Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 december 2016, 17:23   #21
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik denk dat dit allang achterhaald is.

De eindige deelmethode maakt een decompositie van een structuur en daar maakt men berekeningen op.

Het komt dus eerder uit de theoretische hoek die uiteraard experimenteel bevestigd wordt.

Uiteraard dient men het design nadien nog te valideren, maar belangrijk is dat men met een optimaal design vertrekt, en daar helpt de computer dus bij.

Het punt is dat de computer veel automatiseert maar dat het werk van de design engineer nog niet kan geëlimineerd worden.
Zijn we ons niet aan het vergissen met 'automatisatie' en 'extreme rekenhulp' d.m.v. computers?
Volgens mij is automatisatie iets eindeloos herhalen waar geen intelligentie aan te pas komt.
Controleren of de automatisatie naar behoren werkt valt nog steeds vaak onder de verantwoordelijkheid en beoordelingsvermogen van de mens.

Indien we het hebben over de bouw van machines die zaken dienen te automatiseren komt men ook steeds terecht bij de inventiviteit van het individu. En zoals je ook aanhaalt, is in dit geval de computer een super rekenmachine en dankzij CAD een enorme accelerator wat bouw van prototypes aangaat.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 17:37   #22
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Als ik me niet vergis ben je werkeloos, door omstandigheden buiten jouw controle weliswaar, maar toch.
Als de omstandigheden hetzelfde blijven kan die situatie ook niet veranderen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Hoe zou jouw leven er uitgezien hebben 2000 jaar geleden in deze omstandigheden? Zou je tijd gehad hebben om te filosoferen over de automatisering denk je?
2000 jaar geleden was het neerknuppelen of neer geknuppeld worden.
Vandaag is het oplichten of opgelicht worden. Wat is het meest aangename?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik heb me ooit eens laten wijsmaken dat de gewone burger in de huidige maatschappij evenveel nieuws binnenkrijgt als in een gans mensenleven in 1800. Logisch, want velen konden niet lezen of schrijven en wisten niet wat er gebeurde meer dan 10km verder dan hun woonplaats.
Het was dan ook niet nodig om al die informatie te bezitten. Als je het verstand had om je droog en warm te houden, in je voeding te voorzien en te zorgen dat ze je niet kwamen neerknuppelen dan zat je goed.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Die veranderingen hebben we enkel aan de automatisering te danken en aan niets anders.
Zijn die veranderingen dan zo goed? Als je vandaag het verstand hebt om je droog en warm te houden, in je voeding te voorzien en te zorgen dat ze je niet komen neerknuppelen dan wordt je het gebruik van die kennis verboden.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 18:51   #23
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Als de omstandigheden hetzelfde blijven kan die situatie ook niet veranderen.
2000 jaar geleden was het neerknuppelen of neer geknuppeld worden.
Vandaag is het oplichten of opgelicht worden. Wat is het meest aangename?
Het was dan ook niet nodig om al die informatie te bezitten. Als je het verstand had om je droog en warm te houden, in je voeding te voorzien en te zorgen dat ze je niet kwamen neerknuppelen dan zat je goed.
Zijn die veranderingen dan zo goed? Als je vandaag het verstand hebt om je droog en warm te houden, in je voeding te voorzien en te zorgen dat ze je niet komen neerknuppelen dan wordt je het gebruik van die kennis verboden.
Ik begrijp niet veel van het punt dat je wil maken maar indien je mij de vraag stelt, ja, het is nu zoveel beter dan toen.

Misschien wil jij terug gaan naar een niet-geautomatiseerde wereld, en voor deel kan dit door bij de Amish te gaan wonen, maar dit is totaal niet aan mij besteed. Ik zie ernaar uit om me te laten rijden met autonome wagen en mijn huis te laten poetsen door een geavanceerde robot.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 18:57   #24
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Berekeningen zijn afgeleid van praktische tests. En als het er echt op aan komt dan krijgen die tests nog vaak de voorkeur.
Belasten tot het breekt.
Whut ?

E modulus en poisson ratio, meer heb ik niet nodig om te kunnen rekenen aan een structuur.

En testen is vaak veel te duur.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 19:12   #25
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Whut ?

E modulus en poisson ratio.
Zijn die niet afgeleid van praktische tests?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 19:16   #26
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Misschien wil jij terug gaan naar een niet-geautomatiseerde wereld, en voor deel kan dit door bij de Amish te gaan wonen, maar dit is totaal niet aan mij besteed. Ik zie ernaar uit om me te laten rijden met autonome wagen en mijn huis te laten poetsen door een geavanceerde robot.
Ieder zijn zin, zolang het maar eerlijk blijft.
Eenvoudige zaken kunnen gemakkelijk op deze factor worden nagetrokken.
Ingewikkelde zaken niet.

