Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 augustus 2021, 17:24   #1
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.213
Standaard Plotse stroompieken krijgen een prijskaartje

Citaat:
De Vlaamse elektriciteitsfactuur verandert vanaf juli volgend jaar drastisch. Wie in korte tijd veel stroom van het net haalt, zal moeten betalen voor die piekverbruiken. Dankzij een simulatie van de VREG valt nu voor het eerst te achterhalen welke impact dat heeft op uw stroomfactuur. De Tijd.
Iemand enig inzicht in die materie. Ik snap er de ballen van. Het maakt niet meer uit hoeveel energie je verbruikt zolang je maar gelijkmatig verbruikt ? Energie verspillen maakt niet meer uit zo lang je het maar gelijkmatig doet. Dat gaat nogal goed komen als de kerncentrales worden stilgelegd.

In appartementen zit men nu al met zoveel lawaai van wasmachines. Gaat men nu ook nog dwingen van die langere 'ecocycles' 's nachts te draaien ? Moeten we allemaal aan de burnout en slapeloosheid ? Het hele beleid wordt blijkbaar geschreven op maat van de rijksten in hun alleenstaande woningen of heb ik dat verkeerd ?
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2021, 17:27   #2
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.213
Standaard

Piekverbruik slecht - piekproductie geen probleem. FTW!
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2021, 17:28   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Stroomverbruik spreiden. Moeilijk kan dat niet zijn. Wie dat kan gaat minder betalen.

Voor de de alleenwonenden is er altijd wel het minimum tarief.

Die gaan dus altijd meer betalen.

Ook de mensen met een tweede verblijf gaan altijd meer betalen, wegens dat minimumtarief.


Citaat:
Wordt mijn elektriciteitsfactuur duurder?

Het capaciteitstarief is geen bijkomend tarief. Het vervangt een stuk van de nettarieven, die nu nog volledig gebaseerd zijn op het jaarverbruik van een gezin. Maar tegelijk daalt het tarief per verbruikte kilowattuur. Welke impact die verschuiving heeft op een individueel gezin hangt af van de verhouding tussen het totale verbruik en het maximale verbruik op piekmomenten. Wie veel stroom verbruikt maar gespreid in de tijd, zal er doorgaans op vooruitgaan. Wie een laag verbruik heeft, maar met relatief hoge pieken, ziet de elektriciteitsfactuur toenemen.

Als voorbeeld nemen we een doorsneegezin met twee kinderen uit Gent. Het heeft een digitale meter, een verbruik van 3.500 kilowattuur per jaar en een afnamepiek van 4,26 kilowatt. Vandaag betaalt het 520 euro aan nettarieven. De invoering van het capaciteitstarief zal het gezin op jaarbasis 213 euro kosten. Toch zakt het totale bedrag aan nettarieven met iets meer dan 50 euro omdat de netvergoeding per verbruikte kilowattuur daalt.

Voor gezinnen met een beperkt verbruik is de situatie veelal omgekeerd. Een alleenstaande ziet de nettarieven met bijna 20 euro stijgen, terwijl de netfactuur voor een buitenverblijf met meer dan 50 euro toeneemt (zie grafiek).

De reden voor de relatief grote stijging voor buitenverblijven is de invoering van een minimale bijdrage. ‘Als mensen een hele maand niet thuis zijn en amper verbruikt hebben, wordt voor die maand toch altijd een minimumtarief aangerekend vergelijkbaar met een piek van 2,5 kilowatt’, zegt Vandezande. ‘De filosofie daarachter is dat iedereen een eerlijke bijdrage betaalt voor de investeringen die in het verleden gebeurd zijn en de capaciteit die voor iedereen voorzien is op het net.’

Laatst gewijzigd door Micele : 28 augustus 2021 om 17:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2021, 17:41   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Iemand enig inzicht in die materie. Ik snap er de ballen van. Het maakt niet meer uit hoeveel energie je verbruikt zolang je maar gelijkmatig verbruikt ? Energie verspillen maakt niet meer uit zo lang je het maar gelijkmatig doet. Dat gaat nogal goed komen als de kerncentrales worden stilgelegd.

In appartementen zit men nu al met zoveel lawaai van wasmachines. Gaat men nu ook nog dwingen van die langere 'ecocycles' 's nachts te draaien ? Moeten we allemaal aan de burnout en slapeloosheid ? Het hele beleid wordt blijkbaar geschreven op maat van de rijksten in hun alleenstaande woningen of heb ik dat verkeerd ?
Ik heb gelezen dat als ge (bijna) niks verbruikt ge méér gaat betalen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2021, 17:43   #5
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.213
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb gelezen dat als ge (bijna) niks verbruikt ge méér gaat betalen.
Ja ik ook en dat vind ik heel raar en het staat me helemaal niet aan.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2021, 17:44   #6
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.223
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb gelezen dat als ge (bijna) niks verbruikt ge méér gaat betalen.
Dat klopt. 't is alsof je aan de NMBS een abonnement moet betalen, ook al neem je nooit de trein.
Hoe kan je trouwens voorspellen wanneer er een piek zal zijn ?
Er wordt ook sterk afgeraden om machines te laten draaien als je slaapt of afwezig bent, voor de veiligheid.
Knoop dat nu maar eens allemaal aaneen.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2021, 17:47   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ja ik ook en dat vind ik heel raar en het staat me helemaal niet aan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Dat klopt. 't is alsof je aan de NMBS een abonnement moet betalen, ook al neem je nooit de trein.
Hoe kan je trouwens voorspellen wanneer er een piek zal zijn ?
Er wordt ook sterk afgeraden om machines te laten draaien als je slaapt of afwezig bent, voor de veiligheid.
Knoop dat nu maar eens allemaal aaneen.
Het is een beetje zoals met andere tarieven: men spoort aan om het verbruik te verminderen. Dat gebeurt, maar dan zien de nutsbedrijven hun inkomsten dalen en om dat te compenseren verhogen ze de vaste kosten.

