Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 mei 2020, 20:14   #21
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Elk land dat zaken wil doen met Vlaanderen.
En dat zijn er heel wat. De erkenning van een onafhankelijk Vlaanderen door andere landen zal een vingerknip zijn; in vergelijk met de totstandkoming zelf. Over dat 'erkennen' zou ik me echt geen zorgen maken.
Ik dacht dat de grenzen dicht gingen voorgoed en wij allemaal alles lokaal gingen produceren. Waarom zouden we dan nog zaken doen met andere landen, ik dacht dat dat een pre-corona concept was. Eigen industrie, eigen productie, en niks anders, grenzen totaal dicht. Het enige wat zo een Vlaanderen moet doen, is ook de grens met Wallonie dicht doen. Dat kan door te zeggen dat het een "tijdelijke" maatregel is om een of andere besmetting tegen te gaan. Het volstaat dat Vlaanderen in een "lokale lockdown" gaat om epidemische redenen, en je onafhankelijke zelfbedruipende Vlaanderen in de nieuwe wereld is daar.

Je moet nergens erkenning hebben, alle grenzen zijn toch potdicht overal en niemand doet nog zaken met niemand over de grenzen heen. Totaal protectionisme, totale onafhankelijke economie van "strikt noodzakelijke zaken" en het is rond he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2020, 20:24   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik dacht dat de grenzen dicht gingen voorgoed en wij allemaal alles lokaal gingen produceren. Waarom zouden we dan nog zaken doen met andere landen, ik dacht dat dat een pre-corona concept was. Eigen industrie, eigen productie, en niks anders, grenzen totaal dicht. Het enige wat zo een Vlaanderen moet doen, is ook de grens met Wallonie dicht doen. Dat kan door te zeggen dat het een "tijdelijke" maatregel is om een of andere besmetting tegen te gaan. Het volstaat dat Vlaanderen in een "lokale lockdown" gaat om epidemische redenen, en je onafhankelijke zelfbedruipende Vlaanderen in de nieuwe wereld is daar.

Je moet nergens erkenning hebben, alle grenzen zijn toch potdicht overal en niemand doet nog zaken met niemand over de grenzen heen. Totaal protectionisme, totale onafhankelijke economie van "strikt noodzakelijke zaken" en het is rond he.
Waar haalt Vlaanderen dan de noodzakelijke grondstoffen om dat alles te produceren? Ook tijdens de voorbije maanden was er volop invoer van materiaal uit het buitenland, hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2020, 20:46   #23
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.390
Standaard

Een belangrijke hamvraag is eigenlijk via welk orgaan de verdere uitholling van België zal plaatsvinden.

Uit het verleden hebben we geleerd dat de Franstaligen niet bereid zijn om in een federale regering samen met N-VA te stappen. Daarbij moeten we nog eens opmerken dat N-VA enkel in de federale regering mocht op voorwaarde dat het communautaire luik volledig in de koelkast ging.

Er is dus maar één weg waarop we snel en drastisch Vlaamse autonomie kunnen bewerkstellingen, nl via het Vlaams Parlement. Er is hier geen Franstalige inmenging noch een Franstalige coalitiepartner. Het enige wat je eigenlijk nodig hebt is een Vlaams-Nationalistische meerderheid aan zetels in dit parlement.

Dan zou het wel eens snel kunnen gaan. De aanpak van de coronacrisis - en de bugettaire gevolgen hiervan - zullen Vlaanderen en Franstalig België verder uiteen drijven.

Laatst gewijzigd door DebianFox : 23 mei 2020 om 20:48.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2020, 20:59   #24
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
De Vlaamse militanten orde van Bob Maes was al een heel goede aanzet.
Motorhelmen, bostelstelen en bakkenbaarden...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2020, 22:11   #25
spherelike
Europees Commissaris
 
spherelike's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Berichten: 6.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Elk land dat zaken wil doen met Vlaanderen.
En dat zijn er heel wat. De erkenning van een onafhankelijk Vlaanderen door andere landen zal een vingerknip zijn; in vergelijk met de totstandkoming zelf. Over dat 'erkennen' zou ik me echt geen zorgen maken.
Bij éénzijdige actie lig je uit de EU
Als je uit de EU ligt krijg je invoerheffingen naar andere Europese landen en ben je niet meer concurrentieel.
Je hebt met eigen ogen kunnen zien hoe enthousiast Europa en de rest van de wereld het onafhankelijke Catalonie verwelkomt heeft.

