Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 november 2018, 14:09   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard Miljoenen dieselrijders kunnen nu hopen op serieuze schadevergoeding

Duitse klanten die getroffen zijn door het uitlaatgasschandaal kunnen zich nu online inschrijven-registreren bij Justitie -bijkomend- bij de collectieve aanklacht tegen VW-Gp.
Het federale gerechtshof publiceerde overeenkomstige formulieren op zijn website.

bron:
Citaat:
https://www.tagesschau.de/wirtschaft...ister-101.html

Justiz eröffnet Register

VW-Kunden können sich Klage anschließen

Stand: 27.11.2018 11:42 Uhr

Vom Abgasskandal betroffene Kunden können sich ab sofort der Musterfeststellungsklage gegen VW anschließen. Das Bundesamt für Justiz veröffentlichte auf seiner Internetseite entsprechende Formulare.

Für Dieselkunden von VW ist der Weg nun frei - sie können sich ab sofort der Musterfestellungsklage gegen den Autobauer anschließen, indem sie sich in das Klageregister eintragen. Wie der Bundesverband der Verbraucherzentralen (vzbv) mitteilte, wurde das entsprechende Register beim Bundesamt für Justiz am Montagabend eröffnet....

Im September 2015 hatte VW Manipulationen an Dieselmotoren einräumen müssen. Vom Pflichtrückruf bei Volkswagen sind 2,5 Millionen Autos betroffen.
In september 2015 moest VW manipulatie van dieselmotoren toegeven. De verplichte terugroepactie bij Volkswagen heeft invloed op 2,5 miljoen auto's.

Het kunnen er dus meer dan 2 miljoen zijn (enkel D), of alle die een VW, Audi, Seat, Skoda, Porsche, enz... gekocht hebben met bepaalde dieselmotors met bewezen sjoemelsoftware waarvoor VW-Gp al gestraft is in het buitenland (USA-Canada)

https://duitslandinstituut.nl/artike...lacht-tegen-vw

Dat gaat VW vele extra miljarden kosten, onder andere het serieus waardeverlies dat ergens vergoed moet worden.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 november 2018 om 14:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2018, 21:19   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Duitse klanten die getroffen zijn door het uitlaatgasschandaal kunnen zich nu online inschrijven-registreren bij Justitie -bijkomend- bij de collectieve aanklacht tegen VW-Gp.
Het federale gerechtshof publiceerde overeenkomstige formulieren op zijn website.

bron:
In september 2015 moest VW manipulatie van dieselmotoren toegeven. De verplichte terugroepactie bij Volkswagen heeft invloed op 2,5 miljoen auto's.

Het kunnen er dus meer dan 2 miljoen zijn (enkel D), of alle die een VW, Audi, Seat, Skoda, Porsche, enz... gekocht hebben met bepaalde dieselmotors met bewezen sjoemelsoftware waarvoor VW-Gp al gestraft is in het buitenland (USA-Canada)

https://duitslandinstituut.nl/artike...lacht-tegen-vw

Dat gaat VW vele extra miljarden kosten, onder andere het serieus waardeverlies dat ergens vergoed moet worden.
Erg misplaatst leedvermaak. VW stelt rechtstreeks ongeveer 150000 mensen tewerk in Duitsland.

Ik voel plaatsvervangende schaamte Micele.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2018, 21:31   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Erg misplaatst leedvermaak. VW stelt rechtstreeks ongeveer 150000 mensen tewerk in Duitsland.
Ja en dan? Die mensen hebben er geen schuld aan. Wat is er met die werknemers. Zijn die ook gekloot als ze met een diesel rijden? Zijt maar heel zeker dat die VW (en Bosch) ook aanklagen.

Citaat:
Ik voel plaatsvervangende schaamte Micele.
Hoeveel extra-doden en extra ziektelast en miljarden extra gezondheidskosten heeft VW en andere dieselmerken op hun geweten?

Hypocriete Henri?

Het Umweltbundesamt heeft het nochtans uitgerekend, of het ICC:

Het rood gedeelte is omdat de constructeurs zich niet aan de NOx-grenswaardes hielden, meeste extra-doden in Europa.



En Henri menneke aan die 11 miljoen gedupeerde dieselrijders in Europa alleen is natuurlijk minder dan uw hypocriete insinuaties over 150.000 werknemers?

