Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 september 2020, 05:31   #61
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

van de heer Willekens, FOD Binnenlandse zaken, ontvingen we volgend bericht:

Citaat:

From: Willekens Philip
Sent: Tuesday, September 22, 2020 9:45 AM
To: [email protected]
Cc: De Saedeleer Jan


Geachte heer Nollen,

Ik heb uw mail in goede orde ontvangen en overgemaakt aan de Directie brandpreventie – Dhr. De Saedeleer, die ons in kopie leest. Betrokkene zal u, met zijn kennis en kunde, zeker verder helpen mbt de door u gestelde vragen.

Met vriendelijke groet,

Philip Willekens
Directeur-generaal

Algemene Directie Veiligheid & Preventie
FOD Binnenlandse Zaken
Waterloolaan 76 -1000 Brussel

Miscshien komt hij het initiatief van de dienst van onze gouverneur Cathy Berx nog tegen. We zouden verwachten dat dat na 3 jaar toch ook ergens geraakt is.

Citaat:
From: IDES Hans

Sent: Thursday, August 17, 2017 1:55 PM

To: Paul Nollen

Subject: RE: rampenplan en ventilatie

..........

De Brandweer en de Veiligheidscoördinator van de stad Antwerpen zijn er zich alvast van bewust dat de raad tot het sluiten van ramen en deuren in nieuwere woningen niet voldoende is in de communicatie. Op hun website https://www.antwerpen.be/nl/info/52d...-uit-de-rook-2 wordt dan ook al meegegeven dat indien mogelijk de ventilatie dient uitgeschakeld te worden. De gouverneur zal ook aan de andere brandweerzones in de provincie alvast vragen, hun communicatie inzake het sluiten van ramen en deuren aldus aan te vullen.

Met vriendelijke groeten,

Hans Ides

--

Kabinet gouverneur Cathy Berx

Kabinetschef van de gouverneur

Parkhuis
Koningin Elisabethlei 18, 2018 Antwerpen
Alhoewel de meeste mededeling bij brand, ook in onze provincie (Antwerpen), zich nog altijd beperken tot 'ramen en deuren sluiten".

Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/20/brand-emblem/

Brand in magazijn in Emblem: buurtbewoners moeten ramen en deuren sluiten

In Emblem bij Ranst is er een brand ontstaan in een magazijn waar verf opgeslagen ligt. Door de rookontwikkeling kregen buurtbewoners het advies ramen en deuren gesloten te houden. ....
Wie deze raad opvolgt en de ventilatie laat opstaan kan zich nog wel aan verassing verwachten. Zeker als ge overal in alle kamers met ventilatie rookmelders hebt geplaatst
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 23 september 2020 om 05:41.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2020, 05:45   #62
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

We hebben een antwoord ontvangen van het Vlaams Energieagentschap.
Met onze reactie :


Citaat:
Dag Vlaams energieagentschap,

bedankt voor uw snelle respons en uw raadgevingen. Ik antwoord tussenin uw mail.

Tot voor de corona pandemie was mijn belangstelling toegespitst op het residentieel probleem van de ventilatie en zijn verband met andere gebeurtenissen die relevant zijn (interne brand, externe brand, Seveso alarm). Het is mij sindsdien echter opgevallen dat hetzelfde probleem zich voordoet in onze rust en zorg tehuizen. Afschakeling van ventilatie bij calamiteit is een grote onbekende. Ik vrees dat het bij onze onderwijsinstellingen en hospitalen niet beter gesteld is.

Beste groeten

Paul Nollen


mijn antwoord tussenin: (mijn italic en bold)

From: [email protected]
Sent: Wednesday, September 23, 2020 9:22 AM
To: [email protected]
Subject: ventilatie, brandveiligheid en externe calamiteit : hoe te verenigen (VEA-563090)

Geachte,

Als antwoord op uw bericht van 22.09.2020 06:39 geven wij graag het volgende mee:

1)U kan deuren sluiten bij brand en de spleten onderaan dichten met natte doeken.

Natte doeken tegen de spleet onderaan de deur waar bij natuurlijke ventilatie de doorvoeropening mag zijn is een mogelijkheid. Dat is natuurlijk in het geval men wakker is en direct weet wat te doen. We veronderstellen dan dat er bv een rookalarm in de kamer is afgegaan, of dat ge de rook hebt opgemerkt.

