Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Aftrekbare giften afschaffen ?
Ja. 6 60,00%
Neen. 4 40,00%
Ja nee maar ... 0 0%
Aantal stemmers: 10. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 januari 2018, 13:06   #1
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.549
Standaard Aftrekbare giften.

Waarom aftrekbare giften niet af schaffen ?

1. Ik denk niet dat er veel mensen minder gaan geven als ze de bedragen niet meer kunnen aangeven op hun belastingbrief.

2. Er zijn tal van verenigingen, ... waarbij je je afvraagt of het nu werkelijk nodig is dat de samenleving daaraan belastinginkomsten moet verliezen.

3. Waarom de ene vereniging in een bepaalde sector wel en de andere niet ? Waarom is steun aan dewereldmorgen aftrekbaar en die aan doorbraak of debron niet ?

...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 13:49   #2
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Ja.

Een gift doen is een eigen keuze. Ik zie niet in waarom de staat (en dus de andere belastingbetalers) moeten worden gedwongen om hiervoor onrechtstreeks mee te betalen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 13:54   #3
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ja.

Een gift doen is een eigen keuze. Ik zie niet in waarom de staat (en dus de andere belastingbetalers) moeten worden gedwongen om hiervoor onrechtstreeks mee te betalen.
Een hypotheek is een eigen keuze. Ik zie niet in waarom de staat (en dus de andere belastingbetalers) moeten worden gedwongen om hiervoor onrechtstreeks mee te betalen.

Een renovatie doen is een eigen keuze. Ik zie niet in waarom de staat (en dus de andere belastingbetalers) moeten worden gedwongen om hiervoor onrechtstreeks mee te betalen.

Een e-wagen kopen is een eigen keuze. Ik zie niet in waarom de staat (en dus de andere belastingbetalers) moeten worden gedwongen om hiervoor onrechtstreeks mee te betalen.


Zo goed als alles is een eigen keuze. Ik zie niet in waarom de staat (en dus de andere belastingbetalers) moeten worden gedwongen om hiervoor onrechtstreeks mee te betalen.


En de staat werd nooit gedwongen, ze hebben zelf de mogelijkheden geschapen om deze dingen aftrekbaar voor de belastingen te maken.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 14:05   #4
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Een hypotheek is een eigen keuze. Ik zie niet in waarom de staat (en dus de andere belastingbetalers) moeten worden gedwongen om hiervoor onrechtstreeks mee te betalen.
Eens!

Citaat:
Een renovatie doen is een eigen keuze. Ik zie niet in waarom de staat (en dus de andere belastingbetalers) moeten worden gedwongen om hiervoor onrechtstreeks mee te betalen.
Een renovatie die er voor zorgt dat er minder nadelige effecten zijn voor het milieu komt de hele maatschappij ten goede.


Citaat:
Een e-wagen kopen is een eigen keuze. Ik zie niet in waarom de staat (en dus de andere belastingbetalers) moeten worden gedwongen om hiervoor onrechtstreeks mee te betalen.
Zie antwoord op renovatie


Citaat:
Zo goed als alles is een eigen keuze. Ik zie niet in waarom de staat (en dus de andere belastingbetalers) moeten worden gedwongen om hiervoor onrechtstreeks mee te betalen.
Indien een eigen keuze de samenleving ten goede komt mag een belastingaftrek wat mij betreft mogelijk zijn.

Citaat:
En de staat werd nooit gedwongen, ze hebben zelf de mogelijkheden geschapen om deze dingen aftrekbaar voor de belastingen te maken.
En dus ook om die aftrekken terug af te schaffen indien ze niet te verantwoorden zijn.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 14:29   #5
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Indien een eigen keuze de samenleving ten goede komt mag een belastingaftrek wat mij betreft mogelijk zijn..
Dat is bij de meesten "instellingen" die giften ontvangen toch ook zo, dat ze iets doen voor de samenleving.



http://www.vzwstart.be/nl/13-financi...scale-attesten

Laatst gewijzigd door dpg : 31 januari 2018 om 14:30.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 15:02   #6
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Wie de grote Jan wil uithangen doet dat maar op eigen kosten.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 15:16   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ja.

Een gift doen is een eigen keuze. Ik zie niet in waarom de staat (en dus de andere belastingbetalers) moeten worden gedwongen om hiervoor onrechtstreeks mee te betalen.
Er zijn zoveel eigen keuzes.

