Politics.be Problemen met registreren? Of een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te verzenden naar maarten@politics.be met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud Vandaag, 07:37   #1001
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Wie is het meest efficient. Een aannemer die in 1 dag met 10 personen een muur metst van 100m2 of een aannemer die in 1 dag met 1 persoon een muur metst van 100 m2.
Wie haalt het meeste rendement, twee aannemers bouwen een wijk, de eerste begint te verhuren van zodra er een huis af is de tweede aannemer begint te verhuren vanaf de volledige wijk af is.

Citaat:

Wat is het meest economisch: een land dat 50 TWh electrische energie produceert voor 0.05€/kWh met alleen maar 5.9GW aan kerncentrales of een land dat 40 TWh electrische energie produceert met 5.9 GW aan kerncentrales en enkele miljoenen zonnepanelen en enkele honderderde windmolens?
Je moet vertrekken van een land dat geen centrales heeft en alles nog moet opbouwen, dit omdat de oude kerncentrales dicht gaan en dus vervangen moeten worden door iets.
En ze zullen inderdaad, zoals Txiki al aangaf, moeten studeren, héél hard studeren.

Niet om te voldoen aan de vereisten van een arbeidsmarkt die door voorgaande generaties werd/wordt opgebouwd, gereglementeerd en gecontroleerd, maar om voor zichzelf te kunnen uitmaken wààr ze met hùn planeet naar toe willen en hoe ze daar kunnen geraken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 07:51   #1002
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wie haalt het meeste rendement, twee aannemers bouwen een wijk, de eerste begint te verhuren van zodra er een huis af is de tweede aannemer begint te verhuren vanaf de volledige wijk af is.
En hoe gaat de aannemer die meer mankracht gebruikt dan technologisch nodig is om een huis te bouwen economischer zijn?
Citaat:
Je moet vertrekken van een land dat geen centrales heeft en alles nog moet opbouwen, dit omdat de oude kerncentrales dicht gaan en dus vervangen moeten worden door iets.
Waarom moet je vertrekken vanuit het standpunt er niets is? De infrastructuur is er. U gaat mijn "premisse" alleen maar uitvergroten.
Morgen alle fossiele en kerncentrales dicht en we mogen 90% van de elektriciteit gaan importeren... Hoe gaan we dan nog iets meer kunnen doen dan veel meer betalen om minder comfort te houden. Laat staan middelen over hebben om hernieuwbaar te gaan.

U hebt zelf al een paar keer aangehaald dat de reglementitisch van onze overheid biogas de strot afsnijdt... De geldzucht van diezelfde overheid gaat ook elk initatief voor hernieuwbaar op kleine schaal gewoon nuken.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 08:01   #1003
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Die “ik de k dat het niet zo’n vaart zal lopen” leid ik af uit de Elia studie; uw standpunt is gebaseers op “uw aanvoelen”.

Daar sta ik toch effe van te kijken.
Ik zeg nochtans niets zo heel verschillend van Elia, alleen stuur ik aan op een heel andere mix (en stuur ik niet aan op netto import, hetgeen Elia wel doet in al zijn scenario's).

Ook Elia geeft aan dat de klok tikt en dat er weinig tijd beschikbaar is; er valt niet zomaar 3GW aan extra thermal capaciteit uit de lucht tegen 2030 en er valt niet zomaar 6GW thermal uit de lucht tegen 2040. Niet via gas, en al helemala niet via nucleair. Zeker in geval van dat laatste, had België dat parcours enkele jaren terug al moeten inzetten, dan waren jullie prima op tijd.

En gezien het huidige sentiment omtrend nucleair: ook Gas centrales gaan geen sincure zijn om daar investering voor rond te krijgen. Daar laat Elia zich minder expliciet over uit, maar het domme gegeven is dat jullie wellicht tegen subsidiestromen staan aan te kijken om uberhaupt zo'n dingen opgezet te krijgen, aangezien de visie is om die niet als baseloaders te gebruiken, maar als flex-capacity. Dat is niet goed voor hun business case, en die business case wordt sowieso al lastiger gemaakt door lage olieprijzen.
Dat gaan jullie meer dan voelen in jullie prijzen, en met jullie, jullie industrie ook.

Ook daar zeg ik niets raar of afwijkend, gewoon logische zaken hoor .

Citaat:
Ma bon, ik denk dat onze standpunten niet zo ver van elkaar liggen. We kunnen voor de sport nog effe doordoen, maar hoeft ni voor mij
Nah, hoeft idd niet; terug aan het werk hier ook, dus veel minder tijd voor.
Drosamadaris is nu online   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 08:03   #1004
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat is pertinent onwaar. En reeds tot in de treure toe bewezen.

Dus zoals ik reeds postte, de jobs binnen de alternatieve energiewinning zijn nu al ingevuld, de jobs in de olie-industrie bestaan nog, maar gaan verdwijnen door de omschakeling van verbrandingsmotoren en stoomturbines naar alternatieve energiewinning en electromotoren.