Blijven dromen, en vooral niet eerst gaan aftoetsen bij andere landen, vooral het waanidee in stand houden, en denken dat het vanzelf gaat.
En zeker niet beweren dat voorstanders van éénzijdige acties d...…. (bekanst weer banpunten)
__________________
alleen ezels met een geheugen stoten zich geen twee keer aan dezelfde steen

Laatst gewijzigd door spherelike : 23 mei 2020 om 22:15.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2020, 22:54   #26
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.219
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Motorhelmen, bostelstelen en bakkenbaarden...
en heel veel bier...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2020, 23:56   #27
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht

Er is dus maar één weg waarop we snel en drastisch Vlaamse autonomie kunnen bewerkstellingen, nl via het Vlaams Parlement. Er is hier geen Franstalige inmenging noch een Franstalige coalitiepartner. Het enige wat je eigenlijk nodig hebt is een Vlaams-Nationalistische meerderheid aan zetels in dit parlement.
Van hoeveel zetels en om wat precies te doen?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2020, 23:57   #28
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
De huidige crisis toont aan dat Vlaanderen toch wel heel dringend meer autonomie en bevoegdheden nodig heeft.
Hoezo?
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 11:18   #29
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar haalt Vlaanderen dan de noodzakelijke grondstoffen om dat alles te produceren? Ook tijdens de voorbije maanden was er volop invoer van materiaal uit het buitenland, hoor.
De enige grondstof die er in het Vlaamse gewest beschikbaar zijn is zand en maasgrind.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 14:32   #30
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Waarom Mechelen, ik denk eerder aan Antwerpen of Brugge.

Als het per definitie geweldloos moet zoals bij de Catalanen zullen er weinig of geen landen wagen om Vlaanderen te erkennen. Dit verandert uiteraard wanneer de onafhankelijkheid wel een goede kans op slagen heeft, mede door een sterke bewapening.
Bij Antwerpen begon de revolutie.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 14:32   #31
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Waarom Mechelen, ik denk eerder aan Antwerpen of Brugge.

Als het per definitie geweldloos moet zoals bij de Catalanen zullen er weinig of geen landen wagen om Vlaanderen te erkennen. Dit verandert uiteraard wanneer de onafhankelijkheid wel een goede kans op slagen heeft, mede door een sterke bewapening.
Bij Antwerpen begon de revolutie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_Republiek
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 14:36   #32
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De enige grondstof die er in het Vlaamse gewest beschikbaar zijn is zand en maasgrind.
Met gesloten grenzen, bedoelt ook niemand dat er geen grensovergang meer mogelijk is. Gesloten grenzen, dient eigenlijk (en elke redelijke mens weet dat ook) gezien te worden als 'gecontroleerde' grenzen.
De idee dat grenzen 'dicht' zouden gaan is pure kul.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 14:42   #33
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Met gesloten grenzen, bedoelt ook niemand dat er geen grensovergang meer mogelijk is. Gesloten grenzen, dient eigenlijk (en elke redelijke mens weet dat ook) gezien te worden als 'gecontroleerde' grenzen.
De idee dat grenzen 'dicht' zouden gaan is pure kul.
Dit zou nochtans met onze Europese grenzen (aantal kilometers???) moeten gebeuren volgens populisten.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 16:10   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dit zou nochtans met onze Europese grenzen (aantal kilometers???) moeten gebeuren volgens populisten.
Die zogezegde populisten hebben het over "dicht voor illegale migratie". Bent u dan voorstander van een ongecontroleerde stroom illegale gelukzoekers richting Europa?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 16:14   #35
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dit zou nochtans met onze Europese grenzen (aantal kilometers???) moeten gebeuren volgens populisten.
Als u van oordeel bent, dat voorstanders van 'gecontroleerde' grenzen, populisten zijn, dan hoor ik graag de argumenten.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 16:16   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Als u van oordeel bent, dat voorstanders van 'gecontroleerde' grenzen, populisten zijn, dan hoor ik graag de argumenten.
AJ vindt waarschijnlijk de vraag van de Baltische republieken naar de verdere uitbouw van een versterkt hekken met prikkeldraad op de Russische grens waarschijnlijk "heel populistisch". Migranten blijken nu immers ook de Russische route te gebruiken om langs het noorden de EU binnen te geraken en dan door te stoten naar Duitsland of het VK.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 16:35   #37
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.932
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
De huidige crisis toont aan dat Vlaanderen toch wel heel dringend meer autonomie en bevoegdheden nodig heeft. Vlaanderen heeft nu iets te zeggen over de zachte bevoegdheden als onderwijs, cultuur en slechts een deel van de zorg en gezondheidszorg. Maar belangrijke bevoegdheden als veiligheid, justitie, migratie, defensie, financien zitten allemaal nog federaal.

