Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 mei 2018, 13:24   #181
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De kwestie is een van de vele twistpunten tussen Grieken en Turken, maar mij zul je niet wijsmaken dat Turkije indirect geen invloed heeft op de Griekse Turken, al was het via de Turkse media.
Dat is van een heel andere orde. Invloed is iets anders dan "veel steun".

Weet u dat de Turkse minderheid zelfs geen enkel schoolboek mag gebruiken uit Turkije. Alles moet ontwikkeld worden in Griekenland én goedgekeurd worden door het Grieks ministerie.

Het probleem is trouwens dat een deel van die zogezegde Turken in Griekenland, helemaal geen Turken zijn. Het gaat om de Pomaken. Er is al enige jaren een beweging onder die mensen om hun eigen taal te mogen gebruiken en niet het Turks. Alleen wijst Griekenland op de internationale verdragen die dat in de weg zouden staan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 13:27   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Misschien dialectlessen geven op school, zoals in Frans-Vlaanderen? Een statuut zoals ze nu aan het bewerkstelligen in Nederlands Limburg?
Die dialectlessen in Frans-Vlaanderen zijn een regelrechte grap. Daar wordt dialect onderwezen volgens het studieboek van het Reuzenkoor. Dat is evenwel een onbestaand dialect, een mengeling van wat in Frans-Vlaanderen werd gesproken. De dialecten in Frans-Vlaanderen vallen echter in een grote zuidelijk en noordelijke groep uiteen, elk met onderscheid kenmerken. In dat boek wordt alles wat door elkaar gegooid.

Het statuut in Nederlands-Limburg is een holle doos. Daar gebeurt niets mee. Een mooie strik, lege doos.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 14:36   #183
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die dialectlessen in Frans-Vlaanderen zijn een regelrechte grap. Daar wordt dialect onderwezen volgens het studieboek van het Reuzenkoor. Dat is evenwel een onbestaand dialect, een mengeling van wat in Frans-Vlaanderen werd gesproken. De dialecten in Frans-Vlaanderen vallen echter in een grote zuidelijk en noordelijke groep uiteen, elk met onderscheid kenmerken. In dat boek wordt alles wat door elkaar gegooid.

Het statuut in Nederlands-Limburg is een holle doos. Daar gebeurt niets mee. Een mooie strik, lege doos.
U bekijkt het allemaal heel erg formeel en wetenschappelijk. Echter de talige werkelijkheid is plooibaarder.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 14:46   #184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
U bekijkt het allemaal heel erg formeel en wetenschappelijk. Echter de talige werkelijkheid is plooibaarder.
Er is geen kans op slagen dat door dat leerboekje het Vlaams weer de dagelijkse omgangstaal wordt in Frans-Vlaanderen. Het boek is vrij ouderwets, geënt op de rurale maatschappij (terwijl het Frans-Vlaamse platteland leegloopt, net als in andere Franse gebieden) en brengt een taal die geen enkele dialectspreker ook spreekt.

Daarnaast mist die taalvorm culturele en maatschappelijke draagkracht. Het zorgt ervoor dat de Frans-Vlamingen nog minder aansluiting vinden met de Nederlandse taal van aan de andere kant van de grens.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 16:37   #185
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
...terwijl het Frans-Vlaamse platteland leegloopt, net als in andere Franse gebieden...
Wat is de oorzaak daarvan denkt ge ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 17:40   #186
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat zouden "ze" dan wel moeten doen voor de dialecten? Is het niet in de eerste plaats aan de dialectsprekers? Kijk, ik spreek met mijn kinderen dialect. Het dialect van mijn ouders en grootouders. Geen tussentaal. Mijn vrouw spreekt AN en dat is een bewuste keuze, daar ze uit een ander dialectgebied kwam.
Dezelfde situatie doet zich voor bij ons thuis. Als West-Vlaming kwam ik terecht in de regio Ninove-Aalst.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 22:33   #187
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Wat is de oorzaak daarvan denkt ge ?
Centralistisch beleid vanuit Parijs.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 22:43   #188
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Centralistisch beleid vanuit Parijs.
En dat bestaat uit ....?

Maar is er anderzijds aan de andere kant van de schreve ook geen dorpsvlucht..? Is dat zelfs geen Europees fenomeen ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2018, 22:50   #189
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En dat bestaat uit ....?

