laatst gewijzigd door Micele : 25 april 2018 om 22:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2018, 22:15   #23
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

In Belgie kunt ge als jongere ook niet meer beginnen aan dat soort avonturen.

Maargoed, die man komt uit een ander sossentijdperk...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2018, 22:15   #24
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

1000 euro per maand beschouw ik trouwens als schele armoede.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 07:39   #25
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Met een universitair diploma, proest.

En daarom moeten we dop beperken in de tijd.
Dat is natuurlijk wel ene heel apart voorbeeld. Ik heb 25 jaar gewerkt. Slechts enkele dagen ziek geweest, nooit te laat, veel overuren gratis gedaan, veel avonden gratis nog thuis op PC bezig geweest, altijd mijn job met volle ambitie gedaan. En dan als vuil op straat gezet om plaats te maken voor een jonge klootzak die zelfs geen deftig diploma heeft (vriendjespolitiek). Dus ik vind dat ik nu ook recht heb op enkele maanden thuis mogen zitten en betaald te worden door de Staat. Dat ik daarmee tegen sommigen hun schenen stamp weet ik. Maar dat is dan hun probleem en niet dat van mij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
1000 euro per maand beschouw ik trouwens als schele armoede.
Als hij niet bijklust is dat inderdaad geen vette. Maar meestal zijn dat mensen die wel iets bijverdienen. Vroeger deden veel vrouwen dat ook. Ik weet nog dat ze bij de boeren ganse winters in de garage of schuur witloof gingen kuisen. Nooit controle en elke voormiddag reden ze in groep nog hun stempel halen. Toen moest er nog elke dag een stempel gehaald worden. Nu moet dat zelfs ook al niet meer. Of de madam van een dikke zelfstandige die thuis de boekhouding deed en met haar dure cabrio en opgetut snel haar stempel ging halen
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 10:18   #26
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Dat is natuurlijk wel ene heel apart voorbeeld. Ik heb 25 jaar gewerkt. Slechts enkele dagen ziek geweest, nooit te laat, veel overuren gratis gedaan, veel avonden gratis nog thuis op PC bezig geweest, altijd mijn job met volle ambitie gedaan. En dan als vuil op straat gezet om plaats te maken voor een jonge klootzak die zelfs geen deftig diploma heeft (vriendjespolitiek). Dus ik vind dat ik nu ook recht heb op enkele maanden thuis mogen zitten en betaald te worden door de Staat. Dat ik daarmee tegen sommigen hun schenen stamp weet ik. Maar dat is dan hun probleem en niet dat van mij.

Als hij niet bijklust is dat inderdaad geen vette. Maar meestal zijn dat mensen die wel iets bijverdienen. Vroeger deden veel vrouwen dat ook. Ik weet nog dat ze bij de boeren ganse winters in de garage of schuur witloof gingen kuisen. Nooit controle en elke voormiddag reden ze in groep nog hun stempel halen. Toen moest er nog elke dag een stempel gehaald worden. Nu moet dat zelfs ook al niet meer. Of de madam van een dikke zelfstandige die thuis de boekhouding deed en met haar dure cabrio en opgetut snel haar stempel ging halen
Verschil is dat gij als ingenieur gemakkelijk 2600-2700 euro netto + bedrijfswagen kan binnenhalen + eindejaarspremie + vakantiegeld + hele rist extralegale voordelen. Als het niet nog een pak meer is met uw 25 jaar ancienniteit. En nog relatief chill werk ivg met arbeiders.

Waarom zou je in gods naam gaan doppen en dan witloof gaan kuisen of tuinier spelen bij mensen in het zwart ?

Dat iemand die in de bouw die 1500 euro netto krijgt dat gaat doen begrijp ik.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 11:52   #27
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Klopt. In het geval van witloof kuisen waren het vooral de brave huismoeders die dat deden terwijl hun kroost op school zat. In het geval van een universitair diploma is het wel anders.

Maar een schoolverlater die gemakkelijk 2600-2700 euro netto + bedrijfswagen kan binnenhalen + eindejaarspremie + vakantiegeld + hele rist extralegale voordelen is niet zo evident meer. Ik kan er sommigen opnoemen die starten aan wat jij netto zegt hun brutoloon is. Zonder bedrijfswagen en andere voordelen. Eindejaarspremie en vakantiegeld is denk ik overal standaard geworden. Maaltijdcheques en sommige andere zaken zoals hospitalisatieverzekering idem. Nu veel hangt af waar je in afgestudeerd bent.

