Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 november 2018, 06:12   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.577
Standaard Autospiegels straks niet meer verplicht door nieuwe Wegcode

Autospiegels straks niet meer verplicht door nieuwe Wegcode.

Citaat:
Auto’s moeten straks geen zij- of achteruitkijk-spiegels meer hebben. Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) schrapt dat wetsartikel in de nieuwe Wegcode en komt zo de autoconstructeurs tegemoet. Zij willen de buitenspiegels vervangen door camera’s, wat voor meer (fiets)veiligheid zorgt en (ietsje) beter is voor het brandstofverbruik.
Zo dan maar? Audi's Electric E-Tron Ditches Side-View Mirror.


Citaat:
Bellot kondigt nog een opmerkelijke wijziging aan. Hij verplicht chauffeurs straks ook om hun gordel te dragen bij het achteruitrijden. Vandaag geldt op die momenten geen wettelijke gordelplicht.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 20 november 2018 om 06:16.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2018, 07:58   #2
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.549
Standaard

Politie kan niet meer in één oogopslag zien of je 'spiegels' wel in orde zijn ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2018, 14:54   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.274
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Geen plek meer om de Blegische driekleur-hoesjes van jupi aan te binden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2018, 15:06   #4
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Autospiegels straks niet meer verplicht door nieuwe Wegcode.



Zo dan maar? Audi's Electric E-Tron Ditches Side-View Mirror.

Dikke onzin. Wij reden vroeger met achteruitkijk spiegels helemaal vooraan van de motorkap, geen dode hoeken en geen dure camera en beeldscherm nodig.
Daarnaast vraag ik mij af hoe ze het dan gaan oplossen voor auto's die met een bredere aanhanger of caravan rijden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2018, 15:08   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

-

Laatst gewijzigd door Micele : 20 november 2018 om 15:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2018, 15:10   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Dat trekt er al op:

Buiten:


Binnen:


In USA wachten ze nog op de wetsaanpassing, daarom de klassieke spiegels hier:

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=dP0vIH8r-tE


Laatst gewijzigd door Micele : 20 november 2018 om 15:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2018, 15:31   #7
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.513
Standaard

Is het vervangen van de achteruitkijkspiegel door iets dat gecompliceerder is en electriciteit nodig heeft niet eerder een milieu onvriendelijke achteruitgang omwille van voornamelijk esthetische redenen?
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2018, 15:49   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Is het vervangen van de achteruitkijkspiegel door iets dat gecompliceerder is en electriciteit nodig heeft niet eerder een milieu onvriendelijke achteruitgang omwille van voornamelijk esthetische redenen?
Hebben uw buitenspiegels geen electriciteit nodig? Raar.

Al aan de aerodynamica gedacht?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2018, 17:01   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.274
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hebben uw buitenspiegels geen electriciteit nodig? Raar.
Wat is er raar aan een buitenspiegel die geen elektriciteit nodig heeft om een spiegel te zijn?
Citaat:
Al aan de aerodynamica gedacht?
Dat is de enige reden waarom men spiegels zou willen vervangen door schermpjes.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2018, 17:11   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Die schermpjes zijn ook niet te fameus anders.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2018, 18:02   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wat is er raar aan een buitenspiegel die geen elektriciteit nodig heeft om een spiegel te zijn?

Dat is de enige reden waarom men spiegels zou willen vervangen door schermpjes.
Goede vraag, de mijne heeft genen elentriek nodig.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2018, 18:05   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.274
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Die schermpjes zijn ook niet te fameus anders.
Daar kan je jezelf sterk in vergissen. Een doorsnee smartphone schermpje is al HD, en 4K is ook al niet uitzonderlijk meer.
Het zijn geen hoogbejaarde LCD schermpjes meer waar men mee werkt hoor.

En dan blijft de vraag, hoe scherp/groot moet zo'n deur-spiegelschermpje zijn om de job te doen?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2018, 18:15   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Wat is er raar aan een buitenspiegel die geen elektriciteit nodig heeft om een spiegel te zijn?
Jij hebt dus nog een auto waarvan de spiegels niet electrisch verstelbaar zijn en niet verwarmd kunnen worden bij slechte (neerslag) en koude omstandigheden? Wat heb je aan een buitenspiegel waarmee je niet, of niets duidelijk kunt zien en inschatten? Het is dan geen spiegel meer hé.

Tiens, mijn bijna 30-jarige auto heeft dat standaard. Zonder zou ik niet meer willen. Bestaan die spiegels zonder bekabeling überhaupt nog bij nieuwe wagens?

