Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 augustus 2014, 10:00   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard "A" sociale huisvesting

Victor Hugostraat, Reinaartlaan, Jules Vuylestekelaan en de Charles De Costerlaan: daar staan Antwerpse sociale appartementsgebouwen. Ze hebben bovendien gemeen dat ik er ooit gewoond heb. Er staan meer sociale appartementen op Sint-Anneke, veel meer zelfs. En in alle eerlijkheid, ik denk dat er niet één, uit beton opgetrokken minimalistisch en puur functioneel gebouw is waar ik nooit binnen ben geweest. Ondertussen woon ik er al bijna veertien jaar niet meer. Samen met mijn vrouw heb ik, enkele jaren geleden, een sociaal huis gekocht en woon zodoende nog steeds in een sociale wijk, maar dan enkele kilometers verderop, in Zwijndrecht.

Urban legends

Twee groene blokken grenzen aan de konijnenpijp, je ziet ze aan je linkerkant als je de tocht maakt richting Antwerpen. De straat die beide verbindt, kreeg de naam Reinaartlaan. Boven mij woonde de ietwat oudere Belg L., hij tapte gedurende maanden mijn integan af. In de Jules Vuylestekelaan woonde tegenover mij een familie Congolezen. Zij deden hetzelfde als L. maar dan met de elektriciteit.

Naast de Congolezen woonde een andere Belg, N. Die had voor zijn achttiende verjaardag een kind verwekt bij een twee jaar jonger meisje, dat ik steevast prinses noemde als ik haar zag, al was het om haar even te laten lachen. Kwam N. immers thuis na de late shift en het aansluitend bezoek aan de nachtwinkel, dan vloog de slaapkamer, of de living, enkele uren later geheid het venster uit om elf verdiepingen lager de grond te kussen.

Politie stond meermaals aan mijn deur, tot diep in de nacht. Winkelkarretjes van de toenmalige keten JAWA vlogen al eens uit het raam van het appartementsgebouw aan de overkant, in woonwijk Europark, samen met de sporadisch lege pot mayonaise.

Dit zijn geen urban legends, dit zijn waargebeurde verhalen en ik kan zo nog wel een tijdje verdergaan.

Maar in de vier straten waar ik heb gewoond woonde een meerderheid van blanke Belgen. En ja, er waren plaatsen waar het aantal gekleurde medemensen zienderogen steeg, maar zelfs nu zijn er een groot aantal sociale appartementsblokken waar de meerderheid bestaat uit blanke Belgen. Ook hier in mijn buurt in Zwijndrecht is de overgrote meerderheid Belg en wit.

Zijn er geen andere verhalen te vertellen? Natuurlijk wel. Die gaan ophangen als zijnde de enige waarheid, dat is pure fictie én eigenlijk gewoonweg boerenbedrog. Dat is een urban legend.

Progressie

Natuurlijk wonen er mensen die meer verdienen dan de bedragen die sommige criticasters galspuwend het debat inschieten. Van garçon tot diamantslijper: allemaal zitten ze er wel, met een deel zwart geld. Geen idee wat nu het minimumaantal uren is in de horeca, maar vroeger was dat 28 en het nettoloon van een slijper was tien jaar geleden 1200 euro. Waar ga je iets kopen als je 28 uren bent ingeschreven of als je nettoloon 1200 euro bedraagt, welke bank gaat je iets lenen? Nergens, is het antwoord. Zo simpel is dat.

Het probleem van zwartwerk erkennen, het aanpakken en ervoor zorgen dat mensen met hun inkomen dat ze daadwerkelijk verdienen kunnen ontsnappen aan de sociale woningcultuur: dat zouden alvast stappen voorwaarts zijn.