Of u kan brandwerende doorstroomroosters voorzien indien u dit nodig acht, dit is afhankelijk van de brandreglementering voor woningen.

Brandwerende doorgangsroosters is ook een mogelijkheid al wordt is dat nergens in de reglementering of informatie voor residentiele woningen opgenomen voor zover ik weet.
Een oppervlakkige kennismaking met studies over rooktemperatuur bij brand in woningen laat mij echter vermoeden dat dergelijke roosters helemaal niet voldoen bij rookontwikkeling bij brand op enige afstand van uw deur. Maar het is allicht beter dan niets en zeker als de brand zich uitbreid en de hitte nadert.


https://www.jstage.jst.go.jp/article.../_pdf/-char/en p345

2)Het afschakelen van de mechanische ventilatie is toegestaan. U kan dit nalezen in onze website onder Regeling als volgt: Let op! Het doel is dat er in principe permanent wordt geventileerd en dat de mechanische ventilatie dus nooit volledig uitgeschakeld wordt. Zo kan niemand het systeem per ongeluk uitschakelen of de uit-stand gebruiken als een dagelijkse praktijk. Enkel in noodsituaties of bij onderhoud moet u het systeem bewust kunnen uitschakelen. Dat kan dan bijvoorbeeld met een schakelaar in een technisch lokaal of in de zekeringkast. Er is nergens bepaald dat deze noodafschakeling niet zou mogen aangesloten worden op een branddetectiesysteem.

Over die mogelijkheden van uitschakeling ben ik het totaal oneens. In het appartement dat ik bezocht heb in 2016 was afschakeling van de ventilatie van het gebouw slechts mogelijk via het appartement van de bovenburen. Uiteraard zijn die niet altijd thuis. Een aanvaardbaar systeem, om nog te zwijgen over de haalbaarheid van een redelijke tijd van afschakeling, is dat ook niet.
In de kelder kon men wel alles afschakelen maar of dat gewenst is (lift, verlichting, rookafzuiging bij interne brand) valt te betwijfelen.
In een ander appartements gebouw dat ik later bezocht heb was de technische ruimte op slot. Men kan dan gaan zoeken naar wie de sleutel heeft en kan komen (conciërge, technische dienst,..)
En dan wil ik nog zien hoeveel mensen in een zekeringkast gaan zoeken en vinden wat ze moeten uitschakelen als ze via een openbare oproep horen dat ze ramen en deuren moeten sluiten en de ventilatie afzetten. Dan vind ik de Nederlandse oplossing tenminste praktisch haalbaar en verantwoord tegenover de bevolking. (calamiteitschakelaar ‘ventilatie’ en afschakeling ventilatie op afstand vanuit een noodcentrale).


In het geval ik ooit mechanische ventilatie voor mijzelf zou plaatsen zou ik ze zeker afschakelbaar maken door rookdetectie in het luchtaanvoer kanaal (in geval van een centraal systeem) en een ‘app’ op de smartphone (die ik niet bezit) of met SMS. Zodoende kan ik snel reageren, waar ik ook ben, bij een B-alert. https://www.be-alert.be/nl/laat-je-waarschuwen
Het al dan niet volledig afzetten van de ventilatie is een probleem dat ik voor mezelf nog niet heb opgelost. Ik heb bij dergelijke industriële installaties (die slechts enkele uren per dag werkten) vervuiling opgemerkt van de filters door schimmels en rottende insectenlijken die bij continu werking blijkbaar niet of minder voorkomen (uitdroging, mummificering) https://forum.politics.be/showthread.php?t=240577

3) Wij hebben geen bevoegdheid over de communicatie van andere diensten, zeker niet als ze federaal zijn. Wij merken dat dergelijke communicatie vaak geënt is op het feit dat het grootste deel van ons woningenbestand bestaande bouw is en dat in bestaande bouw in de meeste gevallen geen ventilatiesysteem aanwezig is.



