Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 januari 2005, 02:15   #21
waarnemer
Burgemeester
 
Geregistreerd: 21 september 2004
Berichten: 530
Standaard

Ik denk niet dat je aangetoond hebt dat Nederland of Duitseland een monocultuur is. Je hebt het over zaken op een vermelde website en antwoord eigenlijk amper op de belangrijke argumenten.

Mijn stelling is simpel :
Stel dat er, uitzonderingen daar gelaten, actueel geen voorbeeld te vinden is van een "monocultuur"
-> dan is "multicultuur" de standaard samenleving en heeft ook het begrip multicultuur geen zin meer
-> dan is ook al het politiek gezwets erover nonsens.

Je schijnt niet akkoord te gaan met het eerste punt. Wat je over het laatste denkt weet ik niet.

Je schijnt te denken dat België beter af zou zijn als het uiteenvalt, Vlaanderen zelfs bij Nederland gaat. Daar heb ik me hier niet direct over uitgesproken.

Als mensen zich tussen Oost en West niet meer kunnen verstaan, al spreekt men dezelfde taal, dan is dat cultureel. Voor je financiele conflicten kunt hebben moet je er dikwijls eerst culturele hebben. Al gehoord van de transferts tussen Antwerpen en Limburg?

En als die dekselse Friezen niet schijnen te willen doen wat uw theorie voorschrijft kun je daar inderdaad weinig aan doen. Wat als er nog vele andere culturele groepen zijn die goed tussen andere samenleven? En die dus nooit in het nieuws komen?
waarnemer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 15:09   #22
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Ik heb niets aangetoond: voorbeelden bewijzen niets, heb ik gezegd. Ik heb ook gezegd dat noch monokultuur, noch multikultuur werken. Waarover heb je het dan?

Dat multikultuur voor mij geen zin heeft is gewoon met andere woorden hetzelfde zeggen. Waarover heb je het dan?

En dat het gezwets van politiekers nonsens is, daar ben ik het volkomen mee eens. De politieke wereld houdt zich met van alles en nog wat bezig, zonder eens goed na te denken over welke kultuurelementen voldoende parallelisme vertonen om politiek als bindmiddel te kunnen dienen, welke er onbelangrijk voor zijn, en welke er hinderlijk zijn. Ik ben het dus niet alleen eens met je tweede punt, maar ook met het logische gevolg ervan. Waarom spreek je je daar niet over uit?

Wat Oost en West (Duitsland, neem ik aan) betreft zijn de financiële konflikten in dit geval niet verroorzaakt door kulturele, maar door een ekonomisch systeem dat van buitenaf opgedrongen is. Dat wil niet zeggen dat kulturele konflikten niet tot financiële kunnen leiden: dat is bij ons het geval.

Wat heb ik de Friezen voorgeschreven? Ik dacht dat ik me daarover onbevoegd verklaard heb???
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.

Laatst gewijzigd door Leo : 22 januari 2005 om 15:09.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2005, 23:22   #23
waarnemer
Burgemeester
 
Geregistreerd: 21 september 2004
Berichten: 530
Standaard

Ik geloof dat je "voorbeelden" in een andere zin gebruikt dan ik. Hangt er een beetje vanaf van wat je een voorbeeld geeft. Misschien een voorbeeld hiervan: stel je moet een aantal kassa's beheren en men vraagt je een voorbeeld te geven van een kassa die klopt. Niet het moment om te beginnen over "voorbeelden bewijzen niets". Hoe moeten we het dan noemen. Een steekproef, een bewijs van bestaan?

Ik geef het toe. Ik ben nooit in Oost-Duitseland geweest, en was ik er geweest had ik er misschien niets van gemerkt. Ik betrouwde enkel de uitleg, een hele tijd geleden gegeven, van iemand anders, die het zou moeten kunnen weten. Het is niet iets dat je dagelijks in het nieuws zult terugvinden. Maar de mensen die dit in 1999 hebben opgesteld (en nog recent bijgewerkt) http://www.difu.de/english/occasiona...sandparallels/ lijken toch ook te twijfelen aan die ééne kultuur ("Nu wordt het algemeen aanvaard dat het generaties zal duren..."). Overigens lange maar interessante Engelse tekst die gedetailleerd op de verschillende generatieculturen ingaat. Heeft het verre verleden toch niet zo een grote rol gespeeld?

