Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 november 2021, 09:08   #1
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard Energieleveranciers zullen frauderen

Sommige leveranciers zullen dit jaar in eindfactuur gaan frauderen?
Heb het over mensen met analoge gas- en stroommeters, 600 m3 aardgas en 1000 kwh kunnen ze ongemerkt met duurdere energiekaart factureren, geen verhaal tegen!
Bij digitale meters kunnen ze dit niet, tijd en verbruiken zijn vermeld, die kan je zelf opvolgen met Fluvius app.
U bent gewaarschuwd!!
Ombudsman zal hopen werk krijgen.

Laatst gewijzigd door Deo : 15 november 2021 om 09:15.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2021, 19:16   #2
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Veel mensen zitten nog altijd thuis door corona in technische werkloosheid en hebben heel jaar meer verbruikt, deel van dat verbruik in winter, lente en zomer zal naar oktober en november geplaatst worden op eindfactuur, door verbruiksprofiel dat niet is aangepast!
Telewerkers van zelfde laken een broek met anologe meters ook hun verbruiksprofielen zijn veranderd.
Die mensen hebben van vorig afrekening plots veel meer verbruik gemaakt toen prijzen nog gunstig waren, dat zal met hun huidig natte vinger profiel zeer nadelig worden omdat alle leveranciers stuk van dat gunstig verbruik NU naar oktober en november verplaatsen in duur tarief.
Leveranciers doen of hun neus bloed.
Als ik dit weet, zij toch ook zeker!
En zoals ik in begin schreef, Ombudsman zal veel werk krijgen!

Laatst gewijzigd door Deo : 15 november 2021 om 19:18.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2021, 21:05   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Ik zit momenteel op:
Aardgas : -12% tov vorig lopend jaar.
Electriciteit: -10% tov vorig lopend jaar.

Digitale meters kan men idd op elke kWh precies volgen, zelfs per 15 minuten.

Ik heb de nieuwe versie van Energy.id gekoppeld aan mijn.fluvius (op PC)
https://help.energyid.eu/nl/energiei...an-je-dossier/ kan men gemakkelijker (grafisch) het jaarverloop volgen, en de mogelijke besparing staat rechtsonder in %.

(water moet ik dan elke maand manueel ingeven op Energy.id)


Laatst gewijzigd door Micele : 15 november 2021 om 21:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2021, 23:41   #4
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Gaat het om digitale meter? Of een uitleg daarover? Neen
Het is voor mensen met anologe meters en wat hen kan overkomen indien hun verbruik laatste jaar is verhoogd door verandering in hun verbruiksprofiel door corona maatregels, werkloos of telewerk enz..
Wie digitale meters heeft daar kan niet gefoeterd worden omdat verbruik om de 15 min geregristreerd word wat je kunt volgen op app van Fluvius.

Laatst gewijzigd door Deo : 15 november 2021 om 23:44.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2021, 18:40   #5
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Veel mensen zitten nog altijd thuis door corona in technische werkloosheid en hebben heel jaar meer verbruikt, deel van dat verbruik in winter, lente en zomer zal naar oktober en november geplaatst worden op eindfactuur, door verbruiksprofiel dat niet is aangepast!
Telewerkers van zelfde laken een broek met anologe meters ook hun verbruiksprofielen zijn veranderd.
Die mensen hebben van vorig afrekening plots veel meer verbruik gemaakt toen prijzen nog gunstig waren, dat zal met hun huidig natte vinger profiel zeer nadelig worden omdat alle leveranciers stuk van dat gunstig verbruik NU naar oktober en november verplaatsen in duur tarief.
Leveranciers doen of hun neus bloed.
Als ik dit weet, zij toch ook zeker!
En zoals ik in begin schreef, Ombudsman zal veel werk krijgen!
Ik begrijp wat je bedoelt. Dat zou kunnen inderdaad.
Wij hebben een digitale meter. Niet dat we daarom gevraagd hebben. De vorige, analoge, meter schakelde niet meer over naar nachttarief. Dat was einde 2019. Een gasmeter hebben we niet. Onze verwarming loopt op mazout.

Daarnaast:
Ondertussen bijna 2 jaar ervaring met thuiswerk door Corona.

Ons elektriciteitsverbruik lag in 2020 ongeveer een 10% hoger dan voorgaand jaargemiddelde. Maar dat was vooral te wijten aan het zwembadseizoen dat in 2020 al in april begon, vroeger dan de voorgaande jaren, niet zozeer aan Corona.

Voor 2021 is de trend normaal.

