Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 januari 2021, 21:54   #221
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Opvallend detail daar: de regering stapt af van de versnelde uitrol van de digitale meter voor zonnepaneleneigenaars. Dat betekent dat wie zonnepanelen heeft niet meer per se vóór eind 2022 een digitale meter zal krijgen, zoals eerst afgesproken was. Lees: sommige zonnepaneleneigenaars zullen nog jaren kunnen profiteren van de terugdraaiende, analoge teller.

VRT.

Er is dus nog een klein beetje hoop.
Maak je geen illusies: de digitale meter is verplicht gesteld vanuit de EU. Dat ze nu zeggen dat de digitale meter er voorlopig niet komt is gewoon een zoethoudertje.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2021, 22:08   #222
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

PV installatie van 3500 Wp daar zijn de gevolgen niet zo hard , maar zij die een PV installatie in functie van hun warmtepomp staan hebben .....
Warmtepompen , dat tijdperk is voorbij.
Als je 7000 kwh in zomer moet ophalen voor in winter en je moet nu volle pot betalen???
Dikke streep door hun rekening.
RIP warmtepompen.
Voor dat iemand roept ..., die 7000 kwh injectie in zomer op net word door buurt verbruikt , daar geraakt geen kwh uit het dorp en ook aan volle pot verrekend.

Laatst gewijzigd door Deo : 15 januari 2021 om 22:12.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2021, 22:11   #223
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
PV installatie van 3500 Wp daar zijn de gevolgen niet zo hard , maar zij die een PV installatie in functie van hun warmtepomp staan hebben .....
Warmtepompen , dat tijdperk is voorbij.
Als je 7000 kwh in zomer moet ophalen voor in winter en je moet nu volle pot betalen???
Dikke streep door hun rekening.
RIP warmtepompen.
Iedereen die een beetje thermodynamica kent wist dat al vanaf het begin.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2021, 23:00   #224
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Maak je geen illusies: de digitale meter is verplicht gesteld vanuit de EU. Dat ze nu zeggen dat de digitale meter er voorlopig niet komt is gewoon een zoethoudertje.
Nee, dat zegt men niet.

Iedereen zal een DM krijgen, maar de volgorde van voorrang aan de zonnepaneeleigenaars is niet meer beperkt tot 2022 maar tot 2029.

Laatst gewijzigd door De Prof : 15 januari 2021 om 23:01.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2021, 23:13   #225
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

enkel dag meter
Direct Fixed ENGIE Electrabel vast 1 jaar 3,55
Drive ENGIE Electrabel vast 3 jaar 4,01
Easy Fixed ENGIE Electrabel vast 1 jaar 4,55
Easy3 ENGIE Electrabel vast 3 jaar 4,08
UP ENGIE Electrabel vast 4 jaar 4,16
Injectie Lampiris vast 1,2,3 jaar 3,51
Wase Wind Wase Wind vast onbepaalde 4,06
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2021, 23:25   #226
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.451
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
goed zo dat het grondwettelijk hof dat vernietigd heeft. Mensen met zonnepanelen moeten stoppen met te denken dat ze het net kunnen gebruiken als gratis batterij. Tijd om ze te straffen voor hun gegraai en geprofiteer
Doe dan eens een investering voor het milieu. Hoe gaat dit onland zijn co2 quota halen als de gewone man geen bijdrage in de vorm van zonnepanelen plaatst? We kunnen weer wat propere lucht kopen in een of ander apenland. Ook op uw kosten Eddewaar.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2021, 23:51   #227
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Kleine voorspelling: er zullen veel installaties afgezet worden of er zullen héél véél airco's geïnstalleerd gaan worden. Tis de moment om koeltechnicus te worden.
Daar zit inderdaad een toekomst in, zeker als de zomers zo warm blijven. Trouwens, enkele decennia terug, en nu waarschijnlijk nog, lag de piek van het electriciteitsverbruik in veel staten in de vs, in de zomer. Dit door de massa's airco's.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 10:21   #228
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Verlies van jaarlijks bij ons 630 euro x 15 jaar =9450 euro. En hoeveel ging ik éénmalig krijgen? Zou de 5 % ook zoveel zijn?

Laatst gewijzigd door Deo : 16 januari 2021 om 10:24.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 11:28   #229
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.320
Standaard

Dit toont voor de zoveelste keer nog maar eens aan in wat voor rattennest we ons begeven als de politiek een deel van de energieproductie wil overhevelen naar particulieren.

Tot op heden is dat nog niks anders dan dikke miserie geweest.

En altijd weer draait het niet om "groene stroom", "het milieu" of "duurzaamheid" maar telkens weer over geld.

Ik vraag mij af hoeveel geld we met zijn allen aan heel deze hetze hebben uitgegeven (sinds het eerste zonnepaneel) en wat we nog zoal met dat geld hadden kunnen doen.

Terwijl het met zonnepanelen o-zo simpel had kunnen zijn: degenen die zich dan echt om de planeet bekommeren kunnen zonnenpanelen plaatsen en de stroom die ze er van gebruiken moeten ze niet aankopen. Punt.

