Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 januari 2017, 09:42   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard Onwetenschappelijke berichtgeving.

Vandaag mij weer effe geërgerd aan de manke berichtgeving van media en misschien ook wetenschappers.

Dit artikel:

http://www.knack.be/nieuws/belgie/vu...al-798301.html

Citaat:
Leerlingen scoren slechter op dagen dat er meer luchtvervuiling is rond hun school. Dat blijkt uit een nieuwe Belgische studie waarover De Morgen bericht.
Dat is iets dat mij van mijn stoel doet vallen en mij vragen doet stellen over de methodiek.

Ik wil dan weten:
1. Hoe meet men de score van studenten
2. Hoe meet men de luchtkwaliteit.

Wat is de info daarover?

Noppes

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 6 januari 2017 om 09:44.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 12:15   #2
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Vandaag mij weer effe geërgerd aan de manke berichtgeving van media en misschien ook wetenschappers.

Dit artikel:

http://www.knack.be/nieuws/belgie/vu...al-798301.html



Dat is iets dat mij van mijn stoel doet vallen en mij vragen doet stellen over de methodiek.

Ik wil dan weten:
1. Hoe meet men de score van studenten
2. Hoe meet men de luchtkwaliteit.

Wat is de info daarover?

Noppes
Ik vraag me af indien we hier echt van wetenschappen mogen spreken.

Om de haverklap verschijnen berichten over dergelijke studies om dan later berichten te krijgen van studies die dit tegenspreken.

Het is quasi onmogelijk om to dergelijke conclusies te komen. Men zou alle andere parameters stabiel moeten houden om dit te doen. Het zou ook kunnen dat het gewoon veel drukker is als er veel verkeer is. Doordat het drukker is moet men zich meer haasten en heeft men meer stress. De stress zorgt dan op zijn beurt voor slechtere resultaten.

Of het is drukker omdat iedereen wat later opgestaan is omdat het voetbal was de avond voordien en de favoriete club verloren heeft. Daardoor is iedereen slecht gezind en dit zorgt ook voor slechtere resultaten.

Dus zelfs indien er een correlatie zou zijn kunnen er nog andere onderliggende oorzaken zijn en deze zijn niet onder controle te houden.

Dan zijn er natuurlijk politiekers die al meteen beginnen maatregelen te koppelen aan deze manke studies, dit is zo mogelijk nog erger.

Misschien moeten we eens een studie doen over der correlatie van idiote studies an idiote opmerkingen van politiekers.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 12:49   #3
Johan217
Minister
 
Johan217's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.327
Standaard

In dit geval wordt er in het bericht wel een link gegeven naar het studierapport

Op het eerste zicht zit het wat dat betreft wel goed in dit geval. Voor het overige geef ik je wel gelijk wat betreft de stortvloed aan non-studies, non-nieuws en de daarbijbehorende nonsens van politici.
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 13:09   #4
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

De verhoging van dementie is wel degelijk aangestuurd door luchtvervuiling in drukke straten.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 14:55   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
In dit geval wordt er in het bericht wel een link gegeven naar het studierapport

Op het eerste zicht zit het wat dat betreft wel goed in dit geval. Voor het overige geef ik je wel gelijk wat betreft de stortvloed aan non-studies, non-nieuws en de daarbijbehorende nonsens van politici.
Lol, die link stond er dus eerst niet bij.

Bijgewerkt 10u11
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 14:57   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik vraag me af indien we hier echt van wetenschappen mogen spreken.

Om de haverklap verschijnen berichten over dergelijke studies om dan later berichten te krijgen van studies die dit tegenspreken.

Het is quasi onmogelijk om to dergelijke conclusies te komen. Men zou alle andere parameters stabiel moeten houden om dit te doen. Het zou ook kunnen dat het gewoon veel drukker is als er veel verkeer is. Doordat het drukker is moet men zich meer haasten en heeft men meer stress. De stress zorgt dan op zijn beurt voor slechtere resultaten.

Of het is drukker omdat iedereen wat later opgestaan is omdat het voetbal was de avond voordien en de favoriete club verloren heeft. Daardoor is iedereen slecht gezind en dit zorgt ook voor slechtere resultaten.

