Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 februari 2020, 19:20   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
In de grenstreek lachen ze met die diefstal, zelf heb ik sinds men de diesel stelselmatig ging verhogen geen enkele keer meer in Belgie getankt.
Lang gaat ze niet meer lachen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 19:55   #22
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.681
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Leg eens precies uit hoe?



De verschillende autobelastingen in België hebben de federale en regionale overheden vorig jaar 20,73 miljard euro opgebracht. Dat blijkt uit een berekening van de automobielfederatie Febiac, die de krant ‘De Tijd’ kon inkijken.

Febiac brengt jaarlijks alle cijfers van de verschillende autobelastingen samen. De fiscale opbrengsten uit auto’s, motoren, bestelwagens en vrachtwagens liggen 6 procent hoger dan in 2017 en ronden zo voor het eerst de kaap van 20 miljard euro.

De stijging is bijna volledig toe te schrijven aan de groeiende inkomsten uit accijnzen en btw op brandstoffen. Accijnzen op benzine en diesel waren vorig jaar goed voor 6,1 miljard euro aan belastingen, bijna 12 procent meer dan in 2017. Accijnzen leveren bijna 30 procent van de totale opbrengst uit autobelastingen. De btw op brandstoffen bracht 2,7 miljard euro op.

Die groei van de accijnzen vloeit voort uit de beslissing van de regering-Michel om benzine en diesel gelijk te schakelen. Via het zogenaamde cliquetsysteem beoogde de federale overheid een stapsgewijze gelijkschakeling van de accijnzen tussen diesel en benzine. Bij elke prijsdaling van diesel op de oliemarkten trok de overheid automatisch de accijnzen op, waardoor de daling van de dieselprijs slechts voor de helft werd doorgerekend aan de consument en voor de andere helft werd ‘opgevangen’ door de accijnsverhoging. Die gelijkschakeling tussen benzine en diesel werd vorig jaar voor het eerst bereikt.

550.000 nieuwe voertuigen

De andere grote fiscale inkomstenbronnen uit auto’s bleven vorig jaar zo goed als stabiel. De btw op de verkoop van onderdelen en toebehoren bedroeg 4,6 miljard euro, de btw op onderhoud en herstellingen 1,1 miljard euro, de verkeersbelasting 1,7 miljard euro. De btw op de verkoop van nieuwe wagens lag met 1,6 miljard euro iets hoger dan in 2017. Dat komt omdat de Belgische automarkt het in 2018 met bijna 550.000 nieuw ingeschreven voertuigen licht beter deed dan in 2017.
Dat je dat niet zou begrijpen verwondert me niet.

Accijnzen betaald door buitenlanders, zijn beter voor de staatskas dan accijnzen betaald door de eigen inwoners.
Tel daarbij de brandstof die momenteel in het buitenland aangekocht wordt, en het is een verlies voor de staat.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 19:56   #23
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.681
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Lang gaat ze niet meer lachen.
????

Wie is ze?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2020, 20:41   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat je dat niet zou begrijpen verwondert me niet.
Je hebt ook nog niets uitgelegd, of weerlegt wat de standaard de overheid en febiac bevestigd.

Citaat:
Accijnzen betaald door buitenlanders, zijn beter voor de staatskas dan accijnzen betaald door de eigen inwoners.
Uw fantasie draait nu helemaal door. Uiteraard, maar buiten tanken geven die nog veel meer uit in België. Toeristen komen niet zomaar naar België om te tanken en terug te rijden. Als ze langer verblijven en met de auto rijden gaan ze toch eens moeten tanken.

Geef eens de cijfers daarvan wit op zwart. Eens kijken hoeveel miljarden.

Citaat:
Tel daarbij de brandstof die momenteel in het buitenland aangekocht wordt, en het is een verlies voor de staat.
Geef eens de cijfers daarvan wit op zwart. Het gaat erom hoeveel dat is.

Waar wonen de meeste Belgen? Aan de grens of in de Vlaamse Ruit?
Aan de Maaskant? Aan de grens van GH Luxemburg?

Wat is het nu?

