Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 december 2017, 23:53   #1
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard De joint family

Citaat:
http://www.ohmnet.nl/spiritualiteit/...r-eenzaamheid/

Traditioneel India en modern Nederland verschillen fundamenteel van elkaar, niet alleen qua religie, klimaat en straatbeeld, ook de maatschappij is op een andere manier opgebouwd. Bijvoorbeeld de wijze waarom de mensen in India samen leven; vooral in de landelijke gebieden woont men met het gehele gezin bij elkaar, dit wordt een ‘joint family’ genoemd. Hierbij woont het hele gezin, met al zijn generaties bij elkaar onder leiding van het hoofd van het gezin, de oudste man. Al het geld gaat in één gezamenlijke pot, en al het bezit wordt gezamenlijk beheert.

In Nederland wonen wij anders samen; wij leven graag onafhankelijk: de kinderen gaan het huis uit wanneer ze gaan studeren en bouwen al snel een zelfstandig leven op. Een joint family systeem klinkt ouderwets en achterhaald, maar is dit wel zo? Wat heeft het systeem voor voordelen te bieden, en wat kunnen wij Nederlanders leren van de waarden van het traditionele ‘joint family’ systeem?

Ten eerste zorgt het voor sociale zekerheid, zeker voor de kinderen en de oudere mensen van het gezin. Alle lasten worden gedragen, niemand draait ergens alleen voor op. Ook worden de emotionele lasten gedragen, want eenzaamheid zal met zoveel mensen in één huis niet snel voorkomen. Het is dus een goed ‘support system’. Omdat het bezit gedeeld is, zijn financiële uitgaven voor een groot gezin veel lager dan wanneer iedereen apart diezelfde uitgave zou moeten doen. Denk aan gezamenlijke boodschappen, of een nieuwe TV. Met alle inkomsten gebundeld sta je veel sterker dan wanneer je het allemaal in je eentje moet rooien.

Maar er zijn natuurlijk ook nadelen, want wanneer je met heel veel mensen in één huis woont gaat dit niet altijd over rozen. Je zal je persoonlijke wensen en dromen opzij moeten schuiven voor het belang van de familie. Je leeft niet autonoom maar je leeft volgens de regels van het hoofd van de familie. Dit kan zorgen voor frustraties en vijandigheden binnen het gezin.

Niet alleen in Nederland, maar ook in India staat dit systeem onder druk. Economische veranderingen hebben invloed op de mindset van mensen, men wil graag materiële welvaart ook voor zichzelf verwezenlijken. Het succes van diens carrière zorgt er voor dat men meer individualistisch wordt en graag op zichzelf wil wonen. Dit is prima voor de jonge, succesvolle, gedreven mensen. Maar voor mensen die niet zo goed meekomen, omdat ze bijvoorbeeld te oud zijn om goed voor zichzelf te zorgen is deze situatie verre van ideaal, vooral niet als ze zonder directe familie in een sociaal isolement terecht komen.

Volgens een onderzoek zouden in Nederland zo’n drie miljoen mensen zeer eenzaam zijn.[1] Dit kan zorgen voor grote problemen, want eenzaamheid heeft grote invloed op de fysieke en mentale gezondheid van mensen. Thuiszorg en bejaardenhuizen kosten de staat ook nog eens veel geld, en denk ook aan de medische kosten die stress en depressie met zich meebrengen.

Als je deze nadelen onder elkaar zet kun je je afvragen of het Indiase joint family systeem nou zo achterhaald en beperkend is. Ik weet het, lastig voor ons is om onze zelfstandigheid op te moeten geven, maar is dit niet een kleine prijs om te betalen? Ik denk dat veel mensen het er over eens zullen zijn dat familie en vrienden om je heen meer bijdragen aan je levensgeluk dan rijkdom en een goede baan. Een joint family systeem invoeren in Nederland is waarschijnlijk wat veel gevraagd. Maar we kunnen er wel wat van leren.

