Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 mei 2018, 14:04   #401
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Lees ik hier nu dat wel tot het besef bent gekomen dat er een verschil is tussen een bevruchte eicel en de eicel en zaadcellen voor dat moment?
Natuurlijk is er een verschil


waarom is dat moment vd bevruchting voor u zo belangrijk, kunt ge dat onderbouwen dat verder gaat als het dogmatische?
ik respecteer uw mening hoor

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U antwoordt trouwens ook niet op mijn vraag naar uw visie op de menswording. "Wanneer wordt een klompje cellen een mens?" als ik even uw eigenste woorden gebruikt...
dat antwoord heb ik al ettelijk keren geven, incl argumentatie, en dat is dus nog steeds vanaf dat zich hersenen, neuronen, zenuwstelsel enz. ontwikkeld hebben en aanwezig zijn.

maar goed
u kennende stelt gij die vraag binnen 14 dagen opnieuw

Laatst gewijzigd door 1207 : 26 mei 2018 om 14:06.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 14:13   #402
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Natuurlijk is er een verschil


waarom is dat moment vd bevruchting voor u zo belangrijk, kunt ge dat onderbouwen dat verder gaat als het dogmatische?
ik respecteer uw mening hoor
Eerst zult u toch moeten komen tot de erkenning van wat dat verschil inhoudt. Kunt u dat? Weet u het verschil tussen enerzijds een bevruchte eicel en eicel - zaadcellen voor de bevruchting?

Dat is een biologisch verschil. Geen dogmatisch. Geen idee waarom juist u komt aandraven met "dogmatisch verschil"...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 14:13   #403
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
dat antwoord heb ik al ettelijk keren geven, incl argumentatie, en dat is dus nog steeds vanaf dat zich hersenen, neuronen, zenuwstelsel enz. ontwikkeld hebben en aanwezig zijn.

maar goed
u kennende stelt gij die vraag binnen 14 dagen opnieuw
Inderdaad, want ik zie dat er nogal wat evolutie is in de standpunten van sommige mensen. De ene keer is het zo, enkele maanden is het plotseling zus.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 15:01   #404
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eerst zult u toch moeten komen tot de erkenning van wat dat verschil inhoudt. Kunt u dat? Weet u het verschil tussen enerzijds een bevruchte eicel en eicel - zaadcellen voor de bevruchting?-
yep


leg eens uit waarom dat verschil voor u zo belangrijk is als je over het begin vd mens praat? en onderbouw waarom dit moment zo belangrijk is dat ik er rekening zou moeten mee houden.

Laatst gewijzigd door 1207 : 26 mei 2018 om 15:02.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 15:09   #405
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
yep
Wat is dan het verschil?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 16:31   #406
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is dan het verschil?
een onbevruchte eicel is niet bevrucht en een bevruchte wel?
we missen alleen nog een bijtje om het eicelletje met het zaadcelletje te bevruchten?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 16:32   #407
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
een onbevruchte eicel is niet bevrucht en een bevruchte wel?
Weet u dan echt niets de genetische verschillen? Dit lijkt me toch leerstof uit de humaniora.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 16:59   #408
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Weet u dan echt niets de genetische verschillen? Dit lijkt me toch leerstof uit de humaniora.
daarom is het niet ineens een mens.
dus waarom is dit punt voor jou zo belangrijk?

zeg gewoon dat het jouw mening is dat we vanaf dan over mens praten, we kunnen van mening verschillen.
presenteer je het als vaststaand feit moet je met meer komen dan een vraagspelletje.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 22:48   #409
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
daarom is het niet ineens een mens.
dus waarom is dit punt voor jou zo belangrijk?

zeg gewoon dat het jouw mening is dat we vanaf dan over mens praten, we kunnen van mening verschillen.
presenteer je het als vaststaand feit moet je met meer komen dan een vraagspelletje.
Schijnbaar wilt u niet ingaan op deze toch vrij eenvoudige vraag:

