Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 oktober 2018, 16:29   #441
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
was er atheisme voor de eerste godsdienst was bedacht ?
Neen, er was geen atheïsme. Er was nihilisme. Er is geen doel in het leven. Zoals de natuur en de sterren e.d. ze zijn er gewoon, ze bestaan.

Maar atheïsme is dus wel ontstaan als tegenreactie op religie. Het is reactionair. Reactionair is een beter woord dan "geloof".

Wordt dan volwassen en zeg dat er alleen nihilisme is. Er is geen doel in het leven en als er een doel was verander je dat doel toch als je het ene doel hebt bereikt.

Ik zal mezelf corrigeren en er reactionair van maken...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 16:38   #442
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Maar atheïsme is dus wel ontstaan als tegenreactie op religie. Het is reactionair. Reactionair is een beter woord dan "geloof".
Ik zie dat anders. In den beginne was er geen god, maar ook geen atheisten. Mensen wisten niet eens dat ze in god konden geloven of niet, want het idee was nog niet uitgevonden.

En dan, op een zekere dag, vond iemand god uit. Niet iedereen ging daar nu in geloven. Die laatsten werden dan plots wel gelovige atheisten, iets wat ze niet eens wisten dat ze waren 10 minuten daarvoor. Want zij veranderden niks aan hun "geloof". Ze wisten gewoon niet dat ze niet in god geloofden toen god nog niet uitgevonden was. Maar omdat iemand god had uitgevonden, en die pre-atheisten niet van idee veranderden, werd dat idee een nieuw geloof.

Straf he.

Ik zie niet goed in hoe "niet geloven" reactionair is ten aanzien van "geloven", gezien men niks aan zijn toestand verandert als men nooit heeft gehoord van gelovigen.

Ben jij een reactionair tegen het geloof in Snoefkrosblonk ? Ik ben er zeker van dat jij gisteren OOK niet geloofde in het bestaan van Snoefkrosblonk, maar toen bestond dat geloof nog niet, want ik had het woord nog niet geschreven. Ben jij nu vanaf vandaag een reactionair geworden ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 16:59   #443
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zie dat anders. In den beginne was er geen god, maar ook geen atheisten. Mensen wisten niet eens dat ze in god konden geloven of niet, want het idee was nog niet uitgevonden.

En dan, op een zekere dag, vond iemand god uit. Niet iedereen ging daar nu in geloven. Die laatsten werden dan plots wel gelovige atheisten, iets wat ze niet eens wisten dat ze waren 10 minuten daarvoor. Want zij veranderden niks aan hun "geloof". Ze wisten gewoon niet dat ze niet in god geloofden toen god nog niet uitgevonden was. Maar omdat iemand god had uitgevonden, en die pre-atheisten niet van idee veranderden, werd dat idee een nieuw geloof.

Straf he.

Ik zie niet goed in hoe "niet geloven" reactionair is ten aanzien van "geloven", gezien men niks aan zijn toestand verandert als men nooit heeft gehoord van gelovigen.

Ben jij een reactionair tegen het geloof in Snoefkrosblonk ? Ik ben er zeker van dat jij gisteren OOK niet geloofde in het bestaan van Snoefkrosblonk, maar toen bestond dat geloof nog niet, want ik had het woord nog niet geschreven. Ben jij nu vanaf vandaag een reactionair geworden ?
Omdat rond religie een hele resem van andere zaken mee er werd bij gesleurd of uitgevonden. Religieuze kunst, muziek, literatuur, ethiek, filosofie, metafysica, zelfs wetenschap, architectuur, politiek, rechtssystemen, mystiek, enz... Veel creativiteit en inspiratie is gekomen uit religie.

Snoefkrosblonk heeft niets gecreëerd dus ik kan er ook niet reactionair tegenover zijn, hetzelfde met atheïsme. Ja, je kan zeggen dat ik tegen creativiteit in het algemeen ben.

Nihilisme is nu de nieuwe religie in het Westen. En dat is okay, ik ben er niet tegen. Ik licht alleen maar uit dat er ook positieve elementen aan religies waren zoals bijvoorbeeld meer beschaving en creativiteit e.d.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 17:15   #444
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Je creëert gewoon een droom, een utopie zoals religie of communisme. En de massa slaapt verder. Ze hebben hun "teddybeer", hun opium. En de wielen draaien verder.

Nihilisme is voor beschavingen die verder in hun intelligentie gevorderd zijn, maar het is minder aangenaam zogezegd. Zoals een splinter in je brein. Alle comfortabele slaapliedjes zijn weg, het is vrij hard wakker worden. Maar normaal zet je je er weer snel over.