Ik spreek me hier niet direct over een Belgische splitising uit omdat we dan snel over iets heel anders aan het spreken zouden zijn. Ik zou verder kunnen gaan over Africa, ik hield dat niet aan als voorbeeld (weer in een andere betekenis) voor ons, maar percies omdat zelfs in die omstandigheden, de meest ondenkbare manier om een land samen te stellen, dat nog niet schijnt uit te monden in het hertekenen van die grenzen door welk soort politieke kracht ook (diktatuur, rebellie...). Maar pas op met veralgemeeningen - niet elk land in Africa is een diktatuur met een bloedig conflict - en met het media imago van Africa (http://www.jmk.su.se/global02/Africa, http://www.blackcommentator.com/59/5...ingthenews.htm, http://www.un.org/ecosocdev/geninfo/...2no3/media.htm, enz.). Maar zo riskeren we wel af te dwalen.

Ik begrijp dat je vindt dat twee kulturen tot conflicten en uiteindelijk tot splitsing aanleiding moeten geven. En dat die culturen vooral iets statisch zijn, uit een ver verleden. Of begreep ik je verkeerd? In elk geval lijkt dit script niet door de Friezen gevolgd te worden. En niet door zovele andere bevolkingsgroepen.

Maar we zijn het kennelijk grotendeels eens. Het politiek gezwets rond het begrip "multiculturele semenleving" is nonsens. Een gezwets dat vooral door één partij geïntroduceerd is. Een manipulatie die net doet alsof dit begrip, deze vaststelling, een extreem standpunt zou zijn, terwijl het juist diegenen zijn die dit begrip gebruiken die een extreem, negatief standpunt tegenover de maatschappij innemen.
waarnemer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2005, 09:26   #24
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Kung Fu Tse zei het al, in vertaling van Laurence J. Peter: If names are not correct, language will not be in accordance with the truth of things. In héél vrije vertaling van mij: als je tot een vruchtbaar gesprek wil komen doe je er goed aan je begrippen zuiver te omschrijven. Wat we hier hebben zitten doen, zowel voor het begrip kultuur als voor de term voorbeeld.

Vruchtbaar is het in elk geval geweest, al was het maar om in de toekomst meteen een paar verduidelijkingen mee te nemen, alvorens met het filosoferen te beginnen. En politiekers doen hele dagen niets anders dan bewust een vage of dubbelzinnige terminologie hanteren, tot zelfs sloganeske leugens toe, om er achteraf zonder (teveel) kleerscheuren uit te kunnen spartelen. Denk maar (om me te beperken tot wat ons vandaag rond de oren vliegt) aan "progressief" voor de meest behoudende partijen, "konservatief" voor wie de meeste en grondigste veranderingen wil, "onverwijld" dat wat rekbaarheid betreft rijp is voor het Guiness Book of Records.

Alleen: dat werkt hoe langer hoe slechter, want steeds meer ingezetenen hebben goed leren lezen, en de kommunikatiemiddelen maken het hoe langer hoe gemakkelijker om een en ander na te trekken. Dat hebben onze politiekers blijkbaar nog niet helemaal begrepen.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 01:45   #25
waarnemer
Burgemeester
 
Geregistreerd: 21 september 2004
Berichten: 530
Standaard

Ja, dat is ook een aspekt.

Niet dat ik de indruk heb ik dat, als ik het nalees, ik zo onduidelijk was. Maar ja, wie weet.
waarnemer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2005, 23:11   #26
waarnemer
Burgemeester
 
Geregistreerd: 21 september 2004
Berichten: 530
Standaard Term multicultureel schrappen.

Kijk, was ik niet alleen hierop gekomen? Dit lijkt er denk ik op.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/talking_point/3600519.stm
"Het gebruik van de term multicultureel moet geschrapt worden".

Zoals hierboven uiteengezet is m.i. het gebruik van deze term in negative zin erg agressief. Het suggereert dat er een alternatief is. Maar de samenstelling van een maatschappij is nu eenmaal een gegeven, geen politieke optie. Met de migratiestromen te beïnvloeden kan men misschien de evolutie voor de toekomst een beetje wijzigen, maar er blijft de realiteit van nu. De nazi's hebben gepoogd de multiculturele structuur van hun samenleving te wijzigen. Er zijn sindsdien nog andere, wat minder kriminele, voorbeelden. Maar dit ging nooit zonder onaanvaardbare menselijke drama's.