We hopen u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groeten,

Vlaams Energieagentschap
Koning Albert II-laan 20 bus 17
1000 Brussel
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 24 september 2020 om 05:52.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2020, 05:22   #63
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Ook waar onze kinderen verblijven is een minimum aan kennis en maatregelen nodig in geval van calamiteiten. Zij bevestigen onze mail.

Citaat:
From: Kind en Gezin
Sent: Thursday, September 24, 2020 10:17 AM
To: [email protected]
Subject: Kind en Gezin Contactformulier

Beste Paul Nollen,

Je hebt op de website van Kind en Gezin een contactformulier ingevuld. Hier vind je een kopie van de gegevens die je hebt verzonden. Opgelet! Je kan geen antwoord sturen naar dit e-mailadres.


Vragen/opmerkingen:

Citaat:
Geacht agentschap Kind en Gezin,

ik merk in de vergunning voor brandveiligheid https://www.kindengezin.be/img/vergu...versie2019.pdf dat daar geen enkele melding gemaakt wordt van de afschakelverplichting van de ventilatie installatie in relatie met de brandveiligheid (interne of externe brand). Tot deze afschakeling wordt opgeroepen via verschillende kanalen (Be-alert https://be-alert.be/nl , radio, luidspreker enz..) bij Seveso alarm https://www.seveso.be/nl/schuilen of externe brand.

Ook wordt soms de opgelegde mogelijkheid of verplichting tot compartimentering met opgelegde brandweerstand doorbroken door niet gereglementeerde doorvoeropeningen in verband met ventilatie. Over dit gebrek aan coördinatie tussen de reglementeringen hebben we dan ook een draadje geopend met onze contactnames met verschillende overheidsdiensten op politics.be https://forum.politics.be/showthread.php?t=239741 dat uw belangstelling zou kunnen hebben. Bij recente gesprekken met personeel van rust en zorgcentra heb ik opgemerkt dat de uitschakeling van de ventilatie bij calamiteit totaal onbekend is. Ik vermoed dat dit bij mensen die gerelateerd zijn aan de werking van kind en gezin niet anders is. Vandaar mijn initiatief

Hoogachtend

Paul Nollen
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 25 september 2020 om 05:22.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2020, 09:38   #64
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Ondertussen hebben we van het Nationaal Crisiscentrum vernomen dat zij niet bevoegd zijn.

Citaat:
13 sep 2020 10:03
Citaat:
Door jou verzonden een week geleden

Dag crisiscentrum, met alle begrip dat het druk is in deze tijden. Tot er een duidelijke en afdoende actie is vul ik het draadje op poilitcs.be verder aan zodat iedereen wat kan volgen. https://forum.politics.be/showthread.php?t=239741 Ik zou graag vermijden dat er verklaard wordt "met de hand op het hart" dat men niet op de hoogte was.

Beste groeten
Citaat:
14 sep 2020 12:02

Crisiscentrum / Centre de Crise
verzonden een week geleden

Dag Paul, we zijn inderdaad op de hoogte van uw vraag. Deze bevoegdheid ligt immers niet bij het Nationaal Crisiscentrum. U kan zich best wenden tot https://www.ibz.be/nl/veiligheid-en-preventie
Dat hebben we dan ook gedaan en we volgen de evolutie met belangstelling https://forum.politics.be/showpost.p...3&postcount=61
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2020, 07:00   #65
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Van het departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin ontvingen we een antwoordbevestiging en doorzending:

Citaat:
Citaat:
----Oorspronkelijk bericht-----
From: Info Departement WVG
Sent: Friday, September 25, 2020 3:59 PM
To: VIPA
Cc: [email protected]
Subject: FW: ventilatie, interne en externe brand en Seveso alarm

Collega's,

We ontvingen onderstaand bericht i.v.m. richtlijnen bij brand(preventie) via het contactformulier van het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Volgen jullie dit verder op?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Kathy Ooge
Communicatieverantwoordelijke

DEPARTEMENT WELZIJN VOLKSGEZONDHEID EN GEZIN
[email protected]
Koning Albert II-laan 35 bus 30, 1030 Brussel
www.departementwvg.be

Corona treft ons allemaal. We houden het veilig en werken maximaal thuis, maar blijven bereikbaar.
Blijf op de hoogte: departementwvg.be/nieuws/maatregelen-naar-aanleiding-van-het-coronavirus
#vlaanderentegencorona #vlaanderenhelpt #vlaanderenzorgt

