Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Patrik Vankrunkelsven (VLD) - 8 tot 14 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Patrik Vankrunkelsven (VLD) - 8 tot 14 januari Arts, senator en burgemeester van Laakdal.

 
 
Discussietools
Oud 10 januari 2007, 18:36   #1
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard Samenwerking met Nederland

Hoe staat u tegenover een vergaande bestuurlijke samenwerking met Nederland? Hetzij als Groot-Nederland, hetzij in Benelux-verband (Heel-Nederland)? Vindt u ook dat dit de positie van de vlaming in Europa ten goede kan komen?
Hertog van Gelre is offline  
Oud 11 januari 2007, 01:24   #2
Patrik Vankrunkelsven
 
 
Patrik Vankrunkelsven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2007
Berichten: 63
Standaard

Ik ben voor samenwerking over de grensen heen. De bestaande structuren volstaan voor mij: de europese Unie is een een uitstekden instrument om samen met de Europese lidstaten te werken aan grote uitdagingen, aan een sterk economie, een grote zorg voor het leefmilieu. daarnaast zijn er samenwerkingsverbanden op cultureel vlak, is er de Benelux. Als er wil is tot nog intensere samenwerking bieden al deze instrumenten voldoende mogelijkheden. Dus voormijn part geen bijkomende structuren.
Patrik Vankrunkelsven is offline  
Oud 11 januari 2007, 01:32   #3
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrik Vankrunkelsven Bekijk bericht
Ik ben voor samenwerking over de grensen heen. De bestaande structuren volstaan voor mij: de europese Unie is een een uitstekden instrument om samen met de Europese lidstaten te werken aan grote uitdagingen, aan een sterk economie, een grote zorg voor het leefmilieu. daarnaast zijn er samenwerkingsverbanden op cultureel vlak, is er de Benelux. Als er wil is tot nog intensere samenwerking bieden al deze instrumenten voldoende mogelijkheden. Dus voormijn part geen bijkomende structuren.
Hartelijk dank voor uw duidelijke antwoord. Misschien mag ik hier nog een bijkomende vraag over stellen; In hoeverre bent u, toch een oud-Volksunie-man, (nog) voorstander van een onafhankelijk Vlaanderen? Of heeft u definitief gekozen voor het belgische model?
Hertog van Gelre is offline  
Oud 13 januari 2007, 01:24   #4
Patrik Vankrunkelsven
 
 
Patrik Vankrunkelsven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2007
Berichten: 63
Standaard

De VU is nooit voor een onafhankelijk Vlaanderen geweest! Wij waren steeds federalisten. Biunnen België en binnen Europa. De oude natiestaat die alles alleen beredderde is definitief dood.
Patrik Vankrunkelsven is offline  
Oud 13 januari 2007, 03:42   #5
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrik Vankrunkelsven Bekijk bericht
De VU is nooit voor een onafhankelijk Vlaanderen geweest! Wij waren steeds federalisten. Biunnen België en binnen Europa. De oude natiestaat die alles alleen beredderde is definitief dood.
Oh, dan heb ik me zeker vergist. Mijn excuses.
Citaat:
Een oud-senator van de Volksunie, de democratische separatistische partij van Vlaanderen, verklaart dat hij vooral een voorstander is van de republiek in naam van het zelfbeschikkingsrecht der volkeren: ‘Daar heb ik mijn hele leven voor gestreden. Ik was in Baskenland onder Franco, ik bevond mij in Litouwen toen de Russische tanks Vilnius bestormden. En ik betreur het nog steeds dat tijdens de Franse Revolutie niet de Girondijnen maar de centralistische Jacobijnen gewonnen hebben.’
Natuurlijk was het hoofddoel federalisme. Maar u wilt toch niet ontkennen dat de Volksunie ook sterke separistische stromingen had? Misschien niet bij u als zodanig maar dan wel bij (veel) anderen?
Hertog van Gelre is offline  
Oud 15 januari 2007, 00:47   #6
Patrik Vankrunkelsven
 
 
Patrik Vankrunkelsven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2007
Berichten: 63
Standaard

U citeert Walter Luyten. Walter was samen met anderen eerder separatist, dat is juist. Dat debat hebben we in de VU herhaaldelijk gevoerd. Maar uiteindelijk was het officiële VU standpunt steeds dat we niet voor het separatisme waren maar wel voor een grondig hervormd België met meer bevoegdheden voor Vlaanderen en ingebed in Europa waar Vlaanderen ook met eigen stem moet kunnen spreken.
Patrik Vankrunkelsven is offline  
Oud 21 januari 2007, 21:04   #7
Vrijgevochten
Burger
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 148
Standaard

Bent u nog steeds flamingant? Hoe denkt u de kwestie Brussel-Halle-Vilvoorde op te lossen?

Hoe wilt u het integraal-federalisme vorm geven?
Vrijgevochten is offline  
Oud 21 januari 2007, 22:37   #8
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrik Vankrunkelsven Bekijk bericht
Ik ben voor samenwerking over de grensen heen. De bestaande structuren volstaan voor mij: de europese Unie is een een uitstekden instrument om samen met de Europese lidstaten te werken aan grote uitdagingen, aan een sterk economie, een grote zorg voor het leefmilieu. daarnaast zijn er samenwerkingsverbanden op cultureel vlak, is er de Benelux. Als er wil is tot nog intensere samenwerking bieden al deze instrumenten voldoende mogelijkheden. Dus voormijn part geen bijkomende structuren.
Dit zie ik ook in. Maar laten we nu eerlijk wezen: Dit systeem, waarin België momenteel verwikkeld zit, heeft een duidelijk negatieve uitwerking gehad. Wellicht niet op lokaal vlak, maar duidelijk wel op federaal gebied. Nu elke regio zijn eigen afgevaardigden stuurt naar de federale regering, in plaats van op gemeenschappelijke wijze samenwerkingen op te richten tussen partijen van gelijksoortige ideologieën, is België compleet onbestuurbaar. Zeg nu zelf, u had liever met iemand anders geregeerd dan de PS. Omdat nu elk gebied met een wensenlijstje aan komt zetten voor het aantal te verwezelijken zaken, komen de twee regio's nu zowel bestuurlijk, als maatschappelijk tegenover elkaar gestaan. Immers, het VB groeit en groeit. Een staatkundige verbintenis tussen Nederland en België, met allicht ook Luxemburg, kan met een confederaal bestuur, wat alleen op gemeenschappelijke terreinen werkt, mijns inziens meer successen boeken. Ik wacht aandachtig uw antwoord af.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 21 januari 2007 om 22:38.
liberalist_NL is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be