Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Onrust en terrorisme in Europa
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Onrust en terrorisme in Europa Parijs, Verviers, ... Discussies over de terreur van Islamitische Staat en Al Qaida op Europese bodem, Islamisten, Mohamedcartoons, en de opkomst van bewegingen Pegida, Vlativa, ...

 
 
Discussietools
Oud 11 maart 2015, 10:53   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard Imam Antwerpen verschiet van radicalisering jonge kinderen

Het was te verwachten dat Antwerpen niet ging achter blijven, ten opzichte van Gent.


De Antwerpse imam ... kon hij naar eigen zeggen “zijn tranen niet bedwingen”, na een gesprek met jongeren.

We zijn nog niet aan onze niewe patatten.


titel: “Er leeft geweld in het hoofd van onze kleinsten”
http://www.gva.be/cnt/dmf20150311_01...9b8264a540a05c



Citaat:
De Antwerpse imam Sulayman Van Ael waarschuwt voor onderschatting van het radicalisme bij jonge kinderen. “Papa’s, mama’s, zeg niet te gauw: het is overroepen. Er is een probleem, en wij moeten dit aanpakken”, zegt Van Ael. Hij kwam tot die vaststelling na een bezoek aan een Antwerpse basisschool.

De Antwerpse imam roept ouders in een Facebookbericht op om alert zijn. Hij schreef zijn bericht nadat hij dinsdag op vraag van een ongeruste islamleerkracht was gaan spreken op een Antwerpse basisschool. Na het open gesprek, eerst in groep met een honderdtal kinderen van het vierde tot het zesde leerjaar en daarna met drie jongens van tien jaar apart, kon hij naar eigen zeggen “zijn tranen niet bedwingen”.

“Op een gegeven moment waren er gesprekken die door de kindjes gevoerd werden waarin zij zeiden dat ze te vinden waren in de gedachten van ‘ad-dawla’ (de Islamitische Staat of kortweg IS, red.) en dat de mensen van Charlie Hebdo kregen wat ze verdienden en nog veel meer dan dit… Ik was met de neus op de feiten gedrukt dat er echt gewelddadige gedachten en verheerlijking van aanslagen leven in de hoofdjes van onze kleinsten”, schrijft Van Ael.

De imam onderstreept dat radicalisme bij een kleine minderheid leeft, maar heeft een duidelijke boodschap voor iedereen. “Ik ben overtuigd dat de meerderheid van de ouders hun kinderen goed opvoedt”, zegt de imam. “Alleen wil ik hen er wel bewust van maken dat kinderen soms foute informatie oppikken via sociale media.”

Zijn oproep kreeg immens veel positieve reacties vanuit de moslimgemeenschap. Volgens Van Ael moeten ouders en leerkrachten alert zijn voor radicalisme, ook bij jonge kinderen. “Ik geloof dat een juiste opvoeding en sterk onderwijs ervoor zorgen dat deradicalisme niet nodig zal zijn”, zegt Van Ael.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 11 maart 2015, 11:15   #2
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

En Yussuf De Witte blijft onder zijn steen zitten...
Wapper is offline  
Oud 11 maart 2015, 11:25   #3
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Wat vreemd, en niemand die weet waar de inspiratie voor dat geweld - al dan niet in hun hoofden - vandaan komt.

Islam is vvrede, toch?

Laatst gewijzigd door SDX : 11 maart 2015 om 11:26.
SDX is offline  
Oud 11 maart 2015, 12:13   #4
Dixie
Secretaris-Generaal VN
 
Dixie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 21.083
Standaard

Daar verschiet niemand toch van ... Dit maak je in Antwerpen dagdagelijks als niet moslim mee.
__________________
sus antigoon pfff, die Belgische kaart geeft toch enkel wat
sociale en politieke voordelen, maar van onze
roots doen we geen afstand, dit zou verraad
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline  
Oud 11 maart 2015, 17:41   #5
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
“Ik geloof dat een juiste opvoeding en sterk onderwijs ervoor zorgen dat deradicalisme niet nodig zal zijn”, zegt Van Ael.
Een sterk onderwijs daar zal het niet aan liggen want dat hebben we hier in Vlaanderen, het zal het andere zijn, een juiste opvoeding dat te kort schiet.
alberto is offline  
Oud 11 maart 2015, 17:49   #6
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Wat vreemd, en niemand die weet waar de inspiratie voor dat geweld - al dan niet in hun hoofden - vandaan komt.

