Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 mei 2023, 05:15   #21
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Het is geen brol, die ingevoerd wordt uit China, Vietnam, India, Bangla-Desh ...
Het moet aan allerlei kwaliteitsnormen voldoen om bijvoorbeeld in de EU verkocht te mogen worden.

Kunnen wij deze 'brol' hier ook maken? Vanzelfsprekend! Alleen de loonkost ligt veel te hoog. Netto verdient een Chinees qua koopkracht evenveel als een Belg maar dient minder te betalen voor de parasitaire roverheid aan belastingen. Deze laatsten komt het goed uit dat deze lage belastinglanden ons hoogwaardige producten kunnen leveren aan lage prijzen want dan valt het niet op dat zij op de kap van hun eigen bevolking leven.
Is dat zo?
Ik zie anders toch veel rommel in de action.
Kwantiteit genoeg kwaliteit daarentegen ...
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2023, 05:52   #22
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Is dat zo?
Ik zie anders toch veel rommel in de action.
Kwantiteit genoeg kwaliteit daarentegen ...
Heel misschien ligt dat aan de bezoekers/klanten ook?


Ik bedoel maar: welk kwaliteitsbewust individu verliest regelmatig zijn/haar tijd met uitkijken naar "toch veel rommel in de action".
(dat laatste deel was een quote, hè.)
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2023, 13:20   #23
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Er is een markt voor brolproducten.
Ga eens naar de Action. Daar loopt veel volk rond. Wat niet belet dat je er wel een koopje kan doen.
De Wibra, de Zeeman, idem dito.
Dat is het begin van het probleem, er is een markt voor goedkoop , vaak zo goedkoop dat mensen ook niet meer willen uitgeven voor iets goeds.

nu kan je de discusie voeren moet dat iets goed dan zoveel meer kosten, ... tenzij we allemaal morgen in de Action moeten gaan winkelen wel ja.

Ik heb ook producten made in china, ja soms kan je er echt niks aan doen, maar ik probeer het wel ten alle prijze te vermijden.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2023, 13:21   #24
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het punt is natuurlijk dat hoe meer Chinese arbeiders dood gaan hoe beter dat voor ons is. Men heeft blijkbaar nog altijd niet begrepen dat we met veel te veel zijn en dat de goeie politiek ALTIJD is om zoveel mogelijk volk-dat-niet-het-onze-is te laten kreperen he. Als ze dat doen door zich voor onze luxe uit te sloven is dat perfect eigenlijk.

Ik hoop toch dat jij ook intelligent genoeg bent om zoveel mogelijk mensen dood te willen krijgen en liefst zo snel mogelijk ?
ik ga me rap nog een paar iphones bestellen .
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2023, 14:11   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Het is geen brol, die ingevoerd wordt uit China, Vietnam, India, Bangla-Desh ...
Het moet aan allerlei kwaliteitsnormen voldoen om bijvoorbeeld in de EU verkocht te mogen worden.

Kunnen wij deze 'brol' hier ook maken? Vanzelfsprekend! Alleen de loonkost ligt veel te hoog. Netto verdient een Chinees qua koopkracht evenveel als een Belg maar dient minder te betalen voor de parasitaire roverheid aan belastingen. Deze laatsten komt het goed uit dat deze lage belastinglanden ons hoogwaardige producten kunnen leveren aan lage prijzen want dan valt het niet op dat zij op de kap van hun eigen bevolking leven.
Het moet inderdaad bvb een EC keurmerk hebben, maar is dat eerlijk gekregen door certifiering, of hebben ze dat "gekocht" of er gewoon op geprint ? het bljven chinezen , die copyeren alles.

Er is zo een fabriek van Gazelle in de fik gegaan door goeiekope made in china batterijen bvb. Nu als ge sjans hebt zijt ge gesteld en hebt ge voor de helft van de prijs uw gerief.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2023, 14:43   #26
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.542
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Bent u daar zeker van?
De leefomstandigheden en de luchtkwaliteit is er anders maar lammentabel.
Gelukkig woon ik niet in China, anders had er al gras op mijn buik gegroeid.