Ik heb nu wel enkele serieuze sollicitaties gedaan. En ik merk toch op dat vooral de kleinere bedrijven niet meer hoge lonen willen of kunnen geven. 3500 euro bruto is bij velen al even slikken. En een bedrijfswagen genre skoda ocatvia is wel een maximum. Als er al een bedrijfswagen voorzien is. In grotere bedrijven of bedrijven die in een enorme winstsector zitten kan wat meer. Die durven tot 4000 euro bruto gaan gekoppeld aan een salariswagen genre Mercedes C/E of BMW 3/5 reeks. Maar dan krijg je wel een verantwoordelijkheid om "u" tegen te zeggen. En loopt er iets fout dan mag je de zondebok spelen en ga je zonder pardon buiten.

Maar ik heb mijn situatie hier al meermaals proberen uit te leggen. Wat als je vandaag kan zeggen dat het eigenlijk niet meer hoeft? Geen leningen meer, geen schoolgaande kinderen meer, een mooi appeltje voor de dorst, de wederhelft die een meer dan mooi loon heeft en haar werk nog elke dag graag doet en wil blijven doen, eigenlijk geen financiële zorgen meer. De salariswagen zou mooi zijn maar is eigenlijk geen pluspunt. Privé ga ik er weinig tot niet mee rijden. Plus dat mijn vrouw kortelings haar salariswagen gaat ontvangen. Dus een salariswagen zou enkel zijn voor het woon-werkverkeer. Het loon, dertiende maand, vakantiegeld, extra voordelen is natuurlijk wat anders maar waarom? Om dan dat aan extra luxe te gaan uitgeven? Aan wat? Nog meer zorgen en misschien dingen die ook extra tijd vragen. En als we gaan uiteten kan ik moeilijk twee steaks op een bord gaan vragen. Of een fles wijn van 100 euro die hetzelfde smaakt als de huiswijn van 18 euro? Of merkenkledij gaan kopen terwijl ik tevreden ben met een gewone jeans of jogging voor thuis.

Ik bedoel waarom elke dag stressen in het verkeer, de files, op het werk en kans op een burn-out of andere medische problemen op gaan zoeken? Ik heb het daarjuist nog gezien. Even naar Mechelen en terug gereden. Op een weg waar je 70 km/uur mag plakken ze gestresseerd tegen je bumper. Ze steken voorbij zodat tegenliggers de kant in moeten. Staat er een bod van 50 km/uur en minder je tot die snelheid dan is het pas echt een kamikaze bedoening. Allemaal gestresseerde en gefrustreerde werkmensen die denken dat ze zo moeten leven. Is het dat allemaal waard?
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 12:02   #28
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Klopt. In het geval van witloof kuisen waren het vooral de brave huismoeders die dat deden terwijl hun kroost op school zat. In het geval van een universitair diploma is het wel anders.

Maar een schoolverlater die gemakkelijk 2600-2700 euro netto + bedrijfswagen kan binnenhalen + eindejaarspremie + vakantiegeld + hele rist extralegale voordelen is niet zo evident meer. Ik kan er sommigen opnoemen die starten aan wat jij netto zegt hun brutoloon is. Zonder bedrijfswagen en andere voordelen. Eindejaarspremie en vakantiegeld is denk ik overal standaard geworden. Maaltijdcheques en sommige andere zaken zoals hospitalisatieverzekering idem. Nu veel hangt af waar je in afgestudeerd bent.

Ik heb nu wel enkele serieuze sollicitaties gedaan. En ik merk toch op dat vooral de kleinere bedrijven niet meer hoge lonen willen of kunnen geven. 3500 euro bruto is bij velen al even slikken. En een bedrijfswagen genre skoda ocatvia is wel een maximum. Als er al een bedrijfswagen voorzien is. In grotere bedrijven of bedrijven die in een enorme winstsector zitten kan wat meer. Die durven tot 4000 euro bruto gaan gekoppeld aan een salariswagen genre Mercedes C/E of BMW 3/5 reeks. Maar dan krijg je wel een verantwoordelijkheid om "u" tegen te zeggen. En loopt er iets fout dan mag je de zondebok spelen en ga je zonder pardon buiten.

