Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Roel Deseyn (CD&V) - 12 tot 18 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Roel Deseyn (CD&V) - 12 tot 18 februari Deze jonge CD&V'er zit al sinds 2002 in het parlement. Hij werkt er oa rond mobiliteit en zorg. Ook de West-Vlaamse belangen krijgen zijn aandacht in het parlement.

 
 
Discussietools
Oud 13 februari 2007, 08:01   #21
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Deseyn Bekijk bericht
- petitierecht: goed initiatief, in het kader van transparant bestuur hebben de mensen recht te weten waarom de politieke klasse deze of gene beslissingen neemt.
Oh, wat fijn van jou!
Danke, zenne!
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump

Laatst gewijzigd door stab : 13 februari 2007 om 08:01.
stab is offline  
Oud 13 februari 2007, 09:02   #22
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Oh, wat fijn van jou!
Danke, zenne!
CD&V en NVA zijn op dit punt tenminste eerlijk: ze zijn tegen de democratie en ze verstoppen dat niet. Het staat in vele bewoordingen in hun partijprogramma's geboekstaafd.

Zoveel duidelijkheid kan niet alle partijen aangewreven worden.
__________________
baarle is offline  
Oud 13 februari 2007, 10:02   #23
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
CD&V en NVA zijn op dit punt tenminste eerlijk: ze zijn tegen de democratie en ze verstoppen dat niet.
Nochtans hanteren zij wel regelmatig de term "democratische partijen" waaronder ze alle partijen bedoelen behalve die ene, die zich net minder elitair opstelt dan de rest. Hoe eerlijk ben je dan?
IlluSionS667 is offline  
Oud 13 februari 2007, 17:36   #24
Roel Deseyn
 
 
Roel Deseyn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2007
Berichten: 48
Standaard

zomaar het volk achterna lopen is inderdaad niet altijd de beste optie. Denk maar eens aan de gordelplicht: voor het invoeren ervan was er een meerderheid tegen. Gelukkig zijn bepaalde politici moedig geweest, het heeft veel families van lijden bespaard. Om maar te zeggen: wie de peilingen en petities blind achterna loopt, negeert het leiderschap waarvoor hij aangeduid is. En uiteraard onderschat ik het volk niet, omdat iedereen van het volk kan kandideren en aangeduid worden om verantwoordelijkheid te dragen, en gelukkig maar.
Roel Deseyn is offline  
Oud 13 februari 2007, 17:48   #25
baarle
Eur. Commissievoorzitter
 
baarle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2006
Locatie: waar mijn stella staat
Berichten: 8.427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Deseyn Bekijk bericht
zomaar het volk achterna lopen is inderdaad niet altijd de beste optie. Denk maar eens aan de gordelplicht: voor het invoeren ervan was er een meerderheid tegen. Gelukkig zijn bepaalde politici moedig geweest, het heeft veel families van lijden bespaard. Om maar te zeggen: wie de peilingen en petities blind achterna loopt, negeert het leiderschap waarvoor hij aangeduid is. En uiteraard onderschat ik het volk niet, omdat iedereen van het volk kan kandideren en aangeduid worden om verantwoordelijkheid te dragen, en gelukkig maar.
Het volk is uw opdrachtgever, meneer. Al wat u doet, doet u namens ons. Een beetje meer eerbied zou gepast zijn.

En "leiderschap" waarvoor u aangeduid zou zijn"? Leeft u wel in deze eeuw?
__________________

Laatst gewijzigd door baarle : 13 februari 2007 om 17:51.
baarle is offline  
Oud 13 februari 2007, 17:52   #26
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Deseyn Bekijk bericht
zomaar het volk achterna lopen is inderdaad niet altijd de beste optie. Denk maar eens aan de gordelplicht: voor het invoeren ervan was er een meerderheid tegen. Gelukkig zijn bepaalde politici moedig geweest, het heeft veel families van lijden bespaard. Om maar te zeggen: wie de peilingen en petities blind achterna loopt, negeert het leiderschap waarvoor hij aangeduid is. En uiteraard onderschat ik het volk niet, omdat iedereen van het volk kan kandideren en aangeduid worden om verantwoordelijkheid te dragen, en gelukkig maar.
Dat heet paternalisme, mijnheer Deseyn... Een kleine elite die het beter meent te weten dan het volk en zijn wil oplegt aan die menigte.

Nu vraag ik me af, voelt dat goed aan u verheven voelen boven de gemiddelde man in de straat, denkende te behoren tot die moreel superieure elite?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 13 februari 2007, 22:43   #27
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Deseyn Bekijk bericht
zomaar het volk achterna lopen is inderdaad niet altijd de beste optie. Denk maar eens aan de gordelplicht: voor het invoeren ervan was er een meerderheid tegen.
.
Hoe weet u dat er een meerderheid tegen was als er terzake nooit een referendum is geweest?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Deseyn Bekijk bericht
Gelukkig zijn bepaalde politici moedig geweest, het heeft veel families van lijden bespaard. Om maar te zeggen: wie de peilingen en petities blind achterna loopt, negeert het leiderschap waarvoor hij aangeduid is.
.
Wat een schaamteloos spelen op sentiment. Fantaseren alleen volstond niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Deseyn Bekijk bericht
negeert het leiderschap waarvoor hij aangeduid is.
En uiteraard onderschat ik het volk niet, omdat iedereen van het volk kan kandideren en aangeduid worden om verantwoordelijkheid te dragen, en gelukkig maar.
Wederom een 'aparte invulling van de realiteit'. Het volk heeft juist niks aan te duiden, het parlement zit vol met opvolgers en wie er op de belangrijkste postjes komt wordt beslist door de partijtop. Hetzelfde geldt voor de lijstvorming.

