Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 april 2014, 10:27   #21
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik dacht dat een dergelijke draad reeds bestond. Maar volgens de zoekfunktie dacht ik blijkbaar verkeerd.
Het onderwerp kwam echter wel als subdraad in andere draden aan bod.
Ik geef hierbij daarvan een bloemlezing.

Dat Koninklijk Besluit is inmiddels echter 76 jaar oud....!
Het lijkt mij dus tijd om dat eventjes te wijzigen in overeenstemming met de inmiddels gewijzigde kontekst ten opzichte van die waarin destijds dat KB tot stand kwam.

Persoonlijk vind ik namelijk niet dat men moet toegeven aan klischedenken vh. klootjesvolk. Het is nu net blauw/wit/rood dat verwerpelijk is omdat het werd opgelegd door de Franse bezetter, d�*t is nu net de kollaborateursvlag.
De Duitsers hebben de prinsenvlag niet opgelegd maar de Franse bezetter wel rood/blauw/wit.

Trouwens de Franse kleuren, hetzij omgekeerd, dat is een belediging voor de ganse Nederlandse natie inklusief mezelf als Volksnederlander....
Onbegrijpelijk dat Willem I destijds die kollaboratievlag overnam !
Een dikke flater van Willem om niet komaf te maken met die Franse tijd. Iets wat Nederland zo vlug mogelijk moeten herstellen.
De dictatoriale regimes, die ooit gepoogd hebben de Prinsenvlag te misbruiken, hebben nooit die vlag zelf uitgevonden. Het is de vlag die in de 16e eeuw ontstaan is tijdens de strijd van DE Nederlanden tegen de verenigde oppressie vanwege het Spaans Habsburgse regime en de Roomse Kerk. Dat was een strijd die zich zowel het hedendaagse Vlaanderen als in het huidige Nederland heeft afgespeeld. De Prinsenvlag is voor mij in de eerste plaats een vlag die symbool staat voor het streven naar vrijheid en zelfbeschikking. Ik weiger dan ook pertinent om mijn voorkeur voor deze vlag los te laten omdat toevallig een of ander ondemocratisch regime uit de 20e eeuw zich dat symbool onterecht toeëigende.

quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 10:27   #22
mauste
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Berichten: 975
Standaard

Hoed je voor mensen die achter vlaggen hollen: ze hebben hun extatische blik op oneindig en hun kritisch vermogen op nul.
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 10:31   #23
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Hoed je voor mensen die achter vlaggen hollen: ze hebben hun extatische blik op oneindig en hun kritisch vermogen op nul.
Je zevert. Elk volk dat streeft naar zelfbeschikking kiest voor dat soort symbool. Dat betekent volstrekt niet dat je automatisch en voortdurend, blind voor alle mogelijke fouten, verdwaasd achter de vlag aanloopt.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 11:03   #24
Tóraí
Lokaal Raadslid
 
