Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 juli 2004, 20:15   #1
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard Eigen premie eerst !

In Duitsland werd de van malversaties verdachte manager van Mannesmann vrijgesproken.
Toen de firma Vodaphone zijn zaak tegen het management en de aandeelouders in wilde overnemen
deed hij de zaak kantelen door de overige managers grote premies uit te betalen.

"Men mag niet bestraft worden indien men door handigheidjes een grote meerwaarde kan realizeren"
meende deze manager.

Wat denken de forumleden hierover ? Mag een manager tegen het belang van het bedrijf dat hij leidt in zichzelf grote premies uitbetalen ?
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2004, 20:38   #2
Eternity
Parlementsvoorzitter
 
Eternity's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2004
Locatie: Lokeren
Berichten: 2.082
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
In Duitsland werd de van malversaties verdachte manager van Mannesmann vrijgesproken.
Toen de firma Vodaphone zijn zaak tegen het management en de aandeelouders in wilde overnemen
deed hij de zaak kantelen door de overige managers grote premies uit te betalen.

"Men mag niet bestraft worden indien men door handigheidjes een grote meerwaarde kan realizeren"
meende deze manager.

Wat denken de forumleden hierover ? Mag een manager tegen het belang van het bedrijf dat hij leidt in zichzelf grote premies uitbetalen ?
Manager (niet eigenaar): NEEN
Eigenaar: JA
__________________
- Get all the fools on your side and you can be elected to anything. -

Frank Dane
Eternity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2004, 20:49   #3
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Ik denk dat deze stelling van U een beetje nuancering mag :
nl. wat indien de werknemers met hart en ziel door hun inzet het bedrijf groot maakten, mogen ze dan niet een redelijke inspraak in dergelijke beslissingen hebben ?
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2004, 22:58   #4
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
In Duitsland werd de van malversaties verdachte manager van Mannesmann vrijgesproken.
Toen de firma Vodaphone zijn zaak tegen het management en de aandeelouders in wilde overnemen deed hij de zaak kantelen door de overige managers grote premies uit te betalen.
Men mag niet bestraft worden indien men door handigheidjes een grote meerwaarde kan realizeren", meende deze manager.

Wat denken de forumleden hierover ? Mag een manager tegen het belang van het bedrijf dat hij leidt in zichzelf grote premies uitbetalen ?
Die man zal ager linken aan de betekenis zoals in de Dictionario Interlingua vermeld: <<ager in function de su interesses=in zijn eigen belang handelen>>. Dus een manager = een man die in zijn eigen belang handelt.

Volgens wat ik heden in De Standaard kan lezen is deze man niet volledig vrijgesproken:

Citaat:
Rechter Brigitte Koppenhöfer sprak de beklaagden vrij. Maar ze merkte wel op dat, volgens haar, bonussen gebruikt moeten worden als een aanmoediging om in de toekomst beter te presteren, en niet als een beloning voor gedaan werk. Mannesmann had geen enkel belang meer bij de betaling van de hoge bonussen aan het management. Daarom vormden de betalingen volgens haar wel een inbreuk op het vennootschapsrecht. Maar daarover moet een burgerlijke rechtbank zich uitspreken.
Ik persoonlijk vind de 'handelswijze' van dergelijke managers crimineel, alhoewel ik tweehonderd percent voorstander ben van de vrije markteconomie.

Maar, even in de rand, ontslagvergoedingen (volgens sommigen, oprotpremies) zoals aan de heer Etienne Schouppe vind ik minstens even misdadig...

[size=1]Soms gedragen managers [/size]
[size=1]zich wel erg 'vreemd'...[/size]
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2004, 23:34   #5
Phrea|K
Parlementslid
 
Phrea|K's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2004
Locatie: West Flanders Ideology: Moderate Libertarianism
Berichten: 1.760
Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Ik denk dat deze stelling van U een beetje nuancering mag :
nl. wat indien de werknemers met hart en ziel door hun inzet het bedrijf groot maakten, mogen ze dan niet een redelijke inspraak in dergelijke beslissingen hebben ?
In een artikeltje in de laatste Eos (p.108, artikel over teamspirit vs eigenbelang) stond er idd dat inspraak van werknemers binnen een bedrijf omtrent belangrijke beslissingen in grote mate bijdraagt tot hun tevredenheid. Als ze voorafgaand aan zo'n beslissing inspraak kregen was de tevredenheid dus heel groot, maar zelfs als ze pas na de ingrepen geconsulteerd werden, bleek de tevredenheid groot bij het overgrote deel vd ondervraagden. Nochtans konden die werknemers in dat geval niet veel meer doen dan de beslissing aanvaarden. De verklaring hiervoor zou zijn dat de werknemer die naderhand geraadpleegd wordt, ook nog vindt dat hij het respect krijgt dat hem als groepslid toekomt.

Aan de hand van dit onderzoek zou ik zeggen dat de werknemers wel op de hoogte mogen zijn vd salarissen en premies die hun managers binnenslepen, zonder dat ze hierbij echt iets van inspraak moeten hebben (je kunt toch moeilijk vd gemiddelde werknemer verwachten dat hij weet wat de gangbare lonen zijn voor managers & of zijn bedrijf er wel verstandig aan doet x aantal euro te betalen voor manager x ...
__________________
The ultimate decision about what is accepted as right and wrong
will be made not by individual human wisdom
but by the disappearance of the groups that have adhered to the "wrong" beliefs. (F.a. Hayek)
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be