Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 juli 2022, 07:43   #41
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.450
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Nope, ik geef die beesten eten bij mijn kippen, dan zitten ze niet op mijn dak.
Waarom zou ik nu een duif neerkogelen?
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 07:53   #42
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
zieke slechte mens gij
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 07:59   #43
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kijk, het fabeltje dat katten de schuldigen zijn voor het verminderen van het vogelbestand komt van mensen die totaal geen inzicht hebben in hoe systemen met elkaar interageren (Groenen zijn daar bijzonder "sterk" in, in het missen van die inzichten: hun zotte kernuitstap is daar het beste voorbeeld van met de meeste brokken).

Als je een relatie predator-prooi hebt, (vogel / insekt) dan is het zo dat die zichzelf oftewel in evenwicht houden, oftewel gaan oscilleren. Als er "te weinig" predatoren zijn ontploffen de prooien, en als er "te veel" predatoren zijn dan stuikt de prooi bevolking ineen.

Welnu, MOCHT HET WAAR ZIJN dat door een externe oorzaak (katten dus) het vogelbestand naar omlaag gehaald wordt, dan zouden de prooien (de insekten) moeten ontploffen. Als het waar is dat katten de vogelpopulatie decimeren dan zouden we vergeven moeten zijn van de insekten, die nu niet meer door die vogels onder controle gehouden worden.

Maar wat stellen we vast ? De insektenpopulatie zelf daalt enorm.

De stelling dat de vogels gedecimeerd worden door katten, is totaal in tegenstrijd met de waarneming dat de insektenpopulaties ineen stuiken. Die zouden dan moeten ontploffen.

Daarentegen, het is gekend dat in een predator-prooi model, als men artificieel de prooien gaat verminderen, de predatoren ook sterk verminderen (en zelfs kunnen uitsterven).

Kortom, in het systeem katten - vogels - insekten hebben we dat zowel vogels als insekten afnemen. Dat kan NIET verklaard worden door een te sterke aanval van katten op vogels (de insekten zouden moeten ontploffen), maar kan heel goed verklaard worden door de afname van insekten door externe omstandigheden.

Moest men 3 minuten kunnen nadenken, dan zou men niet weer op heksenjacht gaan.
Klopt gedeeltelijk wat u zegt, doch het aantal predatoren (katten ) is niet afhankelijk van het aantal prooien omdat de mens er zelf steeds maar kunstmatig bijplaatst. Neem als voorbeeld mijn buurvrouw met haar 4 katten.

Insecten nemen af, vogels nemen af en krijgen het moeilijker en krijgen ze ook nog eens katten op hun dak die voor de lol wat vogels gaan afmaken.

Vooral op plaatsen waar veel katten voorkomen per eenheid van oppervlakte is dat uiteraard een probleem.

Vandaar dat in de studie gesteld wordt dat katten één van de voornaamste oorzaken zijn van vogelsterfte. Dat blijkt uit metingen.

Het staat overigens vast dat er al verschillende soorten uitgestorven zijn door toedoen van de kat, laat me u ook daar even aan herinneren.

Katten eten ook insecten overigens.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180830_03690868
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 29 juli 2022 om 08:03.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 08:51   #44
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.450
Standaard

'k stel voor om auto's af te schaffen. Je hebt er geen idee van hoeveel dierenlijkjes ik zie liggen onderweg. Gisteravond viel het me echt op. Hoeveel doodgereden vogels er op 40km lagen was haast niet meer te tellen. Daarenboven ook nog een paar egels, welke ook bedreigd zijn.