Goedkope Chinese brol vinden we overal, doch ik ben van mening als een degelijk product wenst je er ook de prijs moet voor betalen.
Goeiekoop is dikwijls dure koop.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2023, 16:52   #27
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Het moet inderdaad bvb een EC keurmerk hebben, maar is dat eerlijk gekregen door certifiering, of hebben ze dat "gekocht" of er gewoon op geprint ? het bljven chinezen , die copyeren alles.
Men dient inderdaad het patentrecht te handhaven. Dat kon en vroeger en nu niet meer? Nu is het zo dat door de parasitaire overheid elke bedrijvigheid te zwaar belast wordt. Die wordt dan onrendabel en die gaan op zoek naar lage belastinglanden en maatschappijen met een hoog arbeidsethos. En daar worden dan de spullen gemaakt. Qua kwaliteit van hetzelfde niveau als vroeger en soms zelfs beter. En qua prijs uiteraard binnen bereik van de Westerse loonslaaf.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Er is zo een fabriek van Gazelle in de fik gegaan door goeiekope made in china batterijen bvb. Nu als ge sjans hebt zijt ge gesteld en hebt ge voor de helft van de prijs uw gerief.
Dat is een gekend technisch probleem. Het aantal Tesla's dat in de fik gegaan is, lijkt me ook niet min. Het maakt weinig uit van waar deze batterijen afkomstig zijn.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2023, 19:37   #28
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Is dat zo?
Ik zie anders toch veel rommel in de action.
Kwantiteit genoeg kwaliteit daarentegen ...
Het is oa Action die het lasten boek opstelt en maximum kostprijs. Het Chinees bedrijf voert uit want ze hen opleggen. De verantwoordelijkheid ligt bij sommige Westerse importeurs niet bij de Chinese producent. China kan perfect top kwaliteit maken, en dat doen ze ook.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2023, 00:01   #29
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Het is oa Action die het lasten boek opstelt en maximum kostprijs. Het Chinees bedrijf voert uit want ze hen opleggen. De verantwoordelijkheid ligt bij sommige Westerse importeurs niet bij de Chinese producent. China kan perfect top kwaliteit maken, en dat doen ze ook.
Waar baseer je dat op?
De meeste producten uit China zijn geen topkwaliteit .
Ze zijn wel erg goedkoop en daarom worden ze vaak gekocht.
Voor Europa is de handel in de goedkope consumentenproducten geen probleem.
Als dit weg valt door sancties zal het leven wel doordraaien.
Het zijn juist de vitale producten die Europa zelf moet maken of uit het Westen moet kopen.
Het zijn juist de high tech producten die Europa en het Westen niet moeten exporteren naar China.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2023, 00:03   #30
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
ik ga me rap nog een paar iphones bestellen .
De hoge prijs van de mac producten zit niet in het arbeidsloon.
Het is geen noodzaak om ze in China te laten produceren.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2023, 09:50   #31
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De hoge prijs van de mac producten zit niet in het arbeidsloon.
Het is geen noodzaak om ze in China te laten produceren.
Het toont aan dat de Chinezen ook kwaliteit kunnen produceren
Werkomstandigheden en loon zijn een ander verhaal.
Maximumwinst met een minimum aan productiekosten.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2023, 17:21   #32
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Waar baseer je dat op?
De meeste producten uit China zijn geen topkwaliteit .
Ze zijn wel erg goedkoop en daarom worden ze vaak gekocht.
Voor Europa is de handel in de goedkope consumentenproducten geen probleem.
Als dit weg valt door sancties zal het leven wel doordraaien.
Het zijn juist de vitale producten die Europa zelf moet maken of uit het Westen moet kopen.
Het zijn juist de high tech producten die Europa en het Westen niet moeten exporteren naar China.
Op ervaring baseer ik dat. De laatste decennia heb ik een paar honderd Chinese bedrijven afgelopen. Heb zelf tot begin jaren 80 productie gehad en ken mijn product door en door.
Wie brol wil kopen komt aan zijn gading maar als topmerken op eender welk vlak in China laten produceren is de kwaliteit en afwerking onberispbaar.
Ik zie China niet als een vijand maar een partner. Trouwens wat luxe producten betreft is China de grootste groeimarkt voor Westerse bedrijven.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2023, 20:22   #33
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