Sanne Veel
'Modern Nederland' en 'modern Belgie' zijn wel met elkaar te vergelijken.
Ik denk dat er minder individualisme moet zijn in onze contreien. Al die zelfontplooiing gaat ten koste van waardevolle relaties, geluk en algemeen welzijn. Maar de hoofden van zo'n 'joint family' dienen natuurlijk sterke, inzichtsvolle karakters te zijn, want als ze dat niet zijn.... nou pech, dan moet je leren een toontje lager te zingen, 2de viool te spelen of toch proberen je wensen (er)kenbaar te maken.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 19 december 2017 om 23:57.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 23:57   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
'Modern Nederland' en 'modern Belgie' zijn wel met elkaar te vergelijken.
Ik denk dat er minder individualisme moet zijn in onze contreien. Al die zelfontplooiing gaat ten koste van waardevolle relaties, geluk en algemeen welzijn. Maar de hoofden van zo'n 'joint family' dienen natuurlijk sterke, inzichtsvolle karakters te zijn, want als ze dat niet zijn.... nou pech, dan moet je zelf maar leren een toontje lager te zingen of 2de viool te spelen.
Een dagje in de sloppenwijken van Bombay en je ziet hoe heel veel armen compleet aan hun lot wordt overgelaten. Ik zie dus niet onmiddellijk op welke manier de Indische samenleving een voorbeeld voor ons zou kunnen zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 00:00   #3
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een dagje in de sloppenwijken van Bombay en je ziet hoe heel veel armen compleet aan hun lot wordt overgelaten. Ik zie dus niet onmiddellijk op welke manier de Indische samenleving een voorbeeld voor ons zou kunnen zijn.
Die zitten dan in een armoedig joint family systeem, denk ik. Je moet toch nog wel wat gelukkig zijn om je niet van kant te maken in zo'n wijk.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 00:02   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Die zitten dan in een armoedig joint family systeem, denk ik. Je moet toch nog wel wat gelukkig zijn om je niet van kant te maken in zo'n wijk.
De notie "lot" speelt een enorme rol in het hindoeïsme.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 02:42   #5
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Die zitten dan in een armoedig joint family systeem, denk ik. Je moet toch nog wel wat gelukkig zijn om je niet van kant te maken in zo'n wijk.
In Malaysia/Singapore/Indonesia vliegt zulk een familie rap den bak in. Of erger.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 06:47   #6
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.762
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
In Malaysia/Singapore/Indonesia vliegt zulk een familie rap den bak in. Of erger.
In de gevangenis omdat men arm is ?

Dat lijkt me een verhaal van de kloten van de schoof...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 07:06   #7
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
In de gevangenis omdat men arm is ?
Dat lijkt me een verhaal van de kloten van de schoof...
Joint Family, smartie... slaap maar voort, 't is te vroeg voor jou.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 07:29   #8
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Die solidariteit merk je vooral in samenlevingen die armlastiger zijn. Het is een manier van overleven. Hoe meer solidair hoe armer. Dat individualisme is dus eigenlijk een luxeprobleem.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 09:02   #9
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
'Modern Nederland' en 'modern Belgie' zijn wel met elkaar te vergelijken.
Ik denk dat er minder individualisme moet zijn in onze contreien. Al die zelfontplooiing gaat ten koste van waardevolle relaties, geluk en algemeen welzijn. Maar de hoofden van zo'n 'joint family' dienen natuurlijk sterke, inzichtsvolle karakters te zijn, want als ze dat niet zijn.... nou pech, dan moet je leren een toontje lager te zingen, 2de viool te spelen of toch proberen je wensen (er)kenbaar te maken.
Onze onafhankelijkheid is een rechtstreeks gevolg van het feit dat we het in België gigantisch goed hebben. De enige reden waarom een joint family succes heeft is wegens financiële onzekerheid.

Ik verkies dan toch onze welvaartstaat.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be