Tóraí's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Locatie: Radenrepubliek Libertaristan
Berichten: 355
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
tegen de verenigde oppressie vanwege het Spaans Habsburgse regime en de Roomse Kerk.
Het Roomse element is daar pas tussen gekomen na de beeldenstorm, en dan nog steeds volledig vanuit Spaans initiatief. In dat opzicht is de Republiek ook geen haar beter geweest, zie de onderdrukking van de katholieken.
__________________
Ik verwerp mijn vroegere denkbeelden.
Tóraí is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 13:06   #25
mauste
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Berichten: 975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je zevert. Elk volk dat streeft naar zelfbeschikking kiest voor dat soort symbool. Dat betekent volstrekt niet dat je automatisch en voortdurend, blind voor alle mogelijke fouten, verdwaasd achter de vlag aanloopt.
Onder de door jou zo geprezen vlaggensymboliek werden miljoenen mensen de dood ingejaagd. Een met symbolen beladen gekleurde lap textiel maakt veel te heftige emoties los. En wie ongebreidelde emoties zegt, verwijst impliciet ook naar de triomf van het irrationalisme, pathos en geen logos.
De meeste symbolen die door vlaggen worden verondersteld uitgedragen te worden, zijn besmet door intolerantie en fanatisme.
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 13:19   #26
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tóra�* Bekijk bericht
Het Roomse element is daar pas tussen gekomen na de beeldenstorm, en dan nog steeds volledig vanuit Spaans initiatief. In dat opzicht is de Republiek ook geen haar beter geweest, zie de onderdrukking van de katholieken.
Protestanten (aanvankelijk zéér talrijk in Vlaanderen) werden door de Inquisitie met bosjes op de brandstapel gezet. Hoeveel katholieken werden door de protestanten in de fik gestoken? Er is slechts één pijnlijk gebeuren geweest: de moord op enkele katholieke priesters in Gorcum (die door Rome prompt "heilig" werden verklaard). Dat was al.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 13:21   #27
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Onder de door jou zo geprezen vlaggensymboliek werden miljoenen mensen de dood ingejaagd. Een met symbolen beladen gekleurde lap textiel maakt veel te heftige emoties los. En wie ongebreidelde emoties zegt, verwijst impliciet ook naar de triomf van het irrationalisme, pathos en geen logos.
De meeste symbolen die door vlaggen worden verondersteld uitgedragen te worden, zijn besmet door intolerantie en fanatisme.
Ok, beste "zuivere in de leer", poog dan een Europarlementariër te overtuigen om het gebruik van een vlag in de EU ten strengste te verbieden. Veel succes!
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 13:26   #28
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Protestanten (aanvankelijk zéér talrijk in Vlaanderen) werden door de Inquisitie met bosjes op de brandstapel gezet. Hoeveel katholieken werden door de protestanten in de fik gestoken? Er is slechts één pijnlijk gebeuren geweest: de moord op enkele katholieke priesters in Gorcum (die door Rome prompt "heilig" werden verklaard). Dat was al.
Elk onschuldig slachtoffer valt te betreuren, maar dat incident valt in het niet bij de talloze en grootschalige misdaden die het Spaanse regime in onze gebieden heeft veroorzaakt. 'Naarden', 'Leiden' en 'Haarlem' zijn daar nog immer aansprekende voorbeelden van (met honderden tot DUIZENDEN slachtoffer, in de Noordelijke Nederlanden.

Het 'Zuiden' heeft zo zijn eigen voorbeelden.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 14:18   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Hoed je voor mensen die achter vlaggen hollen: ze hebben hun extatische blik op oneindig en hun kritisch vermogen op nul.
Ontgaat u de symboliek achter een vlag?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 14:23   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Onder de door jou zo geprezen vlaggensymboliek werden miljoenen mensen de dood ingejaagd. Een met symbolen beladen gekleurde lap textiel maakt veel te heftige emoties los. En wie ongebreidelde emoties zegt, verwijst impliciet ook naar de triomf van het irrationalisme, pathos en geen logos.
De meeste symbolen die door vlaggen worden verondersteld uitgedragen te worden, zijn besmet door intolerantie en fanatisme.
Laten we dus maar gauw de Belgische driekleur naar het museum verbannen, nietwaar?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 15:20   #31
Tóraí
Lokaal Raadslid
 
Tóraí's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Locatie: Radenrepubliek Libertaristan
Berichten: 355
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Protestanten (aanvankelijk zéér talrijk in Vlaanderen) werden door de Inquisitie met bosjes op de brandstapel gezet.
Van de Spaanse overheid, alweer.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Er is slechts één pijnlijk gebeuren geweest: de moord op enkele katholieke priesters in Gorcum (die door Rome prompt "heilig" werden verklaard). Dat was al.
De martelaren van Roermond. De martelaren van Alkmaar. En dat betreft dan enkel nog de geestelijken.

Ik had het overigens over onderdrukking. Vergeet niet hoe de Calvinisten de Unie van Utrecht gekaapt hebben door Willems politiek van tolerantie te vernielen, en hoe eerder de Unie van Atrecht tot stond kwam uit afkeer tegen de Calvinistische excessen (in tegenstelling tot Luxemburg en Namen die sowieso aan de Spaanse kant stonden). Je bent de Pacificatie van Gent uit het oog verloren. Het was geen strijd van protestanten tegen Spanje, maar van Nederlanders, katholiek én protestant, tegen Spanje. Het zijn de Calvinistische hardliners die de grote breuk hebben veroorzaakt.
__________________
Ik verwerp mijn vroegere denkbeelden.