Islam is vvrede, toch?
Citaat:
Moslimdominee Van Ael:

“Ik ben overtuigd dat de meerderheid van de ouders hun kinderen goed opvoedt”, zegt de imam. “Alleen wil ik hen er wel bewust van maken dat kinderen soms foute informatie oppikken via sociale media.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline  
Oud 11 maart 2015, 17:53   #7
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Een sterk onderwijs daar zal het niet aan liggen want dat hebben we hier in Vlaanderen, het zal het andere zijn, een juiste opvoeding dat te kort schiet.
En een gebrek aan opvoeding en toezicht dat er voor zorgt dat ze ook aan dat "sterk onderwijs" niets hebben! Maar dat komt door ons racisme natuurlijk...
Laat ze maar allemaal naar Syrië vertrekken.
andev is offline  
Oud 11 maart 2015, 18:02   #8
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
En een gebrek aan opvoeding en toezicht dat er voor zorgt dat ze ook aan dat "sterk onderwijs" niets hebben! Maar dat komt door ons racisme natuurlijk...
Laat ze maar allemaal naar Syrië vertrekken.
Ik neem aan dat ze daar ook veel gelukkiger gaan zijn dan hier, maar volgens een ander draadje hier op het forum zijn ze de weg kwijt.
alberto is offline  
Oud 11 maart 2015, 18:03   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Islam heeft er echt niets mee te maken, zoveel is zeker.
Bobke is offline  
Oud 11 maart 2015, 18:16   #10
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Ze zwelgen in islamisme omdat ze zich niet kunnen identificeren met de Europese cultuur.
En dat is logisch, want het zijn geen Europeanen.
Thuleander is offline  
Oud 12 maart 2015, 21:25   #11
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Islam heeft er echt niets mee te maken, zoveel is zeker.
Dat heb je goed gezegd. De islam is een vredevolle godsdienst.

De meeste moslims zijn gewoon brave mensen zoals u en mij.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline  
Oud 12 maart 2015, 21:30   #12
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ik wil onze Sulayman toch precies niet in het donker tegenkomen.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 12 maart 2015, 21:35   #13
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik wil onze Sulayman toch precies niet in het donker tegenkomen.
Nochtans een hele sympathieke en vriendelijke man. Hij zegt enkel wat is. Het klopt inderdaad dat bepaalde kindjes rondlopen met een radicale gedachtegang.

Volgens mij een mengeling van een goede opvoeding die mankeert, sociale media en het nieuws (voornamelijk de Palestinakwestie). Kinderen lopen rond vaak met haat jegens joden. Ze kennen het verschil niet tussen joden en zionisten. Helaas.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline  
Oud 12 maart 2015, 21:46   #14
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Dat heb je goed gezegd. De islam is een vredevolle godsdienst.

De meeste moslims zijn gewoon brave mensen zoals u en mij.
Het gaat niet over moslims maar over hun geloof.
Hoe verklaart ge dat overal ter wereld mensen vergelijkbare gruweldaden plegen in naam van datzelfde geloof?
Ik vind het nogal goedkoop om te beweren dat zij het verkeerd begrepen hebben terwijl zij u een slechte moslim vinden.
Wanneer gaan moslims eindelijk eens toegeven dat er fouten in dat boek van hun staan in plaats van mensen te vermoorden die er kritiek op geven?
Bobke is offline  
Oud 12 maart 2015, 21:46   #15
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Nochtans een hele sympathieke en vriendelijke man. Hij zegt enkel wat is. Het klopt inderdaad dat bepaalde kindjes rondlopen met een radicale gedachtegang.

Volgens mij een mengeling van een goede opvoeding die mankeert, sociale media en het nieuws (voornamelijk de Palestinakwestie). Kinderen lopen rond vaak met haat jegens joden. Ze kennen het verschil niet tussen joden en zionisten. Helaas.
Het zijn kinderen. Hoe en waarom zouden die een mening hebben over joden en zionisten ? Zijn er veel kinderen in belgië die een mening hebben over Oeigoeren, Roma, Tibetanen, Koerden, Yezidi, Kosovaren enz enz ?