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Citaat:
-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: [email protected] <[email protected]>
Verzonden: vrijdag 25 september 2020 11:00
Aan: Info Departement WVG <[email protected]>
Onderwerp: ventilatie, interne en externe brand en Seveso alarm

Er is een nieuw bericht binnengekomen via het contactformulier op de portaalsite.
Dit zijn de gegevens:
Verstuurd op vrijdag, 25 september, 2020 - 11:00

Inhoud van het bericht:

Naam: Nollen
Voornaam: Paul
E-mailadres: [email protected]
Uw vraag is bestemd voor: Algemeen
Onderwerp: ventilatie, interne en externe brand en Seveso alarm
Inhoud:
ventilatie, interne brand en externe calamiteit :

tot vandaag heb ik nog geen noodplannen gevonden bij de inrichtingen die onder uw bevoegdheid vallen en waarin de afschakeling van de ventilatie voorkomt waartoe nochtans bij specifieke calamiteiten opgeroepen wordt. Het kan natuurlijk zijn dat ik niet goed gezocht heb en mijn informatie niet correct is, of mijn vraag u reeds via andere kanalen bereikt heeft, in dat geval wens ik mij te verontschuldigen.

We onderscheiden :

- Brand in de inrichting zelf:
Daarover vinden we een heel uitgebreide regelgeving en we menen dat dit aspect in orde is.
Anderzijds denk ik dat de mogelijkheid van het binnentrekken van rook van de interne brand door de eigen ventilatie inrichting niet besproken wordt. Er is mogelijk een automatisme dat bij rookdetectie in de luchtinlaat de ventilatie uitschakelt maar dat vind ik niet terug.

- Brand in de omgeving van de inrichting:
Hierbij worden we soms door brandweer of andere overheidsinstellingen opgeroepen om de "ramen en deuren te sluiten en de ventilatie af te schakelen".
Tot hiertoe zijn mijn ervaringen met de bekendheid van de afschakeling van de ventilatie bij een dergelijke oproep heel negatief. Deze procedure is totaal onbekend.

De onvolledige oproepen door de overheidsinstanties (ramen en deuren sluiten) zonder te vermelden dat de ventilatie moet afgeschakeld worden kunnen bijkomend ook nog rampzalige gevolgen hebben.

- Calamiteit met Seveso alarm (binnen blijven, ramen en deuren sluiten, ventilatie afschakelen, luchtroosters dichten.

Het Seveso alarm wordt gegeven bij een ongeval waarbij giftige rook, gas, radioactiviteit en dergelijke in de omgeving geloosd wordt. De instructie van de overheid is dan :

Even terug naar de Seveso richtlijn:
https://eur03.safelinks.protection.o...amp;reserved=0

Bij rookontwikkeling bij een chemisch bedrijf kan de overheid je aanraden te schuilen.

Door binnen te blijven, zorg je ervoor dat je zelf veilig bent.

Thuis
Sluit alle ramen en buitendeuren.
Schakel alle ventilatie-, verwarmings- en aircosystemen uit.
Sluit de toevoer van buitenlucht van uw schoorsteen af.
Luister naar de media (radio, TV, internet) en volg de aanbevelingen van de overheden ( burgemeester, gouverneur, minister).
Laat je kinderen op school. Zij volgen dezelfde aanbevelingen.
Breng je huisdieren binnen.
Hou je noodpakket bij de hand
.

Het is duidelijk dat deze instructie tegengesteld is (binnen blijven) met de meestal geoefende evacuatie bij interne brand.

Een en ander behandel ik op politics.be omdat zo de reeds gecontacteerde instanties, en hun eventuele respons, gevolgd kunnen worden.

https://eur03.safelinks.protection.o...amp;reserved=0 ventilatie en brandveiligheid

Het lijkt mij voor de hand te liggen dat in de noodprocedures ook de afschakeling van de ventilatie behandeld moet worden. Tot hiertoe heb ik zelf nog niet kunnen nagaan of dit het geval is in de inrichtingen onder uw bevoegdheid, vandaar mijn vraag aan u, nu ook de ventilatie door de coronapandemie in de actualiteit gekomen is.