Citaat:
Weet u dan echt niets de genetische verschillen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 23:41   #410
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schijnbaar wilt u niet ingaan op deze toch vrij eenvoudige vraag:
voo de dzoijnste keer
uiteraard is er een verschil tussen een eicel, zaadcel en een bevruchte eicel. dat erkennen is geen politiek feit hé
hoe vaak meot ik het nog herhalen?

alleen hecht ik er verder geen waarde aan
wil je dat ik er waarde aan hecht, of zelfs meestap in de onzin dat dit al een mens is, moet je met meer komen als louter nieuw dna.

voor mij is er pas een mens als er nieuwe hersenen zijn hé

Laatst gewijzigd door 1207 : 26 mei 2018 om 23:46.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 15:30   #411
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
voo de dzoijnste keer
uiteraard is er een verschil tussen een eicel, zaadcel en een bevruchte eicel. dat erkennen is geen politiek feit hé
hoe vaak meot ik het nog herhalen?

alleen hecht ik er verder geen waarde aan
wil je dat ik er waarde aan hecht, of zelfs meestap in de onzin dat dit al een mens is, moet je met meer komen als louter nieuw dna.

voor mij is er pas een mens als er nieuwe hersenen zijn hé
En nogmaals: wat is dat verschil? Om de een of andere reden wilt u dat niet verduidelijken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 17:08   #412
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En nogmaals: wat is dat verschil? Om de een of andere reden wilt u dat niet verduidelijken.
beetje kinderachtig van u niet?
https://www.schooltv.nl/video/bevruc...ontmoet-eicel/
volstaat dat voor u of moet ik dit filmpje nog eens helemaal uittypen?

ga je je vraag nog eens herhalen?

Laatst gewijzigd door 1207 : 27 mei 2018 om 17:09.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 19:01   #413
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
beetje kinderachtig van u niet?
https://www.schooltv.nl/video/bevruc...ontmoet-eicel/
volstaat dat voor u of moet ik dit filmpje nog eens helemaal uittypen?

ga je je vraag nog eens herhalen?
Ja, want ik moet nu eenmaal vaststellen dat het voor blijkbaar een psychologisch onmogelijke zaak is om die verschillen eens uit te typen.

Ook nu krijgt u het niet gedaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 19:57   #414
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, want ik moet nu eenmaal vaststellen dat het voor blijkbaar een psychologisch onmogelijke zaak is om die verschillen eens uit te typen. Ook nu krijgt u het niet gedaan.
Volgens het filmpje 2 cellen die samensmelten, dat kan een foetus worden en die foetus kan uitgroeien tot een baby en mens. Hoeveel punten krijg ik nu meester Jan?
ik kan dit echt niet niet op nog 110 verschillende andere manieren herformuleren

nu, ik snap perfect dat je met geen enkel antwoord tevreden bent. in dat geval verschuift het werk naar u en moet gij aangeven wat er nu zo belangrijk is aan deze ene moment. moet gij objectief aantonen waarom ik vanaf nu al over mens zou moeten praten.
dat kun je niet omdat het gewoon een mening is gelijk kleuren en smaken en daarover kutn ge ni discussiëren

Laatst gewijzigd door 1207 : 27 mei 2018 om 20:01.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 20:51   #415
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.942
Standaard

In het licht van Ierland, lijkt me heel die discussie geen stuiver waard.
Wat het ook is, het is iets waarover de draagster meester is' en niet de een of andere vermeende godheid of een andere mens met een karakter van een dwingeland.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 21:50   #416
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In het licht van Ierland, lijkt me heel die discussie geen stuiver waard.
Wat het ook is, het is iets waarover de draagster meester is' en niet de een of andere vermeende godheid of een andere mens met een karakter van een dwingeland.
Juist. En dat is hier al herhaaldelijk opgemerkt. Maar God en zijn voetvolk bemoeien zich stelselmatig met de zaken van anderen, die hun geen flikker aan gaan.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 08:46   #417
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
yep


leg eens uit waarom dat verschil voor u zo belangrijk is als je over het begin vd mens praat? en onderbouw waarom dit moment zo belangrijk is dat ik er rekening zou moeten mee houden.
Ik denk dat je je laat vangen aan Jan's retoriek. Hij gebruikt de techniek van de "slippery slope". Elk argument tegen abortus en dergelijke doet dat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Slippery_slope

Men verruimt in elke stap de definities, om zo tot de absurditeit te komen dat het vernietigen van een bevruchte eicel een "moord" is.