Voor sommigen zal dit een schok zijn - ik was onze wagens nog steeds zelf met een car-wash op amper 2 km van de deur.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 26 december 2016 om 19:26.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 20:30   #27
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ieder zijn zin, zolang het maar eerlijk blijft.
Eenvoudige zaken kunnen gemakkelijk op deze factor worden nagetrokken.
Ingewikkelde zaken niet.

Voor sommigen zal dit een schok zijn - ik was onze wagens nog steeds zelf met een car-wash op amper 2 km van de deur.
Als je tijd hebt kun je veel zelf doen natuurlijk.

Maar dit zal misschien een schok voor jou zijn, zonder automatisering zou niet eens een auto hebben. In feite, zonder automatisering zouden auto's gewoon niet bestaan.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 22:54   #28
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Zijn die niet afgeleid van praktische tests?
Ga jij bij iedere berekening terug de E-modulus testen ?

Natuurlijk niet. Je doet dat 1 keer, en dan ben je vertrokken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2016, 22:55   #29
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ieder zijn zin, zolang het maar eerlijk blijft.
Eenvoudige zaken kunnen gemakkelijk op deze factor worden nagetrokken.
Ingewikkelde zaken niet.

Voor sommigen zal dit een schok zijn - ik was onze wagens nog steeds zelf met een car-wash op amper 2 km van de deur.
Uiteraard, maar dat is omdat jij omwille van omstandigheden, de tijd er voor hebt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2016, 08:08   #30
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
In feite, zonder automatisering zouden auto's gewoon niet bestaan.
En dan zou zich daar niemand zorgen om maken.
Wat niet bestaat ken je gewoon niet.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2016, 08:13   #31
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ga jij bij iedere berekening terug de E-modulus testen ?
Neen, heb ik dat dan ergens beweert?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Natuurlijk niet. Je doet dat 1 keer, en dan ben je vertrokken.
Ja, zoals we bijvoorbeeld een vliegtuigvleugel moeten belasten tot breuk - en dat na alle berekeningen.
Je doet dat 1 keer en dan ben je vertrokken.

Ik snap niet echt waar je naartoe wil.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2016, 08:15   #32
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Uiteraard, maar dat is omdat jij omwille van omstandigheden, de tijd er voor hebt.
Het kost me meer tijd om de wagen proper te krijgen via een carwash.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2016, 08:51   #33
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Het kost me meer tijd om de wagen proper te krijgen via een carwash.
En ik heb nog wagens waar je het dak van kan wassen zonder ladder.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2016, 08:56   #34
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.367
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Het kost me meer tijd om de wagen proper te krijgen via een carwash.
Er naar toe rijden kost ook tijd. Daarom dat ik het combineer met andere taken die me er voorbij laten rijden.

Op dit moment heb ik geen wagen die me voldoende bevrediging geeft om er persoonlijk mee bezig te zijn.
Het is een gebruiksvoorwerp, iets zoals een broodrooster, maar dan om van A naar B te geraken in relatief comfort, met beperkte kosten en aanvaardbare reistijd.

Natuurlijk, als ik geld teveel zou hebben, zorg ik er wel voor dat ik 1 van mijn gewenste wagens in de juiste omstandigheden persoonlijk kan vertroetelen.

Mijn lijstje is beperkt en betrekkelijk goedkoop.
Fiat 128 3P coupe of het neefje ervan, de onpraktische , maar zeer coole X1/9. Opel Senator B 3.0 24V, of de veel moeilijk vindbare Opel Omega Lotus.
Voor de moderne wagens , er is echt niks dat me nog kan boeien. Is allemaal zo'n eenheidsworst waar ge toch niks aan kan doen zonder 4 merkgebonden computers/programma's en waar ge na 5 kunststof kappen die breken bij de geringste aanraking eindelijk de belangrijke onderdelen kan vinden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2016, 09:15   #35
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Er naar toe rijden kost ook tijd. Daarom dat ik het combineer met andere taken die me er voorbij laten rijden.

Op dit moment heb ik geen wagen die me voldoende bevrediging geeft om er persoonlijk mee bezig te zijn.
Het is een gebruiksvoorwerp, iets zoals een broodrooster, maar dan om van A naar B te geraken in relatief comfort, met beperkte kosten en aanvaardbare reistijd.

Natuurlijk, als ik geld teveel zou hebben, zorg ik er wel voor dat ik 1 van mijn gewenste wagens in de juiste omstandigheden persoonlijk kan vertroetelen.