De connotatie China en brol is een foute.
China maakt netzogoed kwalitatieve producten.
MAAR, als bedrijven hier ginds bestellingen doen en niet meer dan een prijs X willen betalen, dan zorgen ze er daar voor dat ze die prijs X halen.
Dus als die bedrijven hier zodanig weinig willen betalen dat kwaliteit niet kan, dan kiezen ze ginds voor brol. In wezen bestellen de bedrijven hier dus brol, en ze krijgen dat ook geleverd.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2023, 17:41   #34
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
De connotatie China en brol is een foute.
China maakt netzogoed kwalitatieve producten.
MAAR, als bedrijven hier ginds bestellingen doen en niet meer dan een prijs X willen betalen, dan zorgen ze er daar voor dat ze die prijs X halen.
Dus als die bedrijven hier zodanig weinig willen betalen dat kwaliteit niet kan, dan kiezen ze ginds voor brol. In wezen bestellen de bedrijven hier dus brol, en ze krijgen dat ook geleverd.
Natuurlijk. Ik herinner me jaren terug dat een groot speelgoedmerk in Amerika in het nieuws kwam omdat er kankerverwekkende verf en producten in het plastieken speelgoed verwerkt was (kinderen hebben de gewoonte om op alles te knauwen).

Het bekend merk beschuldigde de Chinese fabrikant tot die er mooi genoeg van had en publiek in de media de lastboeken openlegde waar het Amerikaans merk zelf had opgedragen aan de fabrikant die produkten te gebruiken.
En dan maar zeiken op Action en company maar zelf alle discount winkels aflopen om de beste koopjes te doen. Het soort publiek dat hypocriet op alles zeikt maar zelf de eersten zijn om "koopjes" op te sporen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2023, 08:01   #35
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Het ziet er niet uit als brol, maar dat wil niet zeggen dat het geen brol is hé.

https://nl.aliexpress.com/item/10050...yAdapt=glo2nld

https://nl.aliexpress.com/item/10050...d=cO0Feumx493h
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2023, 11:40   #36
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.711
Standaard

Tofu-dreg....

Een uitdrukking die ik nog niet kende,maar dat Chinezen blijkbaar zelf gebruiken voor de kwaliteit van hun bouwwerken de laatste paar decennia....

https://www.youtube.com/watch?v=_x9Hlc8wuPk


En......dergelijke haastklus bouwtechnieken worden ondertussen tot ver buiten de Chinese grenzen toegepast.......

Kapitaalomzetting is meedogenloos efficient,en daardoor de bouwsnelheid ook....

Zou het misschien,eventueel,toevallig,mogelijk zijn dat bepaalde andere belangrijke parameters in de bouw iets of wat in het gedrang komen?

Laatst gewijzigd door kelt : 7 oktober 2023 om 11:41.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2023, 12:02   #37
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.534
Standaard

Welke zot bestelt nu chinese honing als we zelf imkers en eigen honing hebben?
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2023, 10:56   #38
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
En niemand die iets doet.

Hoe leg je dat uit.
Mensen zien goedkope prijzen, zien 'gratis verzending' en hoppa.

Wat ze nadien aankrijgen speelt geen rol. Zelfs al is het complete brol wordt dat nog altijd liefdevol toegedekt met "tsja, het kostte ook twee keer niks".

Kwaliteit is tegenwoordig niet meer van tel.
Dingen moeten niet lang meer meegaan want binnen een paar maanden (of weken) is men er op uitgekeken en koopt men weer iets anders.

Niet echt 'honing' maar toch:

Ik heb lang, in bijberoep, allerlei soorten 'kleinmeubilair' gemaakt. Rekjes, kapstokken, schalen,... Allemaal met de hand gemaakt, uit Franse eik. Onverwoestbaar.
Ze geraken dat in de interieurwinkels aan de straatstenen niet meer kwijt. De chinese brol die er naast ligt (en nog niet 1/10 kost) verkoopt als zot. Puur palettenhout. Maak dat één keer (per ongeluk) nat en de verf valt eraf en alles trekt krom.

Maakt ni uit. Kost niks. Kopen. En valt het binnen 2 weken uit mekaar? Geen punt. Nieuw kopen.

Je merkt dat tegenwoordig als je bij iemand binnenkomt. Heel het interieur bij mensen verandert tegenwoordig om de haverklap. Het kost toch niks. En lang meegaan doet het sowieso niet want het is rommel.