Laatst gewijzigd door Micele : 27 november 2018 om 21:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2018, 21:38   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Daar is nox weer.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2018, 21:40   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Daar is nox weer.
Über 100.000 Tote durch Dieselabgase

Daar is kanker weer.


Citaat:
https://www.umweltbundesamt.de/no2-krankheitslasten

Die NO2-Konzentrationen in der Außenluft in Deutschland führen zu erheblichen Gesundheitsbelastungen. Dies zeigt eine Studie des Umweltbundesamts (UBA). Demnach lassen sich für das Jahr 2014 statistisch etwa 6.000 vorzeitige Todesfälle aufgrund von Herz-Kreislauf-Erkrankungen auf die NO2-Hintergrund-Belastung im ländlichen und städtischen Raum zurückführen. Die Studie zeigt außerdem: Die Belastung mit Stickstoffdioxid steht im Zusammenhang mit Krankheiten wie Diabetes mellitus, Bluthochdruck, Schlaganfall, der chronisch obstruktiven Lungenerkrankung (COPD) und Asthma. UBA-Präsidentin Maria Krautzberger: „Die Studie zeigt, wie sehr Stickstoffdioxid der Gesundheit in Deutschland schadet. Wir sollten alles unternehmen, damit unsere Luft sauber und gesund ist. Gerade in den verkehrsreichen Städten besteht Handlungsbedarf. Das hat das Bundesverwaltungsgericht bestätigt. Selbst Fahrverbote sind als letztes Mittel demnach möglich.“
Enkel in Duitsland : zesduizend doden per jaar. In 2014.

Citaat:
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/...e/9960517.html

VW-directeur krijgt 7 jaar cel voor sjoemelsoftware

07 december 2017

Oliver Schmidt is de eerste manager van Volkswagen die een effectieve gevangenisstraf krijgt wegens de jarenlange fraude met uitstootcijfers bij de Duitse autofabrikant.

'Ik kan enkel mezelf de schuld geven. Ik aanvaard de straf', verklaarde Oliver Schmidt, een voormalige manager van Volkswagen in de Verenigde Staten toen rechter Sean Cox het verdict uitsprak.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 november 2018 om 21:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2018, 22:04   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Nochtans zijn ze heel tevreden over de luchtkwaliteit.
Ook van de nox.

Ze zullen van iets anders doodgaan.
Kanker onderzoek hamer ik al een tijdje op.
Maar van u uit heb ik daar nog niets interessant gevonden.

Voor u is kanker en nox niet meer of minder dan uw stopwoordje.
Te gebruiken of te misbruiken al naargelang.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2018, 22:09   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nochtans zijn ze heel tevreden over de luchtkwaliteit.
Ook van de nox.

Ze zullen van iets anders doodgaan.
Kanker onderzoek hamer ik al een tijdje op.
Maar van u uit heb ik daar nog niets interessant gevonden.

Voor u is kanker en nox niet meer of minder dan uw stopwoordje.
Te gebruiken of te misbruiken al naargelang.
Waarom open jij een topic over kankeronderzoek?

Dieseluitlaatgassen zijn bewezen kankerverwekkend, globaal groep 1 carcinogeen ingedeeld:
http://www.vmx.be/who-diesel-kankerverwekkend

In dieseluitlaatgassen is NOx maar een deel ervan, naast secundair fijnstof NOx is er nog primair (ultra)fijnstof roet, en nog andere giftige stoffen die vrijkomen bij dieselverbranding. Het lijstje en de giftigheid zet ik hieronder.

Doe je nu zo onwetend of is dieseluitlaatgassen inademen je lievelingsbezigheid? Puffertje nodig? Ademhalingstoestel?

Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_exhaust

Diesel exhaust is a Group 1 carcinogen, which causes lung cancer and has a positive association with bladder cancer.[2][3][4][5][6] It contains several substances that are also listed individually as human carcinogens by the IARC.[7]

Methods exist to reduce nitrogen oxides (NOx) and particulate matter (PM) in the exhaust.

