Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 juni 2009, 20:33   #1
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard Limits to Growth

Het welbekende rapport van de club van Rome over de grenzen van de groei wordt in een nieuw rapport vergeleken met de reele evolutie van de voorbije 30 jaar (1970 - 2000). Het rapport van de club van Rome verscheen in 1972.
Herinneren we er aan dat weinig mensen beseffen wat exponentiele groei betekend. bv Elk jaar 7% meer dan vorig jaar geeft een verdubbeling na 10 jaar. Of dat nu over bevolking gaat of energiegebruik.
De projectie van de club van Rome liep tot 2100. 30 jaar is volgens mij al een relevante periode om de studie te beoordelen.

http://www.csiro.au/files/files/plje.pdf

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 4 juni 2009 om 20:39.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 10:50   #2
Andy
Minister-President
 
Andy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3.845
Standaard

Ziet er erg interessant uit. Ik zal het een van de komende dagen eens rustig doorlezen. Bedankt om het hier te posten.
__________________
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 10:59   #3
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.622
Standaard

knap!, ga ik zeker lezen
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 16:37   #4
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Het welbekende rapport van de club van Rome over de grenzen van de groei wordt in een nieuw rapport vergeleken met de reele evolutie van de voorbije 30 jaar (1970 - 2000). Het rapport van de club van Rome verscheen in 1972.
Herinneren we er aan dat weinig mensen beseffen wat exponentiele groei betekend. bv Elk jaar 7% meer dan vorig jaar geeft een verdubbeling na 10 jaar. Of dat nu over bevolking gaat of energiegebruik.
De projectie van de club van Rome liep tot 2100. 30 jaar is volgens mij al een relevante periode om de studie te beoordelen.

http://www.csiro.au/files/files/plje.pdf

Paul
Oud nieuws die ik al jaren ken. De groene beweging stelt het BBP al langer in vraag en wil niet meer uitgaan van zo'n uitgangspunt dat dat het welvaartpeil zo omhoog zal helpen! Het verhaaltje van de groei is uit. Het mooiste voorbeeld is de autoindustrie in het Westen. Of het heeft alvast zijn beste tijd gehad. Als we met het systeem van voor de crisis verder blijven doen zullen we onvermijdelijk in de problemen komen in verband met voedsel, energie, uitstoot en uitroeiing van planten en dieren. De lijst van bedreigde diersoorten neemt met de dag toe. We hebben nood aan een andere economie. Waarin verstandig word geconsumeerd en geproduceert.

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 5 juni 2009 om 16:43.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 16:49   #5
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Waarin verstandig word geconsumeerd en geproduceerd.
Concreet graag. Dank u.
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 23:52   #6
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Het welbekende rapport van de club van Rome over de grenzen van de groei wordt in een nieuw rapport vergeleken met de reele evolutie van de voorbije 30 jaar (1970 - 2000). Het rapport van de club van Rome verscheen in 1972.
Herinneren we er aan dat weinig mensen beseffen wat exponentiele groei betekend. bv Elk jaar 7% meer dan vorig jaar geeft een verdubbeling na 10 jaar. Of dat nu over bevolking gaat of energiegebruik.
De projectie van de club van Rome liep tot 2100. 30 jaar is volgens mij al een relevante periode om de studie te beoordelen.

http://www.csiro.au/files/files/plje.pdf

Paul
Cool, zeker eens doornemen.

Op 't eerste snelle zicht (grafiekskes achteraan) ziet het ernaar uit dat de mannen en vrouwen van de Club van Rome over het algemeen stevig gelijk hadden/hebben.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2009, 09:32   #7
Buyck Ruben
Parlementslid
 
Geregistreerd: 9 mei 2007
Berichten: 1.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Concreet graag. Dank u.
Cradle to cradle

LINK: http://nl.wikipedia.org/wiki/Cradle_to_cradle
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2009, 12:03   #8
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Citaat:
Het boek richt zich specifiek op ontwerpers, voor 'gewone' lezers geeft het geen concrete aanwijzingen.
Citaat:
C2C is een 'technical fix' en suggereert dat we onze levensstijl niet hoeven te veranderen.
Citaat:
De River Rouge-autofabriek van Ford moest verlaten worden omdat de grond te ernstig vervuild was. Op deze plek hebben Braungart en McDonough een nieuwe fabriek neergezet die de grond en de rivier zuivert, habitat voor vogels creëert en toch auto's maakt.
Verlaten ?
Er wordt nog steeds dit gemaakt:


Ik moet nu wel zeggen dat 't levende groene dak een hele knappe constructie is.

Citaat:
Een auto die daar gemaakt zou kunnen worden is de Ford Model U. Alle materialen in deze auto zijn biologisch afbreekbaar of zonder kwaliteitsverlies herbruikbaar in technische producten. De banden trekken schadelijke deeltjes aan op de weg, en geven bij slijtage voeding af voor de berm. Uit de uitlaat komt schoon water. Deze auto is (nog) niet in productie.
Model U loopt op 'hydrogen internal combustion'. En (blah) niet eens op het principe van de Fuel cell. Het winnen van waterstof in grote massa's is met de huidige technieken niet conform 'c2c' realiseerbaar. Het probleem wordt hier eenvoudig weg verplaatst. Het gaat niet op om een motor op waterstof te bouwen zonder het probleem van waterstof winning op te lossen. Het zelfde voor elektrische auto's natuurlijk.

Maar goed, men heeft z'n goede wil getoond, en gaat dan lustig door met 't bouwen van grote robuuste american dream trucks.
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 15:31   #9
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.136
Standaard

Understanding exponential growth: Are humans smarter than yeast?
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 17:34   #10
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Veel geblaat, weinig wol.