Hier zelfs ene met een Saab 9-5 die geen aparte spiegelverwarming heeft, oude draad:
Citaat:
https://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=9118
Ik rij nu al geruime tijd met mijn 9-5 rond. Ben erg onder de indruk over alle comfort en slimmigheden, maar er is 1 ding dat ik echt als een ergernis ervaar: door de vorm van de buitenspiegels worden de spiegelglazen altijd heel snel nat als je in de regen rijdt. Door de luchtstroom worden de spiegels nog bijna sneller nat dan de voorruit.

Ik zet de achterruitverwarming dus constant aan om mijn spiegels te drogen, maar ik vind het een gemiste kans dat de spiegels niet los te verwarmen zijn. Beter nog zou zijn dat ze automatisch verwarmd worden zodra je de ruitenwisser aanzet of, bij jongere modellen, de regensensor de ruitenwissers doet bewegen.

Ik loop met de gedachte om zelf een relais in de voeding naar de spiegels te klussen, zodanig dat de vaste kant aan de spiegels vast zit en de wisselkant schakelt tussen normaal (ruitenwissers uit, relais in ruststand, voeding uit de originele voedingsdraad; de spiegels doen mee met de achterruit) en regen (ruitenwissers aan, relais klapt om en schakelt een extra permanente voeding naar de spiegels).
De Dacia Logan basismodellen hebben het niet, de Laureate-versie wel, oef.
https://www.dacia.be/media/e-brochur...e-nl_logan.pdf

Citaat:
Dat is de enige reden waarom men spiegels zou willen vervangen door schermpjes.
De enige reden? Blijkbaar niet, maar je moet wel de link in de draadstarter lezen.

Citaat:
“De zijspiegels van een auto zijn uiteraard niet goed voor de aerodynamica van de auto”, zegt Mark Pecquer, docent autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool. “Auto’s zonder zulke spiegels zullen dan ook iets minder verbruiken. Maar het veiligheidsaspect vind ik nog belangrijker, zijnde dat zeker in drukke steden er minder fietsers door de spiegel van een passerende wagen tegen de grond worden gesmakt.”

Nog voordelen: minder schadegevallen aan auto’s: je kunt de spiegel er niet meer afrijden bij het inrijden van een garage bijvoorbeeld
.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 november 2018 om 18:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2018, 20:10   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Daar kan je jezelf sterk in vergissen. Een doorsnee smartphone schermpje is al HD, en 4K is ook al niet uitzonderlijk meer.
Het zijn geen hoogbejaarde LCD schermpjes meer waar men mee werkt hoor.

En dan blijft de vraag, hoe scherp/groot moet zo'n deur-spiegelschermpje zijn om de job te doen?
Ik heb zo achteruitcamera met scherm dus.
Fameus is dat niet. En al zeker niet als het wat donker is of regent.

Maar uit ervaring weet ik dat jullie dat wel geweldig vinden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 11:34   #15
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.577
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dikke onzin. Wij reden vroeger met achteruitkijk spiegels helemaal vooraan van de motorkap, geen dode hoeken en geen dure camera en beeldscherm nodig.
Daarnaast vraag ik mij af hoe ze het dan gaan oplossen voor auto's die met een bredere aanhanger of caravan rijden.
Misschien bouwen ze aan de achterkant van de wagen nog wel camera's in?

Toen ik mijn rijexamen in een ver verleden aflegde vroeg een examinator: "Gebruikt u die echt allemaal de spiegels?"

Ik reageerde beleefd: "Ja meneer"

Spiegels zoals Audi dat ziet met ingebouwde camera ok geen probleem.

Een achteruitkijkspiegel weglaten uit de wagen lijkt mij dan weer niet echt verstandig of gaat men dat ook opvangen met een camera?

Of gaat men van het standpunt uit dat de achteruitkijkspiegel voor niets nodig is, zie bestelwagens/bussen waar er aan de achterkant zelfs geen ramen meer te zien zijn, gewoon dicht.

Ik hou aan de achteruitkijkspiegel in de zin van dat het echt geen overdreven optie is in het oog te houden wat het achterliggende verkeer in bepaalde gevallen allemaal uitsteekt.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 12:00   #16
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Misschien bouwen ze aan de achterkant van de wagen nog wel camera's in?

Toen ik mijn rijexamen in een ver verleden aflegde vroeg een examinator: "Gebruikt u die echt allemaal de spiegels?"

Ik reageerde beleefd: "Ja meneer"

Spiegels zoals Audi dat ziet met ingebouwde camera ok geen probleem.

Een achteruitkijkspiegel weglaten uit de wagen lijkt mij dan weer niet echt verstandig of gaat men dat ook opvangen met een camera?

Of gaat men van het standpunt uit dat de achteruitkijkspiegel voor niets nodig is, zie bestelwagens/bussen waar er aan de achterkant zelfs geen ramen meer te zien zijn, gewoon dicht.

