Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Nele Lijnen (Open VLD) - 19 maart tot 25 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Nele Lijnen (Open VLD) - 19 maart tot 25 maart ° 1978, gecoöpteerd senator door Open VLD (Vivant)

 
 
Discussietools
Oud 26 maart 2007, 08:27   #61
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Nochtans bepaalt die Chinese arbeider ook jouw leefwereld, net zoals de westerse consument dit doet voor een Afrikaanse boer, etc... Jouw koopkracht bepaalt mede relaties en structuren die ver boven jouw eigen leefwereld gaan, en je zal jouw eis tot absolute individuele soevereiniteit moeten temperen.
Maar wie zegt nu toch dat wij de samenleving op zich ontkennen?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 26 maart 2007, 10:45   #62
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Er is inderdaad een gigantisch complot dat de werkloosheid in alle landen regelt. Ze komen elke maandag bijeen. Persoonlijk heb ik nog maar één keer zo'n vergadering meegemaakt, en ik moet zeggen dat de koekjes heerlijk waren.
Het is de NWO! De NWO zeg ik u!
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline  
Oud 26 maart 2007, 10:49   #63
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Nochtans bepaalt die Chinese arbeider ook jouw leefwereld, net zoals de westerse consument dit doet voor een Afrikaanse boer, etc... Jouw koopkracht bepaalt mede relaties en structuren die ver boven jouw eigen leefwereld gaan, en je zal jouw eis tot absolute individuele soevereiniteit moeten temperen. Ofwel verval je in absolute autarkie en kan je die individualiteit waarmaken, ofwel ga je rekenschap geven van mondiale verbanden en arbeidsrelaties en daar ook zo naar handelen. Het tweede zal waarschijnlijk op de één of andere manier in tegenspraak staan met het vrijheidsideaal van het libertarianisme, maar dat staat eveneens in tegenspraak met de eigen ideologie, je ontloopt nl. de individuele verantwoordelijkheid van jouw handelen, in casu bv. consumeren. Eventueel jouw onnodige aangroei tot rijkdom herverdelen is dan een soort van individuele verantwoordelijkheid doen verplichten. Ik ga je zeker niet tegenhouden wanneer je zonder een belastingsysteem dit uit vrije wil zou willen doen, des te beter voor iedereen.
Waaruit volgt dat Chinese arbeiders mijn volksvertegenwoordigers zouden moeten kunnen kiezen, of wat zeg je eigenlijk?
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline  
Oud 27 maart 2007, 18:45   #64
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Ik zal mijn best doen, ik ben geen econoom.

Wat ik bedole is dat de lonen sterk beïnvloed worden door de sterktes en zwaktes van de voornaamste actoren/factoren.

De "werkgevers" hebben het voordeel dat ze op zich meer macht hebben , meer directe invloed, en door hun gemiddelid hoger opleidingsniveau ook een beter toegang tot informatie. Ze zijn ook mobieler en minder beperkt door landsgrenzen.

"Werknemers" kunnen de krachtsverhoudingen in hun voordeel doen kantelen door de macht van het getal, door zich te organiseren, de syndicale vrijheden te verankeren in de wetgeving, via vakbondsvorming informatie te verstrekken aan leden,...

In de verschillende landen van de wereld zijn er grote verschillen in netto-lonen, en dat valt vooral te verklaren door het verschil in de krachtsverhoudingen tussen "patroons en arbeiders" in die landen, denk ik.
een echte vrije markt voor arbeid kan maar ontstaan als iedereen, en niet enkel rijke mensen, het recht krijgen om "neen" te zeggen.
Dit zou verwezenlijkt kunnen worden door een basisinkomen.
Het is te verwachten dat in een dergelijke echte "vrije markt" voor arbeid zwaar en ongezond werk beter verloond zal worden dan werk dat momenteel goed verloond wordt.
Een basisinkomen zou inderdaad de krachtsverhoudingen wijzigen, ook individueel, waar dit nu enkel door corporatistische organisaties gebeurd, wat van invloed gaa tzijn op de loonvorming.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be