Het enige verbruik dat echt drastisch is gestegen door Corona is het dataverbruik. Met 2 van thuis werken tikt wel aan.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2021, 19:17   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Gaat het om digitale meter? Of een uitleg daarover? Neen
Het is voor mensen met anologe meters en wat hen kan overkomen indien hun verbruik laatste jaar is verhoogd door verandering in hun verbruiksprofiel door corona maatregels, werkloos of telewerk enz..
Wie digitale meters heeft daar kan niet gefoeterd worden omdat verbruik om de 15 min geregristreerd word wat je kunt volgen op app van Fluvius.
Ook analoge meters kun je dagelijks, wekelijks of maandelijks aflezen, deed ik al vele jaren en gaf de maandelijkse waarde manueel hier in: https://www.energieid.be/ analoge versie. Toen nog oude draaiteller. (nu hoef ik dat niet meer)

Als men niet tevreden is met het nieuw voorschotsvoorstel van gas en elec kan je altijd communiceren, desnoods online veranderen.

Dat van gas heb ik online veranderd tot het minimum aanbiedingsvoorstel (de gasprijzen varieren nu eenmaal), ik heb een variabel contract.
Van € 69 per maand naar € 112 per maand, **vanaf november 2021.

Dat van ***stroom heb ik 600 kWh/jaar lager laten zetten, dat was via een mailtje (ecopower). Maandelijks voorschot gaat dus ~16 % dalen, of 15% de prijs voor 2022 is namelijk voor ons bijna 4 cent/kWh opgeslagen:
https://www.ecopower.be/nieuws/hoeve...j-januari-2022 tabel volgens distributienetbeheerder naar onder scrollen.

Citaat:
** Je voorschotfactuur werd gewijzigd

Dag xxxxxxxxxxx,
Je hebt in je klantenzone het bedrag van je voorschotfacturen met referentie Exxxxxxxxx gewijzigd.
Het nieuwe voorschot bedraagt nu € 112 incl. btw voor gas voor het onderstaande adres: xxxxxxxx, xxxx xxxxxxxxxx
Op je toekomstige facturen zullen we voortaan dit nieuwe bedrag aanrekenen. Mocht je volgende factuur al verwerkt zijn in ons systeem, dan gaat deze wijziging in vanaf de factuur voor de maand erna.

---- -----

*** Beste

Bedankt voor uw bericht.
We passen uw geschatte verbruik aan naar 3000 kWh/jaar vanaf januari 2022.

Neem gerust opnieuw contact op als u nog vragen hebt of ga naar de veelgestelde vragen op onze website.

Coöperatieve groeten

Laatst gewijzigd door Micele : 20 november 2021 om 19:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2021, 11:50   #7
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

U verbruik op analoge meter daar zal mogelijk van gunstige periode in duurdere periode gestoken worden, is mogelijk en kan door leveranciers die in geldgebrek zitten met dure vaste contracten en zijn de variabele contracten die de dupe kunnen worden.

Laatst gewijzigd door Deo : 21 november 2021 om 11:54.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2021, 20:41   #8
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Blijkbaar is er in laatste maanden van eenmanszaak VEL veel geldstroom naar bedrijfjes gevloeit die samenwerkte met VEL.
VEL had geen mensen in dienst, huurde een kantoortje in Aalst en werkte met onderaannemers waar hij zelf bestuurder van was. Eenmanszaak VEL heeft Vreg zolang aan lijntje gehouden dat er nog veel hoge voorschotten binnen kwamen en doorgestort werden naar facturen van belang vermengende bedrijfjes van hem. Goe bezig geweest en dat VREG hierin niet vrij van schuld is, daardoor zijn veel mensen teveel aan voorschotten kwijt. VREG kon in september hier de stop al uittrekken.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 12:25   #9
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Hop, naar de volgende die failliet zal gaan en er volgt nog één.

Laatst gewijzigd door Deo : 20 december 2021 om 12:25.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 13:26   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Hop, naar de volgende die failliet zal gaan en er volgt nog één.
Hophop... dat er vele energieleveranciers bijgekomen zijn op korte termijn zal dan evenzo niet uitsluiten dat er wel hier en daar eentje overkop gaat (human error).

VEL bestond amper sinds 2018.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2021 om 13:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 21:13   #11
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Mega hangt een rookgordijn over hun financiële problemen door te bluffen van alle klanten Watz over te nemen.
Als nu Mega overkop gaat mogen ze alle bestuursleden van VREG buiten gooien.
Is nu toch echt ongeloofwaardig, Mega zit zelf in problemen, of hebben ze VREG bewijs gegeven dat de kerstman echt bestaat?

Laatst gewijzigd door Deo : 20 december 2021 om 21:15.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 21:18   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Blijkbaar is er in laatste maanden van eenmanszaak VEL veel geldstroom naar bedrijfjes gevloeit die samenwerkte met VEL.
VEL had geen mensen in dienst, huurde een kantoortje in Aalst en werkte met onderaannemers waar hij zelf bestuurder van was. Eenmanszaak VEL heeft Vreg zolang aan lijntje gehouden dat er nog veel hoge voorschotten binnen kwamen en doorgestort werden naar facturen van belang vermengende bedrijfjes van hem. Goe bezig geweest en dat VREG hierin niet vrij van schuld is, daardoor zijn veel mensen teveel aan voorschotten kwijt. VREG kon in september hier de stop al uittrekken.
Wat wil je nu zeggen? Dat Keynes gelijk heeft en Hayek ongelijk?