En baajdeweej, geef u kat ruim voldoende te eten, die van mij hebben op 20jaar misschien twee vogels gevangen. Juveniele die nog niet echt goed konden vliegen.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 29 juli 2022 om 08:53.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 08:53   #45
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.344
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
'k stel voor om auto's af te schaffen. Je hebt er geen idee van hoeveel dierenlijkjes ik zie liggen onderweg. Gisteravond viel het me echt op. Hoeveel doodgereden vogels er op 40km lagen was haast niet meer te tellen. Daarenboven ook nog een paar egels, welke ook bedreigd zijn.
Maar da's iets wat Blue Sky ook al lang verkondingd, auto's zijn vies, slecht, te verbieden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 08:54   #46
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.450
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Maar da's iets wat Blue Sky ook al lang verkondingd, auto's zijn vies, slecht, te verbieden.
voila, we zijn het eens.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 08:55   #47
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.450
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
zieke slechte mens gij
Dikke 2

Het verbaast hoeveel onmensen naar duiven schieten. Ik ken er zeker drie. Ze zijn daar nog fier op ook....
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 09:03   #48
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.722
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
In Nederland heeft de minister de kat ondertussen aangemerkt als een invasieve soort.

https://www.parool.nl/amsterdam/roep...w.google.be%2F



Ik volg hem ook hierin;
rofl, invasieve soort, belachelijker kan het niet

kattn hebben zichzelf gedomesticeerd, en kunnen perfect overleven zonder mensen.
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 09:15   #49
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
'k stel voor om auto's af te schaffen. Je hebt er geen idee van hoeveel dierenlijkjes ik zie liggen onderweg. Gisteravond viel het me echt op. Hoeveel doodgereden vogels er op 40km lagen was haast niet meer te tellen. Daarenboven ook nog een paar egels, welke ook bedreigd zijn.
Dat klopt, maar auto's zijn nu eenmaal noodzakelijk in onze maatschappij. Bijvoorbeeld om te gaan werken. Dat neemt niet weg dat je het gebruik best kan vermijden omwille van alle negatieve neveneffecten. Dat gebeurt nu alvast steeds met met mensen die op de fiets overstappen.

Auto's zijn overigens onderwerpen aan allerhande regelgeving en dienen op de daarvoor voorzien wegen te rijden, niet in de tuin van de buren dus, in tegenstelling tot katten die tot op heden een compleet vrijgeleide kregen.
Dit gaat nu veranderen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
En baajdeweej, geef u kat ruim voldoende te eten, die van mij hebben op 20jaar misschien twee vogels gevangen. Juveniele die nog niet echt goed konden vliegen.
Hangt wat af van kat tot kat. Katten doden of vangen ook prooidieren als ze genoeg gegeten hebben, daar het hun instinct is. Vaak folteren ze hun prooi gedurende lange tijd ( "spelen" heet dat dan volgens de eigenaar) en consumeren ze deze dus niet. Het helpt wel natuurlijk.

Het is overigens ook niet zo dat ze alle prooien meet naar huis nemen, dat is maar een fractie van wat ze allemaal effectief vangen.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 10:55   #50
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Loslopende katten en honden horen vogelvrij verklaard te worden en zouden mogen opgegeten worden door diegenen die ze kunnen pakken.
Besef je niet dat dit gewoon opnieuw verdeel en heers is?
Problemen maken.
Problemen vergroten.
Grote problemen = excuus voor meer betutteling.
Met dat laatste dan de bezigheden van overheid, die ze geven als uitleg voor hun niet helpen in de economie.

De bullsjit in de onderwerptitel zelf al, kan eenvoudig geillustreerd worden:
Auto's een van de voornaamste oorzaken van de baanegelsterfte.