Eens op dat postje of in het parlement hebben die mensen veelal nog steeds niks te zeggen omdat wie zich tegen het (exclusief door de top bepaalde) partijstandpunt van het moment (niet te verwarren met de partijstandpunten waarmee ze verkozen zijn geraakt) keert, zijn eigen politieke doodsvonnis tekent.

Het enige lichtpunt is dat het systeem op termijn gedoemd is om te falen. De vraag is alleen hoeveel schade er ondertussen nog wordt aangericht. Dat de politieke klasse enorm ver wil gaan om dit systeem (nog even) overeind te houden is wel duidelijk. Ik vrees ervoor dat het maar zal instorten op het moment dat de economische situatie werkelijk dramatisch wordt en/of de etterende puist van massale moslimimmigratie helemaal openbarst.
Rr00ttt is offline  
Oud 14 februari 2007, 01:10   #28
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Het volk is uw opdrachtgever, meneer. Al wat u doet, doet u namens ons. Een beetje meer eerbied zou gepast zijn.

En "leiderschap" waarvoor u aangeduid zou zijn"? Leeft u wel in deze eeuw?
Volkssoevereiniteit is een kind van de Verlichting. Hobbes en zijn pendant Locke tonen perfect aan dat de democratie hand in hand gaat met het totalitarisme: op basis van een contract staat het volk zijn "soevereiniteit" af aan een absolutistische heerser.
Het absolutisme van de moderne vorsten is als een "estafettestok" doorgegeven doorheen de geschiedenis. Momenteel leven we onder het "absolutisme" van de particraten en de plutocraten.

Geef mij dan maar een tijdgenoot van Hobbes die veel beter bij de Europese traditie aansluit: de federalist Althusius (en later von Savigny). Op sociaal vlak vertaalt dergelijk federalisme zich in vormen van corporatisme, solidarisme, distributisme en fascisme.

Politieke participatie door middel van corporatisme en federalisme (machtsdeling) draagt meer tot een gezond politiek-maatschap bestel dan het bedrog dat politieke representatie (volkssoevereiniteit) heet. Zelfs wat hier onder "directe democratie" wordt verstaan, overstijgt het niveau van stemmingen en verkiezingen nauwelijks. Het zijn allemaal prullen.

Ik ga er uiteraard mee akkoord dat een politieke elite in zekere zin "volks" moet zijn, maar dan zonder te vervallen in democratisch en demagogisch gedoe. Een elite zonder transcendent ideaal is echter gedoemd om in alle mogelijke vormen van corruptie te vervallen. Hetgeen nu zo stilaan duidelijk moet zijn...

Laatst gewijzigd door Volksstormer : 14 februari 2007 om 01:12.
Volksstormer is offline  
Oud 14 februari 2007, 02:59   #29
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door max4westland Bekijk bericht
Ik vind dat IlluSionS667gelijk heeft. Het Iraanse systeem komt redelijk overeen met het katholiek nationaal solidarisme waar ik voor sta.

Meer hierover:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=45885
http://forum.politics.be/showthread.php?t=50072

Alleen als je de beide topics eens rustig naleest zul je zien dat het Dietse systeem democratischer is dan het Iraanse en bovendien hebben ook andere belangengroepen buiten de kerk, ook het leger politieke macht.
Quelle déclaration d'amour!!(Vous remarquerez que je ne suis pas étonné du tout)

Laatst gewijzigd door filosoof : 14 februari 2007 om 03:01.
filosoof is offline  
Oud 14 februari 2007, 11:06   #30
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Deseyn Bekijk bericht
zomaar het volk achterna lopen is inderdaad niet altijd de beste optie. Denk maar eens aan de gordelplicht: voor het invoeren ervan was er een meerderheid tegen. Gelukkig zijn bepaalde politici moedig geweest, het heeft veel families van lijden bespaard. Om maar te zeggen: wie de peilingen en petities blind achterna loopt, negeert het leiderschap waarvoor hij aangeduid is.
Met andere woorden : politici weten het altijd beter.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Deseyn Bekijk bericht
En uiteraard onderschat ik het volk niet
Dat doet u met bovenstaande stelling net wel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Deseyn Bekijk bericht
omdat iedereen van het volk kan kandideren en aangeduid worden om verantwoordelijkheid te dragen, en gelukkig maar.
Precies omdat iedereen van het volk kan kandideren en aangeduid worden, is eeb dergelijke elitaire houding als die van uzelf totaal ongepast. Mocht de staat geleid worden door een technocratisch gezelschap, dan kon ik perfect leven met de idee dat politici het beter weten.