Maar ik heb mijn situatie hier al meermaals proberen uit te leggen. Wat als je vandaag kan zeggen dat het eigenlijk niet meer hoeft? Geen leningen meer, geen schoolgaande kinderen meer, een mooi appeltje voor de dorst, de wederhelft die een meer dan mooi loon heeft en haar werk nog elke dag graag doet en wil blijven doen, eigenlijk geen financiële zorgen meer. De salariswagen zou mooi zijn maar is eigenlijk geen pluspunt. Privé ga ik er weinig tot niet mee rijden. Plus dat mijn vrouw kortelings haar salariswagen gaat ontvangen. Dus een salariswagen zou enkel zijn voor het woon-werkverkeer. Het loon, dertiende maand, vakantiegeld, extra voordelen is natuurlijk wat anders maar waarom? Om dan dat aan extra luxe te gaan uitgeven? Aan wat? Nog meer zorgen en misschien dingen die ook extra tijd vragen. En als we gaan uiteten kan ik moeilijk twee steaks op een bord gaan vragen. Of een fles wijn van 100 euro die hetzelfde smaakt als de huiswijn van 18 euro? Of merkenkledij gaan kopen terwijl ik tevreden ben met een gewone jeans of jogging voor thuis.

Ik bedoel waarom elke dag stressen in het verkeer, de files, op het werk en kans op een burn-out of andere medische problemen op gaan zoeken? Ik heb het daarjuist nog gezien. Even naar Mechelen en terug gereden. Op een weg waar je 70 km/uur mag plakken ze gestresseerd tegen je bumper. Ze steken voorbij zodat tegenliggers de kant in moeten. Staat er een bod van 50 km/uur en minder je tot die snelheid dan is het pas echt een kamikaze bedoening. Allemaal gestresseerde en gefrustreerde werkmensen die denken dat ze zo moeten leven. Is het dat allemaal waard?
Ik dacht ook ooit zoals jij. Tot ik mijn huidige job vond. En die is plezant, en betaalt goed. En in de regio.

Je hebt een klote periode achter rug lijkt het me, dat ontslag.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 12:13   #29
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Ik ontken dat zeker niet. En ik ga mijn verhaal hier ook niet van A tot Z opschrijven. Ik bespaar jullie deze ellende en ik verwacht ook geen medelijden.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 12:15   #30
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Kameraad heeft een vergelijkbaar iets aan de rug. Ook ingenieur, ook gedoctoreerd. Zoekt naar een nieuwe job (werkt wel nog) maar loopt steeds tegen de lamp met zijn looneisen.

Hij probeert een postdoc loon te krijgen, maar dat zijn lonen die in de prive tot de categorie "senior" behoren. Maar hij solliciteert op medior en soms junior functies omdat hij de dingen die ze vragen van seniors niet onder de knie heeft (leren ze aan de unief niet).

Vindt dus geen werk met een loon boven de 4000 bruto, terwijl hij nu bijna 1000 meer vangt. En een brede hypotheek heeft....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 12:15   #31
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Ik ontken dat zeker niet. En ik ga mijn verhaal hier ook niet van A tot Z opschrijven. Ik bespaar jullie deze ellende en ik verwacht ook geen medelijden.
k zou mijn voldoening precies toch niet in t doplokaal gaan zoeken... ik weet niet of ge uzelf daardoor echt uit die negatieve spiraal aan t halen zijt...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 12:17   #32
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Dus advies: probeer ook wat carriere te maken en niet-ingenieurskills zoals projectmanagement, proposal writing, business development, etc...onder de knie te krijgen. Hoe hoger in de boom, hoe zwaarder die zaken worden in een functieomschrijving.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2018, 12:21   #33
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Ik ontken dat zeker niet. En ik ga mijn verhaal hier ook niet van A tot Z opschrijven. Ik bespaar jullie deze ellende en ik verwacht ook geen medelijden.
Nah, maar "doppen" zal u niet gelukkiger maken.

Ge zijt waarschijnlijk op een zeer onrespectvolle manier aan de kant geschoven. Gebruik die woede om beter te krijgen dan wat uw vorige baas u bood.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be