Ik pas het argument in de omgekeerde richting toe:
1) "wat is moord ?"
"moord is het breken van een contractuele overeenkomst, een pact, met een andere entiteit, waarbij dat pact werd gesloten met aanvankelijk wederzijds voordeel om niet moeten te investeren in aanvals- en verdedigingsmateriaal"

Ik beschouw dus enkel "moord" als het doden van een andere entiteit met wie we waren overeengekomen dat we elkaar niet gingen afmaken, omdat dat voor mij ook een voordeel inhield.

Hieruit volgt reeds dat ik in principe enkel een moord kan begaan op een entiteit die in staat is om mij ook te doden: anders zou ik nooit zulk pact zijn aangegaan van WEDERZIJDSE overeenkomst ELKAAR niet te doden. Ik heb a priori geen reden om mij "te beschermen" met een pact jegens iemand die mij niet kan doden, en dus kan ik normaal gezien iedereen doden die weerloos is jegens mij.

Echter, in onze maatschappij breiden wij dat uit tot een groep. Immers, het kan zijn dat IK U wel kan doden, en gij dus met MIJ een pact zult sluiten ; maar mijne kleine kan U niet doden. Ik wil echter ook niet dat ge mijne kleine doodt en om U tot een pact te dwingen dat mijne kleine insluit, ga ik zelf geen pact met U sluiten als ge dat niet doet: maw, mijne kleine kan ook genieten van MIJN "vuurkracht", en ik kan dus MIJN vuurkracht gebruiken om U te dwingen ook mijne kleine niet te vermoorden. En als we dat wat verder doortrekken, komen we tot een geheel van mensen die overeenkomen van elkaar niet te vermoorden EN HUN BESCHERMELINGEN.

Volgens mij is er dus niks mis met het doden van een weerloos wezen dat zelf niet de bescherming geniet van iemand die wel "vuurkracht" aan de dag kan leggen, want daar is nooit een niet-aanvalspact mee gesloten, en dat pact is dus nooit geschonden. Er is dus geen "moord", enkel maar het normale doden van een ander levend wezen. En elk argument van of dat ander levend wezen een "mens" zou zijn of niet heeft hierin geen enkel belang.

Vanuit DAT punt zal Jan nooit kunnen argumenteren dat het doden van een bevruchte eicel een "moord" zou zijn.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 mei 2018 om 08:48.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 19:08   #418
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat je je laat vangen aan Jan's retoriek. Hij gebruikt de techniek van de "slippery slope". Elk argument tegen abortus en dergelijke doet dat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Slippery_slope

Men verruimt in elke stap de definities, om zo tot de absurditeit te komen dat het vernietigen van een bevruchte eicel een "moord" is.

Ik pas het argument in de omgekeerde richting toe:
1) "wat is moord ?"
"moord is het breken van een contractuele overeenkomst, een pact, met een andere entiteit, waarbij dat pact werd gesloten met aanvankelijk wederzijds voordeel om niet moeten te investeren in aanvals- en verdedigingsmateriaal"

Ik beschouw dus enkel "moord" als het doden van een andere entiteit met wie we waren overeengekomen dat we elkaar niet gingen afmaken, omdat dat voor mij ook een voordeel inhield.

Hieruit volgt reeds dat ik in principe enkel een moord kan begaan op een entiteit die in staat is om mij ook te doden: anders zou ik nooit zulk pact zijn aangegaan van WEDERZIJDSE overeenkomst ELKAAR niet te doden. Ik heb a priori geen reden om mij "te beschermen" met een pact jegens iemand die mij niet kan doden, en dus kan ik normaal gezien iedereen doden die weerloos is jegens mij.