En ik ben ook geen voorstander om ‘s nachts toestellen op elektriciteit te laten draaien. Opladen van batterijen zeker niet.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 28 augustus 2021 om 17:48.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2021, 17:48   #8
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.213
Standaard

Ik heb braafjes mijn energieverbruik met twee/derde verminderd de laatste tien jaar en nu word ik beboet ten voordele van al die mensen met een verbruik dat tien keer hoger ligt dan het mijne. Allemaal om die debiele keuze tegen kernenergie en voor lelijke zoveel meer ruimte/natuur innemende zonnepanelenparken en windmolens te proberen doenbaar te maken ... FTW!
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2021, 17:50   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

In de 21e eeuw hebben electrische machines verplichte veiligheden.

Bovendien kan je altijd tot 2,5 kW verbruiken zonder meer te betalen als het minimum.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2021, 17:52   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
En ik ben ook geen voorstander om ‘s nachts toestellen op elektriciteit te laten draaien. Opladen van batterijen zeker niet.
Een koelkast en diepvriezer ga je in de regel ook nooit uitschakelen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2021, 17:58   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een koelkast en diepvriezer ga je in de regel ook nooit uitschakelen.
Uiteraard, maar dat kan niet anders. Met deze maatregelen gaat er veel meer ‘s nachts verbruikt worden.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2021, 18:10   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Uiteraard, maar dat kan niet anders. Met deze maatregelen gaat er veel meer ‘s nachts verbruikt worden.
En dat is ook de bedoeling, maar zal pas serieus worden als er veel meer EVs rijden, wat pas in 2026 gaat loslopen (E-bedrijfswagens)

Hier de grafiek van de daluren:
https://www.electricitymap.org/zone/BE / Bron van elektriciteit laatste 24 uur

Verbruik spreiden. En vooral uw eigen verbruik spreiden, want dat verbruik betaal je. Tenzij je altijd al onder het minimum zat.
Dan is de filosofie "solidariteit":
Citaat:
‘De filosofie daarachter is dat iedereen een eerlijke bijdrage betaalt voor de investeringen die in het verleden gebeurd zijn en de capaciteit die voor iedereen voorzien is op het net.’
Het capaciteitstarief gaat pas volgend jaar juli in. Wie weet verandert er nog iets aan die tarieven.

Ik krijg volgende week mijn digitale meter, benieuwd wat die al voorlopig kan:
Citaat:
https://www.livios.be/nl/bouwinforma....google.com%2F

Je meter slim maken

Een digitale meter is uitgerust met twee gebruikerspoorten: een P1-poort en S1-poort. “Deze poorten zijn standaard gedeactiveerd. Je moet ze dus zelf activeren via een gratis aanvraag bij je netbeheerder”, zegt Jan Van Vaerenbergh. “De P1-poort dient om data te capteren zodat je inzicht krijgt in je verbruik en je de meter kan sturen. De S1-poort is een zeer snelle poort waarbij toestelherkenning mogelijk is. Op deze poort kan je energiebeheersystemen aansluiten, zoals een slimme thermostaat of toestellen waarmee je je energieverbruik kunt beheren. Zo krijg je inzicht in het verbruik van deze toestellen, kan je ze beter aansturen en uiteindelijk energie besparen.”

Stroompieken afvlakken

Wie zonnepanelen heeft, krijgt als eerste een digitale meter. Het doel van deze meter is namelijk om je zelfconsumptie te verhogen. “Momenteel is er ’s ochtends en ’s avonds een stroompiek, omdat we op deze momenten thuis zijn en stroom verbruiken. ’s Middags wordt de stroom die de zonnepanelen opwekken niet gebruikt en op het net geïnjecteerd. Er is dan dus sprake van een injectiepiek naar het net”, legt Jan Van Vaerenbergh uit. “De manier om deze middagpiek te vermijden en het stroomnet te ontlasten, is autoconsumptie.”
We hebben geen zonnepanelen, maar ik woon in een wijk waar ze er veel hebben. Wie weet daarom.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 augustus 2021 om 18:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2021, 19:37   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Iemand enig inzicht in die materie. Ik snap er de ballen van.