Er is geen doel, klaar. Dat betekent niet dat er geen mysterie meer is. En verder doen met je dag...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 17:32   #445
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Atheïsme met de diepste gedachten iets in de zin van het kapotmaken van theïsme is een negatieve verzameling van geloof.
Paranoia ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 17:34   #446
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Veel atheïsten zijn een beetje zielig om echt oprecht te zijn. "Zij hebben postzegels en ik moet de postzegel verzamelaars kapotmaken."
Ach, ben je bang om je dekentje te verliezen of je fopspeen ? Atheïsten laat hen koud wat religieuzen denken.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 17:35   #447
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Geen blosnedroks verzamelen, is ook verzamelen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 17:45   #448
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ach, ben je bang om je dekentje te verliezen of je fopspeen ? Atheïsten laat hen koud wat religieuzen denken.
Speel je dit nu of doe je alsof? Laat maar zo. Terug naar je mand...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 20:10   #449
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Wat betreft uw buurman, het enige concrete element in uw redenering, dat kan een nette man zijn, maar hoe hij zijn vrouw en kinderen beziet en behandelt, kan flink verschillen van hoe u uw vrouw en kinderen beziet en behandelt. En het is nog maar de vraag of hij u ook een nette man vindt. U kent hem misschien zoals hij NU zijn islam beleeft, maar niet hoe hij het straks wil beleven.
Wie een beetje ervaring heeft in het leven, weet dat er onder Vlamingen ook sociale klassen bestaan en dat in de laagste klasse van onze maatschappij sommige mannen heel laagdunkend over vrouwen denken. En die zijn geen moslims.

Wat nu?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 20:51   #450
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Speel je dit nu of doe je alsof? Laat maar zo. Terug naar je mand...
O, gaan we nu deze toer op ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 21:30   #451
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
O, gaan we nu deze toer op ?
Als het atheïsten toch koud laat, waarom reageren ze dan eigenlijk? Er is geen God; klaar. Uitgemaakte zaak.

Dat was ook zo met de praatjes van Jezus. "Laat deze man niet in het openbaar spreken of er komt miserie van." Hij was een vluchteling die hier en daar wat sprak. Jezus moest kapot omdat hij te revolutionair was voor zijn tijd. Sprak over 1 "weg", de "weg" van devotie. Wat nog altijd zeer sterk aanwezig is in de christelijke leer. Er zijn grofweg 2 wegen; de weg van wilskracht en de "weg" van devotie.

Devotie is meer bidden en zaakjes die de christelijke leer eigenlijk aanleren. Overgave e.d.

Wilskracht is meer alleen zijn en mediteren, reflecteren over je zijn en zwijgen. Meer bewustzijn in je creëren door te vasten of niet te slapen en andere methodes.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 21:51   #452
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Je creëert gewoon een droom, een utopie zoals religie of communisme. En de massa slaapt verder. Ze hebben hun "teddybeer", hun opium. En de wielen draaien verder.

Nihilisme is voor beschavingen die verder in hun intelligentie gevorderd zijn, maar het is minder aangenaam zogezegd. Zoals een splinter in je brein. Alle comfortabele slaapliedjes zijn weg, het is vrij hard wakker worden. Maar normaal zet je je er weer snel over.

Er is geen doel, klaar. Dat betekent niet dat er geen mysterie meer is. En verder doen met je dag...
Het getuigt inderdaad van een grote intelligentie te denken dat een hoop stenen uit zichzelf en zonder doel plotseling een huis wordt...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2018, 21:59   #453
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het getuigt inderdaad van een grote intelligentie te denken dat een hoop stenen uit zichzelf en zonder doel plotseling een huis wordt...
Dat is een patroon, een strategie, een plan; Jan. Het huis op zich is geen doel. Wat als je je huis hebt, hé? Dan wil je een villa. Menselijke natuur. Er komt altijd een nieuw doel.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 10:42   #454
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Omdat rond religie een hele resem van andere zaken mee er werd bij gesleurd of uitgevonden. Religieuze kunst, muziek, literatuur, ethiek, filosofie, metafysica, zelfs wetenschap, architectuur, politiek, rechtssystemen, mystiek, enz... Veel creativiteit en inspiratie is gekomen uit religie.
Ik zie het verband niet met atheisme hier, hoor. Voor mij is een atheist gewoon iemand die niet in een van de goden voorkomende op het lijstje van bestaande religies van het ogenblik gelooft. En ook niet in goden die nog niet op een lijstje staan gelooft, maar dat is het geval van iedereen.