Chemical classes

The following are classes of chemical compounds that have been found in diesel exhaust.[21]

Class of chemical contaminant Note

antimony compounds[citation needed] Toxicity similar to arsenic poisoning[22]
beryllium compounds IARC Group 1 carcinogens
chromium compounds[23] IARC Group 3 carcinogens
cobalt compounds
cyanide compounds[23]
dioxins[23] and dibenzofurans
manganese compounds[23]
mercury compounds[23] IARC Group 3 carcinogens
nitrogen oxides[23] 5.6 ppm or 6500 ?g/m³[1]
polycyclic organic matter, including
polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs)[1][23]
selenium compounds
sulfur compounds[23]

Specific chemicals

The following are classes of specific chemicals that have been found in diesel exhaust.[23][verification needed][needs update][1][page needed][verification needed]

Chemical contaminant Note Concentration, ppm

acetaldehyde IARC Group 2B (possible) carcinogens
acrolein IARC Group 3 carcinogens
aniline IARC Group 3 carcinogens
arsenic IARC Group 1 carcinogens, endocrine disruptor[citation needed]
benzene[1] IARC Group 1 carcinogens
biphenyl Mild toxicity[citation needed]
bis(2-ethylhexyl) phthalate Endocrine disruptor[24][25][26][27]
1,3-Butadiene IARC Group 2A carcinogens
cadmium IARC Group 1 carcinogens, endocrine disruptor[citation needed]
chlorine Byproduct of urea injection[citation needed]
chlorobenzene "[L]ow to moderate" toxicity[28]
cresol§
dibutyl phthalate Endocrine disruptor[citation needed]
1,8-dinitropyrene Strongly carcinogenic[29][30]
ethylbenzene
formaldehyde IARC Group 1 carcinogens
inorganic lead Endocrine disruptor[citation needed]
methanol
methyl ethyl ketone
naphthalene IARC Group 2B carcinogens
nickel IARC Group 2B carcinogens
3-nitrobenzanthrone (3-NBA) Strongly carcinogenic[29][31] 0.6-6.6[32]
4-nitrobiphenyl Irritant, damages nerves/liver/kidneys[33] 2.2[34][35]
phenol
phosphorus
Pyrene[1] 3532–8002[34][36]
Benzo(e)pyrene 487–946[34][36]
Benzo(a)pyrene IARC Group 1 carcinogen 208–558[34][36]
Fluoranthene[1] IARC Group 3 carcinogens 3399–7321[34][36]
propionaldehyde
styrene IARC Group 2B carcinogens
toluene IARC Group 3 carcinogens
xylene§ IARC Group 3 carcinogens
Je moogt deze post in je draad plaatsen of moet ik het doen?

Laatst gewijzigd door Micele : 27 november 2018 om 22:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2018, 22:26   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

De emissies van het wegverkeer zijn sinds de jaren 1990 sterk afgenomen door succesvol bronbeleid. Met name de invoering van de euronormen, ultralaag zwavel-diesel (ULZ) en roetfilters hebben tot een sterke reductie van de emissies van het wegverkeer geleid, zelfs zover dat er mede vanwege het nationaal samenwerkingsprogramma luchtkwaliteit (NSL) geen sprake is van structurele overschrijdingen van de grenswaarden langs rijkswegen.[1] Tussen 2005 en 2017 nam het aantal voertuigkilometers met 12,5 miljard (10%) toe terwijl de NOx en PM10 emissies in diezelfde periode halveerden.[2]

Van benzine zijn ze minder tevreden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 27 november 2018 om 22:27.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2018, 22:30   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

En ik open een topic over kanker omdat heel veel mensen daar aan doodgaan.

En niemand kan het wat schelen.

Maar ieder heeft zo zijn eigen theorieën....uit de boekjes of zo gehaald....en steken het op ...de auto , de sigaret..enz.

Maar zo werkt het niet. En zo ga je niks oplossen ook.
Wat er aan te merken is.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2018, 22:33   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De emissies van het wegverkeer zijn sinds de jaren 1990 sterk afgenomen door succesvol bronbeleid. Met name de invoering van de euronormen, ultralaag zwavel-diesel (ULZ) en roetfilters hebben tot een sterke reductie van de emissies van het wegverkeer geleid, zelfs zover dat er mede vanwege het nationaal samenwerkingsprogramma luchtkwaliteit (NSL) geen sprake is van structurele overschrijdingen van de grenswaarden langs rijkswegen.[1] Tussen 2005 en 2017 nam het aantal voertuigkilometers met 12,5 miljard (10%) toe terwijl de NOx en PM10 emissies in diezelfde periode halveerden.[2]

Van benzine zijn ze minder tevreden.
Benzineuitlaatgassen is maar mogelijk kankerverwekkend (cat 2 B) volgens IARC, dus veel minder schadelijk dan dieseluitlaatgassen (cat 1).