50 jaar terug hadden dorpen de helft en minder van de huizen van nu.
Je ziet dat op oude foto's, genomen vanaf kerktorens, wat toen vaak gebeurde. Het beeld toont aarden wegen met grachten ernaast en rijen bomen, meestal populieren.
Je moet hier eens kijken: http://www.geopunt.be/kaart
Daar is een "Reis door de tijd". Eerst getekende kaarten, dan luchtfoto's, met steeds kortere tussentijden en steeds hogere resolutie. Je kiest een locatie, en met de slider kun je dan schuiven door de tijd. Dan zie je perfect wat gebeurde. Wel, DAT is de reden voor achteruitgang van natuur waaronder vogels. En DIE heeft als reden het constante pushen door overheid van de huizenmarkt, omdat die de markt is waar het meeste spaargeld voor bedoeld is, en DAAR ze hun diefstal willen realiseren. Het motief voor isoleren en zonnepanelen en intussen 1001, is niet milieu, maar om KOSTEN te veroorzaken, transacties, die overheid en hun belangengroepen (vastgoedmakelaars, immo's, de hele kliek) de kans geven om er met hun vettig plakkende vingers aan te zitten.
Alweer die Big Lie: ze verklooien de natuur terwijl ze propaganda voeren dat ze die beschermen.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 29 juli 2022 om 11:08.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 11:07   #51
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
'k stel voor om auto's af te schaffen. Je hebt er geen idee van hoeveel dierenlijkjes ik zie liggen onderweg. Gisteravond viel het me echt op. Hoeveel doodgereden vogels er op 40km lagen was haast niet meer te tellen. Daarenboven ook nog een paar egels, welke ook bedreigd zijn.

En baajdeweej, geef u kat ruim voldoende te eten, die van mij hebben op 20jaar misschien twee vogels gevangen. Juveniele die nog niet echt goed konden vliegen.
en windmolenparken zeker afschaffen

veel, heel veel vogellijkjes uitgespaard
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 11:39   #52
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.433
Standaard

Eén voorbeeld: mussen.
Tot 50-40 jaar geleden, was agrarisch gebied, de grenzen van de percelen, afgebakend met wilgen elzen essen, voor verwarming en gereedschap, en hagen, de typische meidoornhagen, ook langsheen beken. Die laatste waren de typerende leefwereld van mussen. Die zaten daar dan in kolonies van 50 of zo in, beschermd door de doornen.
Mussenkolonies waren toen alomtegenwoordig. Elke haag had zijn eigen kolonie en elk stuk land had zo hagen. Die waren toen soms zelfs nog tussen de percelen bouwgrond die toen as such werd verklaard, verkavelingen galore in jaren zeventig, meestal van hoogstamfruitboomgaarden. Er stonden toen zelfs nog alleenstaande hoogstamfruitbomen her en der in weilanden, overblijfsels van diezelfde boomgaarden, met koeien hun vel ertegen wrijvende, en die zo ook doodgingen door de beschadigde schors.

Die hagen zijn bijna compleet weg nu. Soms zelfs gedwongen door overheid, zogezegd omdat ze ziekten konden hebben die fruitteelt kon besmetten, iets dat blijkbaar eerder nooit een probleem was. Je ziet ze enkel nog bij afgelegen oude boerderijen, en daar enkel nog rond hun kern, het woonhuis. En dat, is ook de enige plek waar je nu nog mussen aantreft.

Het is niet gemakkelijk voor katten om een vogel te vangen. Die zit in bomen en struiken. Het vereist dat ze landen op de grond. Wel, waarom landen die tuinvogels op de grond: door de mens. Die gooit etensafval in de tuin, zet een voederbakje / platform, waarvan het dan rondomrond op de grond valt en de vogels gaan die rest oppikken, of zelfs eerst, omdat dat het gemakkelijkst is. Ik heb zelf gezien hoe dat gaat: er komt een platform voor zaad voor de tuinvogels, of als een bol die hangt, vaak zodanig dat grotere als merels en lijsters en zelfs mussen er moeilijk of niet aan kunnen. En er ligt daar dan eten overal rond, en het hele jaar door, want het voederen is niet om winter te helpen doorkomen maar omdat dat leuk oogt, zo vogels vlakbij.
En zo krijgen de katten kans.
Er is hier een tijd geweest dat dat zo was. Nestkastjes alom, hier een voederplaats daar een voederplaats, heel het jaar door aangevuld. Dikke mezen die tot vlak voor venster kwamen, tot zelfs er BOEM tegenvlogen en kaduuk of dood. Uitgekomen nesten, de tien jongskes overal op de grond rondhuppende of maar een bloempot hoog zitten, letterlijk vogels voor de kat. En ze werden gepakt, de ene na de andere. Tot er zelfs geen 1 meer overbleef. Je zag de hoopjes pluimen dan liggen her en der.
Sinds jaren zijn al die voedering en nestkasten niet meer. Je ziet nog altijd mezen en merels lijsters winterkoningkses roodborstjes vinken zitten, op takken van bomen, in sparren en in het open gras, maar de katten vangen niks meer.