Dus zelfs indien er een correlatie zou zijn kunnen er nog andere onderliggende oorzaken zijn en deze zijn niet onder controle te houden.

Dan zijn er natuurlijk politiekers die al meteen beginnen maatregelen te koppelen aan deze manke studies, dit is zo mogelijk nog erger.

Misschien moeten we eens een studie doen over der correlatie van idiote studies an idiote opmerkingen van politiekers.
Ja of het was al dagen bewolkt en slecht weer (vandaar de smog) en iedereen is slechtgezind.

Enfin vermits de link er nu bijstaat ga ik het eens serieus lezen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 15:51   #7
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De verhoging van dementie is wel degelijk aangestuurd door luchtvervuiling in drukke straten.
Nog zo'n studie. Wie zegt dat het wonen in drukke straten niet goedkoper is dan wonen in kalme straten en dat er een correlatie tussen welvaart en dementie?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 15:58   #8
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Nog zo'n studie. Wie zegt dat het wonen in drukke straten niet goedkoper is dan wonen in kalme straten en dat er een correlatie tussen welvaart en dementie?
Zover wordt er niet nagedacht door wetenschappers die studies doen om bepaald politiek gedachtegoed ten dienste te zijn.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 17:04   #9
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Zover wordt er niet nagedacht door wetenschappers die studies doen om bepaald politiek gedachtegoed ten dienste te zijn.
Inderdaad, Ik heb Willy Claes Benjamin Disraeli nog weten quoten: "Er zijn drie soorten leugens: leugens, grove leugens, en statistieken." maar als de statistieken in hun voordeel pleiten gebruiken ze het zonder schroom.

Pas op, ik denk niet dat er uitzonderingen zijn op deze regel.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 17:16   #10
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Nog zo'n studie. Wie zegt dat het wonen in drukke straten niet goedkoper is dan wonen in kalme straten en dat er een correlatie tussen welvaart en dementie?


Een arm en een rijke die beide lang wonen in een drukke straat zijn beide even onderhevig aan dementie

De controlegroep woont niet in zulke straat, en is ook niet geselecteerd op arm/rijk
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 18:18   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De verhoging van dementie is wel degelijk aangestuurd door luchtvervuiling in drukke straten.
Heb je dat ook ergens 'wetenschappelijk gelezen' ?

Of zijn er geen studies die zeggen dat in zulke straten eer minder bemiddelde en minder ontwikkelde mensen gaan wonen; die mensen hebben vaak minder benul van wat precies nodig is om gezond te leven bla bla ...?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 18:19   #12
orfeus5412
Gouverneur
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 1.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Nog zo'n studie. Wie zegt dat het wonen in drukke straten niet goedkoper is dan wonen in kalme straten en dat er een correlatie tussen welvaart en dementie?
Mijn straat is een doodlopende straat geworden wegens grote heraanleg. Tot voor kort dus om het half uur een bus vd Lijn, nu gedaan. Nochtans is het hier nooit zo druk geweest als nu — waarom : achteraan de straat is een bordeel met hun activiteiten begonnen... (zonder zever !)
orfeus5412 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 18:22   #13
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Een arm en een rijke die beide lang wonen in een drukke straat zijn beide even onderhevig aan dementie

De controlegroep woont niet in zulke straat, en is ook niet geselecteerd op arm/rijk
Dit beweer ik ook niet. Ik wil gewoon aantonen dat er andere correlaties kunnen bestaan en dat het zeer moeilijk is deze andere correlaties uit te sluiten.

Het probleem dat ik heb met dergelijke studies is dat ze de ene keer dit aantonen en een andere keer het tegenovergestelde.

Dat fijn stof bijvoorbeeld een probleem is, daar heb ik begrip voor. Maar in landelijke gebieden is er soms meer fijn stof door het gebruik van houtkachels. Gaat men dan ook niet sneller dement worden als men in een buurt woont waar veel houtkachels branden?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 18:25   #14
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit beweer ik ook niet. Ik wil gewoon aantonen dat er andere correlaties kunnen bestaan en dat het zeer moeilijk is deze andere correlaties uit te sluiten.