Als die een 'mening' daarover uiten is het iets dat ze na papegaaien van wat ze thuis horen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline  
Oud 12 maart 2015, 21:55   #16
vuggie
Parlementsvoorzitter
 
vuggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2009
Berichten: 2.364
Standaard

__________________
I want to light the lights of patriotism.
Lech Walesa
vuggie is offline  
Oud 12 maart 2015, 21:58   #17
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Het gaat niet over moslims maar over hun geloof.
Hoe verklaart ge dat overal ter wereld mensen vergelijkbare gruweldaden plegen in naam van datzelfde geloof?
Ik vind het nogal goedkoop om te beweren dat zij het verkeerd begrepen hebben terwijl zij u een slechte moslim vinden.
Wanneer gaan moslims eindelijk eens toegeven dat er fouten in dat boek van hun staan in plaats van mensen te vermoorden die er kritiek op geven?
Toch bizar dat de meerderheid gewoon in vrede leeft en desondanks het geloof praktiseert. Wat de kornuiten van IS ed. doen is onze islam niet.

Wanneer ik ga toegeven dat er fouten in de Qoran staan? Nooit, de Qoran bevat geen fouten.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline  
Oud 12 maart 2015, 22:00   #18
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
suqar_7loe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2010
Locatie: België
Berichten: 16.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Het zijn kinderen. Hoe en waarom zouden die een mening hebben over joden en zionisten ? Zijn er veel kinderen in belgië die een mening hebben over Oeigoeren, Roma, Tibetanen, Koerden, Yezidi, Kosovaren enz enz ?

Als die een 'mening' daarover uiten is het iets dat ze na papegaaien van wat ze thuis horen.
Daar ben ik het mee eens.

Maar soms horen ze zaken ook via andere kindjes. Ik heb vaak discussies meegemaakt waarbij de ene beweert dat de joden onze broeders afslachten. Er word totaal geen rekening gehouden met het verschil tussen het jodendom en het zionisme. Dit soort zaken pikken de kindjes dan snel op en begint de haat te vergroten jegens andersdenkenden.
__________________
Citaat:
“Bij God, hij is geen echte gelovige voor wiens onheil zijn buren zich niet veilig voelen” (Mohammed vzmh)
suqar_7loe is offline  
Oud 12 maart 2015, 22:12   #19
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Daar ben ik het mee eens.

Maar soms horen ze zaken ook via andere kindjes. Ik heb vaak discussies meegemaakt waarbij de ene beweert dat de joden onze broeders afslachten. Er word totaal geen rekening gehouden met het verschil tussen het jodendom en het zionisme. Dit soort zaken pikken de kindjes dan snel op en begint de haat te vergroten jegens andersdenkenden.

Je zit al een stap te ver.
Het begint er al bij dat het eigenlijk niet normaal is dat mensen hier redeneren in termen van 'onze broeders'.
Ik denk toch dat het eerlijk is om te stellen dat een marokkaan niet de broeder is van een soedanees, net zoals een belg niet de broeder is van een zweed.
De artificiële constructie die men maakt is om mensen op basis van religieuze aanhang als 'broeders' te gaan zien.
Dan zit je puur in de situatie van de rooms katholieke kerk tot enkele tientallen jaren geleden : machtsuitoefening. Men kan dan de 'broeders' een gemeenschappelijke vijand aanpraten, en zo gaat de construct een heel eigen leven krijgen.

Het lijkt me niet gezond als kinderen van bv 12 jaar oud in België en die toevallig van allochtone origine zijn via hun ouders of grootouders rondlopen met vijandsbeelden die hen aangepraat worden. Laat kinderen kind zijn, solfer ze zulke gedachten niet op. Tegen dat ze jong volwassenen zijn zullen ze hun eigen idee wel vormen over de problemen in de wereld.
Maar dan zou het wel eens kunnen dat ze problemen zien die veeel groter zijn dan die inktvlek op de kaart van het midden oosten ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline  
Oud 12 maart 2015, 22:14   #20
hogesaII
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 januari 2015
Berichten: 165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht

Wanneer ik ga toegeven dat er fouten in de Qoran staan? Nooit, de Qoran bevat geen fouten.
Zoals de zon die verdwijnt in een modderpoel. You got to be joking.
hogesaII is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be