Naar de bibliotheek gaan, is ook een eigen keuze. Geen subsidies meer over openbare bibliotheken?

Naar een bepaalde school gaan, is ook een bepaalde keuze. Geen subsidies meer voor ons onderwijs?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 15:18   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Een renovatie die er voor zorgt dat er minder nadelige effecten zijn voor het milieu komt de hele maatschappij ten goede.
Een gift aan het Rode Kruis Vlaanderen is aftrekbaar. Meent u dat het RK Vlaanderen geen positieve effecten genereert voor onze maatschappij?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 15:23   #9
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wie de grote Jan wil uithangen doet dat maar op eigen kosten.
Grote Jan uithangen door giften te schenken? Die dan nog aftrekbaar zijn? Getuigt eerder van optimalisatie van de belastingaangifte dan de Grote Jan te willen uithangen.

Ik heb dus JA gestemd. Maar of het nu ja,neen of wat dan ook is. Ik zal nooit maar 1 euro aan een gift geven. Ik moet er ook voor werken. En onrechtstreeks geef ik al via mijn belastingen veel te veel giften. Want De Croo smijt het toch maar door de venster aan nutteloze projecten buiten. En bijna allemaal in een ver land waar we niets mee te maken hebben. En de vluchtelingen worden hier ook al met belastinggeld onderhouden. Dus geven we al niet meer dan genoeg aan "verplichte" giften?
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 15:41   #10
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wie de grote Jan wil uithangen doet dat maar op eigen kosten.
Zoals politiekers?

------------------------

Taksvrije giften: Wanneer geven ook een beetje nemen betekent. Cool!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 15:41   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Grote Jan uithangen door giften te schenken? Die dan nog aftrekbaar zijn? Getuigt eerder van optimalisatie van de belastingaangifte dan de Grote Jan te willen uithangen.

Ik heb dus JA gestemd. Maar of het nu ja,neen of wat dan ook is. Ik zal nooit maar 1 euro aan een gift geven. Ik moet er ook voor werken. En onrechtstreeks geef ik al via mijn belastingen veel te veel giften. Want De Croo smijt het toch maar door de venster aan nutteloze projecten buiten. En bijna allemaal in een ver land waar we niets mee te maken hebben. En de vluchtelingen worden hier ook al met belastinggeld onderhouden. Dus geven we al niet meer dan genoeg aan "verplichte" giften?
Niet alleen dat, in dit land lopen de grootste en langstdurende meest nutteloze ontwikkelinghulp-projecten uit de menselijke geschiedenis, Wallonie en Brussel.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 15:45   #12
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er zijn zoveel eigen keuzes.

Naar de bibliotheek gaan, is ook een eigen keuze. Geen subsidies meer over openbare bibliotheken?

Naar een bepaalde school gaan, is ook een bepaalde keuze. Geen subsidies meer voor ons onderwijs?
Jawel: maatschappelijk belang.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 15:46   #13
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.834
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wie de grote Jan wil uithangen doet dat maar op eigen kosten.
Inderdaad. Hoog tijd om de nutteloze bedrijfswagens af te schaffen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 15:48   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Jawel: maatschappelijk belang.
Net zoals zovele verenigingen waaraan je gift aftrekbaar is. Of heeft het Rode Kruis Vlaanderen volgens u geen maatschappelijk belang?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 15:48   #15
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een gift aan het Rode Kruis Vlaanderen is aftrekbaar. Meent u dat het RK Vlaanderen geen positieve effecten genereert voor onze maatschappij?
Zeker!

Maar ik vind het systeem niet correct. Ofwel is het nodig/wenselijk dat een staat er in investeert en dan moet ze dat rechtstreeks doen (zoals terugbetaling kosten dokter, investeren in scholen...) ofwel is het niet nodig/wenselijk dat een staat er in investeert maar dan moet ze dat niet rechtstreeks doen via het aftrekbaar maken van giften.

Als mensen een goed doel naar keuze willen steunen, fijn voor hen. Dat aftrekbaar maken vind ik nergens voor nodig. Als het goed doel in kwestie daadwerkelijk zo belangrijk is voor de maatschappij, moet de staat er maar rechtstreeks in investeren.