Het is zelfs zo dat het graafschap Vlaanderen in de middeleeuwen meer autonomie had dat het huidige Vlaamse gewest. Het had ook veel meer macht en invloed en men had geen schrik om geweld te gebruiken als de belangen van het graafschap Vlaanderen ernstig geschonden werden.

Het wordt dus hoog tijd om een tandje bij te steken.

Je hebt in feite twee paden naar Vlaamse onafhankelijkheid :

De weg via evolutie : dat is het pad die Bart Dewever wil volgen en dat is Belgische staat uithollen tot er niets meer van overblijft. Voordeel is van deze weg dat dit op een vreedzame manier kan gebeuren, nadeel is dat Vlaanderen nog voor vele jaren vast zit aan communautair gekibbel en slecht bestuur.

De weg via revolutie: dit is de weg waarin Vlaanderen eenzijdige stappen onderneemt. Vlaanderen kan bevoegdheden buiten de Belgische grondwet nemen of eenzijdig de onafhankelijkheid verklaren. Het grote voordeel van dit is dat Vlaamse onafhankelijkheid veel sneller bereikt kan worden en we veel sneller beter bestuur zullen krijgen waar de mensen recht op hebben. Het nadeel is dat deze eenzijdige stappen fysiek zullen moeten afgedwongen worden. Het Catalonië referendum van 2017 heeft dit duidelijk aangetoond. Dit betekent dat geweld een reële mogelijkheid moet zijn om autonomie of volledige onafhankelijkheid af te dwingen. Dit kan via een volksopstand of de oprichting van een Vlaams leger. Sowieso als het Belgische regime actie zou ondernemen tegen de Vlaamse regering, moet men klaar zijn om zich te verdedigen. Net zoals het graafschap Vlaanderen dit in de geschiedenis meerdere malen ook heeft gedaan.

Je zou ook een combinatie van de twee kunnen doen, proberen om op Belgisch niveau meer autonomie voor Vlaanderen binnen te halen, maar met de oprichting van een gewapende militie/geweld als stok achter de deur.

Wat is jullie mening hierover ?
Als je het mij vraagt: momenteel is confederalisme de enige, voorlopige oplossing.
Daarna doen zoals de Slovaken in 1992: in een half jaar was de zaak beklonken, tegen de wil in van Praag en de Tsjechen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 16:39   #38
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.867
Standaard

Het "morgen scheert men gratis" pad.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 16:45   #39
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Met gesloten grenzen, bedoelt ook niemand dat er geen grensovergang meer mogelijk is. Gesloten grenzen, dient eigenlijk (en elke redelijke mens weet dat ook) gezien te worden als 'gecontroleerde' grenzen.
De idee dat grenzen 'dicht' zouden gaan is pure kul.
Ik heb de tijd nog meegemaakt van 'Niks aan te geven?'. Zelfs een doosje aspro's of boter meebrengen van de stad 10km verder was illegaal. Ge moet wel gek zijn om daarnaar terug te verlangen. Voor iemand in Brussel geeft dat weinig problemen. Maar voor iemand aan de grens is dat al wat anders. Beseft gij wel dat ik op dit moment verplicht ben om enkel in Westelijke richting te ontspannen of winkelen? Dat ik voor een zondagnamiddag-fietstocht in oostelijke richting bij 'gecontroleerde grenzen' 4x gecontroleerd zal worden? 4x mijn fietstas leegmaken en terug inladen...Bewijs van aankoop GSM, fiets, verrekijker en fototoestel (douane-loodjes).

Ge moet goed zot zijn om daarnaar te verlangen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 24 mei 2020 om 16:46.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 16:52   #40
Travis Bickle
Minister-President
 
Travis Bickle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2018
Berichten: 4.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb de tijd nog meegemaakt van 'Niks aan te geven?'. Zelfs een doosje aspro's of boter meebrengen van de stad 10km verder was illegaal. Ge moet wel gek zijn om daarnaar terug te verlangen. Voor iemand in Brussel geeft dat weinig problemen. Maar voor iemand aan de grens is dat al wat anders. Beseft gij wel dat ik op dit moment verplicht ben om enkel in Westelijke richting te ontspannen of winkelen? Dat ik voor een zondagnamiddag-fietstocht in oostelijke richting bij 'gecontroleerde grenzen' 4x gecontroleerd zal worden? 4x mijn fietstas leegmaken en terug inladen...Bewijs van aankoop GSM, fiets, verrekijker en fototoestel (douane-loodjes).

Ge moet goed zot zijn om daarnaar te verlangen.
Naar de nadelen verlangt uiteraard niemand. Ik zou ze als een 'noodzakelijk' kwaad beschouwen. Ik verlang ook niet naar mijn belastingaangifte, maar ik begrijp wel de noodzaak ervan.
__________________
“I don’t understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?”

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be