Het illustreert, hoe enorm selectief / stekeblind voor de rest die onderwerpslogan is.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 12:25   #53
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
en windmolenparken zeker afschaffen

veel, heel veel vogellijkjes uitgespaard
Helemaal niet.

Alle vensters afschaffen, vervangen door tralies. Alle in het gevang.

Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/03...en-onze-ramen/

Vogels vliegen zich massaal te pletter tegen onze ramen: zo voorkomt u "raamslachtoffers"

Wereldwijd sterven er jaarlijks bijna een miljard vogels omdat ze zich te pletter vliegen tegen onze ramen. Nu er in de woningbouw nog meer gekozen wordt voor hoge, grote ramen, vrezen natuurorganisaties dat het aantal raamslachtoffers nog meer zal toenemen. Maar met enkele eenvoudige maatregelen kunnen we dit voorkomen.

Vogels sterven zelden door ouderdom. De grootste doodsoorzaak bij vogels zijn onze ramen: transparante ramen zien ze niet en reflecterende vensters weerspiegelen de blauwe hemel en het landschap. Daardoor vliegen ze nietsvermoedend in volle vaart tegen het glas. Het resultaat is een tol van miljoenen dode vogels per jaar. Niet enkel hoge appartements- of kantoorgebouwen met veel glas leidden tot deze massale vogelsterfte. Meer en meer wordt er ook in de woningbouw gekozen voor hoge, grote raampartijen. "Esthetisch mooi, maar voor vogels betekent dit de doodstraf", zeggen natuurorganisaties.
Uit USA:



https://www.freeingenergy.com/facts/...ind-cats-g103/

Zelfs fossiel doodt meer vogels dan windturbines.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 juli 2022 om 12:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 12:32   #54
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Helemaal niet.

Alle vensters afschaffen, vervangen door tralies. Alle in het gevang.
Of je kan ook gewoon speciale stickers op uw vensters aanbrengen. Dat lijkt me meer aangewezen.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 12:35   #55
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Of je kan ook gewoon speciale stickers op uw vensters aanbrengen. Dat lijkt me meer aangewezen.
Helpt helemaal niet of verwaarloosbaar, eigen ervaring van ons huis.

Zijn zwarte stickers die roofvogels-in-vlucht afbeelden. Maar ze hangen er nog.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 juli 2022 om 12:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 12:36   #56
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.722
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Of je kan ook gewoon speciale stickers op uw vensters aanbrengen. Dat lijkt me meer aangewezen.
moet dat ook niet in een KB gegoten worden?
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 12:48   #57
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
moet dat ook niet in een KB gegoten worden?
Aangezien het een aanbeveling is op vrijwillige basis, lijkt me dat niet nodig.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 12:54   #58
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.344
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Aangezien het een aanbeveling is op vrijwillige basis, lijkt me dat niet nodig.
Kattenliefhebbers gaan op vrijwillige basis hun meesters van vrijheid ontdoen?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 12:54   #59
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Helpt helemaal niet of verwaarloosbaar, eigen ervaring van ons huis.

Zijn zwarte stickers die roofvogels-in-vlucht afbeelden. Maar ze hangen er nog.
Wel ja, dat is moeilijk om te weten aangezien je met stickers niet weet hoeveel er zouden zijn tegen gevlogen zonder stickers.

Positionering is belangrijk, in kleur? Ook type glas zal wellicht een belangrijke rol spelen. Je hebt tegenwoordig super isolerend dubbel glas dat er langs de buitenkant als een spiegel uitziet.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2022, 13:26   #60
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

In de toekomst wordt misschien vogelvriendelijk glas de standaard.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be