Om terug naar uw voorbeeld van het Rode Kruis te gaan: als een staat vindt dat ze er genoeg in investeert, dan moet ze giften aan het Rode Kruis niet aftrekbaar maken. Als de staat vindt dat het Rode Kruis extra steun nodig heeft, dan moet de staat er in investeren zonder dit afhankelijk te maken van giften die op hun beurt dan aftrekbaar zijn.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 31 januari 2018 om 15:50.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 15:49   #16
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Net zoals zovele verenigingen waaraan je gift aftrekbaar is. Of heeft het Rode Kruis Vlaanderen volgens u geen maatschappelijk belang?
U moet me wel de tijd geven om te antwoorden . Zie hierboven.

Kortom: ik vind het goed dat een staat investeert in organisaties zoals het Rode Kruis. Het systeem waarmee dit gebeurt (aftrekbaarheid van giften) vind ik echter niet correct.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 31 januari 2018 om 15:52.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 15:51   #17
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Grote Jan uithangen door giften te schenken? Die dan nog aftrekbaar zijn? Getuigt eerder van optimalisatie van de belastingaangifte dan de Grote Jan te willen uithangen.

Ik heb dus JA gestemd. Maar of het nu ja,neen of wat dan ook is. Ik zal nooit maar 1 euro aan een gift geven. Ik moet er ook voor werken. En onrechtstreeks geef ik al via mijn belastingen veel te veel giften. Want De Croo smijt het toch maar door de venster aan nutteloze projecten buiten. En bijna allemaal in een ver land waar we niets mee te maken hebben. En de vluchtelingen worden hier ook al met belastinggeld onderhouden. Dus geven we al niet meer dan genoeg aan "verplichte" giften?
De vraag is hier welk persoonlijk, zakelijk of politiek voordeel men kan behalen met zo'n donaties. Als die balans zeer positief oogt, waarom niet? Het is toch taxfree en uiteraard allemaal voor het favoriete 'goede' doel bedoeld.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 15:52   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Zeker!

Maar ik vind het systeem niet correct. Ofwel is het nodig/wenselijk dat een staat er in investeert en dan moet ze dat rechtstreeks doen (zoals terugbetaling kosten dokter, investeren in scholen...) ofwel is het niet nodig/wenselijk dat een staat er in investeert maar dan moet ze dat niet rechtstreeks doen via het aftrekbaar maken van giften.
Dan pleit u dus voor een nog grotere rol van de overheid in allerlei maatschappelijke domeinen. In veel gevallen is het voor de overheid echter veel goedkoper, veel efficiënter om privaat initiatief te ondersteunen en te bevorderen.

Kijk, de staat kan gerust alle taken van het Rode Kruis Vlaanderen overnemen. Alleen zal dat een gigantische kost inhouden. Nu werkt het RK Vlaanderen immers ook met een enorm aantal vrijwilligers, naast haar eigen, betaald personeel. Wordt alles naar de overheid overgedragen, dan zal er geen sprake meer zijn van vrijwilligheid. Dan zal er voor alles betaald personeel moeten worden ingezet. Met alle gevolgen voor het financieel plaatje.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 15:54   #19
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan pleit u dus voor een nog grotere rol van de overheid in allerlei maatschappelijke domeinen. In veel gevallen is het voor de overheid echter veel goedkoper, veel efficiënter om privaat initiatief te ondersteunen en te bevorderen.

Kijk, de staat kan gerust alle taken van het Rode Kruis Vlaanderen overnemen. Alleen zal dat een gigantische kost inhouden. Nu werkt het RK Vlaanderen immers ook met een enorm aantal vrijwilligers, naast haar eigen, betaald personeel. Wordt alles naar de overheid overgedragen, dan zal er geen sprake meer zijn van vrijwilligheid. Dan zal er voor alles betaald personeel moeten worden ingezet. Met alle gevolgen voor het financieel plaatje.
Moet een staat de werking van de organisatie volledig overnemen om de organisatie financieel te steunen?

Moeten dokters ambtenaren zijn om een consultatie terugbetaalbaar te maken?


Als de overheid het Rode Kruis financieel wil ondersteunen, vind ik het logischer om na te denken over een bepaald bedrag dat ze wil vrijmaken ter ondersteuning. Dit laten afhangen van het aantal giften dat individuele burgers doen vind ik een minder goed systeem.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 31 januari 2018 om 15:55.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 16:16   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Moet een staat de werking van de organisatie volledig overnemen om de organisatie financieel te steunen?

Moeten dokters ambtenaren zijn om een consultatie terugbetaalbaar te maken?
En daarmee bevestigt u toch dat de overheid in zovele gevallen het private initiatief toejuicht en daartoe bepaalde financiële impulsen geeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be