Op een bijeenkomst begin deze maand van internationale deskundigen van het Internationale Agentschap voor Onderzoek naar Kanker (IARC), dat deel uitmaakt van de World Health Organization (WHO), heeft de groep deskundigen dieseluitlaatgassen van de motor als kankerverwekkend voor de mens geklasseerd.

Hierdoor komt de uitstoot terecht in groep 1 en niet meer in groep 2A. Reeds in 1988 was waarschijnlijk dat de uitlaatgassen kankerverwekkend waren voor de mens, maar op basis van voldoende bewijs is nu duidelijk gesteld dat blootstelling geassocieerd wordt met een verhoogd risico op longkanker.

Evaluatie prioritair

Deze herclassificatie werd al sinds 1998 voorbereid door de evaluatie ervan prioritair te maken. Er was dan ook een toegenomen bezorgdheid over de kankerverwekkende potentieel van dieseluitlaatgassen, in het bijzonder op basis op de bevindingen in epidemiologische studies van blootgestelde werknemers in verschillende instellingen.

In de resultaten van een onderzoek bij ondergrondse mijnwerkers uit maart 2012 van het grote Amerikaanse National Cancer Institute werd dit opnieuw benadrukt. De mijnwerkers leken een verhoogd risico te hebben op overlijden door longkanker bij blootgestelde werknemers

Voldoende gegevens

Het wetenschappelijk bewijs is grondig herzien door de werkgroep en de algemene conclusie was dat er voldoende gegevens zijn bij de mens voor de carcinogeniteit van dieseluitlaatgassen. De werkgroep vond voldoende bewijs dat dieseluitlaatgassen een oorzaak zijn van longkanker en heeft ook nota genomen van een positieve (beperkte) associatie met een verhoogd risico op blaaskanker.

De werkgroep concludeerde dat ook benzine-uitlaat (groep 2b) mogelijk kankerverwekkend is voor de mens, een bevinding die onveranderd is ten opzichte van de vorige evaluatie in 1989.

Wat begrijp je daar niet aan? Is dat niets voor jouw draad dat er te weinig tegen kanker ondernomen wordt? Waarom niet? Lekker hypocriet blijven. Doe het maar, dat is jouw dada.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 november 2018 om 22:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2018, 22:38   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Omdat zowat alles kankerverwekkend is.
Maar dat wil niet zeggen dat alles kanker verwekt.

Neem de fiche van pakweg verf, solventen, metalen...wasproducten....etc etc....overal zullen kankerverwekkende stoffen inzitten.

Maar daarom krijg je het weer niet.

Van lekkende kerncentrales zeer zeker weer wel.
Maar dat past dan weer niet in ideaal plaatje van een propere auto.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2018, 22:40   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Spijtig genoeg gooien ze een pak accijnzen op diesel en benzine zogenaamd tegen kanker.
Maar dat geld gaat wel niet naar kanker onderzoek.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2018, 22:45   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Erg misplaatst leedvermaak. VW stelt rechtstreeks ongeveer 150000 mensen tewerk in Duitsland.

Ik voel plaatsvervangende schaamte Micele.
Om welke reden dan wel?

Als een bedrijf zich schuldig maakt aan fraude en de consumenten zijn daar het slachtoffer van, dan is het maar normaal dat de consumenten in hun rechten geëerbiedigd worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2018, 22:51   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Omdat zowat alles kankerverwekkend is.
Maar dat wil niet zeggen dat alles kanker verwekt.
Als je op vele jaren dag in dag uit genoeg dosis opdoet is het zeker kankerverwekkend. Elke dag roken, elke dag dieseluitlaatgassen inademen.
Rook jij in de wagen als kleine kinderen aanwezig zijn? Awel dieseluitlaatgassen krijgen die dan ook nog als toemaatje in het verkeer.

