Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Tarik Fraihi - 4 april t.e.m. 10 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Tarik Fraihi - 4 april t.e.m. 10 april Fraihi is filosoof en docent aan de EHSAL. Hij werkt tevens voor de studiedienst van de sp.a. Schreef het boek 'De smaak van de ongelijkheid' waarin hij het minderhedenbeleid op de korrel neemt. En niet te vergeten: de interculturele website 'Kif Kif' waarvan hij voorzitter is.

 
 
Discussietools
Oud 5 april 2005, 22:38   #1
jeroenmalaise
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 2
Standaard beleid 'met' allochtone gemeenschap

In uw boek de smaak van ongelijkheid pleit u voor een beleid 'met' in plaats van 'voor' de verschillende allochtone gemeenschappen. Allochtonen die zich inzetten voor een dergelijk beleid zijn waarschijnlijk al in zekere mate actief bij onze samenleving betrokken. Maar wat met diegenen die afzijdig blijven (anders gezegd: niet 'geïntegreerd'). Hoe bereikt u die?
jeroenmalaise is offline  
Oud 8 april 2005, 12:59   #2
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Beste,
Hetgeen mij persoonlijk aan dergelijke vragen ergert is een indeling in "wij" en "zij"
voor alle aspecten van het leven. Jouw vraagstelling impliceert praktisch dat alle
"autochtonen" zich maatschappelijk engageren, geîntresseerd zijn in politiek etc..
Dat is niet zo bij autochtonen en evenmin zo bij allochtonen...

"allochtonen" nog zo'n woord... In een doorsnee middelbare "concentratieschool"
in de antwerpse binnenstad zitten er zo'n 60 nationaliteiten van leerlingen samen...
Onder "echte vlamingen" verstaat men doorgaans ook sommige EU onderdanen die hier reeds lang wonen en al dan niet genaturalizeerd zijn & idem dito mensen uit gemengde huwelijken, geboren in een buitenland en belg geworden door geboorte...
iemand in hetzelfde geval maar dan geboren uit een gemengd huwelijk waarvan 1 van de ouders van noord-afrikaanse oorsprong is, wordt dan gewoonlijk als "allochtoon" omschreven...

dit is een volstrekt willekeurige racistische indeling van "soorten mensen", waartegen ik als 50 % duitse belg met klem protesteer telkens ze me voor de voeten loopt.

Mensen zijn in de eerste plaats individuen en geen onderdeel van enige soort of groep..
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 8 april 2005, 13:00   #3
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde
 
lievendr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2004
Berichten: 923
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Mensen zijn in de eerste plaats individuen en geen onderdeel van enige soort of groep..
vraag eens aan een marokkaan of hij zich marokkaan voelt of 'individu'?
waarmee ik wil zeggen dat je verschillen niet mag ontkennen, tussen oud/jong waals/vlaams, etc...
__________________
www.beneliga.tk

Laatst gewijzigd door lievendr : 8 april 2005 om 13:01.
lievendr is offline  
Oud 8 april 2005, 13:11   #4
tarik Fraihi
Vreemdeling
 
tarik Fraihi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Standaard

Welk verschil krijg je als je aan een Marokkaan, Turk, Vlaming,.... vraagt: Wie ben je? en Wat ben je?
__________________
Tarik Fraihi
tarik Fraihi is offline  
Oud 8 april 2005, 13:17   #5
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde
 
lievendr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2004
Berichten: 923
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
Welk verschil krijg je als je aan een Marokkaan, Turk, Vlaming,.... vraagt: Wie ben je? en Wat ben je?
ik bedoel: als politicus moet je inzien dat de werkloosheid bv groter is bij allochtonen. en dan kan je specifieke oplossingen zoeken. niet dan ? (of voor mijn part ouderen en jongerenwerkloosheid etc)
__________________
www.beneliga.tk

Laatst gewijzigd door lievendr : 8 april 2005 om 13:20.
lievendr is offline  
Oud 8 april 2005, 13:19   #6
tarik Fraihi
Vreemdeling
 
tarik Fraihi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 65
Standaard

tuurlijk.
__________________
Tarik Fraihi
tarik Fraihi is offline  
Oud 8 april 2005, 13:21   #7
jeroenmalaise
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Beste,
Hetgeen mij persoonlijk aan dergelijke vragen ergert is een indeling in "wij" en "zij"
voor alle aspecten van het leven. Jouw vraagstelling impliceert praktisch dat alle
"autochtonen" zich maatschappelijk engageren, geîntresseerd zijn in politiek etc..
Dat is niet zo bij autochtonen en evenmin zo bij allochtonen...