Maar nee, er moet weer (een pak) geld achter zitten want hoe groen de geitenwollensokken-milieuactivisten ook zijn; enkel en alleen voor het milieu legt niemand panelen op zijn dak. Zo groen zijn ze nu ook weer niet.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 11:32   #230
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.320
Standaard

Als we nu al het geld dat sinds het eerste zonnepaneel rondgestrooid is geweest destijds eens gewoon gebruikt hadden om een nieuwe kerncentrale te zetten hadden we al lang van heel deze miserie vanaf geweest en hadden we ondertussen stroom a volonté.

Het is tot op heden nog niks anders dan doffe ellende geweest en als het in de winter wat koud wordt (in een niet corona-jaar) dreigen we nog steeds zonder stroom te vallen.

't Is om mee te bleiten.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 11:39   #231
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Ik lach me eerlijk gezegd gewoon kapot. Ze worden nu eens wakker geschud, die burgertjes, maar nu is het te laat.
Eindelijk is het duidelijk waar heel die groene poespas voor staat.

En inderdaad, bye bye warmptepomp, maar ook byebye elektrische auto, etc etc. BE, de EU allemaal niet de moeite.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 11:40   #232
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.320
Standaard

En ik zit niet te kakken op eigenaars van zonnepanelen want die wilden natuurlijk niets anders dan meeprofiteren van het rondgestrooide geld (hoe zou je zelf zijn) maar wel op de politiek die heel dit verhaal nog maar weer eens aanpakken zoals ze zoveel dingen aanpakken.

1) Drijf de mensen in een bepaalde richting (en dat mag gebeuren door met geld te zwaaien)
2) Wacht geduldig af tot iedereen in die richting staat
3) Bestraf al die mensen financieel.

Het is ondertussen zo doorzichtig dat ik bij elke toegeving de politiek doet ik automatisch al zware gevolgen verwacht.

-elke keer als er iets beloofd wordt met zonnepanelen was het van dat
-kijk naar dieselrijden, jaar en dag gepromoot en nu de helft diesel rijdt zwaar belast
-mijn pronostiek voor het volgende: elektrische wagens. Nu nog volop gepromoot (lage taks, geen biv,...) maar eens er voldoende e-wagens rondrijden durf ik er geld op zetten dat we ook die mensen weer in hun zakken gaan zitten ("Ze verbruiken te veel stroom!")


Ze doen trouwens al geen moeite meer om te verbergen dat het allemaal zo gepland is geweest.
Vandaag wordt de regeling over de terugdraaiende teller euh... teruggedraaid, morgen ligt er al een heel plan klaar om de gedupeerden koest te houden. Dát kan plotseling wel op 1 dag? Wie dat nog gelooft is ziende blind volgens mij.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 11:41   #233
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.320
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Ik lach me eerlijk gezegd gewoon kapot. Ze worden nu eens wakker geschud, die burgertjes, maar nu is het te laat.
Eindelijk is het duidelijk waar heel die groene poespas voor staat.

En inderdaad, bye bye warmptepomp, maar ook byebye elektrische auto, etc etc. BE, de EU allemaal niet de moeite.
Dat is inderdaad de essentie van heel deze groene stroom hetze en dat is het al sinds het eerste zonnepaneel gelegd werd. Geld, daar draait het om en om niets anders.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 11:43   #234
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
En ik zit niet te kakken op eigenaars van zonnepanelen want die wilden natuurlijk niets anders dan meeprofiteren van het rondgestrooide geld (hoe zou je zelf zijn) maar wel op de politiek die heel dit verhaal nog maar weer eens aanpakken zoals ze zoveel dingen aanpakken.

1) Drijf de mensen in een bepaalde richting (en dat mag gebeuren door met geld te zwaaien)
2) Wacht geduldig af tot iedereen in die richting staat
3) Bestraf al die mensen financieel.

Het is ondertussen zo doorzichtig dat ik bij elke toegeving de politiek doet ik automatisch al zware gevolgen verwacht.

-elke keer als er iets beloofd wordt met zonnepanelen was het van dat
-kijk naar dieselrijden, jaar en dag gepromoot en nu de helft diesel rijdt zwaar belast
-mijn pronostiek voor het volgende: elektrische wagens. Nu nog volop gepromoot (lage taks, geen biv,...) maar eens er voldoende e-wagens rondrijden durf ik er geld op zetten dat we ook die mensen weer in hun zakken gaan zitten ("Ze verbruiken te veel stroom!")


