Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 juli 2018, 15:08   #61
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Ik stelde dat uw actie erop neerkomt dat uw winkelfacturen gemiddeld hoger worden.
In uw latere post, heeft u het woord "traditionele" voor "supermarkten" gezet.
Ik ken die "Tanger" niet, en heb het zonet even opgezocht. Het blijkt... een supermarktketen.
Nu weet ik niet meer welk punt u met dit onderwerp poogt te maken.
U gaat naar een... andere supermarkt, die u, volgens uw laatste post, impliciet omschrijft als "niet traditioneel".
Wat moet ik me dan voorstellen bij wat er "traditie" is, en wat niet?

Aan de door u vermelde prijzen kan ik weinig verschil merken.
Bvb begin deze week kostten 1 kg wortelen in Aldi 0.85. De week ervoor kostten ze 1.25, en gisteren kostten ze 1.15. Dat is typisch voor fruit, dat quasi elke dag andere veilingprijzen heeft, en er dus een grote afhankelijkheid is van wanneer de supermarkt een lot kocht.
Fruitprijzen zijn bijgevolg de minst bruikbare vergelijkingsbasis tussen supermarkten, of je zou de moeite moeten doen om gemiddelden te accumuleren tot jaarbasis - een hele hoop werk.
Ik ben een tijd naar Colruyt gegaan, omdat die goedkoper "leken". De realiteit bleek echter te zijn dat de helft van de tijd de vakken met goedkoopste versie leeg zijn, en dat ze weliswaar hun prijzen verlagen volgens concurrentie, maar die prijzen terug verhogen ZONDER dat de concurrentie die verhoogde.
Bvb Hollandse Gouda oud, kost in Aldi sinds jaar en dag (5 jaar?) 1.99 euro voor 300 gram - 6.63 per kilo. Met een korte uitzondering (2.09, dat maar 2 weken duurde).
In Colruyt kost dat <soms> ook die 6.63 per kilo. Een week later: 7.63 euro. Een maand later: plots weer 6.63. En alles ertussenin. Je weet het gewoon niet op voorhand, wat op zich al ambetant is - een supermarkt moeten binnenstappen om te weten of een andere al dan niet goedkoper is, is niet praktisch, en bij niet, puur tijdsverlies.

Uw prijzen-argument voor "Tanger" heeft dus een erg zwakke basis, en ik zie totaal niet in hoe u uw "manier van consumeren" ermee zou veranderd hebben.

Delhaize ben ik in veel jaren niet meer binnengeweest. Herinnering van 10+ jaar terug is dat de goedkoopste versies beduidend duurder waren.
Carrefour idem.
De naam Tanger kwam me wel bekend voor, ik vond op het internet niettemin geen in mijn buurt, maar de verklaring heb ik wel gevonden: een café in een stad.
Thx voor de onderbouwde answer ^^ Met "traditionele" supermarkten bedoel ik deze die tot nu toe vooral het boodschappen landschap domineerden aka Aldi, Lidl, Delhaize, Alber Heijn, de Carrefour...

Tanger Markt is weliswaar een supermarkt (geen café, lol) maar ik winkel er pas sinds kort, mede daarmee ik er naar verwees als minder traditioneel.

Ah ik moet toch even opmerken dat de prijs van groenten & fruit er wel degelijk stukken goedkoper is, dat van die wortelen is eerder een slecht voorbeeld omdat die nagenoeg overal ongeveer hetzelfde kosten, hetzelfde voor bananen... maar neem nu bvb tomaten, of look, of mango's, papaya's, aardappelen... bij Tanger Markt - alsook de Turkse kruidenier, is dat allemaal veel goedkoper... same voor kersen en ik vergeet bijna noten, XD!

Laatst gewijzigd door bembem : 20 juli 2018 om 15:11.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2018, 20:54   #62
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Thx voor de onderbouwde answer ^^ Met "traditionele" supermarkten bedoel ik deze die tot nu toe vooral het boodschappen landschap domineerden aka Aldi, Lidl, Delhaize, Alber Heijn, de Carrefour...

Tanger Markt is weliswaar een supermarkt (geen café, lol) maar ik winkel er pas sinds kort, mede daarmee ik er naar verwees als minder traditioneel.