Gelovigen zijn trouwens atheistischer dan ze denken: ze geloven ook niet in dat lijstje, op een na. Ik denk niet dat de meeste christenen of moslims bijvoorbeeld geloven in Shiva of in Jupiter. Zij zijn op dat vlak dus even atheistisch. Je kan stellen dat als je het atheisme van een Christen combineert met het atheisme van een Hindoe, je het atheisme van een atheist bekomt.

Citaat:
Snoefkrosblonk heeft niets gecreëerd dus ik kan er ook niet reactionair tegenover zijn, hetzelfde met atheïsme. Ja, je kan zeggen dat ik tegen creativiteit in het algemeen ben.
Nog eens, ik begrijp niet wat je daarmee bedoelt. Denk je dat een atheist de bouwkunst van een kathedraal niet kan appreciëren of de muziek van een religieus koor niet naar waarde kan schatten ?
Ik luisterde vroeger nogal veel in mijn auto naar het a capella zingen van Korsikaanse monniken. Dat bracht rust achter het stuur...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 11:45   #455
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zie het verband niet met atheisme hier, hoor. Voor mij is een atheist gewoon iemand die niet in een van de goden voorkomende op het lijstje van bestaande religies van het ogenblik gelooft. En ook niet in goden die nog niet op een lijstje staan gelooft, maar dat is het geval van iedereen.

Gelovigen zijn trouwens atheistischer dan ze denken: ze geloven ook niet in dat lijstje, op een na. Ik denk niet dat de meeste christenen of moslims bijvoorbeeld geloven in Shiva of in Jupiter. Zij zijn op dat vlak dus even atheistisch. Je kan stellen dat als je het atheisme van een Christen combineert met het atheisme van een Hindoe, je het atheisme van een atheist bekomt.


Nog eens, ik begrijp niet wat je daarmee bedoelt. Denk je dat een atheist de bouwkunst van een kathedraal niet kan appreciëren of de muziek van een religieus koor niet naar waarde kan schatten ?
Ik luisterde vroeger nogal veel in mijn auto naar het a capella zingen van Korsikaanse monniken. Dat bracht rust achter het stuur...
Misschien kunnen we het als volgt zien.
We onderscheiden in de maatschappij gelovigen en ongelovigen.
Is dat waar of niet waar? Let wel, dat gaat alleen over wel of niet in god geloven.

Ongelovigen die zwijgen over geloof laat men met rust, maar degenen die geloof en gelovigen bestrijden, die hun opvatting uitdragen, noemt men atheïsten. Dat kan ik begrijpen. Maar om die mensen dan weer bij de gelovigen te scharen is een logische inconsequentie, want ze geloven niet in god. Het is niet eens een rethorische truck, het is domme praat.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 12:54   #456
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie een beetje ervaring heeft in het leven, weet dat er onder Vlamingen ook sociale klassen bestaan en dat in de laagste klasse van onze maatschappij sommige mannen heel laagdunkend over vrouwen denken. En die zijn geen moslims.

Wat nu?
Wie een beetje ervaring in het leven heeft, weet dat er nog overal Neanderthalers zijn, maar enkel religie organiseert het Neanderthaler -schap als boodschap van een God.
Wat nu?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 17:41   #457
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wie een beetje ervaring in het leven heeft, weet dat er nog overal Neanderthalers zijn, maar enkel religie organiseert het Neanderthaler -schap als boodschap van een God.
Wat nu?
Jij hokt samen met wat andere meiden en tovert wat hocus pocus rond de Neanderthalers. Jullie gaan ze vervloeken met feministische "powers".

Maar er zijn natuurlijk ook krachtige "warlocks" die jullie spreuken kunnen afblokken. Wahahaha. Het is allemaal voor niets...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 23:13   #458
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ongelovigen die zwijgen over geloof laat men met rust, maar degenen die geloof en gelovigen bestrijden, die hun opvatting uitdragen, noemt men atheïsten.
Ah, voor mij zijn ALLE mensen die niet expliciet geloven in een geopenbaarde godheid, atheist. Of zij nu andersdenkenden "bestrijden" of niet. Noem jij atheisten alleen de "militante" ongelovigen ? Eigenlijk is dat een onderscheid op een ander vlak. Het is immers zo dat iedereen anderen die er een andere overtuiging (op gelijk welk vlak) op nahouden, "idioten" vindt. Anders zou je immers je overtuiging niet aanhangen. Als jij ervan overtuigd bent dat de wereld rond is, dan vind je mensen die de overtuiging aanhangen dat de wereld een platte schijf is, idioten. Maar of je nu "ten strijde trekt" tegen idioten, of gewoon vindt dat er ook wel idioten mogen rondlopen, heeft niks te maken met het feit dat je het idioten vindt, en dat je ervan overtuigd bent dat de wereld wel degelijk rond is. Het is meer een karaktertrek om willen ten strijde te trekken tegen onnozelaars, dan wel te aanvaarden dat de wereld vol zit met onnozelaars en dat dat komt omdat de meeste mensen breindefecten hebben.