Het probleem dat ik heb met dergelijke studies is dat ze de ene keer dit aantonen en een andere keer het tegenovergestelde.

Dat fijn stof bijvoorbeeld een probleem is, daar heb ik begrip voor. Maar in landelijke gebieden is er soms meer fijn stof door het gebruik van houtkachels. Gaat men dan ook niet sneller dement worden als men in een buurt woont waar veel houtkachels branden?
Herinner je je de zaak van loodvergiftiging door benzinedampen?

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 januari 2017 om 18:27.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 18:26   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

We zijn wel allemaal akkoord dat de Wetstraat een zeer drukke straat is ...

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 18:28   #16
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
We zijn wel allemaal akkoord dat de Wetstraat een zeer drukke straat is ...

.
mmmmm afgezet door de rijkswacht
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 18:40   #17
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Zover wordt er niet nagedacht door wetenschappers die studies doen om bepaald politiek gedachtegoed ten dienste te zijn.
Het is eerder dat een bepaalde groep mensen de bevindingen van een studie niet kunnen smaken, vaak omdat ze indirect betrokken partij zijn. Ze schieten dan in denial mode, wat een psychologisch afweermechanisme is.

Citaat:
Ontkenning (Duits: Verneinung) is een psychisch afweermechanisme. Het verschijnsel treedt op als iemand wordt geconfronteerd met gevoelens of emoties die moeilijk of helemaal niet te accepteren zijn. De persoon spreekt dan de feiten tegen om het negatieve gevoel niet te hoeven confronteren.
Vergelijk het met de dikzak die gezegd wordt dat hij dik is omdat hij teveel eet. In 9/10 gevallen zal deze zeggen dat het niet waar is, maar dat het zijn genen zijn. De achterliggende reden is natuurlijk dat hij zelf wel weet dat het teveel vreet, maar niet veel zin heeft om zijn gewoonte's te veranderen.

België is een land van auto ayatolla's. Voor veel mensen is de auto hetzelfde als wat een fopspeen voor een baby is. Zonder zijn ze totaal hulpeloos en voor iedere verplaatsing nemen ze de auto, zonder nadenken en met oogkleppen op.

Deze harakiri instelling staat zowat gelijk met collectieve zelfmoord zoals we in steden als Peking zien waar mensen elkaar letterlijk vergassen en als kippen zonder kop met de auto blijven rijden.

Dus dient de overheid in te grijpen en dat gebeurt ook bij ons meer en meer ( gelukkig ).

Naast hart- en vaatziekten, allerhande kankers, allergieën, astma, vroeggeboortes tasten de uitlaatgassen nu dus ook de hersenen aan. Logisch daar vervuilde lucht rechstreeks in het lichaam terrecht komt door te ademen en daar voor schade zorgt. Samen met voeding en drank de meest effectieve manier om schade te veroorzaken, maar uitlaatgassen zijn natuurlijk veel schadelijker.

Bijkomend probleem is dat bij mensen die veel autorijden en in de file staan de hersenen dermate worden aangetast dat ze niet helder en logisch meer kunnen redeneren waardoor ze de auto blijven nemen. Een vicieuze circel dus.

Tijd voor daadkrachtige maatregelen tegen idioot en egoïstisch autogebruik me dunkt.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 18:41   #18
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Herinner je je de zaak van loodvergiftiging door benzinedampen?
Ja, mensen werden er crimineler door.
Lood is een element dat de hersenen zwaar aantast. Vooral bij opgroeiende kinderen heeft dit een nefast effect.

http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetensc...daadgolf.dhtml
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 6 januari 2017 om 18:43.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 19:12   #19
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
We zijn wel allemaal akkoord dat de Wetstraat een zeer drukke straat is ...

.
Ja, dit zou natuurlijk veel verklaren.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2017, 19:16   #20
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ja, mensen werden er crimineler door.
Lood is een element dat de hersenen zwaar aantast. Vooral bij opgroeiende kinderen heeft dit een nefast effect.

http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetensc...daadgolf.dhtml
Let vooral op het laatste zinnetje: Maar correlatie betekent nog geen causaal verband.

Toch nog een beetje gevoel voor relativering.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be