Beste groeten

Paul Nollen


Akkoord: Akkoord


Bekijk online (indien u redacteursrechten heeft op de portaalsite):
https://eur03.safelinks.protection.o...amp;reserved=0
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2020, 15:38   #66
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard veilig terug naar school?

De noodplannen voor onze onderwijsinrichtingen staan op https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/home : Canvas intern noodplan voor scholen en internaten https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/n...n-noodsituatie
Zoals we vreesden is de afschakeling van de ventilatie bij Seveso alarm niet voorzien. Vandaar dat we ook deze dienst gecontacteerd hebben:

Citaat:
Geachte,

de mail hierna heb ik aan de heer Weyts verzonden langs verschillende kanalen zonder echter een ontvangstbevestiging of reactie te ontvangen. Ondertussen heb ik wel de noodplannen voor het onderwijs gevonden en ik moest vaststellen dat het afschakelen van de ventilatie wél voorkomt bij een nucleair incident maar niet bij een Seveso incident of externe of interne brand waarbij rook of gevaarlijke gassen langs de ventilatie binnengezogen kunnen worden en gelijktijdig ingeblazen zal worden in alle lokalen met ventilatie .
https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/n...tie#wat-is-het

https://onderwijs.vlaanderen.be/site...0%28002%29.pdf Canvas intern noodplan voor scholen en

internaten blz 17 en blz 22 Schuilmaatregel

SCHUILEN (zie actiekaart 5.1.1) betekent dat leerlingen en personeelsleden binnen de schoolgebouwen en/of hun klaslokalen moeten blijven, omwille van een noodsituatie die van buitenaf komt. Er wordt bij schuilen ofwel een specifiek alarmsignaal gebruikt, ofwel moeten leerlingen en personeel mondeling of telefonisch gewaarschuwd worden. Aan ouders wordt gevraagd hun kinderen niet te komen ophalen wanneer een schuilmaatregel in werking is.

Voor scholen gelegen in de omgeving van een SEVESO-bedrijf (chemische industrie) gelden de specifieke richtlijnen bij een SEVESO-alarm: (www.seveso.be)

ga of blijf binnen

sluit ramen en deuren

luister radio of kijk tv

telefoneren kan wachten

laat de kinderen op school

Op blz 43 voor nucleair alarm moet dan wel de ventilatie afgeschakeld worden. (wat mij correct lijkt)


De noodplanning is dus wat dit aspect betreft onvolledig. In de gevallen dat ik zelf de ventilatie installatie heb bekeken (residentieel) was het zelfs zo dat de uitschakeling van de ventilatie niet vlot (of zelfs niet) bereikbaar of te vinden was. Dit zou dan ook een aandachtspunt kunnen zijn. (Waar bevind zich de ‘uitschakeling ventilatie’ en hoe bedien ik dat, uiteraard binnen redelijke termijn voor dergelijke gevallen)


Beste groeten

Paul Nollen


Citaat:
mail aan de heer Weyts:


Geachte,

ventilatie, brandveiligheid en externe calamiteit : hoe te verenigen ?
We hebben enerzijds de energie prestatie regelgeving en anderzijds de behandeling van verschillende gebeurtenissen waarvoor onze woning ons ook moet beschermen.

We onderscheiden :

Brand in de woning

Hier zijn, buiten het structurele ontwerp, compartimentering en vluchtmogelijkheden essentieel.

In relatie met ventilatie is hier het probleem de doorvoeropeningen (DO) die opgelegd worden en niet afsluitbaar mogen zijn. De FOD binnenlandse zaken geeft de raad om bij interne brand de binnendeuren te sluiten https://www.civieleveiligheid.be/nl/...-de-deur-dicht wat natuurlijk geen zin heeft als de doorvoeropeningen open blijven staan en zelfs niet afsluitbaar mogen zijn.