Maar is er anderzijds aan de andere kant van de schreve ook geen dorpsvlucht..? Is dat zelfs geen Europees fenomeen ?
Neen, zeker niet. Reis door Duitsland of Zwitserland, en je merkt overal levendige dorpen op het platteland. Ga naar Frankrijk en in bepaalde dorpen tref je nog enkel grijsaards aan. Geen jonge gezinnen. Geen winkels. Regelrecht uitgestorven. Binnenkort nog enkel bewoond door tweedeverblijvers.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 09:16   #190
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ga naar Frankrijk en in bepaalde dorpen tref je nog enkel grijsaards aan. Geen jonge gezinnen. Geen winkels. Regelrecht uitgestorven. Binnenkort nog enkel bewoond door tweedeverblijvers.
Maar hoe bewerkstelligt de Franse centralistische politiek dan nu die dorpsvlucht, wetende dat Frankrijk al eeuwen en eeuwen centralistisch wordt geregeerd ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 mei 2018 om 09:16.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 12:47   #191
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is geen kans op slagen dat door dat leerboekje het Vlaams weer de dagelijkse omgangstaal wordt in Frans-Vlaanderen. Het boek is vrij ouderwets, geënt op de rurale maatschappij (terwijl het Frans-Vlaamse platteland leegloopt, net als in andere Franse gebieden) en brengt een taal die geen enkele dialectspreker ook spreekt.

Daarnaast mist die taalvorm culturele en maatschappelijke draagkracht. Het zorgt ervoor dat de Frans-Vlamingen nog minder aansluiting vinden met de Nederlandse taal van aan de andere kant van de grens.
Het is tenminste een verdienstelijke poging om dit patrimonium te laten voortbestaan. De meeste Frans-Vlamingen kennen nog het dialect van hun ouders en grootouders, en gebruiken nog regelmatig West-Vlaamse termen, zelfs al spreken ze de taal niet meer echt, met Nederlands hebben ze geen enkele band.
Economisch gezien heeft het natuurlijk meer zin om AN te leren, maar ik denk dat de Fransen daar niet veel zin in hebben, ze zouden beter alles inzetten op het Engels. Deze regio heeft veel economische banden met het VK, Engels is een internationale taal en bovendien spreken de meeste Belgen Frans en de meeste Nederlanders Engels.

Laatst gewijzigd door tomm : 27 mei 2018 om 12:48.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 12:51   #192
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Centralistisch beleid vanuit Parijs.
Maat staan flaminganten ook geen centralistisch beleid vanuit Brussel of Antwerpen voor? NVA wil bvb. de provincies afschaffen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 12:57   #193
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar hoe bewerkstelligt de Franse centralistische politiek dan nu die dorpsvlucht, wetende dat Frankrijk al eeuwen en eeuwen centralistisch wordt geregeerd ?
Frankrijk is zeer groot, en vele dorpen liggen ver van een stad, waar dus werkgelegenheid is. Het is niet zoals België en het grootste deel van Nederland waar bijna elk dorp op rijafstand van een grote stad ligt. (De Ardennezen werken massaal in Luxemburg) Het belang van de landbouw na gestaag af.
Is ook een beetje de schuld van de EU en de mondiale economie, met open grenzen.
Dus ja, veel Franse dorpen moeten het hebben van toerisme en hun pittoresk gehalte. Echter, een dorp waar de helft van de inwoners Nederlanders of Britten zijn die amper Frans spreken, verliest volgens mij veel van z'n charme. Ik zou dan liever opteren voor Italië, daar leeft de dorpscultuur wel nog volop.

Het probleem stelt zich nog veel erger in Rusland trouwens, daar loop het platteland echt leeg. Rusland is nog veel groter, en sommige dorpen liggen op verschillende dagen rijden van een grote stad. Daarenboven zijn sommige dorpen in de zomer of winter enkel bereikbaar via helikopter. (gesubsidieerd in Sovjet-tijden, nu niet meer). Er is geen werk, de wegen zijn slecht, de gezondheidszorg slecht, etc. en er is een gigantisch probleem met alcoholisme in die dorpen.


Laatst gewijzigd door tomm : 27 mei 2018 om 13:03.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 14:56   #194
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het is tenminste een verdienstelijke poging om dit patrimonium te laten voortbestaan. De meeste Frans-Vlamingen kennen nog het dialect van hun ouders en grootouders, en gebruiken nog regelmatig West-Vlaamse termen, zelfs al spreken ze de taal niet meer echt, met Nederlands hebben ze geen enkele band.
Economisch gezien heeft het natuurlijk meer zin om AN te leren, maar ik denk dat de Fransen daar niet veel zin in hebben, ze zouden beter alles inzetten op het Engels. Deze regio heeft veel economische banden met het VK, Engels is een internationale taal en bovendien spreken de meeste Belgen Frans en de meeste Nederlanders Engels.
De brexit zal van invloed zijn op het gebruik van het Engels in de EU dus ook Frankrijk.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 15:21   #195
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De brexit zal van invloed zijn op het gebruik van het Engels in de EU dus ook Frankrijk.
dat denk ik niet eerlijk gezegd. Het blijft de internationale taal van communicatie.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 15:39   #196
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Het is tenminste een verdienstelijke poging om dit patrimonium te laten voortbestaan. De meeste Frans-Vlamingen kennen nog het dialect van hun ouders en grootouders, en gebruiken nog regelmatig West-Vlaamse termen, zelfs al spreken ze de taal niet meer echt, met Nederlands hebben ze geen enkele band.
Ik moet u teleurstellen: uw beeld van de taalsituatie is veel te rooskleurig. Vele jaren geleden ben ik actief geweest in EUVO. Hierdoor kwam ik veel in Frans-Vlaanderen.