Ze doen trouwens al geen moeite meer om te verbergen dat het allemaal zo gepland is geweest.
Vandaag wordt de regeling over de terugdraaiende teller euh... teruggedraaid, morgen ligt er al een heel plan klaar om de gedupeerden koest te houden. Dát kan plotseling wel op 1 dag? Wie dat nog gelooft is ziende blind volgens mij.
Oh maar dat van die elektrische auto's staat in de sterren geschreven. Degenen die dat niet gezien hebben waren ofwel blind ofwel gebrainwashed door het dogma van de groenen.
Leasewagens elektrich? No problem, koop ik mijn eigen wagen en dan betalen ze me maar per kilometer. Ik ga niet elektrische rijden, niet zolang ik niet verplicht ga worden.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 11:44   #235
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Daar zit inderdaad een toekomst in, zeker als de zomers zo warm blijven. Trouwens, enkele decennia terug, en nu waarschijnlijk nog, lag de piek van het electriciteitsverbruik in veel staten in de vs, in de zomer. Dit door de massa's airco's.
Er komt er mij ene de komende week een offerte maken, ... Die had al bijna gene tijd meer om te komen
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 11:45   #236
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Verlies van jaarlijks bij ons 630 euro x 15 jaar =9450 euro. En hoeveel ging ik éénmalig krijgen? Zou de 5 % ook zoveel zijn?
Wat denk je zelf? Ze gaan dat geval per geval berekenen....in wiens voordeel zal dat zijn denk je?
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 11:47   #237
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dit toont voor de zoveelste keer nog maar eens aan in wat voor rattennest we ons begeven als de politiek een deel van de energieproductie wil overhevelen naar particulieren.

Tot op heden is dat nog niks anders dan dikke miserie geweest.

En altijd weer draait het niet om "groene stroom", "het milieu" of "duurzaamheid" maar telkens weer over geld.

Ik vraag mij af hoeveel geld we met zijn allen aan heel deze hetze hebben uitgegeven (sinds het eerste zonnepaneel) en wat we nog zoal met dat geld hadden kunnen doen.

Terwijl het met zonnepanelen o-zo simpel had kunnen zijn: degenen die zich dan echt om de planeet bekommeren kunnen zonnenpanelen plaatsen en de stroom die ze er van gebruiken moeten ze niet aankopen. Punt.

Maar nee, er moet weer (een pak) geld achter zitten want hoe groen de geitenwollensokken-milieuactivisten ook zijn; enkel en alleen voor het milieu legt niemand panelen op zijn dak. Zo groen zijn ze nu ook weer niet.
De overheid denkt aan geld, puur economisch dus. Maar verplicht al de rest om volgens een dogma te denken... waar ligt dan het probleem? Als je een keuze maakt, moet je er ook voor zorgen dat de incentive om voor een bepaalde richting te gaan blijft duren.

Weet je wat nog het ergste is? Alles wordt nu van bovenaf in de foute richting gestuurd en alle oplossingen die economisch zin hadden, die worden in de vuilbak gegooid. Verkeerde allocatie van middelen noemt men zoiets.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 12:06   #238
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Nee, dat zegt men niet.

Iedereen zal een DM krijgen, maar de volgorde van voorrang aan de zonnepaneeleigenaars is niet meer beperkt tot 2022 maar tot 2029.
Ik denk niet dat met de huidige wetgeving de regering iemand kan verplichten om een bestaande, werkende analoge meter door een digitale meter te vervangen.

Nutsbedrijven hebben niet het recht om op andermans privé-eigendom om het even wat te doen. En maar goed ook. Gebruik dat recht ook, anders raken we het snel kwijt.

Het zal wel weer op de ingenieurs aankomen om een technisch creatieve oplossing te zoeken om de mensen geld af te kunnen zetten, dat is nu eenmaal deel van hun raison d'être.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 12:25   #239
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.451
Standaard

Net eens bekeken. Behalve 1 dag van 8kWh is er de voorbije maand door mijn 21 panelen en twee omvormers welgeteld gemiddeld 2kWh per dag geproduceerd.

Aan de batterij freaks hier, probeer me nu maar eens van het nut van een batterij van 10k€ te overtuigen.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 12:53   #240
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Het stond in de sterren geschreven dat dit stond te gebeuren en het is de enige juiste beslissing.

De prijs van stroom zal de komende tijd ernstig fluctueren afhankelijk van de tijd en het is niet meer dan normaal dat die tijdsafhankelijke prijs wordt doorgerekend aan de consument.

Vlakke tarieven zetten de consument aan tot onverstandige beslissingen. Ik geef een klein voorbeeld. Op het nieuws was er een man die slachtoffer was van de vernietiging van die regel. Hij klaagde, want in de winter gebruikte hij meer stroom dan in de zomer, oa. door het gebruik van een electrische bijverwarming. Welnu, dit is eigenlijk onverantwoord en dank zij dit nieuwe systeem zal hij dit niet meer doen.

Juist, de overheid heeft de boel belazerd maar ook dit was te verwachten en m.i. zitten er nog andere zaken af te komen. Want de kostprijs van stroom in de toekomst zal in belangrijke mate afhangen van de piekbelasting. Want deze piekbelasting bepaalt de investeringen die moeten voorzien worden in het net.(https://www.vreg.be/nl/wat-verandert-er)

Dit alles dient om hetzelfde doel te bereiken, namelijk de consument te motiveren om verstandig met electriciteit om te gaan.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be