Brand in de omgeving van de woning

Hier hebben we het verbod in de energie prestatie regelgeving, om schakelaars te plaatsen om de mechanische ventilatie uit te schakelen, dat strikt wordt toegepast. Er is niet, zoals bv in Nederland de verplichting om een 'calamiteitschakelaar' te plaatsen op een bekende en gemakkelijk bereikbare plaats en de mogelijkheid om in risicozones aan te sluiten op centrale afstandsbediening door de noodcentrale voor de uitschakeling van de ventilatie. Ook is uitschakeling door rookmelders of SMS (afstandsbediening) in de ventilatie luchtinlaatschacht niet opgelegd of zelfs verboden.

De onvolledige oproepen door de overheidsinstanties (ramen en deuren sluiten) zonder te vermelden dat de ventilatie moet afgeschakeld worden kan dan ook rampzalige gevolgen hebben.

Calamiteit met Seveso alarm (binnen blijven, ramen en deuren sluiten, ventilatie afschakelen, luchtroosters dichten.

Het Seveso alarm wordt gegeven bij een ongeval waarbij giftige rook, gas, radioactiviteit en dergelijke in de omgeving geloosd wordt. De instructie van de overheid is dan :

Even terug naar de Seveso richtlijn:
https://www.seveso.be/nl/schuilen

Bij rookontwikkeling bij een chemisch bedrijf kan de overheid je aanraden te schuilen.

Door binnen te blijven, zorg je ervoor dat je zelf veilig bent.

Thuis
Sluit alle ramen en buitendeuren.
Schakel alle ventilatie-, verwarmings- en aircosystemen uit.
Sluit de toevoer van buitenlucht van uw schoorsteen af.
Luister naar de media (radio, TV, internet) en volg de aanbevelingen van de overheden ( burgemeester, gouverneur, minister).
Laat je kinderen op school. Zij volgen dezelfde aanbevelingen.
Breng je huisdieren binnen.
Hou je noodpakket bij de hand.

Het is duidelijk dat de energieprestatie en ventilatie regelgeving niet is afgestemd op de andere instructies van brandweer en crisiscentra.

Een en ander behandel ik op politics.be omdat de regelgeving een politieke aangelegenheid is en de energie prestatie wetgeving tot stand komt bij openbare aanbesteding en zo de reeds gecontacteerde instanties, en hun eventuele respons, gevolgd kunnen worden.

https://forum.politics.be/showthread.php?t=239741 ventilatie en brandveiligheid

Het lijkt mij voor de hand te liggen dat in de noodprocedures ook de afschakeling van de ventilatie behandeld moet worden. Tot hiertoe heb ik zelf nog niet kunnen nagaan of dit het geval is, vandaar mijn vraag aan u nu ook de ventilatie door de coronapandemie in de actualiteit gekomen is.
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2020, 10:57   #67
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

In Nederland werkt men ondertussen aan een aangepaste reglementering voor de brandveiligheid in verband met (oa) ventilatie:

https://www.bbn.nu/wp-content/upload...versie2020.pdf

Citaat:
Luchtkanalen en de nieuwe NEN6075

De nieuwe voorschriften over de bepaling van de weerstand tegen rookdoorgang tussen ruimten op basis van rookdoorlatendheid van constructieonderdelen zullen worden opgenomen in de nieuwe versie van het Bouwbesluit en worden uitgedrukt volgens Ra en R200. Dit gaat normaal van kracht in 2021, maar daar wordt door brandveiligheidadviseurs nu reeds op geanticipeerd.
Voor nieuwbouw is het dan noodzakelijk om de rookdoorlatendheid van het constructieonderdeel uit te drukken in:
- Sa (bij rook van 20°C, Pa <= 25 Pa; a= ambient) of
- S200 (bij rook van >= 200°C , Pa <=50 Pa)
Voor brandkleppen gelden de volgende regels:
Voor zowel Sa als S200 geldt dus dat er geen rookverspreiding mag optreden via de ventilatiekanalen. De beste manier om dit te garanderen is door de klep te laten sluiten bij waarneming van rook in de ruimte van waaruit rookwerendheid wordt bepaald. In dit geval wordt een aangestuurde klep op afstand gesloten door een signaal van een brandmeldcentrale dat door een rooksensor geactiveerd wordt. Deze evolutie verhoogt de brandveiligheid en vereenvoudigt sterk de controlemogelijkheden.
Een brandklep (brandwerend rooster) zoals voorgesteld door het Vlaams Energieagentschap https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=62 volstaat dus niet