Toen ik 18 was zag het huis van mijn ouders en grootouders er vanbinnen nog altijd identiek hetzelfde uit als toen ik 3 was. Dat was tenminste nog een 'thuis'. Ik probeer dat hier ook nog zo te houden (met heel wat meubels van die grootouders trouwens).
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2023, 17:49   #39
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Mensen zien goedkope prijzen, zien 'gratis verzending' en hoppa.

Wat ze nadien aankrijgen speelt geen rol. Zelfs al is het complete brol wordt dat nog altijd liefdevol toegedekt met "tsja, het kostte ook twee keer niks".

Kwaliteit is tegenwoordig niet meer van tel.
Dingen moeten niet lang meer meegaan want binnen een paar maanden (of weken) is men er op uitgekeken en koopt men weer iets anders.

Niet echt 'honing' maar toch:

Ik heb lang, in bijberoep, allerlei soorten 'kleinmeubilair' gemaakt. Rekjes, kapstokken, schalen,... Allemaal met de hand gemaakt, uit Franse eik. Onverwoestbaar.
Ze geraken dat in de interieurwinkels aan de straatstenen niet meer kwijt. De chinese brol die er naast ligt (en nog niet 1/10 kost) verkoopt als zot. Puur palettenhout. Maak dat één keer (per ongeluk) nat en de verf valt eraf en alles trekt krom.

Maakt ni uit. Kost niks. Kopen. En valt het binnen 2 weken uit mekaar? Geen punt. Nieuw kopen.

Je merkt dat tegenwoordig als je bij iemand binnenkomt. Heel het interieur bij mensen verandert tegenwoordig om de haverklap. Het kost toch niks. En lang meegaan doet het sowieso niet want het is rommel.

Toen ik 18 was zag het huis van mijn ouders en grootouders er vanbinnen nog altijd identiek hetzelfde uit als toen ik 3 was. Dat was tenminste nog een 'thuis'. Ik probeer dat hier ook nog zo te houden (met heel wat meubels van die grootouders trouwens).
Vraag is waarom een mens die het hier grote maximum 50 jaar uitzingt naast zijn meubels meubels zou nodig hebben die 500 jaar meegaan ?

Ik ben nogal van het idee boompje groot plantertje dood.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 9 oktober 2023 om 17:50.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2023, 06:36   #40
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Vraag is waarom een mens die het hier grote maximum 50 jaar uitzingt naast zijn meubels meubels zou nodig hebben die 500 jaar meegaan ?
Voor mij moet dat niet, het valt me alleen op dat mensen daar geen waarde meer aan hechten. Wegwerpmaatschappij ten voeten uit.

Toch zijn er volgens mij voordelen aan meubels die "500 jaar" meegaan.

Het gaat verspilling van grondstoffen (hout) tegen, het is kostenbesparend (slechts 1 keer een uitgave), het creëert voorwerpen met emotionele waarde (niemand raakt gehecht aan een Ikea-kast), er onstaan 'familiestukken'...

Maar voor mijn part koopt iedereen om het half jaar een nieuw interieur, al vind ik het wel jammer van de daarvoor gebruikte (verspilde) grondstoffen.

Citaat:
Ik ben nogal van het idee boompje groot plantertje dood.
Ik ben dat ook altijd geweest maar na de dood van mijn ouders en grootouders was ik telkens toch blij dat er wat van die 'familiestukken' in de erfenis zaten.

Het is misschien stom maar ik voel me goed bij de kast van mijn grootouders (ik heb daar nooit een andere kast geweten) die nu in mijn living staat.

Dus ik probeer ook zo'n dingen voor de kinderen na te laten maar heb ze ook altijd verteld dat, wanneer ze die dingen niet willen, ze die nadien ook gewoon weg mogen gooien of verkopen.
En hoewel ze nu zeggen dat ze dat waarschijnlijk ook gaan doen, ik ben er bijna zeker van dat ze die spullen (als ik nog lang genoeg leef, hout vasthouden) nadien gaan koesteren.

Ieder zijn ding eh? Bij ons ziet de living er al jaar en dag hetzelfde uit en ik vind dat goed. Dat maakt van mijn huis een 'thuis'. Ik zou niet kunnen leven in een huis met een interieur dat elk jaar verandert.
Op dat punt ben ik van de 'ouwe stempel'.

Maar dat is een kwestie van smaak eh?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be