Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Democratie.NU
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Democratie.NU De leden van Democratie.Nu vormen een onafhankelijke en politiek ongebonden burgerbeweging die ijvert voor de invoering van het Bindend Referendum Op Volksinitiatief (BROV). Met dat direct-democratisch instrument kan de bevolking rechtstreeks beslissen, ook tégen de wil van de politici in.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 februari 2007, 22:22   #1
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard Abortus-referendum in Portugal toch spannend

Het abortusreferendum in Portugal (11 februari) wordt misschien toch nog spannend.

De ‘Sim’ heeft al die maanden een ruime meerderheid gehad in de peilingen, maar die is de laatste tijd afgekalfd. Momenteel staat het volgens de peilingen 54/46.

De inzet is de depenalisatie van abortus gepleegd voor de tiende week van de zwangerschap.

In 1998 was er ook een referendum, met een opkomst van slechts 32%, en de Não won toen op het nippertje, hoewel alle peilingen een winst voor Sim voorspelden. Nu liggen de kaarten anders dan toen, want ditmaal heeft de regering aangekondigd het meerderheidsbesluit sowieso te zullen respecteren, zonder rekening te houden met de niet-stemmers.


Momenteel is abortus slechts in uitzonderlijke omstandigheden (misvormde foetus, verkrachting, levensgevaar voor de moeder) toegestaan in Portugal, en de ‘codigo deontologico’ van de geneesheren is nog strenger dan de wet.



De kerk roept op om Não te stemmen: “...omdat we het menselijk leven beschouwen als het fundamentele en prioritaire recht, roepen we alle christenen op, en allen die oog hebben voor het drama dat abortus is, om NEE te stemmen en door te gaan met het steunen van de initiatieven ter bescherming van zwangere vrouwen en kinderen in gevaar (... porque consideramos a vida humana como o direito fundamental e prioritário, apelamos a todos os cristãos e �*s pessoas sens�*veis ao drama do Aborto, a que votem NÃO e continuem a apoiar as obras de protecção �*s mães grávidas e �*s crianças em risco.”.

http://www.nao-obrigada.org/
http://www.evangelizatio.org/portale...ali.php?id=383
http://www.euvotosim.org/

youtube voorstanders:
http://www.youtube.com/watch?v=k4B1d_S1cG4
http://www.youtube.com/watch?v=5Ya0lBy1aTY
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2007, 23:37   #2
Dycore
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Locatie: Mare Mortum
Berichten: 5.231
Standaard

Blijkbaar niet zo spannend...
Zet die zever in het vervolg bij religie en levensovertuiging. Daar zul je meer reactie krijgen, vrees ik.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2007, 23:38   #3
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
baseballpolitieker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 10.530
Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Zijn de sim voor of tegen abortus? Voor vermoed ik of vergis ik mij?
__________________
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2007, 23:55   #4
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Laat ons hopen dat ze verstandig zijn en voor stemmen. Alsof het strafbaar maken van abortus het voorkomt... niets erger dan clandestiene abortussen. Weeral eens een thema waar de kerk hopeloos achter de feiten aanholt.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2007, 23:58   #5
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Laat ons hopen dat ze verstandig zijn en voor stemmen. Alsof het strafbaar maken van abortus het voorkomt... niets erger dan clandestiene abortussen. Weeral eens een thema waar de kerk hopeloos achter de feiten aanholt.

Mee eens. Zijn er geen EU richtlijnen?
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 00:05   #6
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Zijn er geen EU richtlijnen?
Nee.

Laatst gewijzigd door Edina : 9 februari 2007 om 00:05.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 00:38   #7
Dycore
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 januari 2007
Locatie: Mare Mortum
Berichten: 5.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Mee eens. Zijn er geen EU richtlijnen?
Behoort tot de nationale bevoegdheden. EU heeft daarin niets te zeggen.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 01:07   #8
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Zijn de sim voor of tegen abortus? Voor vermoed ik of vergis ik mij?
Niemand is voor abortus. Abortus is altijd een (groot of klein) drama, het is namelijk geen voorbehoedsmiddel.
Sommige mensen zijn ervoor dat het legaal moet kunnen, zij zeggen dus 'ja' (sim). Aangezien het sowieso gebeurt, vinden de anderen dat het illegaal moet gebeuren. Met alle gevolgen op medisch en juridisch vlak voor de vrouw en de artsen.