Citaat:
Brandklep
• Een correcte installatie van een brandklep is steeds een exacte combinatie van wandtype + brandklep + afdichting zoals in de DoP beschreven.
• Brandklep A niet vervangen door B.
• Indien een brandklep op enige afstand van de wand is gemonteerd, dient dit ook zo getest te zijn en dient dit te gebeuren zoals in een specifiek officieel classficatierapport van het geplaatste product is beschreven.
Brandwerende roosters en manchetten zijn beproefd volgens andere normen die geen rekening houden met drukverschil, rookdoorgang en sluitingstijd. Ze zijn niet geschikt voor het afsluiten van ventilatiesystemen.
• Als de aansluiting tussen klep en kanaal rigide is, monteer dan aan beide zijden van de klep tenminste één montagerail met draadstangen onder het kanaal.
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 7 oktober 2020 om 10:58.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2020, 07:36   #68
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.223
Standaard

https://www.tijd.be/ondernemen/milie.../10256595.html
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2020, 06:42   #69
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Van de dienst Civiele Veiligheid ontvingen we:

Citaat:
From: De Saedeleer Jan
Sent: Tuesday, October 13, 2020 1:52 PM
To: [email protected]
Cc: Maenhout Randy
Subject: RE: uw actie 'sluit ramen en deuren'

Geachte heer Nollen,

In uw vraag onderscheid ik twee verschillende gevallen: een eerste waarbij het gevaar van buiten de woning of het gebouw komt en een tweede waarbij brand ontstaat in de woning of het gebouw en het gevaar dus van binnenuit komt.


1/ Het gevaar komt van buiten

Als het gevaar van buitenaf komt en is doorgaans belangrijk om binnen te blijven omdat blootstelling aan de buitenlucht een gevaar is voor de eigen gezondheid. In dergelijke gevallen is het raadzaam om inderdaad ramen en deuren te sluiten en ventilatiesystemen uit te schikken. Dit laatste wordt regelmatig vermeld bij incidenten, maar wellicht niet elke keer en wellicht ook niet door elk communicatiekanaal op dezelfde wijze overgenomen.

Behoudens enkele uitzonderingen waar deze installaties ook gebruikt worden om rookverspreiding tegen te gaan (bvb. in parkeergarages, in trappenhuizen en gangen van hoge gebouwen), zijn door de regelgeving waarvoor de FOD Binnenlandse Zaken bevoegd is, zijnde het koninklijk besluit van 7 juli 1994, GEEN verluchtingsinstallaties verplicht gesteld. In de regelgeving zijn alleen voorschriften opgenomen voor het geval er een verluchtingsinstallatie (al dan niet verplicht) in het gebouw aanwezig is.

Deze regelgeving bevat bovendien voornamelijk voorschriften die betrekking hebben op de invloed van dergelijke installaties op de brandveiligheid in geval van brand IN HET GEBOUW. Dit behandel ik in het volgende punt.

2/ Het gevaar komt van binnen

In geval van brand in het gebouw is het belangrijk om de rookverspreiding doorheen het gebouw te beperken, daartoe is compartimentering voorzien en deze compartimentering mag door de verluchtingsinstallaties (zowel kanalen als doorstroomopeningen) niet teniet gedaan worden. In essentie zijn er verschillende soorten van maatregelen voorgeschreven om deze interne rookverspreiding tegen te gaan. Zo zijn er brandwerende kleppen (of roosters) voorzien op de compartimentsgrenzen (of brandwerende kanalen doorheen de compartimenten) (punt 6.7.3 van de bijlage 2, 3 of 4), het brandgedrag van de kanalen is voorgeschreven in sommige lokalen (punt 6.7.2) en de verluchtingsinstallatie dient stil gezet te worden in geval van detectie van brand (punt 6.7.6). U kan deze voorschriften terugvinden op onze website www.civieleveiligheid.be indien u meer details wenst. De voorschriften van het koninklijk besluit van 7 juli 1994 bevatten geen bepalingen die het stilzetten van de installaties onmogelijk zou maken. Omgekeerd zelf, er zijn bepalingen die in geval van detectie van rook in het gebouw (of de verluchtingsinstallatie) de installatie automatisch stilleggen. Ook zijn er geen voorschriften die detectie in de luchtaanvoer zouden verbieden.