Mijn lijstje is beperkt en betrekkelijk goedkoop.
Fiat 128 3P coupe of het neefje ervan, de onpraktische , maar zeer coole X1/9. Opel Senator B 3.0 24V, of de veel moeilijk vindbare Opel Omega Lotus.
Voor de moderne wagens , er is echt niks dat me nog kan boeien. Is allemaal zo'n eenheidsworst waar ge toch niks aan kan doen zonder 4 merkgebonden computers/programma's en waar ge na 5 kunststof kappen die breken bij de geringste aanraking eindelijk de belangrijke onderdelen kan vinden.
Ik zie dat je het helemaal hebt begrepen.
De moderne wagens zijn wegwerpproducten en dienen als dusdanig worden behandeld. Waardevolle prachtstukken, vaak nog gedeeltelijk met de hand gebouwd - die duw je niet door een carwash.
Niettegenstaande een wagen in massa kan geproduceerd zijn is het de menselijke inbreng (restauratie) die de waarde bepaald.
En dat geldt voor al wat men te koop aanbied.
Massa productie = wegwerpmateriaal.
Door de vakman geproduceerd = voor de gewone man onbetaalbaar.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2016, 09:36   #36
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Elke dag lees ik een artikel over automatisering en de negatieve invloed hiervan op jobs. Niemand is er nog veilig voor, van de arbeider tot de boekhoudkundig bediende en ja, zelfs wetenschappers en dokters als AI echt doorbreekt. Watson kan nu al beter diagnoses stellen dan een dokter.

Economen, industriëlen en wetenschappers waarschuwen voor de negatieve gevolgen hiervan op de werkgelegenheid.

En ja, het gaat snel, daarvan ga ik u proberen te overtuigen in dit topic met artikels uit alle hoeken van het internet.


Automatische metro’s: waarom steden er nu werk van maken
http://nl.metrotime.be/2016/12/07/mu...erk-van-maken/





Robots to steal 15million of your jobs, says bank chief: Doom-laden Carney warns middle classes will be 'hollowed out' by new technology
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...echnology.html



Most US manufacturing jobs lost to technology, not trade
https://www.ft.com/content/dec677c0-...5-95d1533d9a62
Ik werk zelf in de technische wereld en automatisering. En het klopt dat steeds meer jobs door de automatisering verdwijnen.
Maar er komen wel andere jobs voor in de plaats.
Laatst nog een bewijs gekregen dat men niet alles aan computers kan overlaten.
En het ging over een machine met zeer uitgebreide software en hardware.
De machine moest een tunnel graven van 100meter lang, 1meter doorsnede.
Alle gekende gegevens van de ondergrond waren ingevoerd en tijdens de werken deed de machine nog een onderzoek naar mogelijke onbekende opstakels.
Na */-25 meter graven, viel de stroom gedeeltelijk uit, want de machine had een stroomkabel uit de jaren 80 van vorige eeuw niet herkend. Dit terwijl dezelfde machine dezelfde kabel enkele weken daarvoor netjes had herkend en was gestopt met de graafwerken.


En nu even naar dr. Watson. Hij stelt beter diagnoses bij mensen, maar ging totaal in de mis bij dieren. De reden, mensen kan men opdragen bepaalde houdingen aan te nemen en door te geven wat men voelt bij welke handeling. Dieren spreken niet, nemen geen houdingen aan en zijn onvoorspelbaar.
Ondanks alles, blijft de computer een stom ding dat niet meer kan dan wat de mens zegt om te doen en een klein technisch probleem, zoals een draadje dat valscontact veroorzaakt kan de beste computer waardeloos maken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2016, 09:59   #37
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ondanks alles, blijft de computer een stom ding dat niet meer kan dan wat de mens zegt om te doen en een klein technisch probleem, zoals een draadje dat valscontact veroorzaakt kan de beste computer waardeloos maken.
Voorlopig wel, maar dit hoeft niet zo te blijven.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2016, 10:08   #38
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Voorlopig wel, maar dit hoeft niet zo te blijven.
En als de computer dan zover staat dat hij zelf kan nadenken,
kan die dan ook kwaad worden? Knorrig zijn? Verliefd worden op zijn collega computer? Een vakbond oprichten?

Voorlopig niet. Maar dat hoeft niet zo te blijven.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2016, 10:29   #39
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
En als de computer dan zover staat dat hij zelf kan nadenken,
kan die dan ook kwaad worden? Knorrig zijn? Verliefd worden op zijn collega computer? Een vakbond oprichten?

Voorlopig niet. Maar dat hoeft niet zo te blijven.
Inderdaad. Het is nu nog een beetje koffiedik kijken maar een denkende computer zal waarschijnlijk ook wel een irrationele factor hebben. Laat ons dan hopen dat we het zodanig kunnen sturen dat deze irrationele factor in het voordeel is van de mens.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2016, 10:29   #40
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Voorlopig wel, maar dit hoeft niet zo te blijven.
Ondanks alle kennis en wetenschap die men in een computer kan steken, zal een computer NOOIT de vindingrijkheid hebben van een mens. Daarnaast, zelfs als een computer zelf zou kunnen denken, blijven technische onderdelen las hebben van ouderdomsverschijnselen. Daarnaast heb je dan nog eens de niet voorspelbare factoren.

Laatst zo nog een grap meegemaakt. Een productielijn van enkele miljoenen Euro's die stil lag om vanwege een staalsplinter.
Weinigen schijnen te begrijpen dat ondanks alle technische en AI vooruitgang, automatisatie slechts technische snufjes zijn en dat daar steeds fouten kunnen in optreden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be