De boutade luidt: abortus zou niet mogen moeten maar het moet mogen.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 08:06   #9
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Zijn de sim voor of tegen abortus? Voor vermoed ik of vergis ik mij?
Sim is ja voor de depenalisatie. De nee-stemmers zijn daartegen, en willen dus de huidige verbodsregeling behouden.

Volgens de peilingen had het 'ja'-kamp een hele poos plusminus 70%, maar die voorsprong kalfde af en omdat 'nee' bij het vorige referendum door de peilingen serieus werd onderschat, is de uitkomst dus weer onzeker.

Het referendum is voor mij interessant om volgende redenen:

- nagaan hoe ver de invloed van de kerk nog reikt. Die heeft nu met een paar verklaringen haar volle gewicht in de schaal geworpen.
- nagaan in hoeverre bij zo'n referendum het debat kwaliteitsvol verloopt, en in hoeverre dat een invloed heeft op het gedrag van de kiezers. Voor zover ik kan zien is zo'n referendum maatschappelijk zeer interessant. Het debat blijft niet beperkt tot een handvol parlementairen; iedere burger wordt aangesproken. Voor zover ik kon zien doet men in beide kampen zijn best om goed te argumenteren.
- nagaan in hoeverre de verklaring van de regering, dat zij de uitslag zou respecteren, de participatiegraad beïnvloedt. Het is geen Zwitsers systeem, met een bindend referendum op volksinitiatief; Portugal functioneert particratisch.

Over de inzet zelf heb ik geen duidelijke mening. Zoals hier ook al is opgemerkt is er niemand die abortus OK vindt. Ik ben geneigd om in zo'n kwesties nogal conservatief te zijn, maar anderzijds moet men zich ook inleven in de realiteit van allerhande pijnlijke situaties die kunnen ontstaan, waar eigenlijk geen goede uitwegen zijn, maar toch een beslissing moet worden genomen. En er zit natuurlijk ook direct een levensbeschouwelijk luik aan en op dat vlak kan de wet gewoon niets opleggen. Ik vraag me soms af, of men een maatschappij met betrekking tot zo'n vraagstukken niet gewoon in twee moet kappen: twee deelgemeenschappen, ieder met eigen regels. Maar dat leidt weer tot andere moeilijkheden.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 08:22   #10
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Mee eens. Zijn er geen EU richtlijnen?
tuurlijk, laat ons de EU bevoegd maken, ligt het nog verder af van de mensen, moet je zelfs met het volk geen rekening meer houden, democratische instelling heb je ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 08:36   #11
La Chunga
Minister
 
La Chunga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2006
Locatie: Waar ik me thuisvoel...Overal dus
Berichten: 3.534
Standaard

Abortus = vrouwenzaak. Laat hen beslissen. Althans mijn idee.
__________________
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 09:48   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Laat ons hopen dat ze verstandig zijn en voor stemmen. Alsof het strafbaar maken van abortus het voorkomt... niets erger dan clandestiene abortussen. Weeral eens een thema waar de kerk hopeloos achter de feiten aanholt.
???

Denkt u nu echt dat abortus iets "vernieuwends" is en dat het een daad van oubolligheid is om zich daar tegen te verzetten?

Abortus is zo oud als de mens, net als moord, hoererij, misdaad, enzovoort. Voorkomen de bestaande wetten dat er overvallen, schietpartijen, moorden... gebeuren? Neen, toch bestaan de wetten omdat men nu een ethische beginselen wil vooropstellen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 09:49   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Abortus = vrouwenzaak. Laat hen beslissen. Althans mijn idee.
?

U geeft dus iemand het recht te oordelen over het leven van iemand anders. 't Onschuldige ongeboren leven wordt blijkbaar in de weegschaal van iemands oordeel gelegd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 10:53   #14
Nussbaum
Burgemeester
 
Nussbaum's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 januari 2005
Berichten: 546
Standaard

Ik denk dat de tijden verandert zijn en veel argumenten voor arbortus gaan niet meer op. Bijvoorbeeld vroeger was het zo dat de maatschappij neerkeek op vrouwen die ongetrouwt zwanger werden, echter de laatste dertig jaar is dit drastisch veranderd. Vroeger had men de middelen niet om zwangerschap door preventie te voorkomen, ook dat is inmiddels veranderd. Nu wat het ongemak van de zwangerschap betreft, uit ervaring weet ik dat als je zwanger bent je gewoon door kan werken tot de zesde tot zevende maand, voor de laatste drie maanden krijgt je dan verlof. Moet een kind nu sterven voor die drie maanden? Ik vindt het egoisme daarvan onvoorstelbaar.