Zelfs als er geen natuurlijke of mechanische verluchting aanwezig is, is het belangrijk om in geval van brand, rookverspreiding doorheen het gebouw te beperken. Door de deuren dicht te doen als u ’s avonds gaat slapen, zal, wanneer er brand uitbreekt, het vuur en de verstikkende rook – de grootste bedreiging – langer opgesloten blijven. Zo heb je meer tijd om jezelf en je gezin in veiligheid te brengen wanneer een rookmelder alarm slaat. Vandaar de boodschap om zoveel mogelijk deuren dicht te doen. Zo blijft de rook zo lang mogelijk op dezelfde plaats. Uiteraard zullen er ook spelingen zijn rondom de deur die enerzijds het openen van de deur moeten mogelijk maken en anderzijds ook als doorstroomopening voor de verluchting kunnen gebruikt worden. Deuren worden doorgaans ook zo geplaatst dat de grootste spelingen onderaan zijn voorzien. De rook bevindt zich in het begin bovenaan (vandaar dat rookmelders bovenaan geplaatst worden) en dus komt rook in eerste instantie niet via de opening onderaan de deur in het lokaal. U zal het wellicht eens zijn dat een deur die open staat in alle gevallen slechter zal zijn voor de rookverspreiding dan een deur die dicht is maar waar nog doorstroomopeningen in voorzien zijn. In geval na brand in het gebouw, kan je trouwens altijd deze spleten en openingen dichtmaken met doeken, zodat het lokaal waarin je je teruggetrokken hebt langer gevrijwaard blijft van de rook. Indien deze deuren een rol spelen in de compartimentering zal het bovendien noodzakelijk zijn om de spelingen beperkt te houden en brandwerende deurroosters te voorzien die dichtschuimen bij blootstelling aan hete rookgassen.

Jaarlijks overlijden in België een 50 ?* 60-tal personen door een brand in hun woning, vandaar dat het belangrijk is om deze boodschap om deuren dicht te doen te verspreiden.

Met vriendelijke groet,

Jan De Saedeleer
Adviseur

T +32 2 488 51 70 *New*
[email protected]


Algemene Directie Civiele Veiligheid | Direction générale Sécurité civile *New*

Brandpreventie | Prévention incendie

FOD Binnenlandse Zaken | SPF Intérieur
Leuvenseweg 1, 1000 Brussel | rue de Louvain 1, 1000 Bruxelles *New*
www.civieleveiligheid.be - www.securitecivile.be
Er wordt verwezen naar het KB van 7 juli 1994. Voor zo ver dit KB van toepassing is (op eensgezinswoningen niet) lijkt mij de verplichting om bij een oproep van de bevoegde diensten om 'ramen en deuren te sluiten en de ventilatie af te schakelen' te vallen onder

Citaat:
[17 6.7.6]17 Bediening bij brand van de aëraulische installaties art 6.8.2.2 De toestellen die menselijke interventie vergen, worden aangebracht op zichtbare of helder aangeduide plaatsen die in alle omstandigheden vrij bereikbaar zijn. Zij bevinden zich ondermeer nabij uitgangen, op overlopen, in gangen en worden derwijze aangebracht dat zij de circulatie niet hinderen en niet beschadigd of aangestoten kunnen worden.
Als er een branddetectie aanwezig is in het gebouw is
Citaat:
6.7.6 Bediening bij brand van de aëraulische installaties

[6.7.6] Bediening bij brand van de aëraulische installaties
In de zones van het gebouw, die uitgerust zijn met een branddetectie-installatie, worden de luchtbehandelingsgroepen die enkel het geteisterde compartiment bedienen, stilgelegd bij detectie van brand.
De plaatsing van een centraal brandbedieningsbord om bepaalde elementen uit de aëraulische installaties te bedienen, kan in bijzondere gevallen door de bevoegde brandweerdienst opgelegd worden. In dit geval wordt dit bord geplaatst op een punt dat gemakkelijk bereikbaar is voor de brandweer en dat gelegen is op het gebruikelijke toegangsniveau.
van toepassing.
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be