Laatst gewijzigd door Tóraí : 6 april 2014 om 15:22.
Tóraí is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 15:22   #32
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik dacht dat een dergelijke draad reeds bestond. Maar volgens de zoekfunktie dacht ik blijkbaar verkeerd.
Het onderwerp kwam echter wel als subdraad in andere draden aan bod.
Ik geef hierbij daarvan een bloemlezing.








Citaat uit het stuk met die bovenstaande link:

Dat Koninklijk Besluit is inmiddels echter 76 jaar oud....!
Het lijkt mij dus tijd om dat eventjes te wijzigen in overeenstemming met de inmiddels gewijzigde kontekst ten opzichte van die waarin destijds dat KB tot stand kwam.

Persoonlijk vind ik namelijk niet dat men moet toegeven aan klischedenken vh. klootjesvolk. Het is nu net blauw/wit/rood dat verwerpelijk is omdat het werd opgelegd door de Franse bezetter, d�*t is nu net de kollaborateursvlag.
De Duitsers hebben de prinsenvlag niet opgelegd maar de Franse bezetter wel rood/blauw/wit.

Trouwens de Franse kleuren, hetzij omgekeerd, dat is een belediging voor de ganse Nederlandse natie inklusief mezelf als Volksnederlander....
Onbegrijpelijk dat Willem I destijds die kollaboratievlag overnam !
Een dikke flater van Willem om niet komaf te maken met die Franse tijd. Iets wat Nederland zo vlug mogelijk moeten herstellen.

https://www.google.be/search?q=afbee...w=1920&bih=955


kies zelf maar
__________________
oerbelg

Laatst gewijzigd door Matonge : 6 april 2014 om 15:22.
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 19:14   #33
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Het heeft een tijdje geduurd maar u komt als geroepen en doet mijn eigenlijk niet eens zo profetische voorspelling alle eer aan.
http://forum.politics.be/showpost.ph...22&postcount=6
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 april 2014 om 19:21.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 19:23   #34
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tóra�* Bekijk bericht
Van de Spaanse overheid, alweer.


De martelaren van Roermond. De martelaren van Alkmaar. En dat betreft dan enkel nog de geestelijken.

Ik had het overigens over onderdrukking. Vergeet niet hoe de Calvinisten de Unie van Utrecht gekaapt hebben door Willems politiek van tolerantie te vernielen, en hoe eerder de Unie van Atrecht tot stond kwam uit afkeer tegen de Calvinistische excessen (in tegenstelling tot Luxemburg en Namen die sowieso aan de Spaanse kant stonden). Je bent de Pacificatie van Gent uit het oog verloren. Het was geen strijd van protestanten tegen Spanje, maar van Nederlanders, katholiek én protestant, tegen Spanje. Het zijn de Calvinistische hardliners die de grote breuk hebben veroorzaakt.
De Katholieken werden niet "onderdrukt" maar wél gediscrimineerd (naar onze huidige normen), in die zin dat ze hun erediensten niet publiek mochten uitoefenen maar in "besloten kring" (de zogezegde schuilkerken). Bovendien mochten ze een aantal openbare functies niet bekleden. Dat was natuurlijk niet mooi, maar ze werden tenminste niet in de gevangenis gegooid. Het lot van protestanten in het niet bevrijde (dus onder Spaans/Katholiek gezag gebleven gedeelte van de Nederlanden) was veel erger. Het bewijs ervan is dat, na 1585, er omzeggens geen protestanten in het huidige £vlaanderen nog overgebleven. Behalve een heel kleine kern tussen Geraardsbergen en Oudenaarde die zich kon handhaven dank zij het feit dat dit gebied in de zestiende eeuw nog sterk bebost was.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 22:18   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Katholieken werden niet "onderdrukt" maar wél gediscrimineerd (naar onze huidige normen), in die zin dat ze hun erediensten niet publiek mochten uitoefenen maar in "besloten kring" (de zogezegde schuilkerken).
Vandaag de dag geeft het woord een verkeerde indruk, net alsof men op de vlucht was voor de overheid. In werkelijkheid betekende het slechts "verscholen", dus verdoken aan de openbaarheid. Toch wist in die tijd iedereen waar de katholieken samenkwamen. Overheid incluis.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2014, 23:51   #36
Tóraí
Lokaal Raadslid
 
Tóraí's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Locatie: Radenrepubliek Libertaristan
Berichten: 355
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Katholieken werden niet "onderdrukt" maar wél gediscrimineerd (naar onze huidige normen), in die zin dat ze hun erediensten niet publiek mochten uitoefenen maar in "besloten kring" (de zogezegde schuilkerken). Bovendien mochten ze een aantal openbare functies niet bekleden. Dat was natuurlijk niet mooi, maar ze werden tenminste niet in de gevangenis gegooid.
Dat heet onderdrukking naar onze huidige normen. Heel wat meer dan louter iets van het type "don't ask, don't tell".