Ik geloof toch liever de cijfers van de overheid hoor.

Tanktoerisme was vroeger ook, en altijd geweest toch neemt de staat veel meer in via accijnzen (van iedereen, ook van buitenlanders).

Dat kunnen de Belgen niet meer uitgeven in het buitenland, want dat is nog erger hé.

Nederland weet er alles van.

Nederlanders komen naar Belgie tanken want de benzine is hier 27 cent goedkoper. En Nederlanders zijn ~75% benzinerijders.

Omgekeerd niet want het verschil bij diesel is maar 3 cent goedkoper in NL.
Dan hebben we de Fransen dat is ook helemaal niet de moeite (2 cent tot 5 cent verschil)

Blijft enkel nog D maar daar wonen niet veel grensbewoners. De Vlamingen moeten al via NL rijden.

GHLuxemburg is ook maar voor diegene die daar passeren of tenminste in prov. Luxemburg wonen.
En Luxemburgers (300k wagens überhaupt) zullen zelden in BE tanken.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 februari 2020 om 21:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 07:26   #25
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.681
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je hebt ook nog niets uitgelegd, of weerlegt wat de standaard de overheid en febiac bevestigd.


Uw fantasie draait nu helemaal door. Uiteraard, maar buiten tanken geven die nog veel meer uit in België. Toeristen komen niet zomaar naar België om te tanken en terug te rijden. Als ze langer verblijven en met de auto rijden gaan ze toch eens moeten tanken.

Geef eens de cijfers daarvan wit op zwart. Eens kijken hoeveel miljarden.


Geef eens de cijfers daarvan wit op zwart. Het gaat erom hoeveel dat is.

Waar wonen de meeste Belgen? Aan de grens of in de Vlaamse Ruit?
Aan de Maaskant? Aan de grens van GH Luxemburg?

Wat is het nu?

Ik geloof toch liever de cijfers van de overheid hoor.

Tanktoerisme was vroeger ook, en altijd geweest toch neemt de staat veel meer in via accijnzen (van iedereen, ook van buitenlanders).

Dat kunnen de Belgen niet meer uitgeven in het buitenland, want dat is nog erger hé.

Nederland weet er alles van.

Nederlanders komen naar Belgie tanken want de benzine is hier 27 cent goedkoper. En Nederlanders zijn ~75% benzinerijders.

Omgekeerd niet want het verschil bij diesel is maar 3 cent goedkoper in NL.
Dan hebben we de Fransen dat is ook helemaal niet de moeite (2 cent tot 5 cent verschil)

Blijft enkel nog D maar daar wonen niet veel grensbewoners. De Vlamingen moeten al via NL rijden.

GHLuxemburg is ook maar voor diegene die daar passeren of tenminste in prov. Luxemburg wonen.
En Luxemburgers (300k wagens überhaupt) zullen zelden in BE tanken.
Ga gewoon hier in de grensstreek eens praten met uitbaters van tankstations.

De hoeveelheid brandstof, die verkocht wordt, is een pak minder.
Buitenlanders die hier vroeger stonden aan te schuiven, tanken nu in eigen land.
Belgen, die in de grensstreek wonen, steken even de grens over om te tanken, velen nemen nog enkele jerrycans mee.


Cijfers moet ik daarvoor niet hebben, ik zie wat ik zie.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 07:35   #26
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.681
Standaard

Hetzelfde met frisdrank en alcoholhoudende drank.

Metaxa (ken ik toevallig) kost hier 23 euro voor één fles, in Duitsland kost zo'n fleske 13 euro.

Coca cola in een fles van 1,5 liter kost hier 2,20 euro, in Duitsland 0,99 euro, en als je een beetje uitkijkt (aanbieding) 0,59 euro.

Akkoord, bij dat laatste komt statiegeld, statiegeld dat je terugkrijgt als je de fles binnenbrengt.

https://www.rewe.de/angebote/nationa...te_nn_nn_nn_nn


Allemaal geld dat onze economie misloopt.

De pampers voor m'n kleinkind, kosten in Duitsland iets meer dan de helft van hier.
Lekkere wijn koop je daar aan 2,29 euro per liter.
enz...
enz...
enz...