De meeste Frans-Vlamingen kennen geen Vlaams meer. Hoogstens nog wat vloeken, begroetingen en typerende woorden. Geen zinnen. Een deel van de generatie van de huidige vijftigers heeft nog een passieve kennis, maar die zit vaak heel ver.

Enkele uitzonderingen niet te na gesproken, gebruiken jongere generaties het niet als omgangstaal. Zelfs Vlaamsgezinden niet. Ik verwijs dan naar de uitermate strijdende waard van Het Blauwershof. De man is heel Vlaamsgezind (en zelfs anti-Frans) maar na wat algemeenheden schakelt hij steeds over naar het Frans.

Mocht u het vergeten: West-Vlaams is Nederlands. Vanwaar toch altijd weer die neiging van sommigen om onze dialecten af te zonderen van het groter geheel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 15:41   #197
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Maat staan flaminganten ook geen centralistisch beleid vanuit Brussel of Antwerpen voor? NVA wil bvb. de provincies afschaffen.
En in de plaats sociaal-economisch relevante stads- en plattelandsgewesten oprichten.

Het tegendeel van centralistisch bestuur.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 15:42   #198
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Maar hoe bewerkstelligt de Franse centralistische politiek dan nu die dorpsvlucht, wetende dat Frankrijk al eeuwen en eeuwen centralistisch wordt geregeerd ?
De Franse overheid in Parijs investeert niet echt veel in de leefbaarheid van de dorpen. Heel anders dan bijvoorbeeld Zwitserland waar de overheid waakt over de leefbaarheid van de dorpen (er bijvoorbeeld voor zorgt dat er een kruidenierswinkel is of supermarkt, dat er goed werkende OV is, enzovoort).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 15:43   #199
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Economisch gezien heeft het natuurlijk meer zin om AN te leren, maar ik denk dat de Fransen daar niet veel zin in hebben, ze zouden beter alles inzetten op het Engels. Deze regio heeft veel economische banden met het VK, Engels is een internationale taal en bovendien spreken de meeste Belgen Frans en de meeste Nederlanders Engels.
Is dit een pleidooi voor Engels als eerste taal in onze Vlaamse scholen en om de verplichting van Frans als eerste vreemde taal los te laten?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2018, 15:52   #200
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik moet u teleurstellen: uw beeld van de taalsituatie is veel te rooskleurig. Vele jaren geleden ben ik actief geweest in EUVO. Hierdoor kwam ik veel in Frans-Vlaanderen.

De meeste Frans-Vlamingen kennen geen Vlaams meer. Hoogstens nog wat vloeken, begroetingen en typerende woorden. Geen zinnen. Een deel van de generatie van de huidige vijftigers heeft nog een passieve kennis, maar die zit vaak heel ver.

Enkele uitzonderingen niet te na gesproken, gebruiken jongere generaties het niet als omgangstaal. Zelfs Vlaamsgezinden niet. Ik verwijs dan naar de uitermate strijdende waard van Het Blauwershof. De man is heel Vlaamsgezind (en zelfs anti-Frans) maar na wat algemeenheden schakelt hij steeds over naar het Frans.

Mocht u het vergeten: West-Vlaams is Nederlands. Vanwaar toch altijd weer die neiging van sommigen om onze dialecten af te zonderen van het groter geheel?
idd dat zei ik ook ze kennen nog uitdrukkingen en woorden, maar spreken de taal niet meer, behalve de oudjes.

Wel de overgrote meerderheid Nederlanders verstaan weinig tot niets als mensen West-Vlaams spreken, en zelfs een groot aantal Vlamingen slechts met veel moeite. Het verschil tussen dialecten en talen is ook niet zo duidelijk als U denkt. Bvb. de dialecten die vroeger gesproken werden tussen Eupen en de Voerstreek (nu spreekt men er Frans) zijn een overgang tussen Duitse en Nederlandse dialecten.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be