Indien zo, dan ga ik akkoord.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 21:37   #13
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Wat wil je nu zeggen? Dat Keynes gelijk heeft en Hayek ongelijk?

Indien zo, dan ga ik akkoord.
Zijn beide achterhaalde economen met te veel invloed van buitenaf die hun denken beïnvloede.
Beetje als huidige economen die draaien in hun mening als een windhaan op een kerk.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 21:44   #14
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Zijn beide achterhaalde economen met te veel invloed van buitenaf die hun denken beïnvloede.
Beetje als huidige economen die draaien in hun mening als een windhaan op een kerk.
Er moet iemand zijn die die enkeling die achter zijn pc zit te hedgefunden op de energiemarkt controlleert. De overheid zoals Keynes zei. Dat heeft decenialang gewerkt. Té goed gewerkt en toen kwamen de goeroes van Hayek en het was naar de kloten.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 20 december 2021 om 21:44.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 22:17   #15
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Wat nu gebeurd met energie zal je straks in vele sectoren zien opduiken.
Zie je nu al met halfgeleiders, meubelhout enz..
Veel kleine zelfstandiger gebruiken dit breekijzer al om hun producten veel duurder te verkopen.
Ja madam, brandstof is opgeslagen en fabrieken hebben stilgelegen en die onderdelen komen van Engeland en die zijn... Bla, bla, bla.
Maar ik weet nog een leverancier die sneller kan leveren, maar is iets duurder... dus madam?
Beetje zoals "wees snel want zijn de laatste, op=op." en magazijn staat nog vol!?!

Laatst gewijzigd door Deo : 20 december 2021 om 22:18.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2021, 15:38   #16
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Creg doet werk van Vreg betreft controle van Mega.
https://www.hln.be/consument/creg-be...ment~ab5d8d6a/
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2022, 21:05   #17
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.857
Standaard

Het is ondertussen wel duidelijk dat die "prijzenvergelijker" voor energieleveranciers speciaal het laatste jaar kompleet de mist was ingegaan.Bovendien,zo leren we,deden de "leveranciers" erg hun best om rookgordijnen op te werpen...

(of anders gezegd,we werden belogen,en niemand moet daarvoor naar de prison )


Wat ondertussen de actuele energieprijzen betreft.Ik heb inmiddels een redelijk idee wat de afrekening straks gaat worden van mijn (nochtans zuinig-) energieverbruik electriciteit (dag+nacht) en aardgas .


Hoe gezinnen die grote woningen te voorzien hebben daar zomaar uit gaan raken weet ik niet,want dat zal minstens maal 3 gaan zijn...

Laat het mij samenvatten......daar gaat ,alweer,het vakantiebudget...,voor de werkmens die zijn/haar VERSTAND gebruikt .

Laatst gewijzigd door kelt : 17 januari 2022 om 21:07.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2022, 23:40   #18
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.914
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Mega hangt een rookgordijn over hun financiële problemen door te bluffen van alle klanten Watz over te nemen.
Als nu Mega overkop gaat mogen ze alle bestuursleden van VREG buiten gooien.
Is nu toch echt ongeloofwaardig, Mega zit zelf in problemen, of hebben ze VREG bewijs gegeven dat de kerstman echt bestaat?
Wij waren bij Mega.
De laatste maanden haalden ze geld van onze bankrekening zonder boe of ba.
Wij hadden een domiciliëring.---->Nooit doen bij zo'n onbetrouwbare maatschappijen. Een doorlopende opdracht is véél beter: zij kunnen niet aan je centen !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2022, 23:46   #19
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Schat, naar waar gaan wij op reis? Deuuu.....
Naar Electrabel aan de Luminus met de bus van De Vlaamse energiegieleverancier onder leiding van Fluvius en onderweg spelen wij het spel om ter meeste voorschot.
Er zijn nog altijd plaatsen vrij, wees snel !!!

Neen, veel mensen zullen hun verlofgeld opzij moeten zetten, erg, heel erg.

Overheid doe snel iets voor die mensen of budget meters reizen als paddestoelen uit de grond.

Laatst gewijzigd door Deo : 17 januari 2022 om 23:54.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2022, 00:05   #20
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Wij waren bij Mega.
De laatste maanden haalden ze geld van onze bankrekening zonder boe of ba.
Wij hadden een domiciliëring.---->Nooit doen bij zo'n onbetrouwbare maatschappijen. Een doorlopende opdracht is véél beter: zij kunnen niet aan je centen !
U krijgt toch 2 weken ervoor de rekening per mail of per post wanneer het via domiciliëring van uw rekening gaat.
Klopt het bedrag niet heb je tijd genoeg om dat te blokkeren.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be