Echter, in onze maatschappij breiden wij dat uit tot een groep. Immers, het kan zijn dat IK U wel kan doden, en gij dus met MIJ een pact zult sluiten ; maar mijne kleine kan U niet doden. Ik wil echter ook niet dat ge mijne kleine doodt en om U tot een pact te dwingen dat mijne kleine insluit, ga ik zelf geen pact met U sluiten als ge dat niet doet: maw, mijne kleine kan ook genieten van MIJN "vuurkracht", en ik kan dus MIJN vuurkracht gebruiken om U te dwingen ook mijne kleine niet te vermoorden. En als we dat wat verder doortrekken, komen we tot een geheel van mensen die overeenkomen van elkaar niet te vermoorden EN HUN BESCHERMELINGEN.

Volgens mij is er dus niks mis met het doden van een weerloos wezen dat zelf niet de bescherming geniet van iemand die wel "vuurkracht" aan de dag kan leggen, want daar is nooit een niet-aanvalspact mee gesloten, en dat pact is dus nooit geschonden. Er is dus geen "moord", enkel maar het normale doden van een ander levend wezen. En elk argument van of dat ander levend wezen een "mens" zou zijn of niet heeft hierin geen enkel belang.

Vanuit DAT punt zal Jan nooit kunnen argumenteren dat het doden van een bevruchte eicel een "moord" zou zijn.
Lost niets op. Als ik beslis dat elke bevruchte eicel mijn bescherming geniet dan is het opnieuw wel moord. Als je dus met JvdB een pact zou willen sluiten zal dit een voorwaarde zijn.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2018, 20:04   #419
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
voo de dzoijnste keer
uiteraard is er een verschil tussen een eicel, zaadcel en een bevruchte eicel. dat erkennen is geen politiek feit hé
hoe vaak meot ik het nog herhalen?

alleen hecht ik er verder geen waarde aan
wil je dat ik er waarde aan hecht, of zelfs meestap in de onzin dat dit al een mens is, moet je met meer komen als louter nieuw dna.

voor mij is er pas een mens als er nieuwe hersenen zijn hé
Ik hecht er wel waarde aan. Meestal toch.
Namelijk als de moeder er waarde aan hecht.

Aan die ontstane hersenen hecht ik al evenveel waarde. Maar altijd in functie van de vrouw die van mij mag beslissen om niet verder in een verhaal te stappen dat zij de rest van haar leven, en zelfs daarna nog voor de ongeborene.
Die moeder mag beslissen dat het verder dragen van de vrucht, voor haar ondraaglijk zou zijn. Dat het afstaan van het kindje nog ondraaglijker zou zijn. Dat zij niet zou willen dat na haar dood, die nieuwe mens moet verder leven met het gedacht dat zijn/haar moeder het niet wou.

In katholieke termen: de moeder is god voor de vrucht. Die god die beslist over leven en dood.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2018, 12:28   #420
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik hecht er wel waarde aan. Meestal toch.
Namelijk als de moeder er waarde aan hecht.

Aan die ontstane hersenen hecht ik al evenveel waarde. Maar altijd in functie van de vrouw die van mij mag beslissen om niet verder in een verhaal te stappen dat zij de rest van haar leven, en zelfs daarna nog voor de ongeborene.
Die moeder mag beslissen dat het verder dragen van de vrucht, voor haar ondraaglijk zou zijn. Dat het afstaan van het kindje nog ondraaglijker zou zijn. Dat zij niet zou willen dat na haar dood, die nieuwe mens moet verder leven met het gedacht dat zijn/haar moeder het niet wou.

In katholieke termen: de moeder is god voor de vrucht. Die god die beslist over leven en dood.
Waarom mag die god blijkbaar wel over leven en dood beslissen tijdens de zwangerschap, maar niet vanaf het ogenblik na de geboorte?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be