Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 november 2002, 00:08   #21
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

en meteen weer een zoveelste "goeie" staat, die geen probleem heeft met miderheden. In India en Pakistan hebben ze dat ook zo willen doen, er zijn weinig momenten dat er zoveel doden in Indië zijn gevallen...
Het Belgische model is niet kopieerbaar, maar het kan wel een inspiratiebron zijn, om hun specifieke situatie op te lossen.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2002, 09:46   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik dacht dat Willy Brandt in de jaren 70 de Oder-Neissegrens al geaccepteerd had i.h.k.v. de Ostpolitik, de toenadering tot Oost-Duitsland? Dat er nooit een officiële erkenning is geweest verbaast me niet, want er worden ook nog steeds problemen gemaakt met Tsjechië over de Benesdecreten.
Voor zover ik me goed herinner is dit slechts formeel onder Kohl gebeurd. Ik denk dat u verwijst naar de gesprekken van Bahr met de toenmalige Sovjetunie die rond die tijd plaats hadden en waaronder meer over de Oder-Neissegrens en de status van de DDR werd gesproken. Er was toen min of meer een akkoord, maar het ging slechts om een voorlopig akkoord. Een definitief kwam er pas onder Kohl in 1991.

Over de Tsjechische grens is er nooit een akkoord gekomen, vooral omdat Oostenrijk daar in het spel is. De Sudetenduitsers zijn eigenlijk Oostenrijkers (nu ja, en de Oostenrijkers zijn eigenlijk Duitsers ), daar ze toch eeuwenlang tot het Oostenrijks rijk hebben behoord. En de Benesdecreten zijn nu eenmaal ook zo hatelijk (de Polen hebben dergelijke dingen nooit afgekondigd)... Het wordt trouwens de hoogste tijd dat de Tsjechen een beetje goede wil tonen en zich voor het aangedane leed verontschuldigingen. Maar tot op heden weigeren ze dat te doen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2002, 14:10   #23
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Hm, dus dan zijn zowel de Grieken als de Turken schuldig aan de huidige situatie. Een coup en een aansluiting bij Griekenland was immers ook niet erg democratisch.

Dat de Polen nooit dergelijke decreten hebben afgekondigd als in Tsjechië vind ik niet verwonderlijk, omdat Stalin er al voor gezorgd had dat zowat alle Duitsers ten oosten van de Oder-Neissegrens verjaagd waren. Ik geloof dat er alleen nog een kleine groep (200.000?) in de provincie Opole (Oppeln) zit, de andere miljoenen zijn weg.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2002, 20:59   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik geloof dat er alleen nog een kleine groep (200.000?) in de provincie Opole (Oppeln) zit, de andere miljoenen zijn weg.
Goed om weten! Dat wist ik niet. Een beetje speurwerk op het internet leverde het volgende op:

http://www.vdg.pl/informacje-de.html
http://ambasadaniemiec.pl/www/kultur.php?pid=447&lg=de

En met enkele interessante videootjes:
http://home.t-online.de/home/andreas..._Schlesier.htm
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2002, 23:24   #25
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ik wist het eigenlijk ook niet, want bij de lessen geschiedenis is mij altijd verteld dat alle Duitsers verdreven waren. Ik kwam er vorig jaar achter toen ik het voor mijn studie moest uitzoeken (project over minderheden in Oost-Europa). De eerste twee verwijzingen die u geeft komen mij heel bekend voor.

Ik wist dat er ook nog een redelijke groep in Mazoerië zit, maar op de totale bevolking zijn ze daar met niet zo heel veel. Ik heb het even opgezocht voor Opole, een 'wojewodztwo' met een miljoen inwoners, en daar wonen ongeveer 300.000 van de 400 tot 500.000 Duitsers in Polen. In de 'Provinciale Staten' van Opole heeft de partij van de Duitse minderheid 13 van de 45 zetels (bijna 30% dus) en vormt ze samen met de sociaal-democraten de 'Gedeputeerde Staten'. Sterker nog, de gouverneur is van de Duitse minderheidspartij. De webstek van de provincie: http://www.umwo.opole.pl/de/index.asp (in het Duits, maar ook in het Engels).

Er zijn overigens ook nog kieskringen en gemeentes waar de Duitsers in de meerderheid zijn, maar dat kunt u in uw eerste verwijzing hierboven lezen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be