Al erg vreemd dat zoiets in ons taalgebruik is kunnen geraken. Wat gebeurt er met onze maatschappij? Wie de werkelijkheid niet inziet, kan er ook niet aan werken. We zijn langzaam onze grootste angsten zelf aan het waarmaken. Van "self-Fulfilling prophecy" naar "self-Fulfilling fears".

Ondertussen zien we de VB patron FDW dit woord er tussen slippen in interviews waarin hij voor het overige gematigd wil overkomen. Hij gebruikt dan "muticul". Maar misschien begrijp ik het verkeerd en definieert hij dat anders. Bedoeld hij misschien MULTIple CUmulatieve Leefmilieuverontreiniging...
waarnemer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2005, 22:52   #27
VB'er
Vreemdeling
 
VB'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2005
Berichten: 71
Stuur een bericht via Instant Messenger naar VB'er
Standaard

Dirk Jan Eppink, de Nederlandse politicoloog sprak over de light-cultuur. Enkele jaren geleden was dit nog een scheldwoord maar nu streven wij naar deze cultuur. Het is het tegenovergestelde van de multiculturaliteit. Wij hebben vandaag onze waarden en normen en wij willen dat de mensen die hier komen die respecteren en zich daaraan willen aanpassen. De multiculturaliteit is anders, die zorgt ervoor dat de verschillende culturen bij elkaar leven zonder te kijken naar de verschillende waarden en normen die langzaam wegkwijnen in het niets.
VB'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2005, 00:44   #28
waarnemer
Burgemeester
 
Geregistreerd: 21 september 2004
Berichten: 530
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VB'er
Dirk Jan Eppink, de Nederlandse politicoloog sprak over de light-cultuur. Enkele jaren geleden was dit nog een scheldwoord maar nu streven wij naar deze cultuur. Het is het tegenovergestelde van de multiculturaliteit. Wij hebben vandaag onze waarden en normen en wij willen dat de mensen die hier komen die respecteren en zich daaraan willen aanpassen. De multiculturaliteit is anders, die zorgt ervoor dat de verschillende culturen bij elkaar leven zonder te kijken naar de verschillende waarden en normen die langzaam wegkwijnen in het niets.
Ja, ik vind geen referentie naar de light-cultuur van Dirk (of Derk) Jan Epping en weet eigenlijk niet wat je ermee wil zeggen.
"Wij (wie is wij?) streven ernaar."
"Het is het tegenovergestelde van multiculturaliteit". Naar dat tegenovergestelde waren we eigenlijk aan het zoeken.
"Wij" willen in tegenstelling tot de multiculturalteit dat men zich aanpast. Dus de ligth-cultuur wil dat men zich aanpast?

Misschien denk je dat het naast elkaar bestaan van verschillende culturen leidt naar de uitholling van waarden en normen. Dat lijkt me niet helemaal het geval.
- Er zijn plaatsen waar al eeuwen culturen naast elkaar bestaan. Als ze zo uitgehold zouden zijn zouden ze geassimileerd zijn.
- Er zijn universele normen die alle culturen gemeenschappelijk hebben, ook al worden sommige soms in de hevigheid van propaganda vergeten.
- Akkoord dat onzinnige dingen wel kunnen verdwijnen. Ik bedoel de primitieve, absolute, enig waarmakendende, we-geven-er-ons-leven-voor zaken. Maar dat gebeurt ook door moderne communicatiemiddelen. De mensen leven niet meer in een hokje. En het gebeurt ook door de wetenschap en is simpelweg een gevolg van meer vertrouwen in de rede. Gaan we dat allemaal afschaffen om sommige waarden te behouden?

Over de kern van de stelling heb je het eigenlijk niet. Het samenleven van verschillende groepen is een eigenschap van de moderne maatschappij. Het gebruik van de term multicultureel in een aantal contexten duidt op het niet aanvaarden van de werkelijkheid, of het oproepen tot een maatschappelijk niet aanvaardbare geforceerde wijziging van deze werkelijkheid, en is daardoor op zich niet aanvaardbaar.

Je noemt jezelf VB'er. Een partij met die naam blinkt al jaren uit door een zwalpende en onvolwassen houding terzake. Eerst spreken van uitzetting, dan van uitzetting van illegalen (men was zo vriendelijk ook een type van vliegtuig aan te bevelen), dan van integratie en dan weer assimilatie. Wanneer gaat men op een volwassen manier de werkelijkheid onder ogen zien en, in de mate dat die problemen geeft, aan oplossingen werken? En we zullen maar zwijgen over de ridicule term "multicul".
waarnemer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be