Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 mei 2021, 14:28   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard Lekkende olietanks, een van de grootste stille natuurrampen in België

Wie betaald eigenlijk al die lekkende olietanks van pakweg *"10.000 Belgen"? (*witte cijfers)
Is dat wel allemaal inbegrepen in de stookoliefactuur?

Blijkbaar hebben ze nu een 26 milj €/jaar-oplossing die stille natuurramp sneller op te lossen vooraleer het nog erger wordt.

Citaat:
https://www.hln.be/binnenland/eigena...onds~aff032ff/

Eigenaars lekkende stookolietanks kunnen binnenkort terecht bij bodemsaneringsfonds

Minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) heeft een akkoord bereikt met de stookoliesector over de oprichting van het bodemsaneringsfonds Promaz.

Belgen met een lekkende stookolietank zullen via dat fonds een aanvraag kunnen doen voor een terugbetaling voor de sanering van vervuilde grond. "Dat is ook een uitstekende zaak voor de natuur", zegt Van der Straeten. Ook Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) is tevreden.

Laatste update: 07-05-21, 10:25 Bron: Belga

Zowat 10.000 Belgen hebben te maken met bodemverontreiniging door stookolie. De kost voor de opkuis wordt geschat rond de 50.000 euro, en kan oplopen tot 250.000 euro en meer als ook het grondwater verontreinigd is.

Terugbetaling

De eigenaars moesten de centen daarvoor in het verleden zelf ophoesten, maar kunnen nu door het fonds een aanvraag doen voor terugbetaling van de sanering van die vervuilde grond.

Dat is ook een goede zaak voor de natuur, zegt minister Tinne Van der Straeten (Groen). Door de dure factuur werden heel wat lekken niet gemeld. De minister schat dat daardoor de afgelopen jaren meer dan 25 miljoen liter stookolie gelekt is in de bodem. Lekkende tanks in kwetsbare natuur zullen prioritair worden gesaneerd omdat daar de milieuschade het grootst is.

Dit jaar nog operationeel

Het fonds, dat dit jaar nog operationeel zou moet zijn, heeft een budget van maximaal 512 miljoen euro voorzien voor 20 jaar, met een automatische stop van de inning bij het bereiken van het bedrag. De bovengrens wordt tussentijd geëvalueerd in functie van het regionale beleid inzake stookolie.

"Dit is één van de grootste stille natuurrampen in ons land die nu eindelijk wordt aangepakt", zegt minister Van der Straeten. "Mensen die al vele jaren vruchteloos wachten kunnen binnenkort aanvraag doen voor terugbetaling.”

Deurwaarders

Ook Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) is tevreden. Demir stuurde stuurde maandag nog deurwaarders met een ingebrekestelling naar de stookoliesector omdat die volgens haar weigerde werk te maken van het saneringsfonds. “Dat de sector nu tot inkeer lijkt te komen en eindelijk bereid lijkt te zijn haar verantwoordelijkheid op te nemen, is een positieve zaak. Als de daad effectief bij het woord gevoegd wordt, betekent dat goed nieuws voor talloze Vlaamse gezinnen die met een financieel drama opgezadeld dreigden te worden”, zegt Demir.

Op 18 mei is er nog een hoorzitting met de oliesectorfederaties in het Vlaams Parlement.

10 reacties

Jozef Van Schuerbeeck 4 uur geleden
Dit fonds wordt al jaren gespijsd door de verbruiker en heeft nog nooit geen cent uitgegeven. Het wordt tijd dat ze er aan beginnen. De laatste jaren zijn veel lekkende tanks blijven steken omdat de mensen terecht schrik hadden van het bedrag dat ze moesten ophoesten voor de sanering. Velen konden dit trouwens niet betalen. Vadertje Staat wordt weer eens wakker als het kwaad al is geschied. Nochtans mankeren we geen leiders, er zijn er een massa.


Peter Nols 15 uur geleden
250.000 euro en meer dat Vlaanderen voor zo'n je m'enfou particulier wil bijdragen. Die vervuilers worden toch liefdevoller aangepakt dan de milieubewuste zonnepaneeleigenaars.

Yvan Lissens 23 uur geleden
Jan Van Rompaey: "De staat" is wel elke belastingbetaler, ook diegene die geen stookolie gebruikt. Ik zie dus niet in waarom de staat hiervoor zou moeten opdraaien. wie vervuilt moet betalen en niet verwachten dat iemand anders de rekening wel zal delen.

Pat Van Oost 1 dag geleden
Begrijp het niet helemaal. Wie heeft die tanks in de grond laten steken en vraagt om die te vullen? Als mijn auto, diesel of olie lekt of te veel roet uitstoot en afgekeurd wordt mag ik dan ook rekenen op een premie om die te herstellen? Alles moet geregeld worden met fondsen en subsidies en dan verwonderd zijn dat de prijzen en onze belastingen de pan uit rijzen...

Laatst gewijzigd door Micele : 8 mei 2021 om 14:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2021, 08:50   #2
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Enige tijd geleden kwam een nieuwe buurman naast mij wonen. Het eerste wat hij deed is meteen de enkelwandige mazouttank vervangen door een nieuw exemplaar. Want hij wist hoeveel het zou kosten de bodem te saneren in geval van lekkage en koos dus meteen preventief om deze te vervangen teneinde lekkage te voorkomen.

Meer recentelijk kwam aan de andere zijde ook een nieuwe buur wonen. Deze opteerde ervoor om zijn enkelwandige mazouttank niet te vervangen, want - zo stelde hij, als er een lek is, dan wordt de sanering toch betaald door de overheid. Kortom, de stimulans om deze te vervangen is compleet weg - in tegenstelling tot bij de andere buur waar een andere regelgeving van toepassing was.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2021, 17:48   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.859
Standaard

Temeer daar stookolie als huisverwarmings-brandstof zeer stevig in het vizier ligt en enkel nog om juridisch-technische redenen nog niet helemaal verboden is....

Laatst gewijzigd door kelt : 4 juni 2021 om 17:48.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2021, 06:27   #4
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.630
Standaard

Demir (NV-A) wil dat de sector (de multinationals) opdraait voor de kosten. Van Der Straeten (Groen!) wil dat de gewone verbruiker ervoor opdraait en dat de prijs van stookolie wordt verhoogd. Bron.

Toen Van den Bossche indertijd stookolie subsidieerde omdat de 'armen' moeite hadden om zich te verwarmen heb ik de subsidie waar ik recht op had niet aangevraagd. Ik voelde me niet arm en ik voelde me ook niet goed bij het feit dat ik toen op stookolie verwarmde. Maar het is tekenend dat Van Der Straeten en Groen! die altijd de mond vol hebben over armoede hier nu weeral vooral de armere mensen gaan treffen want het zijn toch dikwijls zij die nog in oude huizen met oude verwarmingssystemen wonen.

En Demir neemt het hier weeral op voor de gewone mensen, tegen haar partij in want die was tijdens de vorige regering al van plan geweest om de prijsverhoging van Van Der Straeten ten voordele van de oliemultinationals goed te keuren.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 23 juni 2021 om 06:27.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be