Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 mei 2019, 11:59   #1
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard Voorstellen aanpassing wapenwet

Een van mijn specifieke lievelingsthema's is de wapenwet, dat zullen velen al gemerkt hebben.
Mijn grote vaststelling is dat de wapenwet voornamelijk geëvolueerd is met één groot basisidee: evolutie naar gecontroleerd wapenbezit, met enkele uitzonderingen. Vergunningen vormen de basis, alsook regelmatige praxis. Met andere woorden: bezit en praktijk worden gekoppeld. In de kern vind ik dat een uitstekende evolutie.

Enkele zaken wil ik graag eens ter discussie houden.
Dat zijn de volgende bij wijze van voorstellen:

VERSTRENGING (maar ook consequente logica)

1. De (meeste) luchtdrukwapens zijn nu nog steeds vrij. Men vergeet dat soms. In sommige landen is dat niet zo. Luchtdrukwapens zijn immers technisch gezien effectief voor de jacht op kleine dieren en ongedierte. Mij lijkt het logisch om deze ook op te nemen in de praxis gedachte en dus te koppelen aan sportschutterslicentie of jachtverlof.

2. Gelijkschakeling sportschutterslicentie en jachtverlof. Omschakeling naar systeem één "schutterslicentie" en vergunning "model 9". In de realiteit is er geen noemenswaardig verschil in rechten tussen de beide. Het type wapens die toegelaten zijn zijn quasi identiek. Daarenboven is de praxis en regelmatig gebruik strenger voor sportschutters dan voor jagers, wat mij niet logisch lijkt. Jagers komen per definitie terecht in de buitenwereld voor hun activiteiten. Het is daarenboven ook een sterke vereenvoudiging van het legale doolhof.

3. Voorwaarde tot model "4" (vergunningsplichtige wapens los van sportschieten en jacht) rechtstreeks koppelen aan schutterslicentie. Met andere woorden: vergunning bv 9mm pistool kan pas na licentie/vergunning .22LR pistool. vergunning 5.56mm NATO karabijn pas na licnetie/vergunning .22LR karabijn. Vergelijkbaar met rijbewijs motorfietsen. Ook hier is de praktijk voor nieuwe schutters quasi dit verloop. En ook hier is er de logica van praxis die doorgetrokken wordt.

VERSOEPELING (maar ook consequente logica)

1. Afschaffen subjectieve categorie "gevaarlijke wapens".Ook wel bestempeld officieus als rambo wapens. Ik denk hierbij aan semi-automatische vuurwapens die door hun connotatie en uitzicht strenger worden behandeld. Dit is in mijn ogen zelfs geen discussie waard, gezien de - technisch gezien - onzin van het gegeven.

2. Afschaffen onderscheid munitie tussen korte en lange wapens afschaffen. Ik denk hierbij aan verbod op expanderende (niet explosieve) munitie die niet verboden is in lange wapens (bv jachtdoeleinden), maar wel in korte. Het is mijn overtuiging dat dit in essentie op hetzelfde neerkomt als de rambo redenering: vooral symbolisch van aard. Niet-expanderende munitie is niet "ongevaarlijk".

3. Afschaffen verbod zeer korte wapens. Ik denk hierbij aan revolvers met een loop korter dan 4 duim.

NOOT
Ik sta evenwel voor andere zaken volledig achter de huidige regelgeving. Ik zie geen nut in volautomatische geweren, machinegeweren, explosieven, explosieve munitie, onbeperkte hoevelheid munitiebezit, etc....
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 4 mei 2019 om 12:03.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2019, 12:08   #2
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

First things first.

Waarom een wapenwet?

Elk foutief gebruik wordt al in andere wetten verboden.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2019, 12:44   #3
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
First things first.

Waarom een wapenwet?

Elk foutief gebruik wordt al in andere wetten verboden.
Zelfde reden als rijbewijs en regels op wagens. ik zie geen onderscheid daarin.
Je kan inderdaad in een wereld vol gerobotiseerde mensen met logische redenering alle regels afschaffen. Maar dan is er ook geen nood aan gelijk welke notie als "beschermen" (de mens tegen zichzelf, de mens tegen een ander) want we zouden robots zijn. Heel de discussie omtrent illegitiem gebruik wapens komt neer op onvolmaaktheid van de mens.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 4 mei 2019 om 12:46.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2019, 14:35   #4
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Een van mijn specifieke lievelingsthema's is de wapenwet, dat zullen velen al gemerkt hebben.
Mijn grote vaststelling is dat de wapenwet voornamelijk geëvolueerd is met één groot basisidee: evolutie naar gecontroleerd wapenbezit, met enkele uitzonderingen. Vergunningen vormen de basis, alsook regelmatige praxis. Met andere woorden: bezit en praktijk worden gekoppeld. In de kern vind ik dat een uitstekende evolutie.