Hier wordt alles kapot getaxeerd.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 5 februari 2020 om 07:39.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 07:42   #27
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.681
Standaard

Wij gebruiken nogal veel materiaal van Makita, Makita is in Nederland 30% goedkoper dan hier. Vooral de batterijen zijn een stuk goedkoper, tot zelfs 50%.

Voorbeeld
Batterij Makita 18V 5A kost hier 120 tot 130 euro.
Batterij Makita 18V 5A kost in Nederland 65 euro.
Zelfde bestelnummer!
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 12:13   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ga gewoon hier in de grensstreek eens praten met uitbaters van tankstations.
Ik woon daar.

Citaat:
De hoeveelheid brandstof, die verkocht wordt, is een pak minder.
Dat mag zijn maar is verwaarloosbaar voor de schatkist, Nederlanders zie ik massaal nog altijd tanken waar ik passeer aan de grens.

Citaat:
Buitenlanders die hier vroeger stonden aan te schuiven, tanken nu in eigen land.
Nope grensNederlanders tanken nog altijd hun benzine in Belgie, toch in Limburg.
Citaat:
Belgen, die in de grensstreek wonen, steken even de grens over om te tanken, velen nemen nog enkele jerrycans mee.
Voor duurder te tanken?

Verwaarloosbaar. Of heb je het over GH Luxemburg?
Moet BE hun brandstofprijs aanpassen aan GH Luxemburg? Wow wat een winst voor de schatkist.

Citaat:
Cijfers moet ik daarvoor niet hebben, ik zie wat ik zie.
Je hebt ook helemaal geen cijfers, want ze zijn totaal verwaarloosbaar.

De recente cijfers van de overheid zijn heel duidelijk, nog nooit heeft BE zoveel gekasseerd via hogere accijnzen en btw. Dat jij dat omdraait is me een raadsel? Scheelt er iets?

Je moet me het tanktoerisme helemaal niet uitleggen dat heb ik al gedaan.

Het is gewoon totaal verwaarloosbaar voor de schatkist, die nu ca. 1 miljard rijker tov het verleden enkel via hogere accijnzen.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2020 om 12:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 12:15   #29
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Benzine wordt gretig getankt in Belgie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 12:18   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Benzine wordt gretig getankt in Belgie.
Jamaja reservespeler heeft een speciale bril, die herkent die gele nummerplaten niet.

GH Luxemburg wil iets aan het tanktoerisme doen, het lijkt ernst te zijn deze keer. Want "hun CO2 krijgen ze niet omlaag".

Citaat:
https://www.demorgen.be/nieuws/einde...jzen~bb8d494b/

Het einde dreigt voor een oude Belgische traditie: goedkoop tanken in Luxemburg. Het tankwalhalla wil zijn brandstofprijzen verhogen.

BARD VAN DE WEIJER 17 december 2019,

Op weg naar het zuiden maken jaarlijks duizenden vakantiegangers een omweg, om in het hertogdom de tank te vullen. Niet langer: komend voorjaar verhoogt Luxemburg de accijns op zijn brandstoffen, volgens minister van Financiën Pierre Gramegna om het ‘tanktoerisme’ in het land te beteugelen. Ook Luxemburg moet zijn CO2-uitstoot terugdringen en dan helpt het niet als bijna acht op de tien liter brandstof in buitenlandse tanks verdwijnt, zoals nu het geval is, aldus het Luxemburgse statistiekbureau.

Daar waar wordt getankt, telt de uitstoot, zegt Eric van den Heuvel van studio Gear-up, een Nederlands adviesbureau voor energietransitie. Volgens het UNFCCC, de klimaattak van de VN waaraan landen hun uitstoot rapporteren, moet de uitstoot van broeikasgassen worden toegeschreven aan het land waar de brandstof is verkocht, zegt Van den Heuvel. “Luxemburg zal alle CO2-uitstoot van deze brandstoffen op zijn nationale conto moeten schrijven.” Dus moet er minder benzine en diesel binnen de grenzen worden verkocht, wil het land zijn eigen klimaatdoelstelling (55 procent minder CO2 in 2030) halen.