"allochtonen" nog zo'n woord... In een doorsnee middelbare "concentratieschool"
in de antwerpse binnenstad zitten er zo'n 60 nationaliteiten van leerlingen samen...
Onder "echte vlamingen" verstaat men doorgaans ook sommige EU onderdanen die hier reeds lang wonen en al dan niet genaturalizeerd zijn & idem dito mensen uit gemengde huwelijken, geboren in een buitenland en belg geworden door geboorte...
iemand in hetzelfde geval maar dan geboren uit een gemengd huwelijk waarvan 1 van de ouders van noord-afrikaanse oorsprong is, wordt dan gewoonlijk als "allochtoon" omschreven...

dit is een volstrekt willekeurige racistische indeling van "soorten mensen", waartegen ik als 50 % duitse belg met klem protesteer telkens ze me voor de voeten loopt.

Mensen zijn in de eerste plaats individuen en geen onderdeel van enige soort of groep..
Uw zienswijze is interesant, maar niet echt van toepassing op dit terrein, lijkt me. Een maatschappij heeft immers verschillende bevolkingsgroepen. En een individu krijgt volgens mij pas betekenis in een bepaalde context.

Laatst gewijzigd door jeroenmalaise : 8 april 2005 om 13:29.
jeroenmalaise is offline  
Oud 10 april 2005, 07:16   #8
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Het is niet alleen het begrip demokratie dat door het politieke wereldje honderd-en-een betekenissen krijgt al naar gelang het uitkomt. Hetzelfde geldt voor termen zoals diskriminatie, rasisme, en ga zo maar door....

Er is niks mis mee als je mensen onderscheidt al naargelang bepaalde eigenschappen. Het gaat pas goed in de fout wanneer zo een onderscheid gebruikt wordt op gebieden waar dat onderscheid er niet toe doet. Deze omschrijving heb ik onlangs gehoord in een vraaggesprek met Rudi Visker, naar aanleiding van het verschijnen van zijn boek "Vreemd gaan en vreemd bljven". Dat raakt de kern van de zaak. Ieder mens heeft het recht om anders te zijn, en om als anders erkend en gewaardeerd te worden.

Onze politiek rapaille is kompleet de pedalen kwijt: Wie "alle macht" aan de staat geeft in plaats van aan het volk, laat zich demokraat noemen, terwijl hij in wezen totalitaire begrippen hanteert. Wie alles bij het oude wil laten, laat zichzelf progressief noemen. Wie veranderingen ten gronde wil, wordt uitgescholden voor konservatief. De waarheid kwetst, en wordt dus verdonkeremaand. De synergetische eenheid van een volk met de manier waarop het verschijnt in zijn kultuur wordt weggehoond als zijnde rasisme, ook al doet het ras er helemaal niet toe: je kan best van kultuur veranderen, maar niet van ras. Waarom zou iemand die zich als Vlaming tussen de Vlamingen gedraagt geen Vlaming genoemd mogen worden? Waarom zou zijn "vreemde" voorgeschiedenis een smet moeten zijn? Als zo iemand het huis probeert over te nemen, ja dat is wat anders, dan doet het er wél toe want dat perverteert de menselijke verhoudingen. En dan hebben we ook het volste recht om te zeggen van: jongen, je hoort hier niet thuis. Doe daar wat aan, zoniet kan je beter elders je geluk beproeven. Dat heeft absoluut niks te maken met rasisme of diskriminatie. Dat is gewoon gezond verstand.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.

Laatst gewijzigd door Leo : 10 april 2005 om 07:17.
Leo is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be