Ah ik moet toch even opmerken dat de prijs van groenten & fruit er wel degelijk stukken goedkoper is, dat van die wortelen is eerder een slecht voorbeeld omdat die nagenoeg overal ongeveer hetzelfde kosten, hetzelfde voor bananen... maar neem nu bvb tomaten, of look, of mango's, papaya's, aardappelen... bij Tanger Markt - alsook de Turkse kruidenier, is dat allemaal veel goedkoper... same voor kersen en ik vergeet bijna noten, XD!
Je moet wel even eens gaan kijken naar de herkomst van die gewassen.
Want voor de meeste gewassen is er een vaste dagprijs, waardoor die zeer weinig in prijs kunnen verschillen per winkel, mar wel volgens herkomst.
Aardappelen uit Turkije of Marocco zijn goedkoper dan de Belgische, maar minder van kwaliteit.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2018, 20:59   #63
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je moet wel even eens gaan kijken naar de herkomst van die gewassen.
Want voor de meeste gewassen is er een vaste dagprijs, waardoor die zeer weinig in prijs kunnen verschillen per winkel, mar wel volgens herkomst.
Aardappelen uit Turkije of Marocco zijn goedkoper dan de Belgische, maar minder van kwaliteit.
Aardappelen wel, maar tomaten bvb heel zeker niet.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 19:32   #64
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Oa dit filmpje heeft me overstag doen gaan:

https://www.youtube.com/watch?v=_aq5sPMUm-k

Wij (de consument) worden namelijk continu gemanipuleerd. Echt niet normaal; Ik heb dan ook besloten van mijn manier van consumeren drastisch te herzien - en ik was er reeds mee bezig!! Maar nu zal het helemaal de knop omdraaien zijn wat betreft de boodschappen met om te beginnen: nagenoeg geen voet meer in de supermarkt zetten!

In de praktijk zal dat er als volgt uitzien: alles van voeding bij Tanger markt en/of de turkse kruidenier/bakker alsook de Sun Wah...... Zelfs de AH & co zullen mij op dat vlak moeten missen - met uitzondering van wc-papier, keukenpapier, doekjes, vuilniszakken ed zullen ze geen klant meer aan mij hebben! XD!

Het zal drastisch zijn, dat wel, maar ik heb er goed oog in.....

Wie volgt mij? ^^

Discuss please, thanks.
Niets meer halen in supermarkten !

Gewoon altijd aanschuiven aan food-trucks.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2018, 21:56   #65
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.370
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Niets meer halen in supermarkten !

Gewoon altijd aanschuiven aan food-trucks.
Wat niet meer zijn dan zeer dure gaarkeukens.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 05:43   #66
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.638
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Thx voor de onderbouwde answer ^^ Met "traditionele" supermarkten bedoel ik deze die tot nu toe vooral het boodschappen landschap domineerden aka Aldi, Lidl, Delhaize, Alber Heijn, de Carrefour...

Tanger Markt is weliswaar een supermarkt (geen café, lol) maar ik winkel er pas sinds kort, mede daarmee ik er naar verwees als minder traditioneel.

Ah ik moet toch even opmerken dat de prijs van groenten & fruit er wel degelijk stukken goedkoper is, dat van die wortelen is eerder een slecht voorbeeld omdat die nagenoeg overal ongeveer hetzelfde kosten, hetzelfde voor bananen... maar neem nu bvb tomaten, of look, of mango's, papaya's, aardappelen... bij Tanger Markt - alsook de Turkse kruidenier, is dat allemaal veel goedkoper... same voor kersen en ik vergeet bijna noten, XD!
Je kan misschien bij het stroboerke gaan eten en helpen. Die gaan al hun producten gratis (of zo goed als) halen bij de traditionele supermarkten. Als ze dat geen hak zet
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2018, 22:13   #67
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Lol, je kan die cheques perfect kwijt door bvb een pak melk te kopen (ipv een broodje), deed ik vroeger~
Ok... door wat kan ik de pittig gekruide olijven van AH vervangen?

Tanger markt is trouwens toch ook een supermarkt?
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be