Weer typische geklaag van mensen die bij gebrek aan economische inzichten het enige effect waar ze van gehoord hebben als problematisch gaan beschouwen: groei.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 22 juli 2009 om 17:40.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 17:48   #11
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Veel geblaat, weinig wol.

Weer typische geklaag van mensen die bij gebrek aan economische inzichten het enige effect waar ze van gehoord hebben als problematisch gaan beschouwen: groei.
Kwalitatieve groei is inderdaad geen probleem. Maar wie zegt dat kwantitatieve exponentiele groei geen probleem is heeft denkelijk nog nooit ingezien wat verdubbeling eigenlijk betekend. En elke groei die bv in procenten van vorig jaar gegeven wordt is exponentiele groei. Een bevolking die groeit met 7% per jaar is verdubbeld in 10 jaar.

http://www.youtube.com/watch?v=F-QA2...eature=related


Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 18:10   #12
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

*sigh*
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 18:19   #13
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
*sigh*
Prima, houden zo

wikipedia:

Citaat:
A sigh is an exhalation of air, arising from tiredness or emotion.
Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 18:27   #14
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.136
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
*sigh*
Het verhaal van Paaseiland:
When the first humans arrived on the island, there were abundant
resources to support the small population. The human population increased
dramatically. There were no predators to cull the population. The
population continued to grow until it eventually overshot
the island carrying capacity.

After overshoot, most of the population starved. Apparently,
they even turned on each other, sometimes resorting to cannibalism.
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 18:29   #15
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.136
Standaard

Growth of worldwide human population (afbeelding).
Het verhaal van Paaseiland?
.
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 22 juli 2009 om 18:30.
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 19:15   #16
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Ik gebruik dat voorbeeld van het Paaseiland ook graag omdat het kan gezien worden als een micro-wereld en waartoe ongebreidelde groei van het menselijke ras (in de eerste plaats) kan leiden. And quite frankly, ik zie niet veel verschil met de mentaliteit vandaag de dag. Het voorbeeld komt overgens oorspronkelijk uit de documentaire "The planet" - een aanrader overgens. Deze film laat je toe alles in zijn perspectief te zien, je ziet het hele plaatje.

Anyway, het spreekt voor zich dat het huidige systeem van groei en louter kortzichtig winstbejag - zonder ook maar even stil te staan bij de gevolgen - op termijn onhoudbaar is. In het ideale geval moeten gemaakte produkten een gesloten kringloop zijn. Bij ontwerp en aanmaken wordt reeds rekening gehouden met de latere ontmanteling en recyclage (materiaalkeuze, ontwerp eenvoudige demontage, enz ) zoals dat nu reeds met auto's gedeeltelijk gebeurt. Maar het moet nog veel verder gaan.

De huidige "wegwerp" maatschappij is compleet achterlijk en laat diepe sporen na wereldwijd. Dit is verontrustend, zeker als rekening houdend met de toename van de bevolking die on nog te wachten staat en de landen die zich nog economisch moeten gaan ontwikkelen.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 22 juli 2009 om 19:16.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 19:55   #17
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

http://www.guardian.co.uk/environmen...dise-into-dump

http://en.wikipedia.org/wiki/Great_P..._Garbage_Patch
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 20:01   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ik gebruik dat voorbeeld van het Paaseiland ook graag omdat het kan gezien worden als een micro-wereld en waartoe ongebreidelde groei van het menselijke ras (in de eerste plaats) kan leiden.
Over het Paaseiland had ik iets anders gehoord.
http://en.wikipedia.org/wiki/Easter_Island

Het blijkt vooral hun cultus met die grote beelden te zijn die ervoor gezorgd heeft dat men alle bomen heeft omgekapt. Maar er zijn nog veel andere redenen voor de ondergang van Paaseiland, cfr het wiki artikel.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2009, 21:18   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Over het Paaseiland had ik iets anders gehoord.
http://en.wikipedia.org/wiki/Easter_Island

Het blijkt vooral hun cultus met die grote beelden te zijn die ervoor gezorgd heeft dat men alle bomen heeft omgekapt. Maar er zijn nog veel andere redenen voor de ondergang van Paaseiland, cfr het wiki artikel.
Idd, daar staan al heel andere redenen in.

Ik zie ook dat het paaseiland zelfs iets groter is als Brussel HG, in 1722 hadden ze maar 2000 �* 3000 inwoners na het begin van kolonisatie vh eiland, en dat na 500-1000 jaar of meer ?
Dus ze hadden wel degelijk hun bevolkingsgroei "onder controle" denk ik.

Citaat:
Contemporary to the arrival of the first settlers of Hawaii, 300-400 CE was published as a date for initial settlement of Easter Island. Although some scholars argue for initial settlement of 700-800 CE, there is an on-going study by archaeologists Terry Hunt and Carl Lipo that states: “Radiocarbon dates for the earliest stratigraphic layers at Anakena, Easter Island, and analysis of previous radiocarbon dates imply that the island was colonized late, about 1200 CE. Significant ecological impacts and major cultural investments in monumental architecture and statuary thus began soon after initial settlement.”[11]

The first recorded European contact with the island was on April 5 (Easter Sunday) 1722 when Dutch navigator Jacob Roggeveen visited the island for a week and estimated there were 2,000 to 3,000 inhabitants on the island.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 juli 2009 om 21:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2009, 17:25   #20
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Right, wel ik weet het niet. Het punt is dat de mens in staat is zichzelf te vernietigen door het stellen van verkeerde prioriteiten. En dat is vandaag de dag nog steeds het geval, vandaar de grote verdeelheid tussen de mensen onderling wanneer men ze met bepaalde probleemstellingen confronteert.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be