Enkele zaken wil ik graag eens ter discussie houden.
Dat zijn de volgende bij wijze van voorstellen:

VERSTRENGING (maar ook consequente logica)

1. De (meeste) luchtdrukwapens zijn nu nog steeds vrij. Men vergeet dat soms. In sommige landen is dat niet zo. Luchtdrukwapens zijn immers technisch gezien effectief voor de jacht op kleine dieren en ongedierte. Mij lijkt het logisch om deze ook op te nemen in de praxis gedachte en dus te koppelen aan sportschutterslicentie of jachtverlof.

2. Gelijkschakeling sportschutterslicentie en jachtverlof. Omschakeling naar systeem één "schutterslicentie" en vergunning "model 9". In de realiteit is er geen noemenswaardig verschil in rechten tussen de beide. Het type wapens die toegelaten zijn zijn quasi identiek. Daarenboven is de praxis en regelmatig gebruik strenger voor sportschutters dan voor jagers, wat mij niet logisch lijkt. Jagers komen per definitie terecht in de buitenwereld voor hun activiteiten. Het is daarenboven ook een sterke vereenvoudiging van het legale doolhof.

3. Voorwaarde tot model "4" (vergunningsplichtige wapens los van sportschieten en jacht) rechtstreeks koppelen aan schutterslicentie. Met andere woorden: vergunning bv 9mm pistool kan pas na licentie/vergunning .22LR pistool. vergunning 5.56mm NATO karabijn pas na licnetie/vergunning .22LR karabijn. Vergelijkbaar met rijbewijs motorfietsen. Ook hier is de praktijk voor nieuwe schutters quasi dit verloop. En ook hier is er de logica van praxis die doorgetrokken wordt.

VERSOEPELING (maar ook consequente logica)

1. Afschaffen subjectieve categorie "gevaarlijke wapens".Ook wel bestempeld officieus als rambo wapens. Ik denk hierbij aan semi-automatische vuurwapens die door hun connotatie en uitzicht strenger worden behandeld. Dit is in mijn ogen zelfs geen discussie waard, gezien de - technisch gezien - onzin van het gegeven.

2. Afschaffen onderscheid munitie tussen korte en lange wapens afschaffen. Ik denk hierbij aan verbod op expanderende (niet explosieve) munitie die niet verboden is in lange wapens (bv jachtdoeleinden), maar wel in korte. Het is mijn overtuiging dat dit in essentie op hetzelfde neerkomt als de rambo redenering: vooral symbolisch van aard. Niet-expanderende munitie is niet "ongevaarlijk".

3. Afschaffen verbod zeer korte wapens. Ik denk hierbij aan revolvers met een loop korter dan 4 duim.

NOOT
Ik sta evenwel voor andere zaken volledig achter de huidige regelgeving. Ik zie geen nut in volautomatische geweren, machinegeweren, explosieven, explosieve munitie, onbeperkte hoevelheid munitiebezit, etc....
Hmm... ik vrees dat als je de luchtdrukwapens mee zou trekken in het vergunningssysteem dat je dan enkel nog maar de totale administratie gaat verdubbelen. Gaat men echt zijn tijd verbeuzelen met registreren van wie er een luchtkarabijn heeft ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2019, 14:35   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
First things first.

Waarom een wapenwet?

Elk foutief gebruik wordt al in andere wetten verboden.
lol
Ziet ge zo al een Ruandese asielzoeker in Brussel rondlopen met zijn machete? "Ik maak er geen foutief gebruik van, meneer".
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2019, 14:52   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het is nu toegelaten in de jachtwet.

Met een luchtkarabijn mogen ze nu kleine beestjes een poot afschieten die klootzakken.

Veel meer doet dat niet of je moet er zo dicht bij staan dat het geen jacht meer kan zijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2019, 15:21   #7
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
lol
Ziet ge zo al een Ruandese asielzoeker in Brussel rondlopen met zijn machete? "Ik maak er geen foutief gebruik van, meneer".
Denk jij dat die nu geen tuinier of chef kok mag worden mss? Of moet hij dat in voorkomend geval zonder tuingerief of chefsmes doen mss??
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2019, 15:46   #8
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Hmm... ik vrees dat als je de luchtdrukwapens mee zou trekken in het vergunningssysteem dat je dan enkel nog maar de totale administratie gaat verdubbelen. Gaat men echt zijn tijd verbeuzelen met registreren van wie er een luchtkarabijn heeft ?
De vorige registratiegolf was van een ander kaliber (pun intended )
Dat is altijd zo he, als je wil vereenvoudigen: eerst doorbijten. Uit lafheid mag je niet de komende generaties administratie half zwaar laten worden.