En ja, er zijn ook mensen die gaandeweg meer geld verdienen en toch verkiezen in een sociale woning te blijven. Mensen die later een huis gaan erven van hun ouders of die een som geld meekregen om zelf een huis te kopen, moeten volgende zinsnede maar eens aandachtig lezen: ”Er bestaan mensen die met niets beginnen aan hun leven, in zo een sociale woning en die ook zullen sterven met niet veel meer dan niets in diezelfde sociale woning. Zij zullen sparen, niet om volgens andere urban legends op cruise te gaan of wereldreizen te maken, maar wel om hun kinderen alvast iets te geven op het moment dat zij het kunnen gebruiken, of iets na te laten als ze zelf afscheid komen te nemen.“

En dan zijn er mensen die nooit leren hoe ze daar moeten, of überhaupt kunnen, weg geraken. Ze beginnen met weinig. Verdienen ze wat meer, dan stijgt de huishuur en zo duurt de strijd onverminderd voort. Te weinig wordt beseft dat het in sociale woningen niet uitpuilt van carrièremensen, die hun leven constant progressie blijven maken op welke maatschappelijke ladder dan ook. De realiteit is dat zij veelal snel een plafond bereiken en dat het verschil tussen dat plafond en wat ze netto overhouden uiteindelijk niet groeit. Er is geen licht aan het eind van de tunnel.

Ondermaats

Altijd heb ik mij afgevraagd hoe wij binnen sociale maatschappijen zo passief konden toekijken. Aankloppen bij die mensen, praten met hen en naar hen luisteren, dat zou een eerste stap moeten zijn. Ze helpen hun weg te zoeken in stapels paperassen om dingen in orde te brengen, ze leren omgaan met geld en hoe te sparen. De inspanningen op dat vlak zijn al decennia ondermaats te noemen. Eigenlijk komt het hierop neer: ”We geven mensen een sociale woning en denken dat we het goed hebben gedaan. How wrong can we be!”

Werken om te overleven is geen plezante bezigheid, niets anders om handen hebben haalt het slechtste in de mens naar boven. Verveling slaat toe, ziek zijn hoort er gewoon bij en overlast comes with the territory. Een positieve benadering van het overlastprobleem is de reden wegnemen, een uitkomst bieden uit de dagelijkse sleur. De sociale instroom mee verzorgen, mensen actief laten deelnemen aan de maatschappij die rond hen beweegt, ver buiten de kartonnen muren van hun sociale woning.

De grootste fout die er is gemaakt op dat punt, is de mensen zelf verantwoordelijk te stellen voor hun toekomst, want je moet en kan niet anders dan een deel mensen begeleiden en helpen richting een hoopvolle toekomst. Tenminste, als je echt iets wil doen aan het probleem.

Remmingen

Eén op zeven Belgen leeft in armoede, we hebben working poor, de vergrijzing zorgt voor een instroom van arme ouderen, ook al hebben ze jaren gewerkt, maar in Vlaanderen zijn er te weinig sociale appartementen om ze te huisvesten. De prijzen op de woningmarkt swingen de pan uit. Ik betaalde op het einde van mijn huurtermijn in de Jules Vuylestekelaan 450 euro per maand, plus gas en elektriciteit. Nogmaals, voor een summiere woonomgeving die er vooral op gericht is functioneel te zijn, ver weg van enige luxe en met “slechts” twee slaapkamers, alles tezamen een kleine tachtig vierkante meter, schat ik.

Het zal er sindsdien niet goedkoper op geworden zijn. Toen ik verhuisde diende ik nog drie maanden huishuur te betalen, terwijl er een wachtlijst was. Ha ja, 450 euro of een nieuwe – minder betalende – huurder: zelfs voor een zogezegd sociale huisvestingmaatschappij was de keuze snel gemaakt. Daar komt bij dat de materialen waaruit die woningen vervaardigd zijn, niet van de beste kwaliteit mogen heten en dat de meeste huurders steevast een sloef geld moeten achterlaten als ze verhuizen onder het mom: ”Jij hebt dat kapot gedaan.” Allemaal remmingen om de stap te zetten voor mensen die balanceren op de rand.

Ik kan dus zo nog wel een tijdje doorgaan.

Er liggen tal van uitdagingen op de plank wat betreft sociale woningbeleid en ze vragen allemaal om een positieve oplossing. Het is jammer te lezen dat die er opnieuw niet gaan komen en dat men wegkijkt van het probleem, eerder dan het aan te pakken. Nog maar eens.



Naessens Sven,

Auteur :"Waarom twijfelen aan", ABVV Total raffinaderij Antwerpen én lid algemeen bestuur AC Antwerpen-Waasland




Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be