Geen overheidsambt, géén lidmaatschap van de gilden,

Bijgevolg is de Republiek en diens extremistisch Calvinisme dé factor van verdeeldheid in de Nederlanden, daar ze een één-religiestaat verkozen boven godsdienstvrije Nederlanden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het lot van protestanten in het niet bevrijde (dus onder Spaans/Katholiek gezag gebleven gedeelte van de Nederlanden) was veel erger.
En die onderdrukking vergoeilijk jij door af te komen met irrelevante onzin.Katholieke confessie stond niet gelijk aan Spaansgezind. Luxemburg, Limburg en Namen waren Spaansgezind, de Unie van Atrecht werd in het Spaanse Kamp gedreven door Calvinistische intolerantie.
__________________
Ik verwerp mijn vroegere denkbeelden.
Tóraí is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2015, 22:00   #37
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard


Het ontwerp komt niet van mij maar het is momenteel de avatar van Ernst Niessen en ik ben er wel aangenaam door verrast.
Bij de Prinsenvlag mis ik immers de heraldiek, maw de leeuw, die toch in de vlag van bijna alle vorstendommen der Nederlanden voorkwam. Bovendien zijn drie horizontale banden een beetje fantasieloos. Maar dit ontwerp getuigt van een fris, hedendaags, flashi design.

Het getuigt ook van een geslaagd kompromis: Noordnederlanders vinden er de kleuren van de Prinsenvlag in terug en de Vlamingen hun zwarte leeuw.

In de handen van de leeuw zou ik 17 pijlen plaatsen
zoals bij de generaliteitsleeuw, daarbij de eenheid der Nederlanden benadrukkend waarbij men lekker irredentistisch teruggrijpt naar een verleden met mooie grenzen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Generaliteitsleeuw

De grote witte vlakken onder- en bovenaan zouden eventueel geel kunnen worden en ter kompensatie daarvan kunnen de witte vlakken links en rechts wat groter worden. (Want het geel gaat spijtig genoeg een beetje verloren en daarmee ook de kleuren van de glorie en de tragiek van het heroïsche graafschap Vlaanderen dat de bakermat van de Nederlanden vormde en steeds de eerste stoten opving in de eeuwenlange strijd tegen de aarts- en erfvijand.)
Ofwel verdwijnt het wit volledig maar de zwarte leeuw krijgt een witte schaduw, een witte aura, wat een mooi kontrast vormt.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 februari 2015 om 22:16.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 03:06   #38
Troubadour
Parlementslid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 1.567
Standaard

Na de talloze Prins -en Leeuwenvlaggen eens wat anders geprobeerd. Meer gericht op Europa, met een silhouet van het land zodat iedereen, dus ook de rest van Europa, meteen ziet waar het om gaat. Eenvoudig qua opzet en uitvoering. Niet dat ik het nodig vind dat de Nederlanden uiteindelijk onder deze vlag gaan, dat zou gruwelijk zijn. Veel liever de Prinsenvlag. Maar ik zie dit als een duidelijkere (tijdelijke) vlag om campagne onder te voeren, én dan zeker internationaal.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Nederlanden2b.png‎
Bekeken: 426
Grootte:  42,7 KB
ID: 97300  


Laatst gewijzigd door Troubadour : 24 februari 2015 om 03:21.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 04:05   #39
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.930
Standaard

Weer zo'n bende identiteitshoeren...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2015, 09:21   #40
Spitting Image
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 januari 2015
Berichten: 7.459
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Weer zo'n bende identiteitshoeren...
Het zijn allemaal identiteitshoeren, behalve als het over moslims gaat. Die mogen hun identiteit zelfs opdringen door terreur.
Spitting Image is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be