Ik hou aan de achteruitkijkspiegel in de zin van dat het echt geen overdreven optie is in het oog te houden wat het achterliggende verkeer in bepaalde gevallen allemaal uitsteekt.
Ik heb zelf met vrachtwagens uitzonderlijk vervoer gereden.
Nu moet men mij eens vertellen hoe een camera geplaats kan worden zodat je alles aan je rechterkant in het oog kan houden bij het nemen van een bocht naar links of hoe je alles links in het oog kan houden bij het nemen van een bocht naar rechts als je met een combinatie op de baan zit ?
Ik ben akkoord, dat kan ook niet met spiegels.
Maar je bent op weg met een wagen van 190cm breed en trekt een caravan van 245cm breed.
De caravan steekt dus aan beide kanten 27,5cm buiten je wagen, de camera aan de achterkant kijkt enkel op de caravan.
Door je sleept rij je dus volledig blind voor wat er achter en naast je sleep gebeurd.
Daarnaast gebruiken veel mensen de binnenachteruitkijkspiegel om in de gaten te houden wat er op de achterbank gebeurd.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 16:53   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.274
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Jij hebt dus nog een auto waarvan de spiegels niet electrisch verstelbaar zijn en niet verwarmd kunnen worden bij slechte (neerslag) en koude omstandigheden?
Neen, ik heb geen wagen zonder elektrisch lieflafjes aan mijn buitenspiegels.
Citaat:
Wat heb je aan een buitenspiegel waarmee je niet, of niets duidelijk kunt zien en inschatten? Het is dan geen spiegel meer hé.
Bij mijn eerste wagens had ik zelfs geen mechanische binnenverstelling. Ik leef toch nog? En vuile spiegels, nu nog steeds een los ik dat op met een kwakje glasreiniger en een papiertje.
Citaat:
Tiens, mijn bijna 30-jarige auto heeft dat standaard. Zonder zou ik niet meer willen. Bestaan die spiegels zonder bekabeling überhaupt nog bij nieuwe wagens?
De Dacia Logan basismodellen hebben het niet, de Laureate-versie wel, oef.
Zoals ge zelf aangeeft, bij de basismodellen van de goedkopere wagens. Of is het misschien een dure optie bij de merken die voor zulke grappen bekend staan?
Citaat:
De enige reden? Blijkbaar niet, maar je moet wel de link in de draadstarter lezen.
Voor de fabrikant zijn kapotte buitenspiegels kassa-kassa. Dus daar doen ze het niet voor. Esthetisch, kan, het geeft een wagen die er slanker uitziet. Marketing heeft ook iets te zeggen in de hele heisa.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 17:03   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Bij mijn eerste wagens had ik zelfs geen mechanische binnenverstelling. Ik leef toch nog? En vuile spiegels, nu nog steeds een los ik dat op met een kwakje glasreiniger en een papiertje.
Niemand heeft het over vuile spiegels, als uw spiegels nat worden heb je er niets aan. Of poets jij die permanent aan 120 kmh?

Citaat:
Zoals ge zelf aangeeft, bij de basismodellen van de goedkopere wagens. Of is het misschien een dure optie bij de merken die voor zulke grappen bekend staan?
Je wijkt dus alweer uit. Te moeilijk voor jou toe te geven dat je aan natte spiegels niets hebt. Kun je beter zonder rijden. lol. Dure optie? Zelfs een Dacia L heeft het standaard, men is dan al ver gezakt...

Citaat:
Voor de fabrikant zijn kapotte buitenspiegels kassa-kassa. Dus daar doen ze het niet voor. Esthetisch, kan, het geeft een wagen die er slanker uitziet. Marketing heeft ook iets te zeggen in de hele heisa.
Sure.

Laatst gewijzigd door Micele : 21 november 2018 om 17:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 17:10   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.274
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Niemand heeft het over vuile spiegels, als uw spiegels nat worden heb je er niets aan. Of poets jij die permanent aan 120 kmh?
Als een buitenspiegel nat wordt, zal de lens van een camera dat ook wel kunnen nietwaar.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2018, 17:16   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als een buitenspiegel nat wordt, zal de lens van een camera dat ook wel kunnen nietwaar.
Ook die zijn verwarmd. Wat heb je er anders aan?
Citaat:
https://www.reddit.com/r/teslamotors...ach_autopilot/

Model 3 capable of defrosting each autopilot camera individually
Aja, ruitesproeiers zijn bij een deftige wagen ook verwarmd (hezelfde circuit als de buitenspiegels). Best nemen in landen waar het wel eens wintert...

Laatst gewijzigd door Micele : 21 november 2018 om 17:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be