Als dusdanig is elke ongelovige ervan overtuigd dat een gelovige een idioot is. Of hij daar nu echter ten strijde tegen trekt, of hij aanvaardt dat de wereld vol gestoorden zit, heeft volgens mij niks te maken met de overtuiging in kwestie.

Het is dus een beetje eigenaardig om "atheist" enkel maar als een ongelovige, die ten strijde trekt tegen gelovigen, te definieren ; want men maakt dat onderscheid niet bij gelovigen: men noemt dat extremisten, maar men verandert de naam niet van hun "geloofsovertuiging".

Voor mij is een atheist iemand die ervan overtuigd is dat er geen enkele "geopenbaarde godheid" in werkelijkheid bestaat. Het onderscheid dat ik eerder zou maken, is tussen een atheist en een agnost. Een agnost is iemand die gewoon onzeker is of er al dan niet een of andere geopenbaarde godheid bestaat. Maw, een twijfelaar.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2018, 23:17   #459
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wie een beetje ervaring in het leven heeft, weet dat er nog overal Neanderthalers zijn, maar enkel religie organiseert het Neanderthaler -schap als boodschap van een God.
Wat nu?
Ik vind dit beledigend voor Neanderthalers. Zij waren een intelligenter volk dan Homo Sapiens Sapiens (wij), maar, originele Europeaan zijnde, zijn ze verdrongen/geextermineerd/.... door Afrikaanse inwijkelingen: wij. Wie weet droomden Neanderthalers van een multiculturele maatschappij...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2018, 08:09   #460
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ah, voor mij zijn ALLE mensen die niet expliciet geloven in een geopenbaarde godheid, atheist. Of zij nu andersdenkenden "bestrijden" of niet. Noem jij atheisten alleen de "militante" ongelovigen ? Eigenlijk is dat een onderscheid op een ander vlak. Het is immers zo dat iedereen anderen die er een andere overtuiging (op gelijk welk vlak) op nahouden, "idioten" vindt. Anders zou je immers je overtuiging niet aanhangen. Als jij ervan overtuigd bent dat de wereld rond is, dan vind je mensen die de overtuiging aanhangen dat de wereld een platte schijf is, idioten. Maar of je nu "ten strijde trekt" tegen idioten, of gewoon vindt dat er ook wel idioten mogen rondlopen, heeft niks te maken met het feit dat je het idioten vindt, en dat je ervan overtuigd bent dat de wereld wel degelijk rond is. Het is meer een karaktertrek om willen ten strijde te trekken tegen onnozelaars, dan wel te aanvaarden dat de wereld vol zit met onnozelaars en dat dat komt omdat de meeste mensen breindefecten hebben.

Als dusdanig is elke ongelovige ervan overtuigd dat een gelovige een idioot is. Of hij daar nu echter ten strijde tegen trekt, of hij aanvaardt dat de wereld vol gestoorden zit, heeft volgens mij niks te maken met de overtuiging in kwestie.

Het is dus een beetje eigenaardig om "atheist" enkel maar als een ongelovige, die ten strijde trekt tegen gelovigen, te definieren ; want men maakt dat onderscheid niet bij gelovigen: men noemt dat extremisten, maar men verandert de naam niet van hun "geloofsovertuiging".

Voor mij is een atheist iemand die ervan overtuigd is dat er geen enkele "geopenbaarde godheid" in werkelijkheid bestaat. Het onderscheid dat ik eerder zou maken, is tussen een atheist en een agnost. Een agnost is iemand die gewoon onzeker is of er al dan niet een of andere geopenbaarde godheid bestaat. Maw, een twijfelaar.
Wel, je hebt natuurlijk ook nog de term antitheïst.

Trouwens je heb m.i. ongelijk. Ik ben atheïst en ik denk niet dat gelovigen idioten zijn. Het is niet hun schuld dat ze gelovig zijn, het is eigenlijk niemand zijn schuld. Het is een systeem dat ontstaan is en waar zij in gevangen zitten.

Het enige wat ik niet wil is dat gelovigen hun moraal, gebaseerd op een fabeltje, opleggen aan andersgelovigen en soms trek ik van leer tegen het geloof deswegen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be