Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 november 2014, 11:33   #41
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

Jammer genoeg is het iets te veel gevraagd van sommige mensen. De Afrikaners deden het omwille van een nationaal bewustzijn. Ik weet niet of de ijveraars van het "Vlaams" (inderdaad veelal Nederland-fobische Belgicisten) hetzelfde doel voor ogen hebben...
Bron? Het zou me niet verbazen als het om rabiate Vlamingen gaat die voor "Vlaams" ijveren..

Laatst gewijzigd door Guinevere : 10 november 2014 om 11:33.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2014, 11:57   #42
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Uit een opiniestuk over de Noordnederlandse 'dictatuur' van de taalunie door Bea Hanssen in Knack http://www.knack.be/nieuws/red-het-z...ion-19891.html

Ano 2014 en nog steeds is 'goesting' een zo goed als illegaal woord. Arm Vlaanderen. Zal het dan nooit vrij zijn?
Mooi opiniestuk, ze legt de vinger op de wonde:

Maar zijn plezant, goesting, en kleed werkelijk zoveel "lomper" dan doei, hartstikke en ouwehoeren, woorden die in Nederland wél standaardtaal zijn? Gaat het hier niet veeleer om culturele vooroordelen die het Vlaamse taalbeleid mee bepalen?"

Zuid-Nederlands" of Vlaams wordt niet gelijkwaardig aan het "Noord-Nederlands" of Nederlands beschouwd. Typisch Vlaamse woorden worden te vaak als "streektaal geklasseerd, terwijl Nederlandse streekwoorden wel een plaats in het standaardnederlands krijgen.
Pure onrecht!
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2014, 13:19   #43
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Bron? Het zou me niet verbazen als het om rabiate Vlamingen gaat die voor "Vlaams" ijveren..
Of misschien gewoon bewuste mensen die geen slachtoffer willen zijn van taaldiscriminatie, of je nu voor België of Vlaanderen als staat bent heeft daar eigenlijk niets mee te maken.

Aan de andere zijde zijn de parallellen tussen de taaldiscriminatie binnen het Nederlands en de nationalistische problematiek in België wel treffend. "Of we hebben een eerlijke (taal)unie of we doen het wel zelf." is een bijna voor de hand liggende reactie toch van mensen die het beu zijn tweederangs beschouwd te worden in hun taalgebruik zowel als in de organisatie van de staat.

De anti discriminatie boodschap naar het Nederlands toe die aanwezig is in het verlangen naar een van het Nederlands onderscheiden Vlaamse taal is er een die de taalunie ondertussen toch al zou moeten begrepen hebben, mits een beetje minder Noord Nederlands geïnspireerd suprematie denken rond de Nederlandse taal. Vlaamse collaborateurs in de aan de gang zijnde onnodige en discriminerende poging tot taalzuivering ten spijt.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 10 november 2014 om 13:28.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 08:39   #44
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, er is nu eenmaal een norm. U mag ook niet "stuiten", "kurtwagen" en dergelijke meer schrijven in ons AN.
Waarom zouden wij ons aan die zogezegde norm conformeren?
Ik heb niemand een mandaat gegeven om mijn taalgebruik te normeren.
Ik spreek en schrijf zoals ik het wil.
Niet zoals een of andere zelfverklaarde taal-normeerder het poogt op te leggen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 09:40   #45
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.714
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Ik weet toch zeer goed dat in mijn teksten bijv. 'vuilbak' en 'verhuis' veranderd moesten/moeten worden in 'vuilnisbak' en 'verhuizing'... Vooral over dat eerste woord zou ik graag eens iemand hier een enquête willen zien houden.....
Hollanders deponeren afval in een nis uitmondend in een bak vandaar vuilnisbak, Vlamingen daartegen kieperen hun rotzooi gewoon in de bak zelf, omdat de nis vlugger vol is en ook bij het ledigen die afval nogal eens in die nis blijft hangen.
Het is bekent dat Hollanders er graag op uit trekken met hun sleurhut zij zingen als het ware bij elke verhuis.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 12:33   #46
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Klojo eerste klas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2012
Berichten: 10.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Hollanders deponeren afval in een nis uitmondend in een bak vandaar vuilnisbak, Vlamingen daartegen kieperen hun rotzooi gewoon in de bak zelf, omdat de nis vlugger vol is en ook bij het ledigen die afval nogal eens in die nis blijft hangen.
Het is bekent dat Hollanders er graag op uit trekken met hun sleurhut zij zingen als het ware bij elke verhuis.
__________________
Proud to be a koljo, sorry, klojo.
Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 13:29   #47
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Hollanders deponeren afval in een nis uitmondend in een bak vandaar vuilnisbak, Vlamingen daartegen kieperen hun rotzooi gewoon in de bak zelf, omdat de nis vlugger vol is en ook bij het ledigen die afval nogal eens in die nis blijft hangen.
Het is bekent dat Hollanders er graag op uit trekken met hun sleurhut zij zingen als het ware bij elke verhuis.
Geef ons en hun met het naaik T-shirt en de kids maar een zuderans van appeltjes, een zakje patat en een bakje koffie toe.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 16 november 2014 om 13:29.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be