Voor de Luxemburgers zelf zijn de kosten van de verhoging te overzien: de gemiddelde automobilist is volgens Gramegna straks jaarlijks 20 euro meer kwijt aan brandstof. Maar daar staat een flink voordeel tegenover: komend voorjaar wordt het openbaar vervoer in het land gratis voor alle inwoners, en dat scheelt gemiddeld weer 80 euro.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 februari 2020 om 12:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 12:20   #31
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Jamaja reservespeler heeft een speciale bril, die herkent die gele nummerplaten niet.
De files aan de tankstations met hollanders zijn op het randje af irritant als ge zelf eens wilt taken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 12:25   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.181
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De files aan de tankstations met hollanders zijn op het randje af irritant als ge zelf eens wilt taken.
Af en toe passeer ik nog in Kessenich, daar zie je de files ook (vooral weekend)
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 17:38   #33
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.681
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik woon daar.

Dat mag zijn maar is verwaarloosbaar voor de schatkist, Nederlanders zie ik massaal nog altijd tanken waar ik passeer aan de grens.

Nope grensNederlanders tanken nog altijd hun benzine in Belgie, toch in Limburg.
Voor duurder te tanken?

Verwaarloosbaar. Of heb je het over GH Luxemburg?
Moet BE hun brandstofprijs aanpassen aan GH Luxemburg? Wow wat een winst voor de schatkist.


Je hebt ook helemaal geen cijfers, want ze zijn totaal verwaarloosbaar.

De recente cijfers van de overheid zijn heel duidelijk, nog nooit heeft BE zoveel gekasseerd via hogere accijnzen en btw. Dat jij dat omdraait is me een raadsel? Scheelt er iets?

Je moet me het tanktoerisme helemaal niet uitleggen dat heb ik al gedaan.

Het is gewoon totaal verwaarloosbaar voor de schatkist, die nu ca. 1 miljard rijker tov het verleden enkel via hogere accijnzen.

Wat baten kaars en bril als Micele niet zien en wil.


De hoger inkomsten zijn er door de VEEL hogere accijnzen.
Kwa liters is het alvast minder.

En ik heb het niet over die paar buitenlandse benzinerijders die hier tanken.
Ik heb het over bestel- en vrachtwagens die vroeger hier tankten en het nu in eigen land doen.

Ik heb het over de dieselrijders die spontaan de grens oversteken en nu in Nederland tanken.

En ja, de staat zal wel meer taksen binnenkrijgen, maar globaal gaat er geld, veel geld naar het buitenland.

Iedere euro die in het buitenland uitgegeven wordt, is een verlies voor het land.

Maar dat zijn zaken die jij, met je oogkleppen op, niet ziet.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 17:41   #34
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.681
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Af en toe passeer ik nog in Kessenich, daar zie je de files ook (vooral weekend)
In Maasmechelen zijn de files ondertussen opgelost.
De grote pineut is de uitbater van het tankstation, hij moest extra belastingen betalen voor de overlast, de overlast die er nu niet meer is, de belastingen nog wel.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 18:45   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.181
Standaard

olieprijs stijgt voorlopig 4,2%.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2020, 21:39   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
olieprijs stijgt voorlopig 4,2%.
Op 1/18 stond hij 82.72 dollar; nu 55.44.
Dat dipje toen Trump die Iraanse generaal liet ombouwen tot stof en as, is een klein detail gebleken tegenover Corona ...

Akkoord wel: die epidemie zal zijn einde kennen, en dan ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2020, 06:21   #37
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.681
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Op 1/18 stond hij 82.72 dollar; nu 55.44.
Dat dipje toen Trump die Iraanse generaal liet ombouwen tot stof en as, is een klein detail gebleken tegenover Corona ...

Akkoord wel: die epidemie zal zijn einde kennen, en dan ...
Door het grote aantal EV's zal de vraag naar olie nog dalen waardoor …


Maar de staat zal dat wel corrigeren met taxen en ...
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be