Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 januari 2018, 10:08   #61
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De mensen van Ford, die verplicht op SWT gingen, kregen vanaf dag 1 1250 euro pensioen.
De anderen, die te jong waren, kregen in het begin veel meer (1600 tot 1700 euro.)

Rechtvaardig????
FF aanvullen. Die SWT-ers kregen van de werkgever, in dit geval FORD, wel nog een bijpassing (50%? van het verschil tussen hun nettoloon) en die 1250 euro), afhankelijk van hun loon. Hoeveel was dat bedrag? En tot wanneer? Hun 65e?

Hoe lang kregen die anderen dat hoger bedrag? 3 maanden?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2018, 10:37   #62
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
FF aanvullen. Die SWT-ers kregen van de werkgever, in dit geval FORD, wel nog een bijpassing (50%? van het verschil tussen hun nettoloon) en die 1250 euro), afhankelijk van hun loon. Hoeveel was dat bedrag? En tot wanneer? Hun 65e?

Hoe lang kregen die anderen dat hoger bedrag? 3 maanden?
De buurman van mijn schoonouders is een ford SWT'er.

Denk maar niet dat het een vetpot was.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2018, 10:39   #63
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De buurman van mijn schoonouders is een ford SWT'er.

Denk maar niet dat het een vetpot was.
hij is niet ingegaan op het Ford aanbod om mee naar Valencia te verhuizen?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2018, 10:44   #64
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En ik heb nog nooit getrokken van mijn brandverzekering.
Ik dacht dat een brandverzekering voor een woning niet verplicht was, iedereen doet het maar dat is eigen keuze.
Citaat:
Het zou inderdaad wel beter zijn, mocht men van in het begin van de opbouw van ons pensioensstelsel er meer private opbouw van het appeltje voor de dorst georganiseerd werd.
Wie vroeg sterft in zo'n geval, laat tenminste nog iets na aan zijn erfgenamen.
De overheid kan daar ook voor zorgen dat een stuk van zijn gestorte pensioendeel naar de overblijver gaat, hoeft niet uit de prive te komen.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2018, 10:47   #65
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Ik dacht dat een brandverzekering voor een woning niet verplicht was, iedereen doet het maar dat is eigen keuze.

De overheid kan daar ook voor zorgen dat een stuk van zijn gestorte pensioendeel naar de overblijver gaat, hoeft niet uit de prive te komen.
brandverzekering is verplicht
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2018, 10:47   #66
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mijn partner zal dit jaar nog, na 44 jaren werken, werkloos worden. Zij heeft blijkbaar recht op SWT tot aan haar pensioenleeftijd (afgerond 1 jaar).

Een berekening leert mij dat als ze voor SWT kiest de overheid haar gedurende dat jaar 15.860 euro zal betalen.
Indien ze voor een werkloosheidsuitkering kiest, de overheid 18.604.35 zal betalen.
De overheid is in dit geval gebaat bij SWT. Te meer daar het eerste jaar van SWT even als de werkloosheidsperiode, volledig meetelt als gelijkgestelde periode voor de berekening van haar pensioenloopbaan.

Er bestaat natuurlijk de mogelijkheid dat men haar op 64-jarige leeftijd nog verplicht om werk te zoeken. Maar hoe groot is de kans dat een werkgever haar een arbeidsovereenkomst aanbiedt? Als ik zo hoor wat de capaciteiten, en werkethiek, van de jonge sollicitanten is zou dat eigenlijk nog niet echt laag zijn.
Met 44 jaar carriere kan ze simpelweg op vervroegd pensioen gaan.

Ze zou 1/45 van haar pensioenbedrag missen. Of is je partner zeer vroeg begonnen met werken en voldoet ze niet aan de leeftijdsvereiste ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2018, 10:47   #67
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
hij is niet ingegaan op het Ford aanbod om mee naar Valencia te verhuizen?
Maar yeh,

de man zit al sinds zijn 48ste thuis.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2018, 10:49   #68
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Maar yeh,

de man zit al sinds zijn 48ste thuis.
onvoorstelbaar.

terwijl hij met alle faciliteiten vd werkgever in Valencia had kunnen zitten, op een moment dat investeren in vastgoed in Valencia achterlijk goedkoop was (op dat moment kon je een zeer mooie flat kopen in Valencia voor 70-100K)... hij had wsl tssn sluiting en nu een veelvoud verdiend van wat hij heel zijn carrière in Gent verdiende ... sommige mensen snappen echt niet wat opportuniteiten zijn...

Laatst gewijzigd door Anna List : 12 januari 2018 om 10:52.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2018, 10:54   #69
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
onvoorstelbaar.
Mijn schoonvader zat in dezelfde lichting en kreeg ook het aanbod om op zijn 50ste te stoppen.

Ford zette stelselmatig zijn oudere werknemers op die manier "weg".

(nb: hij heeft dat aanbod geweigerd en is gewoon een andere job gaan zoeken, en maar goed ook.....)
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2018, 10:55   #70
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
onvoorstelbaar.

terwijl hij met alle faciliteiten vd werkgever in Valencia had kunnen zitten, op een moment dat investeren in vastgoed in Valencia achterlijk goedkoop was (op dat moment kon je een zeer mooie flat kopen in Valencia voor 70-100K)... hij had wsl tssn sluiting en nu een veelvoud verdiend van wat hij heel zijn carrière in Gent verdiende ... sommige mensen snappen echt niet wat opportuniteiten zijn...
Dit was veel vroeger dan de sluiting.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2018, 10:58   #71
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dit was veel vroeger dan de sluiting.
ah ja? ik herinner mij alleen dat er een aanbod was om mee te verhuizen met de fabriek ... dachten diegenen die daar niet op in gingen dan dat de fabriek hier ging openblijven na verhuis?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2018, 11:02   #72
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.469
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De buurman van mijn schoonouders is een ford SWT'er.