Op dit ogenblik zijn er veel jobs binnen de alternatieve energiewinning, maar die hebben niks te maken met de productie.
Om de windmolenparken op zee te bouwen zijn er 100 mensen nodig, maar eens die parken staan, zijn daar nog slechts 10 mensen nodig.
Om de daken van een woonwijk vol zonnepanelen te leggen, zijn er 50 mensen nodig, eens die panellen liggen, zijn daar nog slechts 2 mensen nodig.

Laat je dus niet vangen, de lijst die je hebt geplaatst, daar zitten de jobs voor de bouw van nog bij.
Je moet dus kijken naar de installaties die opgeleverd zijn en hoeveel jobs die installaties nog bieden.

En je moet de jobs die ook zouden bestaan zonder de stroomopwekking er ook uit halen.
Zo geeft men aan dat biomassa veel werkgelegenheid bied, maar daar is de stroomopwekking slechts een nevenactiviteit, de hoofdactiviteit is afval ophaling en verwerking. Die vinden ook plaats zonder de stroomopwekking.
Dus alle jobs die daar niets te maken hebben met de turbine en generator moet je er af trekken.
En ze zullen inderdaad, zoals Txiki al aangaf, moeten studeren, héél hard studeren.

Niet om te voldoen aan de vereisten van een arbeidsmarkt die door voorgaande generaties werd/wordt opgebouwd, gereglementeerd en gecontroleerd, maar om voor zichzelf te kunnen uitmaken wààr ze met hùn planeet naar toe willen en hoe ze daar kunnen geraken.
Oud Vandaag, 08:23   #1005
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En hoe gaat de aannemer die meer mankracht gebruikt dan technologisch nodig is om een huis te bouwen economischer zijn?
Technisch heb je slechts 1 man nodig om een huis te bouwen, maar dan zit je met een lange opleveringsperiode.
Het duurt dus veel langer voor dat het huis een rendement heeft.
Door met meer mensen te werken, verkort je niet enkel de bouwperiode, maar verminder je ook de nodige manuren, daar die niet steeds op en af moeten lopen voor de aanvoer van mortel en stenen.

Citaat:
Waarom moet je vertrekken vanuit het standpunt er niets is? De infrastructuur is er. U gaat mijn "premisse" alleen maar uitvergroten.
Morgen alle fossiele en kerncentrales dicht en we mogen 90% van de elektriciteit gaan importeren... Hoe gaan we dan nog iets meer kunnen doen dan veel meer betalen om minder comfort te houden. Laat staan middelen over hebben om hernieuwbaar te gaan.

De oude huidige in gebruikzijnde centrales gaan dicht.
Er moeten dus nieuwe gebouwd worden.
En dat is de reden waarom je van niks moet beginnen.
De huidige bestaan infrastructuur is gebouwd voor de huidige centrales.
Dit wil dus zeggen dat de aansluitpunten op dat netwerk moeten aangepast worden naar de nieuwe centrales.

Citaat:

U hebt zelf al een paar keer aangehaald dat de reglementitisch van onze overheid biogas de strot afsnijdt... De geldzucht van diezelfde overheid gaat ook elk initatief voor hernieuwbaar op kleine schaal gewoon nuken.
Nu niet alleen de Belgische overheid doet daar moeilijk over, het is met uitzondering van Nederland een Europese trend.
Een kennis van mij heeft gisteren zelfs Europa verlaten en is naar zuid Afrika vertrokken, om dat hij het beu was tegen de bierkaai te vechten.
Hij werkte samen met een groep landbouwers aan een biogasinstallatie. Kostprijs 6.000.000€ en kregen zelfs nog geen aansluiting op het netwerk of uitbatingsvergunning.
Installatie afgebroken en verscheept nara Zuid-Afrika, gronden en landbouwbedrijven verkocht en ze hebben een contract opzak, waarbij 15% aandelen van de Zuid-Afrikaanse overheid zijn. Die heeft de grond aan hun bedrijf gegeven en zorgt voor de nodige netwerkaansluitingen.
In tegenstelling tot België investeerd Zuid-Afrika dus wel in biogaswinning uit landbouwafval.

Oud Vandaag, 08:29   #1006
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Jaarlijks primair energieverbruik en welke voorraden er voorradig zijn:

Bij zonne-energie wordt maar 1 jaar genomen.
Uw U-blokje klopt niet
(of in fact, klopt wel, maar neemt als impliciete assumptie dat je niet alle aanwezige U gaat minen; doe je dat wel, dan zit je op een factor van enkele millenia aan U-beschikbaarheid).

En het ontbreekt een Th-blokje.

(en aangezien je me anders toch om referenties gaat vragen: ISBN 9789033458309 - D'Haeseleer - Energie vandaag en morgen - Hoofdstuk 2)
Drosamadaris is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2016, Politics.be