Actief en passief roken kun je enigzins vermijden, dieseluitlaatgassen niet.
Dus moet men dieseluitlaatgassen zoveel mogelijk beperken op bepaalde plaatsen in de directe woonomgeving en zelfs in het verkeer. Kan men dat? Ja dat kan men. Er zijn zelfs vele landen met maar 1% aandeel dieselpersonenwagens.

Noorwegen is op weg naar 50% electrische wagens, Nederland naar 10%, en ze beperken het aantal dieselwagens op 16%.

Citaat:
Neem de fiche van pakweg verf, solventen, metalen...wasproducten....etc etc....overal zullen kankerverwekkende stoffen inzitten.
Kan men die vermijden in te ademen (dosis per jaar) ? Kan men dieseluitlaatgassen vermijden?

Citaat:
Van lekkende kerncentrales zeer zeker weer wel.
Er zijn er geen waar radioactiviteit gelekt is in Europa. Waar? Geef toch eens een bron en het aantal doden. Kan men die radioactiviteit vermijden of kan men zich daarvoor überhaupt beschermen door veel minder dosis op te doen?
Hoeveel doden waren er in Japan? Ene? Hoeveel microSievert?

Citaat:
Maar dat past dan weer niet in ideaal plaatje van een propere auto.
Natuurlijk past dat erin, want veel landen kunnen het zelfs zonder kernenergie. Wat kunt gij toch onwetend kronkelen. Gebruik jij geen stroom of doe je nu echt zo hypocriet? man man je bent echt het toppunt!

Laatst gewijzigd door Micele : 27 november 2018 om 22:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2018, 22:59   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Tjonge jonge toch.

Speel anders wat met de duiven in plaats van met mijn kl.ten.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2018, 23:02   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tjonge jonge toch.

Speel anders wat met de duiven in plaats van met mijn kl.ten.
Sapt em zelf. Pas op voor je nek.

En zet je PC maar uit, het is nu stroom van kernenergie.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 november 2018 om 23:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2018, 23:36   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.226
Standaard

Warning: niet voor denials.

Citaat:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...llen~a0cabc06/

Belgische studie: “Duidelijke link tussen luchtverontreiniging en hartaanvallen”

HA 08 februari 2018

Een acute verslechtering van de luchtkwaliteit gaat samen met een toename van de kans op een hartinfarct. Dat blijkt uit onderzoek van de Belgische cardioloog dr. Jean-François Argacha van de VUB-UZ Brussel. Het onderzoek is vanmiddag aan de pers voorgesteld op de eerste dag van het tweedaagse congres van de Belgian Society of Cardiology (BSC) in Square Brussels.

Opmerkelijk aan het milieucardiologische onderzoek is dat het multidisciplinair is. Niet alleen cardiologen maar ook milieudeskundigen, epidemiologen en biostatistici werkten mee aan de studie.

Het onderzoek legt de link tussen 11.400 patiënten die in ons land een hartaanval hadden tussen 2009 en 2013 en de gegevens van de meetstations van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (Ircel).

Belangrijkste resultaat van de studie is dat er bij elke toename van 10 microgram per kubieke meter fijn stof (PM 2.5) in de volgende 24 uren een toename van 2,8 procent risico is dat STEMI (ernstig infarct met volledige afsluiting van een kransslagader) optreedt.

Een toename van 10 microgram per kubieke meter NO2 (stikstofdioxide) gaat gepaard met een toename van 5,1 procent risico op een hartaanval.

Als je gaat joggen, doe het dan op het platteland, langs velden of in bossen, maar niet in een stedelijk milieu
Dr. Argacha


Voorts blijkt dat er geen aanleg bestaat voor de gevolgen van verontreiniging, ook niet bij hoogrisicopatiënten zoals diabetici, rokers, of patiënten met hypertensie of hypercholesterolemie. Wel lijken oudere patiënten (ouder dan 75 jaar) gevoeliger voor het effect van fijn stof, terwijl jongere mensen (jonger dan 55 jaar) kwetsbaarder zijn voor het effect van NO2. “Opmerkelijk is dat de gezondheidseffecten worden waargenomen bij verontreinigingsniveaus die lager liggen dan de Europese normen voor luchtkwaliteit”, aldus dr. Argacha.