Denk maar niet dat het een vetpot was.
Dat ga ik ook niet beweren. Maar als ge dat vergelijkt (rekening houdend met de fiscale voordelen) met het loon van een winkelbediende in de aldi, village enz. lijkt met dat toch een meer dan behoorlijke vergoeding.

PS kent gij veel swt-ers zonder extra inkomen?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2018, 11:03   #73
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ah ja? ik herinner mij alleen dat er een aanbod was om mee te verhuizen met de fabriek ... dachten diegenen die daar niet op in gingen dan dat de fabriek hier ging openblijven na verhuis?
Was dat een serieus aanbod van Ford ? Ik ken het niet.

In ieder geval: Ford heeft jarenlang mensen zeer vroeg op brugpensioen gestuurd en sterker: je kon het gewoon vragen indien je het werken beu was en voldoende carriere/leeftijd had.

In de metaalsector stond/staat brugpensioen ook gewoon in de CAO's hoor, en kon je zeer vroeg stoppen. Nu is dat opgetrokken naar 60 jaar als ik me niet vergis.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2018, 11:03   #74
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat ga ik ook niet beweren. Maar als ge dat vergelijkt (rekening houdend met de fiscale voordelen) met het loon van een winkelbediende in de aldi, village enz. lijkt met dat toch een meer dan behoorlijke vergoeding.

PS kent gij veel swt-ers zonder extra inkomen?
Ik denk dat je overschat hoe werklustig SWT'ers zijn.

Stoppen op je 48ste doe je niet om dan nog vollen bak in het zwart te gaan werken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2018, 11:07   #75
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.243
Standaard

N-VA wil brugpensioen schrappen


Seg mannen, als wij niet meer op brugpensioen mogen, nemen we dan niet het werk af van al die potente jonge kerels die hier voor ons pensioen komen werken? Hoe leg je zo iets aan de bevolking uit?

Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2018, 11:09   #76
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik denk dat je overschat hoe werklustig SWT'ers zijn.

Stoppen op je 48ste doe je niet om dan nog vollen bak in het zwart te gaan werken.
Ook in 2003 was SWT op 48 jaar een keuze, er werd van alle kanten druk uitgeoefend om het te doen, maar het bleef een keuze.

Ik had een collega met studerende zonen en die is niet gegaan, die kon pas bij de sluiting gaan toen die bijna 59 jaar oud was.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2018, 11:18   #77
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ook in 2003 was SWT op 48 jaar een keuze, er werd van alle kanten druk uitgeoefend om het te doen, maar het bleef een keuze.

Ik had een collega met studerende zonen en die is niet gegaan, die kon pas bij de sluiting gaan toen die bijna 59 jaar oud was.
Gisteren was ik op de imkersclub aan de praat geraakt met iemand die op ALZ had gewerkt.

Die man was reeds langer op pensioen dan dat hij gewerkt had. En hij was nog niet eens zo heel erg oud.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2018, 11:19   #78
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ah ja? ik herinner mij alleen dat er een aanbod was om mee te verhuizen met de fabriek ... dachten diegenen die daar niet op in gingen dan dat de fabriek hier ging openblijven na verhuis?
In 2003 is er zo een aanbod geweest en er hebben er zich toen effectief aangemeld om in Saarlouis te gaan werken en bij Volvo in Gent.

In 2014 was er zo geen aanbod op een paar uitzonderingen na, omdat werknemers van Lommel die niet betroffen waren ook op SWT of in reorganisatie mochten gaan.

Voor bedienden boven 52 jaar was het helemaal geen optie om elders te gaan gezien die een CAO hadden waarin ze verder betaald werden tot aan hun 60ste alsof ze aan het werk waren.

Voor bedienden onder de 52 jaar was er een mogelijkheid om naar andere Ford vestingen te gaan in Brussel, Aachen, Keulen, Saarlouis maar Valencia was alleen op tijdelijke basis, het loonverschil is daar immers veel te groot en ze hadden werklozen genoeg om de vacatures op te vullen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2018, 11:26   #79
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Gisteren was ik op de imkersclub aan de praat geraakt met iemand die op ALZ had gewerkt.

Die man was reeds langer op pensioen dan dat hij gewerkt had. En hij was nog niet eens zo heel erg oud.
Ik heb onkels die bij Ford hebben gewerkt die langer op pensioen zijn dan er gewerkt te hebben, dus ja dat is mogelijk.
In die tijd werd het brugpensioen wel effectief gebruikt om een jongere aan te nemen, later is dat het middel geworden om bij reorganisaties personeel te verminderen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2018, 11:37   #80
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In de metaalsector stond/staat brugpensioen ook gewoon in de CAO's hoor, en kon je zeer vroeg stoppen. Nu is dat opgetrokken naar 60 jaar als ik me niet vergis.
Dan kon men stoppen op 55 jaar mits men 38 jaar gewerkt had.
20 jaar geleden was er al sprake om dat af te schaffen en moest telkens gewacht worden of de CAO goedgekeurd werd.
Wellicht haalt men nu die 38 jaar niet meer aangezien aangezien niemand nog op zijn 14 aan het werk was denk ik.

Laatst gewijzigd door Bobke : 12 januari 2018 om 11:40.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be