Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 februari 2006, 14:53   #1
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard De verenigde belgische republieken

Binnenkort gaan we voor gemeenteraden stemmen : de gemeenten zijn die politieke instellingen die het dichtst bij "de burger" staan - ik pleit er dus voor alle getemel over bevoegdheidsoverdrachten van het federaal naar het deelstaatniveau over te dragen te staken en eens na te denken over het niveau dat ons vandaag het meest na ligt nl. het gemeentelijke.

Als we bv. eens starten met de belastingen : vandaag "krijgen" de gemeente een dotatie van de "hogere" niveaus. Waarom zouden we dit niet omkeren : de federale administratie van belastingen draait zoals algemeen geweten is vierkant... In de meeste gemeenten moet een eenvoudig belastingsysteem doenbaar zijn met één Pcke..

Ipv een horde belastingsambtenaren die dagelijks kilometersver met milieubelastende toestellen zich moeten verplaatsen, hebben we dan vanzelf thuiswerkende gemeentelijke ambtenaren die in een handomdraai
een korrekte aanslag kunnen berekenen/innen en netjes aan de hogere overheden afdragen wat hun deel is.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2006, 12:39   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Stadstaten!
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2006, 13:24   #3
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Stadsstaten en het land ertussen. Hoe je de "gemeenten" indeelt is auf Deutsch scheissegal. Noem jet republieken, landschappen (naar aanlogie met "graafschappen") namen bedenken is leuk. Het basisidee is dat een verenigde staat van onderaf naar boven georganizeerd zou moeten kunnen zijn ipv. omgekeerd van boven naar onder. Gisteren was er op de ned. Tv "Buitenhof" een dispuut tussen de PVDA en de VVD manitoes - waarbij de
PVDA'er een gemeentelijk geinde "inkomstenbelasting" voorstond ten einde allerlei nonsbelastingen op honden ed. die op gemeentelijk niveau (in Nederland) bestaan te kunnen afschaffen & de gemeenten aan rechtstreeks geïnde inkomsten zou moeten helpen. De VVD-er zag eerder iets in het quasi totaal afschaffen van elke vorm van gemeentebelasting en het spijzen van gemeentelijke kassen bij middel van overheidsdotaties.

Het is vanzelfsprekend dat een moderne staat gewoon pragmatisch gezien
over een ruim gebied een ruime bevoegdheid moet hebben. Maar : een democratisch gehalte van de uitoefening van de macht ligt toch bij een voldoende machtsuitoefening aan de basis.

Vandaar het idee : laat de belastingen volledig geïnd worden op het laagste niveau - wijkraden desnoods !
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2006, 13:26   #4
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Inderdaad, de "ascending model of power"-theorie past veel beter bij een democratie. De "descending model of power"-praktijk die we nu toepassen hoort veelm meer in een theocratisch/absoluut vorstendom...
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 15:32   #5
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Binnenkort gaan we voor gemeenteraden stemmen : de gemeenten zijn die politieke instellingen die het dichtst bij "de burger" staan - ik pleit er dus voor alle getemel over bevoegdheidsoverdrachten van het federaal naar het deelstaatniveau over te dragen te staken en eens na te denken over het niveau dat ons vandaag het meest na ligt nl. het gemeentelijke.

Als we bv. eens starten met de belastingen : vandaag "krijgen" de gemeente een dotatie van de "hogere" niveaus. Waarom zouden we dit niet omkeren : de federale administratie van belastingen draait zoals algemeen geweten is vierkant... In de meeste gemeenten moet een eenvoudig belastingsysteem doenbaar zijn met één Pcke..

Ipv een horde belastingsambtenaren die dagelijks kilometersver met milieubelastende toestellen zich moeten verplaatsen, hebben we dan vanzelf thuiswerkende gemeentelijke ambtenaren die in een handomdraai
een korrekte aanslag kunnen berekenen/innen en netjes aan de hogere overheden afdragen wat hun deel is.
Dat is een uitstekend idee. In Zwitserland hebben de gemeenten meer macht dan hier. Het is inderdaad zo dat we ons bij decentralisatie niet moeten beperken tot het Vlaamse niveau.

Persoonlijk zou ik bij zulke herstructurering de provincies vervangen door landsdelen, ongeveer ter grootte van een kiesarrondissement. Dan heb je gemeenten, landsdelen, Vlaanderen en Groot-Nederland als bestuursniveaus. Hiervan moeten de gemeentes meer macht en meer fiscale autonomie hebben. Dat zou een echt federaal bestel betekenen. Samen met direct democratische samenkomsten en referenda, zou dat de greep van de burger op de staat doen toenemen.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2006, 17:10   #6
§tijn
Burgemeester
 
§tijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2003
Berichten: 514
Standaard

Ik heb eerlijk gezegd toch mijn bedenkingen bij deze decentralisatie. In een tijd waar we meer moeten gaan globaliseren, doen wij het omgekeerd. Oké, sommige gemeenten zullen daartoe is staat zijn om hun eigen belastingen te innen. Maar ik zie niet direct een Luxemburgs boerenhol verantwoordelijkheid op te nemen.
Bovendien: ga je belastingen uitdelen aan de federale regering op vlak van bevolkingsaantal of op inkomen. Bovendien: zo krijgen we allemaal 'eilandjes' met hun eigen beleid. Aan welke bevoegdheden dacht je nog?
Momenteel zijn gemeentes vragende partij voor minder verantwoordelijkheid: ze bemiddelen al jaren dat de brandweer op district-niveau wordt geregeld.
§tijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2006, 17:52   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Integendeel, we moeten véél meer decentraliseren. Dat is onze garantie op ware democratie.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2006, 13:37   #8
zeef
Burger
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 151
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Integendeel, we moeten véél meer decentraliseren. Dat is onze garantie op ware democratie.
Juist! Terug naar communes! (niet sarcastisch bedoeld)

http://0110.skynetblogs.be/
zeef is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be