Uiteraard uitzondering voor de voordehandliggende redenen, iedereen kent ze wel, en als men het kind echt niet wil of kan opvoeden moet de mogelijkheid van adoptie beschikbaar zijn. Abortus is mijnsinziens een ouderwets middel en ik hoop dat Portugal vooruitstrevend genoeg is om tegen legalisatie te stemmen.

Laatst gewijzigd door Nussbaum : 9 februari 2007 om 10:59.
Nussbaum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 14:16   #15
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Denkt u nu echt dat abortus iets "vernieuwends" is en dat het een daad van oubolligheid is om zich daar tegen te verzetten?
Waar haal je het idiote idee vandaan dat ik abortus al iets vernieuwends beschouw? De depenalisatie ervan is daarentegen wel degelijk vernieuwend voor Portugal en ook absoluut noodzakelijk. Onder meer omdat een verbod het toch niet verhindert en een verbod dus alleen leidt tot clandestiene abortussen met alle gevolgen vandien. Door het verboden te houden, hol je dus inderdaad achter de feiten aan.

Citaat:
Abortus is zo oud als de mens, net als moord, hoererij, misdaad, enzovoort. Voorkomen de bestaande wetten dat er overvallen, schietpartijen, moorden... gebeuren? Neen, toch bestaan de wetten omdat men nu een ethische beginselen wil vooropstellen.
Die ethische bezwaren zijn er altijd al geweest. Die zijn niet nieuw. Dankzij de wetenschap zijn die echter achterhaald. Embryo's en jonge foetussen hebben geen bewustzijn. En het overgrote deel van de vrouwen die een abortus ondergaat, gaat daar echt niet licht over hoor! De vergelijkingen die je maakt slaan dan ook op niets.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 14:33   #16
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Sinds recent ben ik gekant tegen abortus, maar het is me penalisering niet waard.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 14:37   #17
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nussbaum
Nu wat het ongemak van de zwangerschap betreft, uit ervaring weet ik dat als je zwanger bent je gewoon door kan werken tot de zesde tot zevende maand, voor de laatste drie maanden krijgt je dan verlof. Moet een kind nu sterven voor die drie maanden? Ik vindt het egoisme daarvan onvoorstelbaar.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 14:40   #18
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
sex = vrouwenzaak. Laat hen beslissen. Althans mijn idee.
De gevolgen zijn iets anders...
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 14:46   #19
HFV
Partijlid
 
HFV's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2006
Berichten: 230
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Abortus = vrouwenzaak. Laat hen beslissen. Althans mijn idee.
Vrouwenzaak?
Welk recht heeft de drager van een vrucht om zijn kans op leven af te nemen?
__________________
Wij zijn geen nationalistische solidaristen, ook geen solidaristische nationalisten, maar wel nationaalsolidaristen. Dat wil zeggen, dat bij ons Nationalisme en Solidarisme één geworden zijn; één zodanig dat het ene zonder het andere voor ons niet meer bestaat." - Joris van Severen
HFV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2007, 14:47   #20
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter
 
ministe van agitatie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
?

U geeft dus iemand het recht te oordelen over het leven van iemand anders.
1) In eerste instantie absoluut over haar eigen leven en haar eigen lichaam. Het is zéker niet aan mannen om te beslissen wat vrouwen met hun vruchtbaarheid mogen of moeten doen.

2) Een foetus of jong embryo is geen levend wezen, het is niet autonoom. Het maakt deel uit van het lichaam van de vrouw en het is dus aan haar om daarover te beslissen.

3) Er bestaan geen voorstanders van abortus. De enige tegenstelling is die tussen voorstanders van een legale en voorstanders van illegale abortus. Hoe je van dat laatste voorstander kan zijn, vind ik onbegrijpelijk. Want laat ons duidelijk zijn: legaal of illegaal, als een vrouw het nodig vindt, zal ze het toch laten doen. Dus beter onder de beste medische, psychische en juridische omstandigheden.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be