Wel, het is toch echt niet zo moeilijk. Neem eens ergens een artikel uit een krant en lees het rustig door.
Het is echt niet moeilijk te weten te komen en te snappen:
- hoe de nieuwe tarieven zullen werken, en hoe je goedkoopst zult kunnen handelen
- het waarom van de wijziging.

(en om te beginnen, dat woord 'plots' in de titel van de draad is een beetje misleidend. Het gaat om piekverbruik gedurende een kwartier.-
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2021, 19:42   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb gelezen dat als ge (bijna) niks verbruikt ge méér gaat betalen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ja ik ook en dat vind ik heel raar en het staat me helemaal niet aan.
Probeer de redenering eens te volgen volgens het schema van het waterkraantje.
Als je een aansluiting hebt op het waternet, dan moet je niet alleen betalen voor dat kraantje, maar ook voor het medegebruik van alle leidingen vanaf de waterwinning tot aan je huis.

Als je ergens een elektrische aansluiting hebt op het net, dan moet de netbeheerder ervoor zorgen dat als je er gebruik van maakt, op een moment dat ongeveer iedereen elektriciteit aftapt, de boel toch sterk genoeg is.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2021, 20:02   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.793
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Off grid gaan lijkt me een optie. Nu alleen een windmolen bestellen bij de Meester der Wind, Haseeb. (VS burger van paki afkomst, getrouwd met een Belgische seksuloge, en niet vies van een pintje)
Dan is het geen industriële energieopwekking maar een peperduur kunstwerk dat de omgevingswaarde sterk verhoogt.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2021, 20:17   #16
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.223
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Probeer de redenering eens te volgen volgens het schema van het waterkraantje.
Als je een aansluiting hebt op het waternet, dan moet je niet alleen betalen voor dat kraantje, maar ook voor het medegebruik van alle leidingen vanaf de waterwinning tot aan je huis.

Als je ergens een elektrische aansluiting hebt op het net, dan moet de netbeheerder ervoor zorgen dat als je er gebruik van maakt, op een moment dat ongeveer iedereen elektriciteit aftapt, de boel toch sterk genoeg is.
Alsof je daar nu al niet voor betaald. 40% van je electro energiekost is voor de distributie. 40% energie, en de rest taksen en heffingen.
https://www.fluvius.be/nl/thema/factuur-en-tarieven
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2021, 20:19   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Dankzij mijn overstap naar een goedkopere leverancier betaal ik nog meer dan voorheen.
3720€ per jaar nu.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2021, 20:22   #18
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.223
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En dat is ook de bedoeling, maar zal pas serieus worden als er veel meer EVs rijden, wat pas in 2026 gaat loslopen (E-bedrijfswagens)

Hier de grafiek van de daluren:
https://www.electricitymap.org/zone/BE / Bron van elektriciteit laatste 24 uur

Verbruik spreiden. En vooral uw eigen verbruik spreiden, want dat verbruik betaal je. Tenzij je altijd al onder het minimum zat.
Dan is de filosofie "solidariteit":


Het capaciteitstarief gaat pas volgend jaar juli in. Wie weet verandert er nog iets aan die tarieven.

Ik krijg volgende week mijn digitale meter, benieuwd wat die al voorlopig kan:

We hebben geen zonnepanelen, maar ik woon in een wijk waar ze er veel hebben. Wie weet daarom.
Bij mij kon alleen de P1 poort geactiveerd worden.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2021, 20:28   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Bij mij kon alleen de P1 poort geactiveerd worden.
En om welke technische reden?

Citaat:
https://www.fluvius.be/nl/thema/mete...digitale-meter

Hoe activeer of deactiveer ik de gebruikerspoorten van mijn digitale meter?

Om je gebruikerspoorten te openen, of daarna opnieuw te sluiten, moet je een aanvraag indienen. De P1- en S1-poorten worden altijd samen geactiveerd of gedesactiveerd.

Belangrijk: de gegevens van je aanvraag moeten overeenstemmen met je contract bij je energieleverancier. Haal er dus best een recente elektriciteitsfactuur bij. Zo dien je je aanvraag in met de juiste informatie.
We hebben ook je rijksregisternummer nodig om je identiteit te verifiëren. Hou dus ook je identiteitskaart bij de hand.

Let op: het kan tot 72 uur duren vooraleer een nieuwe digitale meter in ons systeem geregistreerd staat. Werd je digitale meter nog maar pas geplaatst? Wacht dan best een paar dagen om je gebruikerspoorten te activeren.

Activeer of desactiveer de gebruikerspoorten van digitale meter:
Volgende week vrijdag of de week erop weet ik meer.

Laatst gewijzigd door Micele : 28 augustus 2021 om 20:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2021, 20:29   #20
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.223
Standaard

Omdat er maar 1 poort in het aanvraagmenu stond.

Edit : ik zit bij fluvius.
Bij sibelga of een andere beheerder is't misschien anders

Edit 2 : Er is maar 1 optie in de menu maar die activeert blijkbaar beide poorten
De technieker die de installatie deed had het alleen over de P1 poort. Misschien omdat ik niet van die slimme apparaten in huis heb, alleen de slimme meter/thermostaat die gaat naar P1.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 28 augustus 2021 om 20:39.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be