Er zijn nu eenmaal luchtdrukwapens die krachtiger zijn dan lichte vuurwapens.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 4 mei 2019 om 15:47.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2019, 15:50   #9
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is nu toegelaten in de jachtwet.
Met een luchtkarabijn mogen ze nu kleine beestjes een poot afschieten die klootzakken.
Veel meer doet dat niet of je moet er zo dicht bij staan dat het geen jacht meer kan zijn.
Klopt. Luchtdruk is technisch geschikt voor muizen, ratten, etc..... maar is afgrijselijk voor andere doeleinden.
22LR zelf is bv toegelaten in WAL, maar niet in VL. Dat is geschikt voor konijnen en hazen bv, maar niet voor groter. Dat men dat doet heeft ook te maken met mogelijks te licht kaliber gebruiken om snel te doden. Maar Vlaanderen is daarmee de enigste regio. Wat we zelf doen doen we altijd beter zeggen ze dan.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 4 mei 2019 om 15:51.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2019, 19:08   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is nu toegelaten in de jachtwet.

Met een luchtkarabijn mogen ze nu kleine beestjes een poot afschieten die klootzakken.

Veel meer doet dat niet of je moet er zo dicht bij staan dat het geen jacht meer kan zijn.
Is dat zo?
Ik ken toch luchtdrukgeweren die ietske krachtiger zijn.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2019, 19:32   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Is dat zo?
Ik ken toch luchtdrukgeweren die ietske krachtiger zijn.
Ja je hebt ook .50 in luchtgeweren.

Nu ik vind een luchtkarabijn heel leuk om je wat te amuseren en wat vaardigheden op te bouwen...vizier regelen en zo.
Maar veel meer is dat niet echt.
En de strafste 4,5 mm zullen zo 300m/s halen maar ver vliegt dat niet.

Ik vind dat dit niet moet vergund worden.

Trouwens door die nieuwe wapenwet lijkt het dat er veel meer nieuwe dure en beetje overmaatse wapens met vergunning hebben dan dat ze vroeger met een oud roestig ding ergens in hun schuif hadden

En dat beetje spelen in een schietclub moedigt dat alleen maar aan
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2019, 20:01   #12
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
De vorige registratiegolf was van een ander kaliber (pun intended )
Dat is altijd zo he, als je wil vereenvoudigen: eerst doorbijten. Uit lafheid mag je niet de komende generaties administratie half zwaar laten worden.

Er zijn nu eenmaal luchtdrukwapens die krachtiger zijn dan lichte vuurwapens.
Weet ik.

Hatsan AT44-10 Tact QE Long.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 4 mei 2019 om 20:04.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2019, 20:59   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Denk jij dat die nu geen tuinier of chef kok mag worden mss? Of moet hij dat in voorkomend geval zonder tuingerief of chefsmes doen mss??
Wat verstaat ge niet in mijn zin "in Brussel rondlopen .." ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2019, 06:55   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Ik ben voor een totale vrijheid van wapenbezit.
ELK wapen. Ook wapens van massa vernietiging.

Is trouwens goed voor het klimaat.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2019, 13:29   #15
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is nu toegelaten in de jachtwet.

Met een luchtkarabijn mogen ze nu kleine beestjes een poot afschieten die klootzakken.

Veel meer doet dat niet of je moet er zo dicht bij staan dat het geen jacht meer kan zijn.
Heu, er bestaan luchtdrukgeweren waarmee je een everzwijn omlegt hoor en die zijn vrij te koop.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2019, 13:35   #16
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat verstaat ge niet in mijn zin "in Brussel rondlopen .." ?
Hoe denk jij dat die werklui met hun alaam op hun werk geraken mss?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2019, 00:03   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Heu, er bestaan luchtdrukgeweren waarmee je een everzwijn omlegt hoor en die zijn vrij te koop.
Het zijn niet die welke toegestaan worden in de jacht.

Trouwens het lijkt mij tegenwoordig dat er veel meer wapens in bezit met vergunning zijn dan er ooit wapens vrij in omloop waren.

En zwaardere.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2019, 00:08   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Hoe denk jij dat die werklui met hun alaam op hun werk geraken mss?
In Gent dragen we dat op onze rug.

De watteeuw mars.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2019, 00:32   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.292
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Heu, er bestaan luchtdrukgeweren waarmee je een everzwijn omlegt hoor en die zijn vrij te koop.
Die bouw ik zelf.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2019, 00:33   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.292
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het zijn niet die welke toegestaan worden in de jacht.

Trouwens het lijkt mij tegenwoordig dat er veel meer wapens in bezit met vergunning zijn dan er ooit wapens vrij in omloop waren.

En zwaardere.
Ik heb liever niet dat een hoop bureaucraten en politici weten wat ik heb en zou kunnen gebruiken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be