Net omdat iedereen uit het volk een politicus kan worden (en de capaciteiten voor het leiderschap vaak zelfs een politieke carriere dwarsbomen) is het absurd om de mening van het volk te negeren en die der selecte groep politici als waarheid te verkondigen. Dat daarbovenop nog constant met de term "democratie" wordt gezwaaid, maakt de situatie des te absurder.

Verder is het niet helemaal correct dat iedereen aangeduid kan worden om verantwoordelijkheid te dragen. Je moet in eerste plaats een trouwe partijslaaf zijn. Als je voor je eigen mening en idealen opkomt, dan blokkeert men je carriere en riskeer je het lot van Geert Van Cleemput (VB), Jean-Marie Dedecker (VLD) en Jef Sleeckx (SPa).

Laatst gewijzigd door IlluSionS667 : 14 februari 2007 om 11:07.
IlluSionS667 is offline  
Oud 14 februari 2007, 11:13   #31
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Deseyn Bekijk bericht
En uiteraard onderschat ik het volk niet, omdat iedereen van het volk kan kandideren en aangeduid worden om verantwoordelijkheid te dragen, en gelukkig maar.
Dit moet een grapje zijn.

1. Als ik een verkeerde mening heb, dan val ik achter een door uw partij goedgekeurd cordon sanitaire.
2. Als ik een vernieuwend idee heb, dan val ik in het begin onder een door u goedgekeurde kiesdrempel.
3. Als ik me dan maar aansluit bij "de groten" dan heb ik te stemmen zoals de partijtop dat wil en me verder niet te moeien.

U lijkt het niet te willen zien...
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 14 februari 2007, 11:17   #32
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
1. Als ik een verkeerde mening heb, dan val ik achter een door uw partij goedgekeurd cordon sanitaire.
2. Als ik een vernieuwend idee heb, dan val ik in het begin onder een door u goedgekeurde kiesdrempel.
3. Als ik me dan maar aansluit bij "de groten" dan heb ik te stemmen zoals de partijtop dat wil en me verder niet te moeien.
Touché
IlluSionS667 is offline  
Oud 14 februari 2007, 11:25   #33
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Dit moet een grapje zijn.

1. Als ik een verkeerde mening heb, dan val ik achter een door uw partij goedgekeurd cordon sanitaire.
2. Als ik een vernieuwend idee heb, dan val ik in het begin onder een door u goedgekeurde kiesdrempel.
3. Als ik me dan maar aansluit bij "de groten" dan heb ik te stemmen zoals de partijtop dat wil en me verder niet te moeien.

U lijkt het niet te willen zien...
Applaus! Dat onze regenten dat maar eens goed lezen.

Afin, ze weten het wel, maar ze willen hun macht gewoon niet uit handen geven. Welke politicus zou dat ook willen?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 14 februari 2007, 11:48   #34
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
ze willen hun macht gewoon niet uit handen geven. Welke politicus zou dat ook willen?
Eentje die in de politiek zit uit idealisme. Bestaat dat nog?
IlluSionS667 is offline  
Oud 14 februari 2007, 12:49   #35
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Iran is een religieuze dictatuur.
Iran is veel democratischer dan je denkt.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 14 februari 2007, 12:52   #36
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Deseyn Bekijk bericht
zomaar het volk achterna lopen is inderdaad niet altijd de beste optie. Denk maar eens aan de gordelplicht: voor het invoeren ervan was er een meerderheid tegen. Gelukkig zijn bepaalde politici moedig geweest, het heeft veel families van lijden bespaard. Om maar te zeggen: wie de peilingen en petities blind achterna loopt, negeert het leiderschap waarvoor hij aangeduid is. En uiteraard onderschat ik het volk niet, omdat iedereen van het volk kan kandideren en aangeduid worden om verantwoordelijkheid te dragen, en gelukkig maar.
Het "leiderschap"? Het "leiderschap"? Jij bent helemaal geen "leider", in hoogste zin ben je een door stemmen gelegitimeerde afgevaardigde die zijn stemmen vertegenwoordigt.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 14 februari 2007, 12:56   #37
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het "leiderschap"? Het "leiderschap"? Jij bent helemaal geen "leider", in hoogste zin ben je een door stemmen gelegitimeerde afgevaardigde die zijn stemmen vertegenwoordigt.
Zoals ik al eerder zei :
Citaat:
Precies omdat iedereen van het volk kan kandideren en aangeduid worden, is eeb dergelijke elitaire houding als die van uzelf totaal ongepast. Mocht de staat geleid worden door een technocratisch gezelschap, dan kon ik perfect leven met de idee dat politici het beter weten.

Net omdat iedereen uit het volk een politicus kan worden (en de capaciteiten voor het leiderschap vaak zelfs een politieke carriere dwarsbomen) is het absurd om de mening van het volk te negeren en die der selecte groep politici als waarheid te verkondigen. Dat daarbovenop nog constant met de term "democratie" wordt gezwaaid, maakt de situatie des te absurder.
IlluSionS667 is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be