Dieselwagens

Wat de NO2-verontreiniging betreft, wijst dr. Argacha vooral met een beschuldigende vinger in de richting van de in ons land zo populaire dieselauto’s. “Als cardioloog pleit ik er dagelijks voor dat mijn patiënten veel moeten bewegen, en dat blijft ook zo, alleen zeg ik er nu bij dat ze niet moeten gaan joggen op de spitsuren langs de Wetstraat of de Louizalaan, want dan ademen ze enorme hoeveelheden giftige lucht in die hun gezondheid meer schaadt dan baat. Als je gaat joggen, doe het dan op het platteland, langs velden of in bossen, maar niet in een stedelijk milieu.”

Mondmaskers zullen het effect van NO2-gas niet kunnen voorkomen, zegt de cardioloog nog. “Het zal moeten komen van politieke beslissingen. Neem nu het verbod op dieselauto’s in de stad, wat in Tokio al is ingesteld in 2003. Dat heeft geleid tot 44 procent minder fijn stof in de periode tussen 2003 en 2012. En ook de mortaliteit door cardiologische aandoeningen daalde met 11 procent in vergelijking met een gelijkaardige stad als Osaka waar de maatregel niet was genomen.”

Mondmaskers zullen het effect van NO2-gas niet kunnen voorkomen. Het zal moeten komen van politieke beslissingen
Dr. Argacha Hart- en vaatziektes


Prof. dr. Marc Claeys, voorzitter van de BSC, wijst erop dat er jaarlijks 2 miljoen mensen in de Europese Unie overlijden aan de gevolgen van hart- en vaatziektes. Die ziektes zijn doodsoorzaak nummer één in de EU. Het sterftecijfer voor hart- en vaatziekten is zelfs dubbel zo hoog als dat van kanker. Door de vergrijzing van onze bevolking zal het aantal hart- en vaatziektes nog drastisch toenemen in de komende jaren.

Om het onderzoek naar de ziektes te financieren, heeft de BSC zopas de ‘Belgian Heart Foundation’, een hartstichting, opgericht. De hoop is dat zowel het brede publiek als bedrijven giften zullen doen om het wetenschappelijk onderzoek naar cardiologische aandoeningen te ondersteunen. Meer info over het gloednieuwe fonds is te vinden op deze website.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 november 2018 om 23:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 15:16   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

De vluchtige organische stoffen (VOS) (benzeen, tolueen, xyleen, …) omvatten een aantal substanties waarvan het merendeel afkomstig is van de uitlaatgassen en de verbranding van de brandstoffen uit tanks en uit de carburatoren van de auto's. Volgens schattingen kan 35% van de VOS-uitstoot, die te wijten is aan menselijke activiteiten, worden toegeschreven aan benzinewagens. In de steden kan dit cijfer oplopen tot 60 ?* 80%.

In Brussel veroorzaakt de vervuiling door benzeen vooral lokale problemen. De gemeten waarden langs zeer drukke straten en benzinestations overschrijden soms concentraties die tegenwoordig worden beschouwd als richtwaarden voor de volksgezondheid (10 µg/m³).

Onder de VOS is benzeen een gif dat het zenuwstelsel, de bloedlichaampjes en de bloedplaatjes kan aantasten, wat een flauwte kan veroorzaken.
Het is ook een kankerverwekkende substantie die zelfs leukemie kan veroorzaken.


Benzine is dus niet goed.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 28 november 2018 om 15:17.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 15:19   #19
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Elentrik he....

Nucleair powered cars
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 15:19   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Nox van diesel.

Er zijn verschillende soorten stikstofoxiden (NOx). NO2 is een irriterend gas dat in de dunste vertakkingen van de luchtwegen binnendringt, en zo een bronchiale hyperreactiviteit veroorzaakt bij astmapatiënten en kinderen.

De NOx zijn het resultaat van de reacties tussen stikstof en zuurstof in de lucht bij hoge temperatuur. Deze reactie doet zich voor in de verbrandingsmotors. Het wegverkeer is ook een belangrijke oorzaak van de NOx-uitstoot (3/4 van de totale uitstoot).

In Brussel zijn de schommelingen van het NOx-gehalte, die van jaar tot jaar worden vastgesteld eerder klein (geen globale stijging), maar de dagelijks gemeten concentraties overschrijden regelmatig de richtwaarden die door de Wereld Gezondheidsorganisatie voor de volksgezondheid aanbevolen zijn.

Dat ligt dus weer wel goed.
Prima zelfs.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be